مکمل آهن - عوارض جانبی + نحوه مصرف

کمبود آهن مشکل بسیار متداولی است که در بین زنان ، بیشتر از مردان دیده می شود. بسیاری از افراد در معرض کمبود آهن قرار دارند مانند : زنان ، نوزادان و کودکان ، زنان و دخترانی که قاعدگی های سنگین دارند ، افراد گیاه خوار و کسانی که مشکل تغذیه دارند. یکی از رایج ترین و معروف ترین روش هایی که برای جبران کاهش آهن بدن مورد استفاده قرار می گیرد ، مصرف مکمل های آهن است . این مکمل ها انواع و اشکال بسیار مختلفی دارند که برای اهداف متفاوتی تولید شده اند.

مکمل های آهن ، فواید ، عوارض جانبی و روش مصرف

این مکمل ها با اهداف مختلف و مشخصی تولید می شوند و مصرف آنها نیز باید اصولی و متناسب با نیاز بدن فرد انجام شود.

فواید مصرف مکمل آهن

1 - می تواند کمبود آهن را جبران کند

مهم ترین و واضح ترین کاربرد مکمل های آهن ، جبران کمبود آهن بدن است . این مکمل ها می توانند از کم خونی ناشی از فقر آهن نیز جلوگیری کنند. کم خونی ناشی از فقر آهن می تواند علائمی مانند : خستگی و بیحوصلگی ، ضعف ، ناخن های شکننده و رنگ پریدگی ایجاد کند.

2 - برای داشتن بارداری سالم ، مهم است

وجود مقادیر مناسب آهن در بدن مادر برای رشد و تکامل جنین بسیار مهم و حیاتی است . به همین دلیل ممکن است در دوران بارداری ، پزشک برای شما مکمل آهن تجویز کند. کم بودن آهن در دوران بارداری می تواند باعث کم وزن بودن نوزاد و زایمان زودرس شود. مکمل های آهن ، فواید ، عوارض جانبی و روش مصرف مکمل های آهن ، فواید ، عوارض جانبی و روش مصرف

3 - باعث افزایش سطح انرژی بدن می شود

یکی از رایج ترین علائم کم خونی ناشی از فقر آهن ، کم بودن انرژی بدن و خستگی و بی حوصلگی است .مصرف مکمل های حاوی آهن به راحتی می تواند این مشکل را رفع کند.

4 - باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

آهن نقش بسیار مهمی در سلامت سیستم ایمنی بدن دارد. برای داشتن سیستم ایمنی قوی ، باید آهن مورد نیاز بدن را تامین کنید. ضعف سیستم ایمنی بدن می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری ها شود.

5 - باعث بهبود کیفیت خواب می شود

برخی از مطالعات نشان داده اند که کاهش سطح آهن بدن می تواند با مشکلات خواب در ارتباط باشد.

مقدار مصرف مکمل آهن

میزان و دوز مصرف هر دارویی باید توسط پزشک تعیین شود. این مطلب فقط برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست . شما به هیچ عنوان مجاز به خوددرمانی و مصرف خودسرانه هیچ دارویی نیستید. این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

برای رفع کم خونی ناشی از فقر آهن

در صورتی که علائم کم خونی را در خود مشاهده می کنید ، به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشاتی ، از این مورد اطمینان حاصل شده و درمان آغاز شود. به طور معمول اگر با استفاده از خوراکی ها و با روش های طبیعی قادر به دریافت آهن مورد نیاز بدن نباشید ، مصرف مکمل های آهن انتخاب خوبی است . معمولا میزان مصرف مکمل ها آهن حدود 150 الی 200 میلی گرم به صورت دوزهای تقسیم شده در وعده های روزانه است .

برای تامین آهن در دوران قاعدگی

زنان به دلیل دفع خون زیاد در دوران قاعدگی ، بیشتر از مردان دچار کمبود آهن می شوند. مخصوصا این مشکل در زنانی که خونریزی های شدیدی دارند ، بیشتر دیده می شود. زنان بالای 19 سال به صورت معمول حدود 18 گرم و در دوران قاعدگی 27 میلی گرم آهن نیاز دارند .این میزان بعد از دوران یائسگی ، به حدود 8 میلیگرم کاهش پیدا می کند. در صورتی که در طول دوران قاعدگی به هر دلیلی قادر به دریافت آهن مورد نیاز بدن نیستید می توانید از مکمل های حاوی آهن استفاده کنید. بهترین قرص اهن کدام است /بهترین قرص آهن برای خانمها /قرص آهن ایرانی خوب که یبوست نیاره / برای درمان کم خونی قرص آهن و اسهال بهترین قرص آهن در شیردهی بهترین قرص اهن کدام است

برای تامین آهن مورد نیاز بدن کودکان

کودکان نیز به آهن بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند . نیاز آهن کودکان در سنین مختلف به شرح زیر است :
نوزاد زیر 6 ماه 0.27 میلی گرم
7 الی 12 ماهه 11 میلی گرم
1 الی 3 ساله 7 میلی گرم
4 الی 8 سال 10 میلی گرم
9 الی 13 ساله 8 میلی گرم
14 الی 18 ساله  11 میلی گرم برای مردان / 15 میلی گرم برای زنان
در صورتی که نوزاد نارس به دنیا آمده باشد ، پزشک بین دو هفتگی الی 4 ماهگی نوزاد ، مکمل آهن تجویز خواهد کرد.کودکان در سن 9 الی 12 ماهگی باید از نظر کمبود آهن مورد بررسی قرار گیرند.

عوارض جانبی مکمل آهن

در حالت کلی توصیه می شود آهن مورد نیاز بدن را از طرق طبیعی و با استفاده از خوراکی ها تامین کنید. استفاده از روش های طبیعی باعث می شود علاوه بر تامین آهن مورد نیاز بدن ، از عوارض جانبی مصرف داروهای شیمیایی نیز به دور باشید. انواع گوشت قرمز ، مرغ ، حبوبات ، آجیل و دانه های گیاهی حاوی مقدار خوبی آهن هستند. بسیاری از میوه ها و مخصوصا سبزیجات دارای برگ های سبز ، حاوی مقادیر خوبی از آهن هستند. مصرف خوراکی های سرشار از ویتامین C نیز می تواند باعث جذب بهتر و بیشتر آهن موجود در خوراکی ها شود. مکمل های آهن نیز مانند سایر داروها می توانند عوارض جانبی در پی داشته باشند. شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان بروز کند.

رایج ترین عوارض جانبی مکمل های آهن عبارتند از :

  •  تغییر رنگ ادرار و مدفوع (باعث تیره شدن ادرار و مدفوع می شود)
  • درد معده (اگر با معده خالی مصرف شود)
  • حالت تهوع و استفراغ
  • یبوست
  • سوزش سردل
برای جلوگیری از برخی از عوارض این مکمل ها ، می توانید آن را یک ساعت بعد از صرف غذا استفاده کنید.  
نظرات: 0 مشاهده