همه چیز در مورد کرونا ویروس یا Coronaviruses (covid-19)

کرونا ویروس ها یا Coronaviruses (CoV) خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که بیماری های مختلفی مانند سرماخوردگی ، سندرم حاد تنفسی (MERS-CoV) ، سارس و ... را ایجاد می کنند. ویروس جدیدی که به تازگی در ایران نیز گسترش یافته است (nCoV) ، تقریبا ناشناخته است و COVID-19 نامیده شده است .

خانواده کرونا ویروس ها زونوتیک هستند به این معنی که بین حیوان و انسان قابل انتقال  هستند. برای مثال ویروس کرونای عامل بیماری سارس ، از گربه زباد و ویروس کرونای عامل مرس از شتر به انسان منتقل شده اند. بسیاری از این نوع ویروس در حیوانات وجود دارد که هنوز نشانه ای از انتقال آنها به انسان و ایجاد بیماری خاص ، وجود ندارد.

اکثر انواع ویروس های کرونا زمانی که وارد بدن انسان می شوند علائمی مانند تب ، سرفه ، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی ایجاد می کنند. در موارد شدیدتر و کنترل نشده ، می تواند باعث بروز عفونت ، ذات الریه ، سندروم حاد تنفسی ، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

مهمترین توصیه هایی که برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد این است که به صورت منظم دست ها را بشویید ، بهداشت فردی را رعایت کنید ، از خوردن تخم مرغ خام و گوشت نیم پز خودداری کنید ، از کسانی که کوچکترین علائم بیماری دارند دوری کنید ، با هیچ کس دست ندهید و از حضور در مکان های شلوغ خودداری کنید .

روش های پیشگیری از بیماری کرونا (COVID-19) روش های پیشگیری از بیماری کرونا (COVID-19)

روش های پیشگیری از بیماری کرونا (COVID-19)

با توجه به اینکه هنوز روش درمان موثر و واکسن تایید شده برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد ، بهترین روش برای در امان ماندن از اثرات این ویروس ، جلوگیری از ابتلا به کرونا است. به طور کلی به صورت 100% نمی توانید از ابتلا به این بیماری در امان باشید ولی روش هایی وجود دارد که می تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، اکثر افرادی که به ویروس کرونا آلوده می شوند ، دچار علائم بسیار خفیفی شده و به صورت خودبخود درمان می شوند.

در ادامه این مطلب به بهترین روش های جلوگیری از ابتلا به COVID-19 اشاره خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر می توانید به سایت بهداشت جهانی (WHO) مراجعه کنید.

1 - مرتبا دست های خود را بشویید

به صورت مرتب دستهای خود را با الکل ضدعفونی کنید و یا با آب و صابون بشویید.این کار به راحتی می تواند ویروس کرونا را از بین ببرد .

2 - فاصله ایمنی را رعایت کنید

اگر این بیماری در شهر شما گسترش پیدا نکرده است ، از هر کسی که عطسه و یا سرفه می کند ، حداقل 1 متر فاصله داشته باشید و در مکان های بسته همراه این افراد قرار نگیرید.

زمانی که فرد مبتلا به کرونا عطسه می کند ، قطرات آب از دهان و بینی او که حاوی ویروس کرونا است ، وارد هوا می شود و به راحتی می تواند از طریق تنفس وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

3 - از لمس چشم ، بینی ، دهان و حتی صورت خودداری کنید

دست های شما بسیاری از سطوح اطراف را لمس می کنند و می توانند عامل انتقال ویروس کرونا باشند. در صورتی که دست های شما آلوده شده باشند و چشم ، دهان و یا بینی خود را لمس کنید ، به راحتی ویروس به بدنتان منتقل شده و مبتلا خواهید شد .

4 - درست عطسه و سرفه کنید

عطسه کردن و سرفه کردن درست را تمرین کنید.به اطرافیانتان نیز آموزش دهید که هیچگاه بدون گرفتن دهان و بینی عسطه نکنند. زمان عطسه کردن باید دهان و بینی را بپوشانید و یا به روی آرنج عسطه کنید.هیچگاه دستتان را جلوی دهان نگیرید.

توجه : در صورتی که تب ، سرفه و مشکل تنفسی دارید ، به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید .

5 - به توصیه های بهداشتی توجه کنید

در هر لحظه ، اخبار و اطلاعات جدیدی در مورد کرونا منتشر می شود. به توصیه های معتبر و عمومی توجه کرده و آنها را بخوبی رعایت کنید.

6 - اگر مبتلا شدید ، از ماسک استفاده کنید

استفاده کردن از ماسک نمی تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند ولی در صورتی که مبتلا به کرونا هستید حتما باید ماسک بزنید تا از مبتلا کردن دیگران به این ویروس جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که در شرایط حاد به دلیل اینکه مشخص نیست چه کسی به بیماری مبتلا است ، همه مردم باید ماسک بزنند تا از انتقال احتمالی این ویروس به افراد سالم جلوگیری شود.

رایج ترین سوالات در مورد کرونا

آیا خشک کردن دست ها با استفاده از خشک کن برای پیشگیری از کرونا موثر است ؟

خیر.هیچ یک از خشک کن های موجود نمی تواند دست ها را از ویروس 2019-nCoV پاکسازی کند. بهترین روش برای خشکل کردن دست ها این است که آن را به حال خود رها کنید تا خودبخود خشک شود.
یا می توانید با استفاده از دستمال کاغذی کاملا استاندارد و تمیز این کار را بکنید.

آیا لامپ های ضد عفونی کننده ماواء بنفش می تواند کروناویروس را از بین ببرد؟

از این لامپ ها نمی توان برای پاکسازی دست ها استفاده کرد زیرا برای پوست مضر هستند. ولی برای ضد عفونی کردن وسایل مورد نیاز می توانید از این وسیله استفاده کنید.

آیا اسکنرهای درجه حرارت بدن واقعا می توانند افراد مبتلا به کرونا را مشخص کنند ؟

تب سنج ها و اسکنرهای حرارتی می توانند افرادی را که دچار تب شده اند مشخص کنند. یکی از اولین نشانه های کرونا ، تب است .
ولی توجه داشته باشید که این روش به صورت 100% موثر نیست و ممکن است کسی مبتلا به کرونا بوده و ناقل ویروس کرونا باشد ولی هنوز علائمی مانند افزایش دمای بدن در او ایجاد نشده باشد. پس صرفا به این دلیل که دما بدن کسی اندازه گرفته شده است نمی تواند گفت که او کرونا ندارد.
معمولا 2 الی 10 روز بعد از ابتلا ، اولین نشانه های بیماری مشاهده می شود.

آیا مصرف الکل و نوشیدن مشروبات الکلی می تواند ویروس کرونا را از بین ببرد ؟

در صورتی که ویروس وارد بدن شده باشد ، مصرف نوشیدنی های الکلی به هیچ عنوان نمی تواند برای درمان بیماری موثر باشد.

آیا اسپری کردن الکل و کلر می تواند کرونا را درمان کند ؟

خیر. بعد از ورود ویروس به بدن ، اسپری کردن الکل و یا کلر به بدن نمی تواند این بیماری را درمان کند.

آیا مصرف سیر ، زنجبیل و سایر روش های گیاهی برای درمان کرونا موثرند ؟

خیر . به هیچ عنوان هیچ روش گیاهی برای درمان کرونا وجود ندارد و این خوراکی ها هیچ تاثیری بر روند درمان بیماری ندارند.
در مواردی ممکن است مصرف برخی از این گیاهان دارویی بتواند مقاومت بدن را در برابر بیماری افزایش داده و احتمال درمان را کمی بیشتر کند ولی به هیچ عنوان نمی تواند از کرونا پیشگیری کرده و یا آن را درمان کند.

آیا دود کردن اسفند می تواند ویروس کرونا را بکشد ؟

خیر . دود کردن اسفند هیج تاثیری بر روی درمان، پیشگیری و یا نابود کردن ویروس کرونا ندارد.

آیا دریافت بسته و نامه از شهرهایی که دچار بیماری کرونا هستند بیخطر است ؟

بستگی دارد. در صورتی که نحوه دریافت و انتقال نامه از طریق پست با رعایت مسائل بهداشتی بوده باشد ، دریافت نامه از شهرهای آلوده مشکلی ایجاد نمی کند. در غیر این صورت می تواند خطرناک باشد.
البته می توانید نامه های دریافتی را در جایی از خانه قرار داده و چند روز بعد آن را باز کنید.
ویروس کرونا بر روی اشیاء خشک ، بیشتر از چند روز فعال نمی ماند.
به محض دریافت نامه و هرگونه بسته پستی ، دست ها را با آب و صابون بشویید و از وارد کردن آن بسته به داخل اتاقی که در آن زندگی می کنید ، خودداری کنید.

آیا حیوانات خانگی ناقل بیماری کرونا هستند ؟

در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که حیوانات بتوانند باعث سرایت بیماری کرونا به انسان شوند. ولی با این حال ممکن است کسی که به این بیماری مبتلا بوده ، حیوان را نوازش کرده است و اگر شما به آن حیوان دست بزنید ، احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد.
پس بهتر است بعد از دست زدن به هر حیوانی ، دست های خود را کاملا بشویید. ولی در صورتی که حیوان خانگی دارید که از خانه خارج نمی شود و همیشه داخل خانه است ، نیازی به نگرانی و بیرون کردن آن حیوان از خانه نیست .

آیا واکسن های ضد پنومونی برای محافظت از کرونا مفید هستند ؟

تا این لحظه هیج واکسنی برای جلوگیری از کرونا وجود ندارد. استفاده از واکسن های ضد پنومونی و مشکلات تنفسی نمی تواند از کرونا پیشگیری کند ولی برای جلوگیری از عوارض احتمالی ، ممکن است مفید باشند. در هر صورت استفاده از این واکسن ها اگر مفید هم نباشند ، ضرری ندارند.

آیا شستن بینی با آب نمک می تواند برای پیشگیری و درمان کرونا موثر باشد ؟

خیر . هیچ شواهدی برای مفید بودن شستن بینی با آب نمک ، در مقابل بیماری کرونا وجود ندارد. ولی می تواند برای از علائم ناراحت کننده این بیماری را کاهش دهد. انجام این کار ضرری ندارد.

آیا خوردن سیر برای درمان و پیشگیری از کرونا مفید است ؟

خیر. هیچ شواهدی برای مفید بودن خوردن سیر برای پیشگیری و درمان کرونا وجود ندارد. ولی می تواند برخی از علائم ناراحت کننده را کاهش دهد. در هر صورت ضرری ندارد و برای سلامت عمومی بدن مفید است.

آیا مالیدن روغن کنجد و سایر روغن های گیاهی بر روی لب و بینی می تواند از کرونا پیشگیری کند ؟

والیدن روغن های گیاهی بر روی بینی و بالای لب هیچ تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد .

آیا روغن بنفشه برای پیشگیری و درمان کرونا موثر است ؟

خیر به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد.

آیا وارد کردن روغن بنفشه به داخل مقعد برای پیشگیری و درمان کرونا موثر است ؟

خیر . چنین چیزی وجود ندارد.
همچنین این ویروس از طریق تنفس ، چشم ، دهان و بینی وارد بدن می شود و وارد کردن هیچ روغن گیاهی به مقعد نمی تواند از این بیماری جلوگیری کند.

آیا افراد مسن بیشتر از جوان ها به کرونا مبتلا می شوند ؟

خیر . تمام گروه سنی می توانند به کرونا مبتلا شوند. فقط افراد مسن در معرض عوارض جانبی بیشتری قرار دارند. بخصوص افرادی که دچار بیماری های قلبی ، دیابت و مشکلات ریوی هستند.

استفاده از آنتی بیوتیک می تواند برای درمان کرونا موثر باشد ؟

خیر . نه تنها کرونا بلکه آنتی بیوتیک ها بر روی هیچ ویروسی موثر نیستند.البته در صورتی که ابتلا به ویروس کرونا باعث بروز عفونت شود ، ممکن است پزشک برای درمان آن عفونت از آنتی بیوتیک استفاده کند.
نظرات: 0 مشاهده