10 ماده غذایی که خوردن آنها باعث میگرن و سردرد خواهد شد

میگرن درد کلافه کننده‌ای است که می‌تواند به تعداد ساعت‌ها و روزهایی که حضور دارد، مانع کار و فعالیت روزمره افراد شود. متاسفانه هنوز برای این بیماری درمان قطعی پیدا نشده است و داروهای موجود در بازار هم صرفا مسکن‌هایی هستند که گاهی می‌توانند منجر به کاهش درد شوند. به همین دلیل مهم است نسبت به این بیماری آگاهی لازم داشته باشید و از بایدها و نبایدهایش آگاه شوید. یکی از این نبایدها خوراکی‌هایی است که باعث بروز میگرن می‌شوند. در این مقاله 10 نمونه از این خوراکی‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. 10 ماده غذایی که خوردن آنها باعث میگرن و سردرد خواهد شد 10 ماده غذایی که خوردن آنها باعث میگرن و سردرد خواهد شد
  1. قهوه
کافئین زیاد یا افت کافئین می‌تواند منجر به میگرن شود؛ اما از طرف دیگر  بر اساس تحقیق بنیاد میگرن آمریکا ثابت شده است که کافئین می‌تواند در مرحله شروع میگرن مفید واقع شود و جلوی درد را بگیرد. همچنین گاهی این ماده می‌تواند باعث از بین رفتن سر درد شود؛ احتمالا هم به همین دلیل است که بعضی قرص‌های مسکن میگرن حاوی کافئین هم هستند. به جز قهوه چای، به ویژه چای سبز هم حاوی کافئین است؛ اما بیشترین میزان کافئین را قهوه دارد.
  1. شیرین‌کننده‌های مصنوعی
بسیاری از خوراکی‌های فراوری شده حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند. این خوراکی‌ها گاهی به عنوان جایگزین شکر برای افراد مبتلا به دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما اینطور که تحقیقات نشان می‌دهند، همین مواد ممکن است منجر به عود میگرن شود. بر اساس پژوهشی که در مایو کلینیک انجام شده است، آسپارتام موجود در این خوراکی‌ها عامل اصلی بروز میگرن است. در مورد مصرف آدامس هم دقت داشته باشید که آدامس شما نباید آسپارتام داشته باشد. موقع خرید خوراکی‌هایی مثل بیسکویت هم علاوه بر اینکه بهتر است سراغ برندهای مطمئنی مثل انواع بیسکویت های گرجی، مادر، پتی بور و سلامت بروید. دقت داشته باشید که بیسکویت شما حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی نباشد. معمولا انواع ویفر مصرف بیشتری نسبت به سایر انواع بیسکویت‌ها دارند. به همین دلیل باید به مواد تشکیل دهنده آن‌ها دقت کرد. در نهایت جایگزین کردن خوراکی‌های شیرین طبیعی مثل خرما برای حفظ سلامت راه حلی به مراتب بهتر خواهد بود.
  1. شکلات
شکلات صبحانه و کرم کاکائو به عنوان وعده‌های اولیه غذایی روزانه شکلات صبحانه و کرم کاکائو به عنوان وعده‌های اولیه غذایی روزانه بر اساس پژوهش‌های انجام شده در بنیاد میگرن آمریکا شکلات به عنوان دومین خوراکی عود دهنده میگرن در نظر گرفته می‌شود و باعث بروز این مشکل در 22 درصد افراد مبتلا به میگرن خواهد شد. شکلات حاوی کافئین و ماده‌ای به نام  beta-phenylethylamine است که منجر به سردرد در بعضی از افراد خواهد شد. بنابراین از این به بعد مراقب میزان مصرف انواع شکلات از جمله شکلات صبحانه و کرم کاکائو به عنوان وعده‌های اولیه غذایی روزانه خود باشید تا مبادا به دست خودتان ماشه سردردتان را بکشید. موقع خرید انواع شکلات با طعم‌های مختلف مثل فندقی هم سراغ برندهای معتبری مثل فرمند بروید و به مواد تشکیل دهنده پشت بسته دقت کنید.
  1. غذاهای حاوی MSG
منوسدیم گلوتامیت یا MSG نوعی اسید گلوتامیک است به صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارد. این ماده همچنین در بعضی غذاهای خاص یا افزودنی‌های خوراکی‌ها پیدا می‌شود. با اینکه تصور می‌شود MSG ماده مطمئنی است و مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد؛ اما در بعضی تحقیقات مشخص شده است که بین این ماده و بروز میگرن ارتباط خاصی هستن. بنیاد میگرن آمریکا می‌گوید وجود MSG در فراورده‌های غذایی می‌تواند باعث بروز میگرن بسیار شدید در 10 الی 15 درصد افراد مبتلا به این مشکل شود. بعضی مواد نگهدارنده هم می‌توانند باعث ایجاد میگرن در بعضی افراد شوند.
  1. انواع سوسیس و هات داگ
خوراکی‌هایی مثل انواع سوسیس و هات داگ به دلیل اینکه مواد از نیترات به عنوان مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند که رنگ و طعم غذا را حفظ کند؛ ممکن است منجر به بروز میگرن شوند. این غذاها منجر به آزاد شدن ماده‌ای به نام نیتریت اکساید به داخل جریان خون می‌شود که ممکن است رگ‌های مغز را گشاد کند. به همین دلیل هم کسانی که دچار میگرن هستند باید نسبت به مصرف سوسیس و هات داگ حساسیت به خرج دهند.
  1. پنیر کهنه
پنیرهای کهنه حاوی ماده‌ای به نام تایرامین Tyramine  هستند پنیرهای کهنه حاوی ماده‌ای به نام تایرامین Tyramine  هستند پنیرهای کهنه حاوی ماده‌ای به نام تایرامین Tyramine  هستند که به دلیل کهنه شدن غذاها و شکسته شدن مولکول‌های پروتئین به وجود می‌آید. هر چه پنیر کهنه‌تری را مورد استفاده قرار دهید، میزان تایرامین آن هم بیشتر خواهد بود و پژوهش‌ها نشان داده‌اند بین میگرن و تایرامین رابطه وجود دارد. بعضی انواع پنیرهای حاوی تایرامین بیشتر شامل سه گزینه زیر می‌شوند:
  • فتا
  • بلو چیز
  • پارمزان
  1. ترشی‌ها و غذاهای تخمیر شده
درست مثل پنیر کهنه، ترشی‌ها و غذاهای تخمیر شده هم حاوی مقادیر بالای تایرامین هستند. این غذاها شامل موارد زیر می‌شود:
  • ترشی‌ها و خیارشورها
  • کیمچی
  • کمبوجا
  • ترشی بامیه
  • ترشی فلفل هالوپینو
  1. غذاهای یخ زده
خوردن غذاها و نوشیدنی‌های یخ زده یا خوراکی‌هایی مثل بستنی می‌تواند منجر به ایجاد سردردهای شدیدی شود که راه را برای ورود میگرن باز می‌کنند. بنابراین این بار که ورزش کردید یا در هوای گرم بودید و دلتان یک نوشیدنی یخ کرد، حواستان به این نکته باشد و کمی صبر کنید تا نوشیدنی از یخ به خنک تبدیل شود.
  1. غذاهای شور
غذاهای شور به ویژه آن مواردی که فراوری شده؛ حاوی مواد مضر فراوانی از جمله نگهدارنده‌ها هستند. همچنین مصرف زیاد سدیم می‌تواند منجر به بالا رفتن فشار خون و بروز سردردهای میگرنی شود. خوراکی‌هایی مثل چیپس به ویژه چیپس‌های طعم‌دار و غذاهایی مثل پیتزا هم می‌توانند باعث بروز میگرن شوند. در این مطلب می‌توانید درباره این نوع غذاها و تاثیر آن‌ها بر سلامت بدن بیشتر بخوانید.
  1. بادمجان
آخرین مورد فهرست ما بادمجان است؛ نکته مهم در مورد این خوراکی این است که تحقیقی درباره آن در مجلات معتبر خارجی انجام نشده است؛ ولی بعضی از متخصصان طب ایرانی معتقدند مصرف بادمجان می‌تواند منجر به بروز سردردهای میگرنی شدید شود و کسانی که دچار این مشکل هستند باید نسبت به مصرف این خوراکی دقت داشته باشند.
نظرات: 0 مشاهده