اتاق سرور چیست ؟ بهترین سیستم اطفای حریق برای اتاق سرور

اتاق سرور قلب تپنده و مخزن اطلاعات هر دیتاسنتری محسوب می شود. شاید با همین جمله جایگاه و اهمیت سیستم  اطفای حريق اتاق سرور قابل درک باشد. سرورهایی که در مجموع اتاق سرور را تشکیل داده اند ، انباشه از انواع اطلاعات طبقه بندی شده ای است که در یک سازمان باید در دسترس افراد داخل و یا خارج از آن مجموعه باشند و دسترسی سریع و امن به این اطلاعات ، لازمه فعالیت کارامد و موثر سازمان است . لذا تمامی مراکز حساس ، قبل از ساخت دیتاسنتر ، با پیش بینی انواع مخاطرات و اخذ استاندارد های لازم ، بالاترین سطح ایمنی را برای مرکز تامین می کنند. اتاق سرور چیست ؟ بهترین سیستم اطفای حریق برای اتاق سرور اتاق سرور چیست ؟ بهترین سیستم اطفای حریق برای اتاق سرور

اتاق سرور شامل چیست ؟

اتاق سرور  ، مهمترین بخش دیتاسنتر بوده و خود از بخشها و تجهیزات مختلفی ، تشکیل می شود. الف . بخش ساختمان : این بخش بطور معمول مجهزترین و ایمن ترین بخش سازمان است زیر لازم است در برابر انواع حواث غیر مترقبه ، مثل سیل ، آتشسوزی ، زلزله  و... محافظت شود. کف اتاق سرور ، سقف اتاق سرور ، چاه ارت ، درب های ایمن ، همه از مواردی است که در اتاق سرور در بهترین شرایط کیفی باید باشند. ب. تاسیسات مهمترین بخش از تاسیسات اتاق سرور ، سیستم اطفاء حریق آن است . آتشسوزی مهلک ترین تهدید برای مراکز حساس صنعتی است که بی توجهی به نکات ایمنی ، خسارت های سنگینی را تا بحال بوجود اورده است . وجود سیستم اعلام و اطفاء حریق  را می توان مهمترین تاسیسات اتاق سرور دانست . د. تجهیزات برای ذخیره سازی داده ها ، نیاز به لوازم و تجهیزاتی است که مهمترین آنها ، سرور ( محل اصلی ذخیره سازی اطلاعات ) ، روترها ، فایروال ، سوییچ ها ، سیستم کابل کشی و... می باشند.

ایمن سازی اتاق سرور در برابر آتشسوزی

بطور کلی برای ایمن سازی اتاق سرور  3 مرحله دارد :
  1. مشاوره :
بدون شک انجام هرکاری نیاز به اطلاعاتی دارد که ارائه ان در حیطه وظایف و خدمات افراد و شرکت های با تجربه است . ارائه راهکارهای ایمنی و اصول محافظت بنا ، از این امر مستثنی نیست. شرکتهای معتبر و با سابقه در زمینه خدمات ایمنی و آتش نشانی ، می توانند اطلاعات کافی و جامع درباره چگونگی رعایت استانداردهای ساخت و ساز ایمن را ارائه دهند . این شرکتها ، علاوه بر مشاوره ، می توانند سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق را نیز طراحی و اجرا نمایند و  از همان ابتدا از ساخت تا سالهای فعالیت و بهره برداری در کنار مجموعه هستند. مشاوره ، طراحی و اجرا ، تامین لوازم و تجیزات ، سرویس و نگهداری سیستم های اعلام و اطفاء حریق را حتما باید به شرکت های معتبر  سپرد.
  1. طراحی و اجرای سیستم اعلام حریق
بطور کلی منظور از سیستم اعلام حریق ، دایر نمودن سیستمی جهت تشخیص و هشدار آتش سوزی است. اهمیت سیستم اعلام حریق در این نکته است که تشخیص به موقع آتشسوزی ، می تواند مانع از خسارات جبران ناپذیر به اتاق سرور و حتی کل بنا شود . سیستم اعلام حربق معمولا شامل انواع دتکتور ( آکارسازها) ، شستی اعلام حرق ، زنگ هشدار و... که در ارتباط با هم وقوع حریق را ابتدایی ترین مراحل تشخیص داده و هشدار می دهند.
  1. سیستم اطفای حریق
وظیفه این سیستم ، سرکوب و خاموش کردن آتشسوزی است که سیستم اعلام حریق ، تشخیص و هشدار داده است . سیستم اعلام حریق ، انواع مختلفی دارد که هر یک کاربرد خاص خود را داشته و می تواند گازی ، آبی و یا فوم باشد . در یک جمع بندی میتوان گفت اتاق سرور ایمن در مقابل آتشسوزی ، نتیجه مشاوره ، طراحی و اجرای یک سیستم قدرتمند و دقیق اعلام و اطفاء حریق است که بتواند دیتا سنتر را به بهترین نحو و با کمترین ریسک در مقابل اتش سوزی محافظت نماید .

بهترین سیستم اطفای حریق برای اتاق سرور

حال که با سیستم ایمنی در مقایل آتش سوزی آشنا شدید این سئوال پیش می آید که چه نوع سیستم اطفاء حریقی برای اتاق سرور مناسب است ؟ اتاق سرور ، به دلیل وجود انواع تجهیزات سخت افزاری که بطور طبیعی گرما نیز تولید می کنند بیش از سایر مناطق ساختمان در معرض خطر آتش سوزی است و متاسفانه وقوع حریق در دیتاسنترهای کوچک و بزرگ ، اتفاق نادری نیست . با در نظر گرفتن این شرایط ، سیستم اطفای حريق اتوماتيك گازی ، بهترین گزینه برای دفع و خاموش نمون آتش در اتاق سرور است . اطفاء حریق اتوماتیک گازی با کمک عامل خاموش کننده گاز یا از طریق جابجایی اکسیژن (کاهش میزان اکسیژن) یا اثرات جسمی (استخراج گرما) آتش را خاموش می کند سیستم اطفاء حریف گازی خود انواع مختلفی دارد که رایج ترین نوع آن  FM-200  است .این ماده تمیز و گازی بدون ذرات یا باقیمانده روغنی است و باعث کاهش چشمگیر میزان اکسیژن نمی شود و به همین دلیل برای محل هایی که تردد افراد وجود دارد نیز قابل استفاده است و پس از فعال شدن ، می توان آن را از طریق ا تهویه ساده خارج کرد. علاوه بر این ، کپسولهای FM-200  بطور گسترده در ساختمان های تجاری و اداری و مسکونی کاربرد دارد و در صورت استفاده ، با شارژ گاز FM-200   می توان این کپسولها را برای استفاده احتمالی بعدی آماده بکار نگه داشت. چنانچه در زمینه خدمات ایمنی و آتش نشانی نیاز به مشاوره ، خرید و یا اجرا دارید ، می توانید از شرکت پارسیان اطفاء ایرانیان ، کمک بخواهید . تلفن : 65504376 -021 وبسایت : etfaeiranian.com
نظرات: 0 مشاهده