پنج نکته کلیدی برای یادگیری زبان در خانه

همین الان که درحال مطالعه این متن هستید اگر در زمان استراحت کردن در محل کار نیستید یا برای گذراندن اوقات فراغت با دوستانتون به کافی‌شاپ نرفته‌اید، پس حتما در خانه هستید. خانه می‌تواند یک آپارتمان، اتاق اجاره‌ای یا حتی یک عمارت باشد. که در پایان روز همه ما به این مکان بازمی‌گردیم. استراحت می‌کنیم، غذا می‌خوریم، تلویزیون تماشا می‌کنیم و با بچه‌ها بازی می‌کنیم. چرا یک چیز مهم را به این لیست اضافه نکنیم؟ "یادگیری یک زبان جدید" ممکن است درنظر گرفتن خانه به عنوان محلی برای یادگیری کمی عجیب باشد. اما اگر دیگران می‌توانند یک موقعیت مهم را از طریق کار کردن از راه دور به‌دست بیاوردند، فکر نمی‌کنید که شما هم می‌توانید به آسانی یک زبان جدید را در زمان بیکاری خود یاد بگیرید؟ از همه مهم‌تر، دیگر نیازی به عوض کردن لباس راحتی‌ ندارید. پنج نکته کلیدی برای یادگیری زبان در خانه پنج نکته کلیدی برای یادگیری زبان در خانه

چرا در خانه؟

  • اگر مجانی نباشد، ارزان است: شما می‌توانید از خانه به هزاران کتاب مجانی و فیلم‌ آموزشی مربوط به زبان، تنها با فشردن یک دکمه یا با یک ضربه بر روی کیبرد دسترسی داشته باشید. پس لطفا به دنبال بهانه بهتری برای گران بودن روش‌های یادگیری زبان باشید.
  • رفت‌وآمد غیر ضروری ندارد: یکی دیگر از نکات مثبت یادگیری زبان در خانه خاموش کردن صدای هشدار زنگ گوشی و جلوگیری از بیدار شدن صبح زود و خوردن صبحانه با عجله و بیرون زدن از خانه و گیر کردن در ترافیک است. با ماندن در خانه، رفت‌وآمد از بین می‌رود. نه تنها زمان و پول را ذخیره می‌کنید، بلکه از سردرد گرفتن در ترافیک هم جلوگیری می‌کنید. چرا یادگیری را به 2 ساعت دیگر بیندازیم وقتی که می‌توانیم همین حالا از روی کاناپه نرم و راحت شروع کنیم.
  • دردسترس داشتن تمامی امکانات: به غیر از لپ‌تاپ و گوشی موبایلی که کنار شما قرار دارد و می‌تواند جهان را به صفحه نمایشگر خود بیاورید، نگاهی به اطراف اتاقتان بیندازید (خودکار، کاغذ، هدفون، کتاب، تلویزیون و...). چند دقیقه فکرکنید، تمامی لوازمی که برای یادگیری زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی نیاز دارید درست همینجاست. ابزار موجود در خانه گزینه مناسبی برای یادگیری آسان زبان هستند. در ادامه به چند تکنیک کلیدی برای خودآموزی در منزل می‌پردازیم.
پنج نکته کلیدی برای یادگیری زبان در خانه پنج نکته کلیدی برای یادگیری زبان در خانه

پنج نکته کلیدی برای یادگیری زبان در خانه

1- انتخاب منبع آموزشی

اولین و مهم‌ترین انتخاب مربوط به منابع آموزشی است. انتخاب نامناسب منابع آموزشی می‌تواند مانع رسیدن زبان‌آموز به هدف شود. برای انتخاب یک منبع مناسب باید به نکات زیر توجه کرد:
  • سطح آموزشی: درصورتی که مبتدی هستید از منابعی که برای سطح شما نوشته شده است استفاده کنید. چونکه اگر سطح کتاب از سطح فعلی شما بالاتر باشد، به‌سرعت خسته و ناامید می‌شوید.
  • مهارت مورد نظر: زمان انتخاب کتاب توجه داشته باشید که منبع مورد نظر شما کدام یک از مهارت‌های چهارگانه خواندن، نوشتن، گفتن یا شنیدن را تقویت می‌کند و یا بر کدام مهارت پایه‌ای واژه‌آموزی یا گرامر تمرکز دارد.
  • خودآموز بودن منبع: در انتخاب منابع آموزشی توجه کنید و از کتاب‌های آموزشی مدرسین‌ بجای منابع خودآموز استفاده نکنید.
  • میزان اعتبار منبع: از کیفیت مناسب، میزان نظم و پوشش منابع آموزشی مطمین شوید.

2- زمان‌بندی مناسب

دومین نکته قابل توجه در یادگیری زبان، زمان‌بندی است. سعی کنید زمان مشخصی را برای یادگیری درنظر بگیرید و به آن پایبند باشید. همچنین تمام زمان را برای یادگیری جدید صرف نکنید، بلکه نیمی از آن را صرف مرور مطالب گذشته کنید. تا هم کمتر خسته شوید و هم نتیجه بهتری بگیرید. بهترین روش برای زمانبندی، استفاده از ساعات بیکاری است. سعی کنید همیشه یک کتاب کوچک یا یک نرم افزار آموزشی (بیاموز) همراه خود داشته باشید تا بتوانید به‌سرعت به منابع آموزشی دسترسی داشته باشد.

3- تداوم داشتن

سومین اصل در یادگیری یک زبان جدید مانند راه رفتن روی سطحی شیب‌دار و لیز است. سعی کنید به جلو حرکت کنید تا به عقب برنگردید. به یاد داشته باشید که روند یادگیری زبان طولانی مدت است، پس تداوم در آموزش بسیار با اهمیت است.

4- استفاده و کاربرد

یادگیری را در تمام کارهای زندگی روزمره‌تان بگنجانید. تنظیمات گوشی موبایل و دیگر وسایل هوشمند را به زبان جدید تغییر دهید. شاید در ابتدا عجیب به‌نظر برسد اما به‌سرعت عادت می‌کنید. به‌جای تماشای برنامه‌های تکراری، می‌توانید کانال‌های خارجی را به‌همراه زیرنویس همان زبان تماشا کنید. با این روش، یک روز که چندان دور نیست، خود را درحال فکرکردن به زبانی که درحال یادگیری آن هستید می‌بینید. این موضوع با بالا رفتن سطح یادگیری شما ساده تر می شود. یادگیری بدون استفاده، به از بین رفتن آن می‌انجامد. برای استفاده از مهارت زبان چند روش وجود دارد:
  • کتاب‌ها: کتاب‌های داستانی سطح‌بندی شده به مهارت‌های یاد گرفته‌ شده در زمینه واژه و گرامر کمک زیادی می‌کند. به‌خاطر داشته باشید حتما پیش از خرید نگاهی به متن آن بیاندازید و از سطح مناسب کتاب برای خود مطمئن شوید.
  • فیلم و کارتون: باتوجه به اینکه مخاطب اصلی کارتون‌ها کودکان هستند، واژه‌های ساده‌تر به‌همراه تلفظ بهتری در آن استفاده می‌شود. بنابراین گزینه مناسبی برای یادگیری زبان در سطوح مبتدی است.
  • موسیقی: حفظ کردن ترانه یک آهنگ از دو جهت تاثیر خوبی بر روی مهارت زبان شما می‌گذارد. اول شکل‌گیری واژه‌ها و ساختارهای جدید در ذهن و دوم تمرین تلفظ است. زیرا از طریق خواندن یک آهنگ، تلفظ کردن واژه‌های جدید را تمرین می‌کنید.
مهارت زبانی یک مهارت ارتباطی است مهارت زبانی یک مهارت ارتباطی است

5- همراه یا پارتنر

از آنجاییکه مهارت زبانی یک مهارت ارتباطی است. و به شما کمک می‌کند با دیگران ارتباط داشته باشید. داشتن یک همراه یا پارتنر کمک زیادی در روند یادگیری شما می‌کند. در انتخاب پارتنر به نکات زیر توجه کنید:
  • شخصی که انگیزه بالایی داشته باشد و به شما هم در ادامه دادن مسیر کمک کند.
  • فردی که تقریبا هم سطح شما باشد. و مهارت‌هایی مشابه شما داشته باشد. زیرا باعث ایجاد رقابت در یادگیری می‌شود.
  • کسی را انتخاب کنید که با او راحت هستید و به زبان علاقه دارد تا به‌طور مداوم زمانی را برای مکالمه با او اختصاص دهید.
هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید از تمام امکاناتی که در اختیار دارید (حداقل روزی 15 دقیقه) استفاده کنید. با سگ خود به زبان جدیدی که درحال یادگیری آن هستید صحبت کنید، به موسیقی آن زبان گوش کنید و سعی کنید نظرات خود را در شبکه‌های مجازی به زبان جدید منتشر کنید. به این ترتیب، لیستی از کلمات را در ذهن خود پرورش می‌دهید. یادگیری زبان در خانه نه تنها آسان ، بلکه سرگرم کننده است.
نظرات: 0 مشاهده