مراقبت از پوست در 6 قدم! - چطور از پوستمان مراقبت کنیم؟

پوست شما اولین لایه‌ایست که بدنتان را از بیماریها حفظ می‌کند و به راحتی مشکلات و بیماری‌های درون بدنتان را نیز به شما نشان می‌دهد. راههای ساده زیادی برای مراقبت از پوست و همینطور پاکسازی و جوانسازی آن وجود دارد که به آن اشاره می‌کنیم.
پوست یکی از اندامهای مهم بدن است که به راحتی مشکلات و بیماری‌های درونی بدن را به شما نشان می‌دهد و بدن را در برابر عوامل نامطلوب خارجی و محیطی محافظت می‌کند. پوست شما در معرض بسیاری از عوامل محیطی مثل نور خورشید، آلودگی هوا، گرد و خاک و عوامل دیگر ممکن است که دچار مشکل شده و سلامت خود را از دست دهد. برای مراقبت از پوست راههای زیادی وجود دارد که برخی از آنها هزینه زیادی دارند. در ادامه توضیحاتی در مورد کار پوست اشاره می‌شود و نکاتی ساده گفته می‌شود که بتوانید با رعایت آنها همیشه پوستی سالم و شفاف داشته باشید. مراقبت از پوست در 6 قدم! مراقبت از پوست در 6 قدم!

کار پوست چیست؟

کار اصلی پوست این است که از ورود بیماری‌ها و میکروبها به داخل بدن جلوگیری کرده و همچنین آب و نمک اضافه را از بدن دفع کرده و دمای بدن را تنظیم کند. پوست یک مسیر دو طرفه است که علاوه بر اینکه مواد زاید را دفع می‌کند، قادر است مواد خوب را نیز جذب نماید.

انواع پوست:

پوست معمولا چهار نوع است که شامل پوست معمولی، چرب، خشک و حساس. 1- معمولی: این نوع، یکنواخت، شاداب و نرم است. ولی باید در نظر داشت که همیشه یک جور نیست و با تغییرات داخلی بدن، تغییرات هورمونی و محیطی تغییر می‌یابد. پس این مسئله حائز اهمیت است که مراقبت از پوست باشرایط موجود تطبیق داده شود. 2- خشک: این نوع بافتی کشیده و ظریف دارد و گاهی بر روی آن هیچ نوع منافذی دیده نمی‌شود. بعد از شستن گونه‌ها نوعی احساس کشیدگی به وجود می‌آید و به نظر می‌رسد که اصلا برق نمی‌زند. اگر پوست خیلی خشک باشد پوسته پوسته‌ها و رگهائی روی آن دیده می‌شود. تنها مزیت پوست خشک این است که جوش نمی‌زند و منافذ آن باز نخواهد شد. 3- چرب: این نوع، در اثر چربی براق می‌شود و دارای منافذ باز و جوش‌های سرسیاه است. پوست‌های چرب را باید دو تا سه بار در روز پاک کرد، مرتب آن را با صابون شست و از لوسیون‌های مخصوص استفاده کرد. مزیت این نوع، آن است که دیرتر چروک می‌خورد و درمقابل آفتاب و باد مقاوم است. 4- حساس: این نوع، عکس‌العمل شدیدی نسبت به مواد قوی نشان می‌دهد، زود کهیر می‌زند، قرمز می‌شود و می‌سوزد (در اثر تابش آفتاب می‌سوزد یا در اثر تماس با مواد اسیدی مانند آب اکسیژنه حساس می‌شود)، افرادی که دارای این نوع پوست هستند باید بسیار دقت کنند.

چطور از پوستمان مراقبت کنیم؟

1- مرتب آب بنوشید:

آب یک ترکیب شگفت انگیز برای پاکسازی و جوانسازی پوست است. حدود 70 درصد بدن انسان را آب تشکیل داده و تمام اندام‌ها و فعالیتهای بدن به آب نیاز دارند.

چند نمونه از فواید آب:

نوشیدن آب باعث آبرسانی و تغذیه سلولهای پوست می‌شود. آب یک جایگزین رایگان برای درمانهای گرانقیمت ضد پیری و جوانسازی پوست است. مصرف مناسب آب باعث بهتر شدن عملکرد سیستم گوارش شده و دفع سموم در بدن بهتر انجام می‌شود و همین عمل باعث شفاف شدن و سلامت پوست می‌شود. دوش آب خنک نیز باعث کاهش آسیبهای و مشکلات پوستی می‌شود. بهترین میزان توصیه شده برای مصرف آب در شبانه روز 8 لیوان آب است که باعث سلامت پوست و افزایش حالت ارتجاعی آن می‌شود.

2- رژیم غذایی مناسب:

تغذیه مناسب یکی از راههای شگفت انگیز است تا بتوانید بدون هزینه زیاد پوستی سالم و جوان داشته باشید.

چه غذاهایی باید مصرف کرد؟

ویتامین A:

لایه بیرونی پوست از اپیدرم تشکیل شده است که حاوی پروتئینی به نام کلاژن است. کلاژن باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی در پوست می‌شود و ویتامین A ماده لازم برای تولید کلاژن است.

ویتامین A در چه غذاهایی وجود دارد؟

سبزیجات برگدار مثل اسفناج، گوجه فرنگی، هویج، کدو حلوایی، تخم مرغ، جگر، شیر، کره، پنیر، میوه‌ها و سبزیجات قرمز، نارنجی و زرد و غیره.

ویتامین C:

این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی برای مراقبت از پوست است. کار آنتی اکسیدان برای پوست آن است که عواملی که باعث ایجاد چین و چروک می‌شوند را از بین می‌برد. ویتامین C در چه غذاهایی وجود دارد؟ فلفل دلمه ای قرمز، کلم بروکلی، توت فرنگی، کیوی، طالبی، مرکبات، سبزیجات تازه.

ویتامین E:

این ویتامین هم خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد و باعث می‌شود پوست چربی مفید تولید کند. تولید چربی مفید برای پوست باعث از بین رفتن چین و چروک و جوانسازی پوست می‌شود.

ویتامین E در چه غذاهایی وجود دارد؟

انواع آجیل ها و مغزها مثل بادام و تخمه آفتابگردان، روغن‌های گیاهی مثل روغن آفتابگردان، گوجه فرنگی، اسفناج و مواد غذایی دیگر.

3- خواب کافی:

اگر خواب شما نامناسب باشد، این مسئله بلافاصله بر روی پوست شما تاثیر می‌گذارد و پوست شما را کدر می‌کند. چه زمانی باید خوابید؟ چه زمانی باید خوابید؟ همچنین خواب نامناسب و ناکافی باعث افزایش استرس شده و همین مسئله باعث پیری زودرس می‌گردد. دلیل اصلی که بیشتر افراد در خواب دچار مشکل می‌شوند، نداشتن زمان دقیق برای خوابیدن است. مطالعات مشخص کرده که هورمونهای خواب یا ملاتونین باعث جوان ماندن و شادابی پوست می‌شوند. خواب کم و ناکافی باعث مشکلات پوستی و همچنین کبودی زیر چشم و خشکی پوست را ایجاد می‌کند.

چه زمانی باید خوابید؟

مطالعات نشان داده که بهترین زمان برای استراحت و خواب بین ساعت 10 – 11 شب تا 6 – 7 صبح است. این را هم بدانید که خواب شبانه بسیار بهتر از خواب روزانه است.

4- ورزش کنید:

ورزش تاثیر بسیار زیادی بر سلامت بدن و مراقبت از پوست دارد. ورزش باعث ایجاد تعرق و دفع سموم و باز شدن و همینطور سفت شدن پوست شما می‌شود. ورزش در درمان و رفع جوش های صورت بسیار تاثیر دارد. با ورزش میزان تولید کلاژن افزایش یافته و انعطاف پوست شما بیشتر شده و نتیجه آن از بین رفتن چین و چروک صورت است.

ورزش چه تاثیراتی بر تقویت پوست دارد؟

طراوت و شادابی پوست رفع چین و چروک و از بین رفتن جوش باز شدن منافذ و سفت شدن پوست جلوگیری از پیری پاکسازی و جوانسازی پوست

چند ورزش مخصوص عضلات صورت:

خمیازه بکشید لبها را جمع کنید چشم‌ها را تا آنجا که ممکن است باز کنید. گونه‌ها را پر از هوا کنید لب پایین را روی لب بالا فشار دهید

5- پاکسازی پوست:

سوال مهمی که باید از خودتان بپرسید آن است که آیا تنها شستشوی صورت با کمی آب برای پاکسازی و جوانسازی پوست کافی است؟ باید گفت که البته که نه! اطراف ما پر از آلودگی و عوامل مضر است که روی پوست تاثیر منفی دارند.

شستشو صحیح پوست چه تاثیری بر روی پوست دارد؟

پیشگیری از ایجاد آکنه افزایش سلامت پوست بهبود التهاب پوست پاکسازی و جوانسازی پوست

چند نکته در مورد شستشوی پوست صورت:

دمای آب بهتر است که نه زیاد سرد و نه زیاد گرم باشد زیرا به پوست آسیب وارد می‌کند. چند نکته در مورد شستشوی پوست صورت: چند نکته در مورد شستشوی پوست صورت: اگر پوست شما چرب است از شوینده‌هایی با پایه روغن استفاده کنید زیرا پایه روغن در این شوینده‌ها چربی اضافه صورت را از بین می‌برد. اگر پوست شما خشک است از شوینده‌های مرطوب کننده و کرم دار استفاده کنید تا پوستتان لطیف شود. اگر پوست معمولی دارید از شوینده های متعادل استفاده کنید که PH معمولی دارند و یا دارای روغن هستند. اگر پوست شما خشک است حتما یکبار و اگر چرب است حداقل دوبار در طول روز صورت خود را بشویید.

6- نگهداری و مراقبت از پوست:

یکی از کارهایی که برای پاکسازی و مراقبت از پوست انجام می‌دهیم، استفاده از کرمها و مرطوب کننده هاست. کرمها علاوه بر اینکه رطوبت را برای پوست تامین می‌کنند، باعث تغذیه پوست نیز می‌شوند.

مشخصات یک کرم مرطوب کننده خوب:

زمانی که یک کرم مرطوب کننده انتخاب می‌کنید باید به جنس پوستتان نیز توجه کنید. اگر پوست شما خشک است از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که حاوی چربی است. اگر پوستتان چرب است نیازی به مرطوب کننده ندارید. اگر پوست شما معمولی است بهتر است مرطوب کننده با میزان چربی کم استفاده نمایید. اگر پوست شما خشک است مرطوب کننده‌ها، آسیبهای پوست شما را کاهش می‌دهند. برای اینکه بعد از بیدار شدن پوست شما شاداب باشد بهتر است حتما قبل از خواب کمی کرم مرطوب کننده برای مراقبت از پوستتان استفاده کنید.

چند توصیه برای پاکسازی و مراقبت از پوست:

استفاه از صابون:

بهتر است قبل از استفاده از صابون حتما صورتتان را با یک پاک کننده مانند شیر گیاهی یا شیر پاک کن ماساژ دهید و سپس صورت را با آب ولرم شستشو دهید.

اسکراب برای پاکسازی پوست:

اسکراب به معنی برداشتن لایه سطحی پوست است. بهتر است که حداقل هفته ای یکبار صورت و پوستتان را اسکراب کنید. این کار باعث می‌شود سلولهای مرده پوست از لایه سطحی جدا شده و از بین بروند و پوست جوانتر گردد.

بخور و ماسک:

سعی کنید همیشه بخور را با ماسک استفاده نمایید. برای این کار دو قاشق غذاخوری گیاه خشک یا سه مشت گیاه تازه را درون یک ظرف غیر فلزی بریزید و روی آن آب جوش اضافه کنید. چشمانتان را ببندید و صورت خود را حدود 10 دقیقه بر روی این ظرف قرار دهید. این کار را هفته ای یکبار انجام دهید. بخور گیاهی پاک کننده عمقی بوده باعث می‌شود که جوش‌های سرسیاه از بین بروند. بعد از بخور صورت خودتان را با آب سرد یا لوسیون آبکشی کنید تا منافذ پوست بسته شوند. منبع: عطارطب
نظرات: 0 مشاهده