بیماری کرونا چه زمان و چگونه تمام می شود ؟

این روزها همه ما تقریبا تمام دغدغه های گذشته خود را فراموش کرده ایم و فقط یک موضوع ذهنمان را درگیر کرده است و آن هم چیزی نیست جز کرونا . با وجود تلاش های جهانی ، ویروس کرونا در جهان در حال گسترش است و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این ویروس به زودی سراسر جهان را فرا خواهد گرفت و دنیا قدرت کافی برای جلوگیری از گسترش این ویروس را ندارد.
توجه : ویروس کرونا بسیار کم خطرتر از آنفولانزا است و اینکه گفته می شود هرکسی کرونا بگیرد خواهد مرد به هیچ عنوان درست نیست . تنها 2 الی 3 درصد از بیماران کرونایی جان خود را از دست می دهند
کشورهایی در جهان وجود دارند که هنوز به این ویروس آلوده نشده اند ولی زمان زیادی طول نمی کشد و آنها نیز به این ویروس آلوده خواهند شد.ولی سوال اصلی که اینجا مطرح می شود این است که :
بالاخره چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ اگر تمام جهان به این ویروس آلوده خواهند شد پس چه زمانی این بیماری تمام می شود و آرامش به مردم باز می گردد .
توجه داشته باشید که : اینکه دانشمندان در حال تحقیق برای تولید واکسن کرونا هستند به این معنی است که به این نتیجه رسیده اند که این ویروس تا سالهای بسیار طولانی یکی از مشکلات بزرگ جهانی است و به این زودی و به این راحتی نمی توان از آن خلاص شد. ولی مطمئنا کرونا در نهایت نمی تواند نسل بشر را منقرض کند و خطری به این بزرگی در انتظار انسان نیست . حتی اگر انسان قادر به کنترل این ویروس نباشد (که حتما خواهد بود) خود ویروس به مرور جهش هایی خواهد داشت تا کشندگی کمتری داشته باشد . ولی چرا ؟ هیچ ویروسی تمایل ندارد میزبان خود را نابود کند . ویروس دوست دارد میزبان زنده بماند تا علاوه بر اینکه چندین سال در بدن او زندگی کند ، بتواند توسط میزبان از کسی به کس دیگر منتقل شود. پس اگر ویروس میزبان خود را سریعا بکشد به هیچ عنوان به نفعش نیست و به مرور خودش هم همراه میزبان نابود شده و کلا از بین میرود. بیماری کرونا چه زمان و چگونه تمام می شود ؟ بیماری کرونا چه زمان و چگونه تمام می شود ؟ در ادامه این مطلب به این موضوع بیشتر پرداخته خواهد شد .

ویروس کرونا چه زمانی نابود می شود ؟

  • تا چند سال می توان مردم را در خانه نگه داشت ؟
  • تا چند سال نباید به مسافرت رفت؟
  • تا چند سال ماسک بزنیم و روزی 20 بار دست هایمان را بشوییم؟
  • تا چند سال می توان ارتباط را با دنیا قطع کرد؟
  • تا چند سال می توان تمام مسافران ورودی را از بابت نداشتن کرونا بررسی کرد؟
  • اگر کرونا در ووهان چین درمان شده است آیا احتمال ندارد یک نفر از کشورهای دیگر دوباره این ویروس را در همان شهر گسترش بدهد ؟ (حتما امکانش هست)
  • تا چند سال می توان بازار را تعطیل کرد ؟
  • تا چند سال می توان شهر را قرنطینه کرد ؟
جواب تمام سوالات بالا می تواند به این معنی باشد که دیگر در این مرحله به صورت 100 درصد نمی توان جلوی گسترش کرونا را گرفت. خوب این داستان بیماری کرونا کی قرار است تمام شود؟ آیا تک تک انسان های روی زمین را به کشتن خواهد داد ؟ قطعا خیر . گزینه های زیادی برای از بین رفتن ویروس و کاهش خطر مرگ و میر انسان ها وجود دارد. افزایش قدرت ایمنی بدن ، واکسن کرونا و جهش های ویروسی از همین روش ها هستند. ولی روشی که در حال حاضر دیگر کمتر موثر به نظر می رسد و ظاهرا دیر شده است ،‌امکان مهار گسترش ویروس است . در واقع زمانی که به مردم گفته می شود در خانه بمانید تا بیماری کنترل شود ،در مرحله کنونی فقط به این دلیل است که گسترش بیماری به تعویق بیافتد تا راهی برای نابود کردن آن پیدا شود وگرنه در خانه ماندن نمی تواند تا ابد مفید باشد.(ولی در اوایل شیوع بیماری می توانست بهترین روش باشد) برای مثال ووهان چین با استفاده از قرنطینه توانست ویروس را کنترل کند. ولی این قرنطینه تا کی می تواند ادامه داشته باشد؟ به زودی تمام مردم ووهان چین به زندگی عادی خودشان بر می گردند ولی کافی است دوباره یک نفر به کرونا آلوده شود و روز از نو و روزی از نو ...این کنترل زمانی بخوبی موثر بود که هیچ کس بیرون از ووهان به کرونا مبتلا نمی شد. پس در خانه ماندن در حال حاضر فقط برای به تعویق انداختن ابتلا و جلوگیری از افزایش تلفات مفید است ولی باعث نابودی کامل بیماری نخواهد شد. این بیماری به زودی سراسر جهان را درگیر خواهد کرد ولی هر چقدر این زمان درگیری به تعویق بیافتد ، احتمال یافتن راه درمان بیشتر شده و تلفات کمتر خواهد شد. همچنین با قرنطینه کردن شهرها و در خانه ماندن باعث می شویم که زنجیره انتقال ویروس قوی تر کرونا قطع شود. کسانی که دچار نوع کشنده و قوی ویروس شده اند اگر با دیگران ارتباط نداشته باشند ، نمی توانند ویروس را به آنها منتقل کنند و با مرگ فرد ، ویروس قوی خودبخود نابود می شود بدون آنکه به کس دیگری سرایت کرده باشد.
در حال حاضر راه درمانی برای کرونا وجود ندارد و بهترین روش پیشگری از گسترش بیماری ، در خانه ماندن و رعایت بهداشت است .
ویروس کرونا بسیار راحت بین افراد منتقل می شود و موردی که باعث شده است این انتقال بیشتر شود ، دوره پنهان بیماری است . به نظر میرسد ویروس کرونا می تواند تا 14 روز بعد از وارد شدن به بدن بدون علامت باشد. کمتر ویروسی در جهان وجود دارد که بتواند 14 روز در بدن بیمار بدون علامت بوده و قابل انتقال باشد. در برخی از گزارشات اشاره شده است که این میزان در برخی از بیماران حتی به 27 روز نیز رسیده است .
این زمان طولانی پنهان بودن بیماری باعث می شود فرد بیمار به راحتی ویروس را بین اطرافیان و مردم دیگر منتقل کند.
کرونا چطور و در چه زمانی از بین خواهد رفت ؟ کرونا چطور و در چه زمانی از بین خواهد رفت ؟

پس کرونا چطور و در چه زمانی از بین خواهد رفت ؟

به دو طریق ممکن است خطر بیماری کرونا از برود .

1- به طریق طبیعی

به صورت طبیعی هیچ ویروسی تمایل ندارد که میزبان خود را نابود کند و هر ویروسی که باعث نابودی میزبان خود شود نمی تواند به راحتی گسترش پیدا کند و در بیشتر موارد خودش هم از بین خواهد رفت. برای مثال اگر تمام کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند بمیرند ، ویروس همراه با جنازه فرد دفن شده و امکان انتقال پیدا نکرده و از بین می رود. بنابراین به زودی ویروس جهش هایی خواهد داشت و ضعیف تر خواهد شد تا بتواند برای مدت طولانی تری در بدن انسان زندگی کرده و افراد بیشتری را مبتلا کند.
نکته : همیشه جهش های ویروسی مفید نیستند و ممکن است جهشی اتفاق بیافتد که کشندگی ویروس را چند برابر کند.ولی این جهش خودش می تواند باعث نابودی سریع تر ویروس شود.
در این صورت چند نوع مختلف از ویروس وجود خواهد داشت . ویروس های قوی کرونا که میزبان خود را خواهند کشت و به مرور خود ویروس هم کمتر شده و در نهایت این ویروس قوی کاملا از بین خواهد رفت . در مقابل نوع دیگر ویروس کرونا که ضعیف تر است ، میزبان خود را نمی کشد و تا زمانی که او زنده است در بدنش باقی مانده و اطرافیان را نیز مبتلا خواهد کرد. زمانی که فقط ویروس ضعیف و یا جهش یافته (که کشنده نیست) باقی بماند ، انتقال آن به افراد دیگر مشکل چندانی ایجاد نکرده و بسیاری از این افراد خود بخود درمان خواهند شد. این اتفاق قبلا برای ویروس آنفولانزا رخ داده است . در ابتدا ویروس آنفولانزا بسیار قوی و کشنده بود و بیش از 500 میلیون نفر را در جهان مبتلا و نزدیک به 100 میلیون نفر را قربانی کرد. زمانی که تمام کسانی که به این نوع قوی و کشنده ویروس آنفولانزا مبتلا شدند از سایر مردم جدا شده و جان خود را از دست دادند ، ویروس دیگر میزبانی برای خود پیدا نکرد و تقریبا از بین رفت . ولی ویروس آنفولانزای نوع ضعیف توانست به حیات خود ادامه داده و تقریبا تمام مردم جهان را درگیر کند. در حال حاضر در فصول سرد سال ، ابتلا به آنفولانزا کاملا رایج است ولی مانند قبل کشنده نیست . از طرفی به مرور زمان سیستم ایمنی بدن انسان ها قوی تر شده و در مقابل ویروس کرونای ضعیف (که در نهایت باقی خواهد ماند) مقاوم خواهد شد. پیش بینی محققان این است که در نهایت ویروس کرونای کشنده از بین خواهد رفت و ویروس کرونای ضعیف مانند ویروس انفولانزا در جهان گسترده شده و احتمالا به صورت فصلی دیده خواهد شد.
ممکن است بیماری کرونا نیز مانند آنفولانزا تبدیل به بیماری فصل سرما شده و هر ساله دوران اوج و دوران فرود داشته باشد.
توجه : در حال حاضر مهم ترین اقدامی که باید انجام دهیم این است که تا می توانیم و تا جایی که امکان دارد ، زنجیره انتقال بیماری رو کور کنیم . به این صورت که نباید اجازه داده شود که بیماری از فردی به فرد دیگر به راحتی منتقل شود. مخصوصا نوع قوی و کشنده ویروس کرونا در صورتی که نتواند میزبان مناسب را پیدا کند ، به سرعت از بین خواهد رفت .

آیا ویروس کرونا در فصل گرم سال از بین می رود ؟

هیچ مدرکی در این مورد که ویروس کرونا با گرم شدن هوا ضعیف تر خواهد شد وجود ندارد . این فقط یک فرضیه و یا شاید یک امید است . چیزی که پیشبینی می شود این است که ممکن است در فصل گرما ، ویروس در سطوح مختلف زودتر از بین برود و انتقال بیماری کمتر شود.ولی به این معنی نیست که گرما باعث خواهد شد کسانی که مبتلا شده اند ، بهبود پیدا کنند. در سال 2002 ویروس مشابهی در چین گسترش پیدا کرده بود که از خانواده کروناویروس ها بود و باعث عفونت شدید ریه و سندرم حاد تنفسی و در نهایت باعث مرگ می شد. این ویروس به مرور به 26 کشور جهان منتقل شد ولی به دلیل یک جهش ژنتیکی خوب ، کشندگی خود را از دست داد و زمانی که به کانادا وارد شد به دلیل اینکه ضعیف شده بود ، به راحتی کنترل شده و از بین رفت .

2 - کشف واکسن کرونا

راه دوم برای پایان بیماری کرونا تولید واکسن آن است .محققان در سراسر جهان در حال تحقیق بر روی واکسن و درمان کرونا هستند. این تحقیق جهانی نشانه این است که محققان اعتقاد دارند که این ویروس به زودی جهانی خواهد شد. توجه داشته باشید که ساخت واکسن به این راحتی نیست و کاملا زمان بر است .این واکسن ها بعد از ساخته شدن ، بر روی حیوانات تست می شوند و مراحل بسیار زیادی برای تایید آنها وجود دارد. در حال حاضر تخمین زده می شود که واکسن کرونا طی 18 الی 24 ماه آینده ساخته خواهد شد. .ولی حتی ساخته شدن واکسن کرونا نیز به معنی پایان یافتن این بیماری نیست . چرا که به هیچ عنوان امکانات جهانی به شکلی نیست که بتوان به سرعت چندین میلیارد واکسن تولید کرده و به صورت رایگان در اختیار کل مردم جهان قرار داد. تلاش برای ساخت واکسن فقط به این معنی است که محققان اعتقاد پیدا کرده اند که این بیماری سال های بسیار طولانی با مردم جهان همراه خواهد بود و برای کنترل آن در سال های پیش رو ، واکسن می تواند کمک کننده بسیار بزرگی باشد. واکسن ها یک مشکل بزرگ دیگر نیز دارند . ویروس ها به مرور زمان جهش پیدا می کنند و ممکن است واکسن تولید شده نتواند بر روی ویروس جهش یافته موثر باشد. دقیقا مانند ویروس آنفولانزا که هر از چند گاهی جهش پیدا کرده و تا پیدا شدن واکسن جدید ، قربانی می گیرد . آیا ویروس کرونا ساخته دست بشر است ؟ آیا ویروس کرونا ساخته دست بشر است ؟ جمع بندی : در حالت کلی ، آینده ای که از ویروس کرونا محتمل تر به نظر می رسد این است که به مرور نوع کشنده ویروس کرونا به صورت طبیعی کاهش پیدا کرده و نوع ضعیف آن در سراسر جهان گسترش پیدا می کند و در بدن تمام انسان ها به صورت مهمان تا آخر عمر حضور پیدا می کند. این حضور ویروس ضعیف در بدن می تواند باعث تبدیل شدن کرونا به یک بیماری فصلی شود. بیماری آنفولانزا برای این مورد مثال بسیار خوبی است . در حالت کلی هر کسی ممکن است در فصل سرد سال دچار بیماری آنفولانزا شود. ولی بدن در مقابل این ویروس مقاومت پیدا کرده است و بیماری انفولانزا حتی اگر مورد درمان هم قرار نگیرد بعد از گذشت چند روز خودبخود درمان می شود. ولی همین بیماری انفولانزا در افرادی که بیماری قلبی ، دیابت ، ایدز و بیماری های ریوی دارند می تواند بسیار کشنده باشد. ویروس کرونا نیز ممکن است همین حالت را پیدا کند و در فصول سرد سال افراد به کرونا مبتلا شده و خودبخود درمان شوند. افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای نیز می توانند در خطر بیشتری باشند. البته تمام این موارد فقط پیشبینی محققان بوده و هنوز چیزی به اثبات نرسیده است .

آیا بیماری کرونا برای از بین بردن افراد مسن و بیمار طراحی شده است ؟

هنوز مدرک معتبری برای اینکه این بیماری طراحی شده به دست بشر باشد وجود ندارد ولی به این نکته توجه داشته باشد که : بسیاری از بیماری ها برای افراد مسن خطرناک هستند و اصلا نیازی به طراحی توسط دست بشر نیست . اینکه گفته شود چون این بیماری افراد مسن و مریض را از بین می برد پس به دست بشر تولید شده تا هزینه دولت ها کمتر شود ، به هیچ عنوان منطقی و عقلانی نیست . بیماری آنفولانزا برای افراد بیمار و مسن خطرناک است . بیماری های قلبی نیز همین طور هستند. سکته مغزی و قلبی در افراد مسن خطرناک تر از افراد سالم و جوان است . حتی زخم معده نیز در افرادی با بیماری های خاص می تواند خطرناک باشد ولی به این معنی نیست که زخم معده را انسان تولید کرده است تا افراد خاص را بکشد. این ادعا که چون کرونا برای افراد مسن خطرناک تر است پس ساخته دست بشر است ، هیچ پایه عقلانی ندارد.

آیا ویروس کرونا ساخته دست بشر است ؟

هیچ مدرکی برای این مورد وجود ندارد ولی نمی توان این مورد را دور از انتظار دانست . ولی دلایلی که برای این مورد آورده می شود هیچ کدام دقیق ، درست و منطقی نیستند . اگر روزی ثابت شود که این ویروس رو دولت خاصی تولید کرده است ، مطمن باشید که هیچ کدام از دلایلی که در حال حاضر ذکر می شود ، نمی تواند این مورد را ثابت کند و مطمئنا دلیل بهتری یافت خواهد شد.

اگر ویروس کرونا قابل کنترل نیست چرا باید در منزل بمانیم ؟

رعایت کردن بهداشت و ماندن در خانه و قطع کردن چرخه انتقال ویروس می تواند از شما در برابر ابتلا به نوع خطرناک ویروس محافظت کرده و احتمال خطر را کاهش دهد. در نهایت کسانی که دیرتر به ویروس مبتلا شوند ، امید بیشتری برای بهبودی دارند.

آیا داروی کرونا در ایران کشف شده است ؟

اخیرا در اخبار صدا و سیما گزارشی پخش شد :
داروی هیدروکسی کلروکین تا فروردین یا اردیبهشت ماه در ایران تولید خواهد شد
پزشکی که این خبر را اعلام کرد در ادامه گفت که این دارو می تواند از کرونا پیشگیری کرده و آن را درمان کند.
نکته ای که وجود دارد این است که اکثر افراد به اسم دارو هیچ توجهی نکردند و اینگونه تصور کردند که در فروردین یا اردیبهشت ماه ، ایران داروی کرونا را کشف کرده و تولید خواهد کرد !!!
بسیاری از شبکه های اجتماعی نیز از این اشتباه مردم سوء استفاده کرده و این خبر را اینگونه پخش کردند که  «ساخت داروی درمان کرونا در ایران »
اصل خبر به این شکل است :
گفته می شود هیدروکسی کلروکین می تواند برای درمان کرونا موثر باشد . این دارو در حال حاضر در بازار ایران وجود دارد و برای کاهش علائم روماتیسم مصرف می شود. برخی از پزشکان ایرانی گفته اند که ممکن است این دارو علاوه بر روماتیسم ، برای درمان عارضه های ریوی ناشی از کرونا نیز موثر باشد.
در حقیقت دارویی کشف نشده است . قرار بر این است که در فروردین یا اردیبهشت ماه ، داروی هیدروکسی کلروکین در داخل کشور به تولید انبوه برسد.
اگر ویروس کرونا کم خطرتر از آنفولانزا است پس دلیل این همه ترس جهانی چیست ؟
گفته می شود احتمال مرگ در اثر انفولانزا بیشتر از کرونا است پس چرا ترس از کرونا در جهان بیشتر از ترس از آنفولانزا است ؟
این ترس دقیقا به میزان انتقال پذیری ویروس بر می گردد .
ویروس انفولانزا قدرت انتقال بسیار کمتری نسبت به کرونا دارد. کرونا 14 روز مخفی می ماند و در حالت مخفی نیز قابلیت آلوده کردن دیگران را دارد.به همین دلیل کنترل کردن انتقال آنفولانزا و سایر بیماری های مشابه بسیار راحت تر از کنترل بیماری کرونا است .
فرص کنید میزان کشندگی یک ویروس 50 درصد باشد ولی میزات انتقال پذیری ضعیفی داشته باشد و بتواند 1 میلیون نفر را آلوده کند . در این صورت در نهایت 500 هزار نفر کشته خواهند شد .
ولی اگر ویروسی که درصد کشندگی آن مانند کرونا بسیار کم و در حد 2درصد است ولی قدرت انتقال بالایی دارد بتواند 1 میلیارد نفر را درگیر کند ، 2درصد از یک میلیارد نفر ، آمار بسیار بالایی خواهد بود .

منابع مطلب

برای تولید این مطلب از منابع زیر استفاده شده است :
managing epidemics interactive
نظرات: 0 مشاهده