مراحل ثبت برند در چند گام ساده

برند نامی است که مشتریان شما اصولاً شما را با آن نام می شناسند در صورتی که محصولات با کیفیتی را ارائه کنید این امر سبب جلب رضایت مشتریان شما شده و شما مشتریان خاص خود را خواهید داشت.هر یکی از اشخاص حقیقی و حقوقی که خدمات یا محصولات خود را دارند می ‌توانند نسبت به ثبت برند تجاری در ایران اقدام کنند. در صورتی که شرکتی دارید که مراحل ثبت شرکت آن را در اداره ثبت شرکت‌ها انجام داده اید و اکنون به صورت قانونی دارد. در صورتی که برندی به نام این شرکت ثبت نشده باشد، می‌توانید پس از ثبت شرکت نسبت به ثبت برند اقدامات لازم را به عمل آورید که این نوع برند ، برند حقوقی نامیده می شود.اما در صورتی که اقدامات مربوط به ثبت برند با مدارک یک شخص حقیقی صورت پذیرد ، برند مذبور برند حقیقی محسوب می شود. به واسطه ثبت انواع برند خود در مرکز مالکیت معنوی می ‌توانید از حمایت‌های قانونی این حوزه برخوردار گردید. یکی از این حمایت‌ها این است که وقتی برند خود را به ثبت می رسانید هیچ شخصی نمی تواند از آن سوءاستفاده نماید. در صورت ثبت برند هرگونه کپی ‌برداری از برند شما قابل پیگیری می باشد. شایان ذکر است که ثبت کریم خان علاوه بر انجام امور مربوط به ثبت برند ، کلیه خدمات ثبت لوگو ، ثبت شرکت ، اخذ کارت بازرگانی و اخذ پروانه بهره برداری را انجام می دهد.

مراحل ثبت برند

در مرحله نخست به پايگاه اينترنتی به آدرس ir.ssaa.sherkat ( سامانه ثبت علامت تجاری)مراجعه کنید. در بخش سمت چپ به قسمت مرکز مالکيت معنوی مراجعه کنيد.بعد از آن در قسمت خدمات الکترونيک به اداره ثبت علائم تجاری بروید و سپس از بخش اظهار نامه ی الکترونيکی به کادراول ثبت اظهارنامه علامت مراجعه کنید. با انتخاب گزينه ی موافق هستم ، مراحل ثبت اظهارنامه به شما نشان داده خواهد شد. وارد بخش اول( ورود اطلاعات اظهارنامه) شويد. با انتخاب نوع اظهار نامه ، گزينه افزودن مالک را انتخاب کنيد.با توجه به نوع شخص ( حقيقی يا حقوقی ) مراحل را به زبان فارسی تکميل کنید.در قسمت ثبت بر روی عبارت درخواست ثبت يک اظهارنامه جديد را دارم کليک نماييد. مراحل ثبت برند در چند گام ساده مراحل ثبت برند در چند گام ساده

 مرحله نخست

در بخش ورود اطلاعات مشخصات فردی که به عنوان ابلاغ گيرنده در نظر گرفته شده است وشماره تماسی وارد سامانه می شود که رمز و ابلاغيه های بعدی به اين شماره پيامک می شود.در مرحله ورود اطلاعات وکيل يا نماينده قانونی : در صورتی که فردی برای ثبت برند خود به وکيل مراجعه کنید و”درخواست کننده وکيل باشد گزينه ” وکيل دادگستری ” انتخاب می شود و در غير اين صورت با انتخاب گزينه” يکی از مديران ” يک نفر از بین شرکاء يا مديران شرکت به عنوان متقاضی ثبت برند معرفی می شود.در بخش انتخاب کالا بر اساس مجوزهای موجود: در صورت مطلع بودن از شماره طبقه کالای درخواستی عنوان “شماره کالای درخواستی را می دانم ” را انتخاب نموده در غير اين صورت گزينه دوم را انتخاب کنید و نام محصول را وارد می کنید تا طبقه مربوط به آن محصول برای شما مشخص گردد.

مرحله دوم

در این مرحله به مدارک یاد شده برای ثبت برند آپلود می شود و در سامانه قرار می گیرد. نکته : در صورتی که تعداد مدارک بیشتراز فایل های مشخص شده برای بارگذاری بود با انتخاب گزینه ” افزودن ضمائم اختیاری ” می توانیم مدارک بیشتری را آپلود کنیم.

مرحله سوم

مرور و تایید اطلاعات و ضمائم آپلود شده.

مرحله چهارم

واریز هزینه اولیه ثبت برند از طریق اینترنت و دریافت شماره اظهارنامه و رمز مورد نظر از طریق شماره تماس فرد ابلاغ گیرنده .

 دیگر مراحل ثبت برند تجاری

از طریق سایت روزنامه رسمی قوه قضائیه مبلغ روزنامه رسمی ابتدایی برند از طریق اینترنت بانک پرداخت می گردد. بعد از چاپ روزنامه رسمی برند ثبت شده طی ۱۰ روز کاری از طریق سایت مدت زمان یک ماهه برای طرح اعتراضات نسبت به علامت اطلاع رسانی می شود . پس از یک ماه از زمان صدور روزنامه رسمی و در صورت عدم اعتراض ،وارد پرونده خود در سایت اداره مالکیت صنعتی شده با ورود شماره اظهارنامه و رمز آن باید مبلغ نهایی را به صورت اینترنتی بپردازید تا پروانه 10 ساله انحصاری برای شما صادر شود.

ثبت برند - اصول ثبت برند

طی ۷ تا ۱۰ روزکاری آگهی دوم برند چاپ شده و وارد سایت روزنامه رسمی می شود مبلغ روزنامه دوم هم از طریق اینترنت واریز می گردد. طی ۱۰ روز کاری پس از صدور روزنامه دوم برند وکیل پرونده با یک نسخه از تمامی مدارک شامل (آگهی درخواست ثبت اولیه و روزنامه اول و آگهی ثبت دوم و روزنامه رسمی دوم برند تجاری) به اداره مالکیت صنعتی مراجعه و درخواست پروانه یا تصدیق ده ساله برند انجام می شود.

نکاتی در خصوص ثبت علامت تجاری و صنعتی:

جهت به ثبت رسیدن علامت گواهی صادر خواهد شد.مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار 10 سال می باشد. به منظور ثبت چند علامت تجاری میبایست به تعداد آنها اظهارنامه مجزا ارائه شود. اجازه استفاده از علامت تجاری به ثبت رسیده به دیگران در ایران باید ثبت شود. تغییر آدرس شرکت تنها با ثبت به رسمیت خواهد رسید. دارا بودن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد. علامت تجاری قابل نقل و انتقال می باشد و میبایست براساس مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران ثبت شود. به منظور ثبت برندهای فارسی میبایست مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری داده شود و برای ثبت برندهای لاتین مضاف بر داشتن مجوز فعالیت مرتبط باید کارت بازرگانی ارائه دهید. برای اینکه برند خود را جهانی یا به اصطلاح ثبت بین المللی نمایید، ابتدا باید آن را در کشورمبدا ثبت و سپس از طریق معاهده مادرید آن را ثبت کنید تا مضاف بر محافظت از برندتان در ایران در 85 کشورعضو معاهده مادرید از حمایت قانونی برخوردار گردید.

مدارک ثبت برند

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری اشخاص حقیقی:

کپی برابر اصل از شناسنامه و کارت ملی متقاضی چنانچه در طرح برند یا برند او لاتین باشد باید متقاضی دارای کارت بازرگانی باشد و اصل و کپی برابر با اصل آن را ارائه دهد. متقاضی میبایست فعالیت اقتصادی داشته باشد. برای اثبات این منظور میبایست یک مدرک شغلی ارائه دهید. این مدرک می تواند جواز کسب، پروانه فعالیت، گواهی فعالیت در حوزه ای خاص از نهاد و یا موسسات معتبر و یا هر مدرک شغلی معتبر دیگر. این مدرک باید یا اصل باشد در صورتی که نامه و یا معرفی نامه می باشد و یا کپی برابر اصل جواز تاسیس و ... باشد متقاضی میبایست از علامت تجاری مذبور برای ثبت نمونه هایی را نیز ارائه دهد. این نمونه باید در قالب تصویر و یا نمونه گرافیکی در ابعاد 10 سانتی متر در 10 سانتی متر آماده و ارائه شود. چنانچه کار ثبت علامت تجاری او را وکیل و یا مشاوری انجام می دهد میبایست وکالتنامه او را نیز در قالب کپی برابر اصل ضمیمه نماید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری اشخاص حقوقی:

کپی برابر اصل مدارک شناسایی مدیرعامل به عنوان نماینده اصلی شرکت برای ثبت علامت تجاری شامل کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ولی وی جهت اثبات شخصیت حقوقی برای ثبت علامت تجاری به کپی برابر اصلی از روزنامه تاسیس شرکت و روزنامه آخرین تغییرات شرکت که کمتر از دو سال باید از گذشته باشد نیازمند می باشیم. اشخاص حقوقی جهت ثبت برند خود در طبقات مورد درخواست میبایست گواهی و یا مدرک یا مدارکی را ارائه دهند که نشان دهنده موضوع فعالیت شرکت با موضوع درخواست ثبت برند باشد. برای این منظور هرگونه اعلامیه و پروانه بهره برداری، پروانه ساخت از نهادی خاص و یا گواهی ثبت اختراع و ... می تواند پاسخگو باشد. چنانچه طرح ارائه شده برای ثبت به عنوان برند دارای علامتی و حروف لاتین باشد باید شرکت صاحب کارت بازرگانی بوده و یک نسخه کپی برابر اصل از آن ارائه دهد. از نمونه برند مورد مطالبه برای ثبت باید نمونه کپی و یا نمونه گرافیکی و یا تصویری گویا  در ابعاد حداکثر 10 سانتی متر در  10 سانتی متر ارائه گردد. وکالتنامه ای نیز میباسیت از وکیل و یا مشاور حقوقی چنانچه او کار ثبت برند ار انجام می دهد ارائه گردد. کلیه افراد حقیقی و حقوقی ضمن ارائه مدارک فوق جهت ثبت علامت تجاری یا برند باید مدارک زیر را نیز ارائه دهند: اظهارنامه ای جهت ثبت برند که پیش از ارائه مدارک میبایست آماده شود و کلیه شرایط برند و مشخصات آن را نوشته باشد. در صورتی که برند مورد مطالبه این اشخاص سه بعدی و یا 4 بعدی باشد به گونه ای که بیش از شش زاویه برای برند در نظر گرفته شده باشد باید نمونه گرافیکی به شکلی ارائه گردد که همه این زاویا را پوشش دهد و در صورت نیاز  ماکتی از آن تهیه و ارسال گردد. هر کدام از اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از حق تقدم استفاده کنند. این حق تقدم با استناد به مطالبه ثبت برند در خارج از کشور و حداکثر برای شش ماه  می تواند با ارائه مدارک حق تقدم مطالبه گردد. این مدارک میبایست هم زمان با ارائه سایر مدارک و اظهارنامه ثبت علامت تجاری و یا در نهایت طی مدت 15 روز پس از ارائه اظهارنامه می تواند ارائه شود. هر یک از افراد حقیقی و حقوقی برای اینکه برند خود را به شکل جمعی به ثبت رساند میبایست نسخه ای از شرایط و ضوابط  استفاده از این علامت جمعی هم آماده کنند و با تایید مقامی صاحب صلاحیت ارائه دهند. کلیه متقاضیان میبایست به همراه ارائه مدارک خود برای ثبت برند رسید پرداخت هزینه های ثبت را نیز ضمیمه کنند. مدارک لازم برای ثبت برند بصورت بین المللی : درخواست ثبت بین المللی برند طی نامه ای به اداره ثبت مالکیت معنوی با ذکر نام کشور های مورد نظر تنظیم و ارائه نامه ای بر روی سر برگ رسمی شرکت متقاضی با امضا همه افراد صاحب امضا مجاز شرکت و به همراه مهر شرکت چنانچه وکیل کار ثبت را دنبال می کند ارائه کپی برابر اصل وکالتنامه معتبر وکیل کپی برابر اصلی مجزا از شناسنامه و کارت ملی متقاضی و یا مدیران و دارندگان حق امضا شرکت کپی برابر اصل از روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت گواهی ثبت علامت تجاری در ایران که باید اعتبار لازم را داشته باشد. ارائه درخواستی به لاتین، اسپانیایی و یا فرانسوی به نماینده سازمان ثبت جهانی برند پیوست پرداخت هزینه های ثبت برند به فرانک سوئیس رسید پرداخت هزینه های بررسی اظهارنامه ارائه شده بصورت بین المللی شما میتوانید جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان موسسه ثبت کریم خان از طریق شماره تماس 02187147000 در ارتباط باشید. منبع : ویرلن
نظرات: 0 مشاهده