ایمپلنت دندان چیست؟ - برنامه های قبل از جراحی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

تاکنون اسم ایمپلنت دندان را شنیده اید؟ ایمپلنت دندان چیست و چه فوایدی دارد؟ چه مدت زمان طول می کشد؟ هزینه های ایمپلنت چیست؟ شاید تاکنون این سوالات برای شما پیش آمده باشد ولی جواب دقیقی برای آنها پیدا نکرده باشید اما جای نگرانی نیست امروز می خواهم شما را با جواب های این سوالات آشنا کنم. ایمپلنت دندان چیست؟ - برنامه های قبل از جراحی ایمپلنت دندان ایمپلنت دندان چیست؟ - برنامه های قبل از جراحی ایمپلنت دندان ایمپلنت روشی جدید و کارآمد است در این روش دندان های آسیب دیده، شکسته شده یا گم شده را به طور کاملا از دهان بیرون می آورند و با استفاده از جراحی، دندان های مصنوعی را با پایه فلزی به جای دندان آسیب دیده، شکسته شده یا گم شده قرار می دهند. این دندان های مصنوعی که با پایه فلزی در دهان کاشته می شوند بسیار شبیه نمونه دندان های واقعی عمل می کنند. این دندان ها کاملا محکم و قوی هستند. پایه فلزی دندان های مصنوعی معمولا از جنس تیتانیوم (titanium) است. پیچی که در فک شما کاشته می شود به عنوان جایگزین ریشه دندان شما است. جراح دندان پس از ترمیم استخوان های اطراف محل ایمپلنت ، دندان مصنوعی را در جای خود قرار می دهد که با استخوان ها اطراف محکم در جای خود نگه داشته می شوند. ایمپلنت دندان جلوه زیبایی را به لبخند شما می بخشد. ایمپلنت کردن به شما این اعتماد به نفس را خواهد داد تا به راحتی غذا میل کنید، صحبت کنید و بدون هیچ نگرانی کار هایی را که با دندان طبیعی انجام میداید با دندان های ایمپلنت نیز انجام دهید.

آمادگی های قبل از عمل جراحی ایمپلنت دندان چیست؟

عمل جراحی ایمپلنت دندان ، جراح ها و متخصصان مختلفی را نیاز دارد. این متخصصان شامل: پزشکان متخصص دهان، فک و صورت (oral and maxillofacial surgeon) ، دندانپزشکان متخصص لثه و استخوان (periodontist)، دندانپزشکان متخصصی که دندان های مصنوعی را طراحی می کنند  (prosthodontist) و در برخی مواقع از متخصصان گوش حلق وبینی (ENT)  هم استفاده می شود. بنابراین عمل جراحی ایمپلنت دندان شامل چند عمل مختلف است برای اینکه در طول عمل ها با مشکلی مواجه نشوید بهتر است مراحل قبل از عمل را به درستی انجام دهید تا به آمادگی کاملی دست پیدا کنید. مراحلی که قبل از عمل شما باید انجام دهید، شامل: امتحان جامع دندانپزشکی (comprehensive)،  تهیه عکس های اشعه x از فک و دندان ها (X-ray)، تهیه عکس های سه بعدی از فک و مدل دندان ها، پرونده پزشکی و سوابق بیماری های خود را به جراحان و متخصصان نشان دهید، درباره هرگونه دارو و یا مکملی که مصرف می کنید با پزشکان و جراحان صحبت کنید، پزشک و متخصصان را در صورت داشتن شرایط بیماری های قلبی و یا ایمپلنت ها ارتوپدی در جریان قرار دهید، پزشکان ممکن است قبل از عمل برای شما آنتی بیوتیک هایی خاصی را برای جلوگیری از عفونت تجویز کنند. برنامه های قبل از جراحی ایمپلنت دندان برنامه های قبل از جراحی ایمپلنت دندان

برنامه های قبل از جراحی ایمپلنت دندان

پزشکان و متخصصان برنامه هایی را با توجه به شرایط و سوابق پزشکی شما، قبل از جراحی ایمپلنت دندان به شما خواهند داد. پزشکان و متخصصان در این برنامه های درمانی برخی از عوامل را در نظر میگیرد تا در حین عمل به مشکلی برنخورند، که شامل موارد زیر هستند:
  1. تعداد دندان های که می خواهد ایمپلنت شوند
  2. وضعیت استخوان های فک و دندان هر بیمار
  3. کنترل درد و بیهوشی هر بیمار ( میزان آرامبخش، بی حسی عمومی، بی حسی های موضعی)
تیم مراقبتی متخصص با توجه به شرایط شما مقدار دارو بیهوشی را تنظیم می کنند. ممکن است پزشکان به شما قبل از عمل دستورالعمل هایی برای خوردن و آشامیدن دهند با دقت به آنها عمل کنید که در حین جراحی با مشکلی مواجه نشوید. اگر  برای عمل به بیهوشی عمومی یا آرامبخش نیاز داشتید با یک نفر هماهنگ کنید تا بعد از عمل شما را به خانه ببرد و از شما مراقبت کند.

عوارض جراحی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان هم مانند عمل های جراحی دیگر عوارض و مشکلاتی را بعد از عمل دارد که برای سلامتی ضرر دارد. البته عوارض جراحی ایمپلنت دندان جزئی و به راحتی قابل درمان هستند و به ندرت اتفاق می افتند. این عوارض شامل موارد زیر هستند:
  1. عفونت در محل کاشت دندان
  2. صدمه به اطراف محل کاشت دندان( مثل سایر دندان ها یا رگ های خونی)
  3. آسیب های عصبی
  4. احساس درد در دندان های دیگر
  5. بی حس شدن دندان های طبیعی
  6. آسیب لثه، لب و چانه
  7. مشکلات سینوس ها در زمانی که در فک بالا جراحی ایمپلنت دندان را انجام می دهید.

مزایای ایمپلنت دندان:

ایمپلنت دندان ها مزایای زیادی دارد، مهمترین مزیت ایمپلنت دندان این است که ظاهری کاملا شبیه به دندان واقعی دارد و چون در لثه کاشته می شوند به صورت دائمی و همیشگی هستند. مزیت دندان های ایمپلنت نسبت به دندان های مصنوعی معمولی به صورت زیر است:
  1. ایمپلنت ها دائمی است.
  2. ایمپلنت ها ظاهری زیبا و شباهت زیاد به دندان طبیعی را به شما هدیه می دهد اما دندان های مصنوعی معمولی شباهت نزدیکی به دندان های طبیعی ندارند.
  3. با ایمپلنت کردن مشکلات صحبت کردن نخواهید داشت و صدای شما تغییر نخواهد کرد. اما با دندان های مصنوعی معمولی برای مدت زمان کوتاه یا گاها طولانی مدت مشکلات گفتار خواهید داشت.
  4. ایمپلنت ها مشکلات لغزش و جابجایی دندان ها را درون دهان نخواهند داشت و محکم و استوار در لثه قرار گرفته اند اما دندان های مصنوعی امکان لغزیدن و جابه جایی درون دهان را دارند.
  5. با ایمپلنت کردن دیگر مشکلات جویدن را تجربه نخواهید کرد با ایمپلنت ها به راحتی و بدون درد غذا بخورید و از غذا لذت ببرید. با ایمپلنت ها از جویدن خسته نشوید و دیگر نگران نباشید که دندان ها از لثه جدا شود اما با دندان های مصنوعی معمولی به راحتی نمی توانید بجوید و شما را از لذت خوردن غذا هایی که کمی سفت هستند مانند ته چین یا ته دیگ محروم می کند.
  6. با ایمپلنت ها می توانید لبخند زیبایی را داشته باشید و در مهمانی ها به راحتی گفت و گو کنید و با اعتماد به نفس بخندید.
  7. ایمپلنت ها مانند یک پل ارتباطی بین دندان ها است و نیازی به کشیدن دندان های دیگر ندارید بنابراین ایمپلنت ها باعث نگه داشتن بیشتر دندان های طبیعی و بهبودی سلامت، طولانی مدت دهان می شود اما در دندان های مصنوعی معمولی شما نیاز به کشیدن دندان های دیگر دارید.
  8. ایمپلنت ها بسیار با دوام است و این دندان ها سالها عمر می کنند اما دندان های مصنوعی معمولی پس از مدتی نیاز به ترمیم دارند.
  9. ایمپلنت ها به بهبودی بهداشت دهان و دندان کمک می کند و شما قادر خواهید بود به راحتی آنها را تمیز کنید.

حقیقت های که درباره ایمپلنت دندان ها باید بدانیم

5 حقیقت مهم درباره ایمپلنت دندان ها که باید بدانیم در زیر آمده است:
  • در سال 600 میلادی کاشت دندان زمانی که قطعاتی که شبیه به دندان بودند را به وسیله چکش در فک یک زن مایانی (Mayan) می کاشتند، کشف شد.
  • ایمپلنت ها تنها گزینه ترمیم دندان است که استخوان طبیعی را حفظ می کند و در واقع به رشد استخوان های فک کمک می کند.
  • در سال 1951، گروه کوچکی از دندانپزشکان که در ایمپلنت دندان موفق بودند AAID (آکادمی دندانپزشکی ایمپلنت آمریکایی) را تشکیل دادند تا بتوانند دانش خود را در مورد ایمپلنت دندان به اشتراک بگذارند. AAID اولین سازمان حرفه ای در جهان است که به پیشرفت دندانپزشکی در مورد ایمپلنت دندان اختصاص یافته است.
  • در سال 1952، جراح ارتوپد سوئدی I برانمرک کشف کرد که تیتانیوم (titanium) به طور طبیعی با استخوان ترکیب میشود و سرانجام تمرکز تحقیقات برانمرک از زانو ها و لگن به دهان منتقل شد.
  • 3000000 نفر در ایالات متحده آمریکا (USA) دندان های خود را ایمپلنت کرده اند و سالانه آمار ایمپلنت دندان در ایالات متحده آمریکا (USA) به 500000 نفر در حال افزایش و رشد هست.

مراحل ایمپلنت دندان و مدت زمان ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان شامل مراحل مختلفی است که این مراحل توسط متخصصان ایمپلنت مشخص شده اند.  مدت زمان جراحی ایمپلنت دندان  حدودا از یک سال تا یکسال و هشت ماه طول می کشد. مراحل ایمپلنت دندان به همراه مدت زمان ایمپلنت دندان  به صورت زیر است:
  1. مشاوره قبل از جراحی: در مشاوره قبل از جراحی ایمپلنت دندان متخصصان ایمپلنت به شما کمک می کنند تا آمادگی لازم را برای عمل پیدا کنید. ابتدا آزمونی جامع دندانپزشکی از فرد گرفته می شود، سپس عکس های اشعه x برای تشخیص بهتر متخصصان ایمپلنت گرفته می شود و متخصصان ایمپلنت با توجه به عکس اشعه x ، پرونده پزشکی و دارو های مصرفی بیمار، به او برنامه درمانی قبل از جراحی ایمپلنت دندان را خواهد داد.
  2. کشیدن دندان و ترمیم استخوان های اطراف: بعد از مرحله مشاوره قبل از جراحی ، دندانی که دچار مشکل شده است توسط پزشک کشیده می شود. سپس استخوان های اطراف محل ایمپلنت دندان را ترمیم و در صورت نیاز پیوند می زنند. ای مرحله ممکن است 4 تا 12 ماه طول بکشد.
  3. جراحی ایمپلنت دندان: پس از کشیدن دندان توسط پزشک نوبت به قرار دادن ایمپلنت تیتانیومی (titanium) (قرار دادن پایه فلزی در لثه) به جای دندانی که قبل کشیده شده است، می رسد. جراحی ایمپلنت دندان به مدت 1 الی 2 ساعت طول می کشد و پس از جراحی ایمپلنت دندان شما برای بهبودی فک بالا و پایین حدودا به مدت 7 ماه نیاز دارید همچنین در اواخر ماه هفتم پزشک یک قطعه فلزی گرد را به مدت 2 هفته روی پایه فلزی قرار می دهد تا لثه از ایمپلنت دور بماند.
  4. اباتمنت: بعد از جراحی ایمپلنت دندان نوبت به اباتمنت می رسد که نگهدارنده تاج همیشگی است. ابتدا پزشک قطعه گرد را بر می دارد و سپس اباتمنت را روی پایه تیتانیومی (titanium) قرار می دهد. بر روی اباتمنت تاج موقتی را برای تست بر روی اباتمنت قرار می دهند که حدودا به مدت 5/1 ماه طول می کشد.
  5. قرار دادن تاج همیشگی و دائمی: بعد از 5/1 ماه که اباتمنت تست شد تاج دائمی را بر روی آن قرار می دهند و جراحی ایمپلنت دندان کامل می شود.
آیا بعد از جراحی ایمپلنت دندان به مراقبت احتیاج داریم؟ آیا بعد از جراحی ایمپلنت دندان به مراقبت احتیاج داریم؟

آیا بعد از جراحی ایمپلنت دندان به مراقبت احتیاج داریم؟

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان بسیار مهم و حیاتی است و باید بعد از معاینه اول که حدودا دو هفته بعد از جراحی ایمپلنت دندان است پس از 6 ماه دوباره به متخصص مراجعه کنید و همچنین دندان های که ایمپلنت شده اند به مدت سه سال، سالانه نیاز به تمیز شدن دارند.

 قیمت یا هزینه ایمپلنت دندان

قیمت یا هزینه ایمپلنت دندان برای مارک های مختلف متفاوت است. برخی از قیمت های  ایمپلنت در کشور ایران با مارک های مختلف در زیر آورده شده است:
  • هزینه ایمپلنت در ایران با مارک آمریکایی  بین 800 - 1200 دلار است.
  • هزینه ایمپلنت در ایران با مارک آلمانی بین 600 - 800 دلار است.
  • هزینه ایمپلنت در ایران با مارک سوئیسی بین 550 -  700 دلار است.
  • هزینه ایمپلنت در ایران با مارک ایتالیایی بین500 - 600  دلار است.
  • هزینه ایمپلنت در ایران با مارک فرانسوی بین 600 - 800 دلار است.
  • هزینه ایمپلنت در ایران با مارک اسپانیایی بین 450 - 600 دلار است.
  • هزینه ایمپلنت در ایران با مارک کره ای بین 300 - 500  دلار است.
  • هزینه ایمپلنت در ایران با مارک چینی بین 200  - 300  دلار است.
قیمت ایمپلنت دندان در کشور های دیگر با مارک آمریکایی گران تر از ایران است. قیمت ایمپلنت در برخی از کشور های دیگر به صورت زیر است:
  • هزینه ایمپلنت دندان در ایران با مارک آمریکایی  حدود 1200 دلار است.
  • هزینه ایمپلنت در ایالات متحده با مارک  آمریکایی حدود 4500  دلار است.
  • هزینه ایمپلنت در ایران با مارک انگلستان  حدود 3300 دلار است.
  • هزینه ایمپلنت در ایران با مارک تایلند  حدود 3000 دلار است.
  • هزینه ایمپلنت در ایران با مارک کانادا  حدود  2800  دلار است.
زمانی که دندان های شما دچار مشکلاتی مثل  پوسیدگی یا شکسته شدن می شوند شما نیاز به ایمپلنت فوری خواهید داشت. اگر شما به دنبال متخصصی با تجربه در زمینه ایمپلنت می گردید ما به شما آقای دکتر شهرام اسعدی را معرفی می کنیم که سالهای زیادی در زمینه ایمپلنت دندان فعالیت می کنند و با انجام جراحی ایمپلنت دندان به بیماران عزیز اعتماد به نفس و لبخند زیبایی را هدیه می دهد.
نظرات: 2 مشاهده