چرا باید از شیلد محافظ صورت استفاده کنیم؟

شیلد محافظ صورت ابزاری است که در این روزها کاربرد گسترده­ای یافته و جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا به­وفور استفاده می­شود. این روزها وقتی در خیابان قدم می­گذاریم، می­بینیم که انواع ماسک، شیلد محافظ صورت و دستکش، چهره و دست­های افراد را پوشانده است تا از آن­ها در برابر ویروس کرونا محافظت کند. چرا باید از شیلد محافظ صورت استفاده کنیم؟ چرا باید از شیلد محافظ صورت استفاده کنیم؟ حتی کودکان نیز از این مسئله مستثنی نیستند و بازار انواع ماسک بچگانه و شیلد محافظ صورت کودک نیز گرم شده است. به همین دلیل لازم دانستیم در رابطه با لزوم رعایت بهداشت و انواع وسایل حفاظت فردی مانند شیلد محافظ صورت اطلاعات جامعی به شما ارائه دهیم.

کرونا، میهمان ناخوانده­ای که بلای جان انسان شد

کمتر از یک سال پیش خبری از این ویروس مرموز و ناشناخته نبود اما امروزه به­وفور دربارۀ ویروس کرونا یا همان COVID 19 می­شنویم. این ویروس از خانوادۀ کروناویریده بوده و اعضای دیگر این خانواده مانند ویروس مرس و سارس نیز در سال­های گذشته موجب اپیدمی­های دیگری در کشورهای مختلف شده­اند. ویروس کرونا بین انسان و حیوان مشترک بوده و ابتلا به آن، با درگیری دستگاه تنفسی همراه است. ناگفته نماند که ویروس کرونا در قسمت­های دیگر بدن نیز درگیری­هایی ایجاد می­کند اما علائم و مشکلات تنفسی از اصلی‌ترین مشکلات ایجادشده توسط این ویروس هستند. ابتلا به بیماری کرونا می­تواند طیفی از بیماری بی­علامت تا موارد شدید و کشنده را در بر گیرد. از علائم شایع ابتلا به کرونا می­توان تب، خستگی و کوفتگی، سرفۀ خشک و گلودرد را نام برد. علائم کمتر شایع این ویروس شامل  اسهال، ورم بدن، سردرد، از بین رفتن موقت احساس بویایی و چشایی و درد بدن هستند. این ویروس کمترشناخته­شده، برخلاف اندازۀ کوچکش از همان ابتدا اثرات بسیار بزرگی روی جنبه­های مختلف زندگی افراد و جوامع گذاشته است. از مهم­ترین اثرات این ویروس می­توان به منحل شدن بسیاری از تجمعات و تمایل بیشتر افراد به قرنطینۀ خانگی اشاره کرد. در کشور ما نیز رعایت فاصله­گذاری اجتماعی از بدو ورود کرونا خواهان بیشتری پیدا کرده و افراد تلاش می­کنند تا از این طریق کمتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار گیرند. اما می­دانیم که این ویروس ممکن است تا چند سال میهمان مردم جهان باشد و در خانه ماندن برای مدت طولانی امکان­پذیر نیست. افراد نیاز دارند که به فعالیت اجتماعی و اقتصادی خود برگردند تا چرخ اقتصاد دوباره به گردش درآید و زندگی روزمره از سر گرفته شود. در این راستا سازمان بهداشت جهانی نیز چند ماه پس از شیوع این ویروس، شعار خود را از "در خانه بمانیم" به "ایمن بمانیم" تغییر داده است و پیشنهاد کرده است که مردم با رعایت اصول بهداشتی به ادامۀ فعالیت‌های خود بپردازند. از اثر ویروس کرونا روی اقتصاد و فعالیت افراد در جوامع گفتیم اما یک تغییر مهم دیگر پس از شروع همه‌گیری این ویروس در رفتار روزمرۀ مردم ایجاد شده است و آن افزایش رعایت بهداشت توسط مردم است. نگرانی دربارۀ سلامت خود و سایر اعضای خانواده موجب شده که بسیاری از افراد بیشتر از گذشته بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنند، دستان خود را بیشتر از قبل بشویند و از وسایل حفاظت فردی مانند ماسک و انواع ضدعفونی­کننده استفاده کنند. ازطرفی ممکن است خیلی از افراد نتوانند به­طور مداوم از ماسک استفاده کنند. به­ همین جهت برخی وسایل حفاظت فردی جایگزین، توسط شرکت­های بهداشتی معرفی شده­اند تا به کنترل بیشتر این بیماری کمک کنند. برخی از این وسایل حفاظت فردی در این زمینه کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند در­حالی که فواید بسیار زیادی برای کنترل بیماری و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دارند. از این دسته وسایل، می­توان به شیلد محافظ صورت، شیلد محافظ صورت کودک و پاکدست اشاره کرد. در ادامه به معرفی این ابزارها و بررسی ویژگی­های آن­ها می­پردازیم.

نقش شیلد محافظ صورت در حفاظت فردی علیه بیماری کرونا

شیلد درواقع به معنای سپر و محافظ است. شیلد محافظ صورت یک لایه از جنس طلق یا پلاستیک شفاف است که کش یا بند آن دور سر شما قرار گرفته و قسمت شفاف آن صورتتان را به­طور کامل می­پوشاند. شیلد محافظ صورت موجب می­شود تماس شما با قطرات تنفسی معلق در هوا قطع شود و آلودگی­های محیط روی پوست صورت شما قرار نگیرند. از آن­جایی که مهم­ترین راه انتقال کرونا نیز ورود قطرات تنفسی یا دراپلت­ها به دهان و بینی و تماس دست آلوده با صورت است، شیلد محافظ صورت با حفاظت از سر و صورت شما موجب قطع زنجیرۀ انتقال ویروس می­شود. اغلب ابزار حفاظت فردی موجود در بازار مانند شیلد محافظ صورت و ماسک بیشتر مخصوص بزرگسالان هستند اما برخلاف تصور عموم، کودکان نیز در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار داشته و چه بسا قدرت بدنی کمتری جهت مبارزه با این بیماری داشته باشند. ازطرفی با باز شدن مدارس، حضور کودکان درجامعه ضروری بوده و این قشر نیز نیاز به محافظت از خود دارند. به­همین دلیل انواعی از شیلد محافظ صورت کودکان به تازگی به بازار آمده­اند که متناسب با جثۀ کودکان بوده و اثرگذاری مناسبی دارند. با توجه به این­که این دو وسیلۀ حفاظت فردی کمتر در بین اقشار جامعه شناخته شده­اند، در ادامه به بررسی فواید و مضرات آن­ها می­پردازیم تا بتوانید آگاهانه­تر از آن­ها بهره برده و سلامت خود و فرزندانتان را بیشتر از قبل تضمین کنید. کاربردهای شیلد محافظ صورت در یک نگاه کاربردهای شیلد محافظ صورت در یک نگاه

کاربردهای شیلد محافظ صورت در یک نگاه

  • افراد دارای مشکلات تنفسی
هرچند به گفتۀ سازمان بهداشت جهانی اولین قدم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده از ماسک است، اما بسیاری از افراد توانایی استفاده از ماسک را ندارند. به­طور مثال افرادی که سابقۀ تنگی نفس فعالیتی یا آسم دارند، گاهی قادر به تحمل ماسک­های فیلتردار یا سایر ماسک­های ضخیم روی صورت خود نبوده و ممکن است دچار حملات تنگی­نفس و سرفه شوند. این دسته از افراد می­توانند از شیلد محافظ صورت استفاده کنند تا کمتر در تماس مستقیم با ویروس­ کرونا و قطرات تنفسی افراد ناقل قرار گیرند. البته در این دسته از افراد استفاده از ماسک و شیلد محافظ صورت به­طور هم­زمان، بهتر از استفاده از شیلد به تنهایی است.
  • عدم لمس بینی و دهان
بسیاری از ما عادت داریم که به­طور ناخودآگاه بارها صورت، دهان و بینی خود را لمس می­کنیم. دستان ما نیز در فعالیت­های روزمره بیشترین تماس را با آلودگی­های محیط دارند. استفاده از شیلد محافظ صورت مانع از این تماس اضافی و خطرناک می­شود و از این طریق به پیشگیری بهتر علیه بیماری کرونا کمک می­کند.
  • حفاظت از چشم­ها در برابر ورود ویروس
به گفتۀ دانشمندان احتمال ورود ویروس کرونا به بدن از راه چشم­ها پایین­تر از دهان و بینی است اما این احتمال همواره وجود دارد و صفر نیست. به همین دلیل اقشار مختلف جامعه بخصوص افراد حساس مانند افراد مبتلا به بیماری­های زمینه­ای یا نقص ایمنی باید مراقب انتقال ویروس از این راه نیز باشند. استفاده از شیلد محافظ صورت در این زمینه کمک شایانی به شما عزیزان می­کند.
  • رعایت بهداشت با صرفۀ اقتصادی بالاتر
شیلد محافظ صورت برخلاف ماسک یا دستکش یکبارمصرف نبوده و قابلیت چندین بار استفاده در روزهای مختلف را دارد. این محصول قابل شستشو بوده و شما می­توانید پس از بازگشت به منزل شیلد محافظ صورت را شسته، ضدعفونی کنید و در روزهای آتی مجددا از آن استفاده کنید.
  • حفاظت کامل­تر در مناطق خطرناک
به گفتۀ سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک و شیلد محافظ صورت به­صورت هم­زمان موجب محافظت بیشتر علیه ویروس شده و اطمینان­بخشی و اثربخشی بالاتری برای شما ایجاد می­کند. پس در مناطق با شیوع بیشتر کرونا شیلد محافظ صورت ایمنی بیشتری برای شما به ارمغان می­آورد.

شیلد محافظ صورت کودکان

دنیای کودکان با بزرگسالان بسیار فرق می­کند و درک آن­ها از واقعیات با ما متفاوت است. آن­ها نمی­توانند مانند بزرگسالان اپیدمی کرونا و بیماری­زایی آن را درک کنند به همین دلیل ممکن است همکاری کمتری در اقدامات پیشگیرانه علیه ویروس کرونا داشته باشند. حتی به علت این درک متفاوت از شرایط و واقعیت­ها، ممکن است خطر وجود کرونا را بسیار پررنگ­تر احساس کنند و این موضوع موجب اضطراب زیادی در آن­ها می­شود. ازطرفی قرنطینۀ خانگی سرسختانه ممکن است اثرات مضری روی روحیۀ کودکان داشته باشد و بالعکس، حضور در جامعه به رشد روحیۀ جمعی و همکاری و افزایش هوش اجتماعی آن­ها کمک شایانی می­کند. همچنین هنگام حضور در جامعه در این شرایط، مسئولیت­های اجتماعی مانند رعایت بهداشت را بهتر و بیشتر درک می­کنند. پس بهتر است به جای نگرانی و اضطراب بیش­ازحد در این زمینه، تمهیدات کافی را بیندیشید و آموزش­های لازم را به نسل بعدی بدهید. با شروع فعالیت مدارس و مهدکودک­ها، استفاده از ماسک برای کودکان ممکن است با سختی­هایی همراه باشد و آن­ها نتوانند مانند بزرگسالان، چند ساعت به­طور مداوم ماسک را تحمل کنند. به همین دلیل استفاده از شیلد محافظ صورت کودک جهت حفاظت فردی آن­ها کمک بزرگیست. به­طوری که ایده­های جذابی در طراحی شیلد محافظ صورت کودکان به کار رفته تا آن­ها را بیشتر پایبند استفاده از شیلد صورت کند. استفاده از این نوع شیلدها موجب سرگرمی کودکان نیز می­شود و کمک می­کند تا با آرامش بیشتری شرایط استرس­زای موجود را گذرانده و راحت­تر با آن کنار بیایند. انواع شیلد محافظ صورت در اندازه­های مختص کودکان در بازار موجود است که کودک شما می­تواند به سلیقۀ خود طرح­ها را انتخاب کند و احساس استقلال بیشتری را در این زمینه تجربه کند.

پاکدست جایگزینی جدید برای دست­ها!

از همان ابتدای روز که ما فعالیت خود را شروع می­کنیم، دست­های ما بیشترین کار را انجام داده و بیشترین تماس را با محیط­های داخل و خارج از خانه دارند. به­همین دلیل یکی از اجزای مهم در زنجیرۀ انتقال آلودگی هستند. کوچک­ترین کارها که قبلا بدون توجه آن­ها را انجام می­دادیم اکنون برای ما با نگرانی­های زیادی همراه هستند. از این قبیل کارها می­توان به لمس دکمه­های آسانسور، استفاده از عابربانک­ها و دستگاه­های خودپرداز و گرفتن دستگیرۀ درها اشاره کرد. این مکان­ها جزء آلوده­ترین قسمت­های عمومی محسوب شده و حجم میکروبی بالایی بر روی آن­ها قرار دارد. شما ممکن است با رعایت تمامی اصول بهداشتی مجبور به لمس این مکان­های عمومی شوید و این موضوع برای شما آزاردهنده خواهد بود چرا که نمی­دانید چه کسانی قبل از شما این دکمه­ها و مکان­ها را لمس کرده­اند. پس جهت پیشگیری از آلودگی دست­ها باید چاره­ای اندیشید زیرا ضدعفونی مداوم دست­ها با موادی مانند الکل و سایر محلول­ها در درازمدت موجب خشکی و آسیب پوست می­شود.

دستکش غیرقابل نفوذ نیست، مضرات آن را نیز بدانید.

برخی افراد در این روزهای کرونایی به استفاده از دستکش روی آورده­اند و با یک جفت دستکش نایلونی یا لاتکس خیال خود را راحت می­کنند. اما بهتر است بدانید که سازمان­هایی نظیر سازمان بهداشت جهانی استفاده از دستکش را نه­تنها بی­اثر بلکه در بسیاری از موارد مضر توصیف می­کنند! یکی از دلایل کارشناسان در این زمینه این است که وقتی فرد از دستکش استفاده می­کند با خیال راحت­تری وسایل مختلف را لمس می­کند و خود در چرخۀ انتقال آلودگی قرار می­گیرد. همچنین پس از لمس این همه آلودگی به وسایل شخصی خود مانند تلفن همراه، کارت­ها و کلیدهای خود دست می­زند و آن­ها را نیز آلوده می­کند. نکتۀ مهم دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که ممکن است بسیاری از شما از آن بی­خبر باشید. دستکش‌های یک­بارمصرف رایج در بازار مانند دستکش­های نایلونی و لاتکس، غیرقابل نفوذ نیستند و منافذ بسیار ریزی دارند که با چشم غیرمسلح دیده نمی­شوند اما آلودگی از همین منافذ ریز عبور کرده و اثر محافظتی دستکش را کم می­کند. پاکدست، ابتکاری کاربردی جهت قطع چرخۀ انتقال آلودگی پاکدست، ابتکاری کاربردی جهت قطع چرخۀ انتقال آلودگی

پاکدست، ابتکاری کاربردی جهت قطع چرخۀ انتقال آلودگی

پاکدست یکی از وسایل حفاظت فردی است که به تازگی به بازار عرضه شده و وسیله­ای کاربردی محسوب می­شود. پاکدست از جنس پلاستیک فشرده و مقاوم به فشار و کشش است که یک قسمت حلقه مانند دارد که مانند انگشتر در انگشت شما قرار می­گیرد. سر دیگر پاکدست نیز جهت فشردن دکمه­های آسانسور و دستگاه­های خودپرداز، گرفتن کیسه­های خرید و باز کردن دستگیره­ها کاربرد دارد. این وسیله با کاهش بار میکروبی دست­های شما، به قطع چرخۀ انتقال آلودگی و حفاظت فردی علیه ویروس کرونا کمک قابل‌توجهی می­کند. کلام آخر این­که وسایل حفاظت فردی مانند شیلد محافظ صورت، شیلد محافظ صورت کودک، ماسک و پاکدست وسایل کمکی جهت کنترل انتقال آلودگی به شما و سایر اعضای خانواده هستند. در کنار این موارد شستن کامل و صحیح دست­ها و رعایت سایر نکات بهداشتی ضروری بوده و موجب می­شوند شما از چرخۀ زندگی عقب نمانید و بتوانید با یک تیر دو نشان را بزنید. هم بتوانید در جامعه حضور موثر داشته باشید و هم سلامت را به خود و سایر عزیزانتان هدیه دهید.
نظرات: 1 مشاهده