مصرف داروهای درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی

زمانی که در دوران شیردهی دچار سرماخوردگی می شوید مطمئنا این سوالات برایتان بوجود می آید که :
  • آیا می توان در دوران شیردهی از داروهای درمان سرماخوردگی استفاده کرد؟
  • مصرف قرص سرماخوردگی بزرگسالان در دوران شیردهی مجاز است ؟
  • خوردن قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی می تواند برای نوزاد مضر باشد ؟
و سوالاتی شبیه به اینها . قبلا در مطلب «لیست داروهای مجار و غیر مجار در شیردهی» به برخی از این موارد اشاره شده است . در این مطلب به صورت اختصاصی به داروهای درمان سرماخوردگی می پردازیم . لطفا با ما همراه باشید .

خوردن داروهای سرماخوردگی در دوران شیردهی

یکی از مهمترین سوالاتی که در این مورد وجود دارد این است که :

آیا داروهای درمان سرماخوردگی به شیر مادر منتقل می شوند ؟

بسیاری از چیزهایی که مادر می خورد ، بر روی مواد موجود در شیر مادر تاثیر می گذارند. داروها نیز همینطور هستند و تقریبا دارویی وجود ندارد که وارد شیر مادر نشود. برخی از داروها به اندازه بسیار کم وارد شیرمادر می شوند و معمولا برای نوزاد خطری ندارند. ولی برخی دیگر از داروها به مقدار زیاد وارد شیر مادر شده و می توانند برای سلامت نوزاد خطرناک باشند. خوردن داروهای سرماخوردگی در دوران شیردهی خوردن داروهای سرماخوردگی در دوران شیردهی
نکته : در دوران شیردهی شما به هیچ عنوان مجاز به خوددرمانی و مصرف خودسرانه هیچ دارویی نیستید . این مطلب فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست . این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد. قبل از هرگونه اقدام درمانی ، با پزشک خود مشورت کنید.

 کدامیک از داروهای درمان سرماخوردگی در شیردهی بی خطرند ؟

تقریبا اکثر داروهایی که برای درمان سرماخوردگی استفاده می شوند در دوران شیردهی مجازند و بی خطرند (مگر در موارد خاص).ولی برای اطمینان بیشتر حتما باید با پزشکتان مشورت کنید.

داروهای مسکن (درمان گلودرد و سردرد)

این داروها معمولا در زمان سرماخوردگی برای کاهش برخی از علائم ناراحت کننده این بیماری مانند سردرد و گلودرد مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت این داروها این مشکلات را درمان نمی کنند و فقط خاصیت تسکین موقت درد دارند. ایبوپروفن ، ژلوفن و استامینوفن رایج ترین و معمولا کم عارضه ترین داروهای تجویزی در دوران شیردهی هستند. این داروها به مقدار بسیار کم وارد شیر مادر می شوند و در اکثر موارد برای نوزاد شیرخوار خطری ایجاد نمی کنند. آسپرین نیز برای کاهش علائم سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد ولی در دوران شیردهی مجاز نیست و می تواند برای نوزاد عوارض جانبی در پی داشته باشد. وارد شدن این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد می تواند  باعث بروز مشکلات ریه ، تورم کبد و مغز شود. در برخی از موارد برای رفع گلودرد از اسپری هایی استفاده می شود که معمولا در دوران شیردهی بی خطر هستند. البته توجه داشته باشید که اکثر این اسپری ها حاوی منتول هستند و منتول می تواند میزان شیر مادر را کاهش دهد.

درمان گرفتگی بینی و احتقال

داروهای بسیار مختلفی برای درمان گرفتگی بینی و زکام سرماخوردگی در دوران شیردهی وجود دارد. قرص های ضد احتقان با وجود اینکه به میزان بسیار کم وارد شیر مادر می شوند ولی می توانند شیر مادر را کاهش دهند. برای جلوگیری از این مورد می توانید از اسپری های ضد احتقان استفاده کنید. اسپری هایی مانند :
  • اسپری متازولین
  • تریامسینولون
  • فلوتیکازون
  • مومتازون
  • آزلاستین
  • بودزونید
برخی از داروهای موضعی و قطره های بینی که برای این منظور در حالت عادی مورد استفاده قرار می گیرند ، در دوران شیردهی مجاز نیستند و می توانند باعث آسیب های کبدی نوزاد شوند .

درمان سرفه در شیردهی

برای درمان سرفه در دوران شیردهی معمولا از داروی دکسترومتورفان استفاده می شود که برای نوزاد هم ضرری ندارد. از این دارو معمولا برای درمان سرفه خشک استفاده می شود.

درمان آبریزش بینی و خارش چشم در شیردهی

برای درمان این موارد معمولا از آنتی هیستامین ها استفاده می شود.  آنتی هیستامین ها انواع بسیار گوناگونی دارند و در دوران شیردهی معمولا لوراتادین و فکسوفنادین مورد استفاده قرار می گیرند. داروهایی مانند دیفن هیدرامین و کلرفنیرامین در اولویت بعدی قرار دارند و فقط باید با تجویز پزشک مصرف شوند چرا که می توانند باعث خواب آلودگی شوند.

آیا داروهای سرماخوردگی باعث کاهش شیر مادر می شوند؟

منتول موجود در برخی از این داروها می تواند باعث کاهش شیر مادر شود. همچنین فنیل افرین و برخی از آنتی هستامین ها نیز شیر مادر را کم می کنند. نوشیدن مقدار بیشتری آب در دوره درمان با این داروها می تواند از این مشکل جلوگیری کند.

روش های طبیعی و خانگی برای درمان سرماخوردگی در شیردهی

روش های طبیعی و خانگی خوبی برای کاهش علائم سرماخوردگی وجود دارد که بسیاری از انها عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارند
  •  میزان مصرف مایعات و مخصوصا آب را افزایش دهید
  • نوشیدنی های گرم می تواند مخاط بینی و سینه را نرم کرده و به خارج شدن سریع تر آنها کمک کند.
  • بخور اکالیپتوس می تواند برای رفع احتقان و درمان سردرد و گلودرد مفید باشد.
  • تا جایی که ممکن است ، هوای خانه و اتاقی که در آن در حال استراحت کردن هستید را مرطوب نگه دارید.
تهیه – تنظیم و انتشار – گروه سلامت و پزشکی pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده