ویروس کرونا چیست ؟ علائم + روش های درمان و پیشگیری

ویروس کرونا در حال حاضر در صدر اخبار جهانی قرار دارد و سازمان بهداشت جهانی نیز برای این ویروس حالت هشدار جهانی اعلام کرده است . در این مطلب در مورد این ویروس و بیماری کرونا به صورت خلاصه توضیحاتی داده شده است . لطفا با ما همراه باشید.

ویروس کرونا یا کروناوایروس (coronavirus) چیست ؟

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از نوع خاصی از ویروس هستند که در صورت ورود به بدن ، علائم تنفسی و علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد می کنند. (منبع 1) اکثر انسان های روی زمین در طول زندگی خود به یکی از خانواده ویروس کرونا مبتلا می شوند ولی چون علائم آن معمولا خفیف و شبیه به سرماخوردگی است ، این موضوع نادیده گرفته می شود و مهم نیست . در برخی از موارد این ویروس می تواند باعث بروز بیماری های دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات الریه و برونشیت شود. کرونا احتمالا از خفاش به انسان منتقل شده است کرونا احتمالا از خفاش به انسان منتقل شده است این ویروس در میان حیوانات سراسر جهان بسیار رایج است ولی انواع بسیار کمی از آن می تواند از حیوان به انسان منتقل شود. از بیماری های معروف ناشی از کروناویروس که قبلا از حیوان به انسان منتقل شده اند می توان به سندرم تنفسی کوروناویروس خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم حاد تنفسی کروناویروس (SARS-Cov) اشاره کرد. ویروس جدیدی که این روزها با نام کرونا معروف شده است برای اولین بار در ووهان چین و در افرادی که از نوعی غذای محلی حیوانی استفاده کرده بودند مشاهده شد و به همین دلیل این احتمال داده شد که این بیماری از حیوان به انسان منتقل شده است . در یک مطالعه جدید محققان ، ویروس 2019-nCoV را با نمونه ژنتیکی ویروس های موجود در آرشیو ژنتیکی مقایسه کرده و نتیجه گرفتند که این ویروس احتمالا از خفاش به انسان منتقل شده است .(منبع 2) با توجه به این که گفته می شود در بازار دریایی ووهان چین هیچ خفاشی فروخته نمی شود ، این احتمال داده می شود که این ویروس از خفاش به حیوان دیگری منتقل شده و از آن حیوان به انسان منتقل شده است . این حیوان هنوز شناخته نشده است ولی برخی از محققان احتمال می دهند این ویروس جدید از خفاش به مار و از مار به انسان منتقل شده باشد. نه این ویروس جدید و نه بیماری که ایجاد می کند هنوز نامی ندارند و فقط با نام ویروس کرونا در جهان معروف شده است.در برخی از مقالات از این ویروس با نام 2019-nCoV یاد می شود.

روش های انتقال و سرایت ویروس کرونا چیست ؟

این ویروس از روش های مختلفی می تواند از فردی به فرد  دیگر منتقل شود  . برای مثال‌:
  •  از طریق هوا ، سرفه ، عطسه و حتی تنفس در محیطی که بیمار در آن محیط وجود دارد
  • از طریق دست زدن به محیط آلوده و انتقال آن از دست به دهان ، چشم ، غذا و ...بنابراین رعایت بهداشت و شستن دست ها به صورت منظم و قبل از خوردن هر چیزی می تواند به جلوگیری از سرایت کرونا کمک کند.
  • از طریق آلودگی مدفوع
هنوز به صورت کامل مشخص نیست که این بیماری بیشتر از چه طریقی منتشر می شود و قدرت انتقال آن در انسان چقدر است ولی مقدار RO آن چیزی در حد 2/2 تخمین زده شده است به این معنی که به صورت متوسط هر فرد آلوده به کرونا 2/2 نفر دیگر را مبتلا می کند.(RO در مورد بیماری سارس 3 بوده است که با اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی این مقدار به 1 رسید) (منبع person-to-person spread of new coronavirus)

علائم ابتلا به کرونا ویروس جدید چیست ؟

بر اساس نتایج اعلام شده ، رایج ترین علائم ابتلا به کرونا ویروس جدید شامل تب ، سرفه و مشکلات تنفسی است.این علائم ممکن است بین 2 الی 14 روز بعد از ورود ویروس کرونا به بدن ظاهر شوند.به طور متوسط طبق گزارشات اخیر ، بعد از 5 روز از ورود ویروس به بدن ، علائم کرونا ظاهر خواهد شد.

درمان کرونا ویروس

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای کرونا ویروس وجود ندارد و داروهایی که به بیماران داده می شود بیشتر برای کاهش علائم بیماری است . البته توجه داشته باشید که اکثر مبتلایان به این بیماری به خودی خود درمان می شوند و اکثر کسانی که جانشان را از دست داده اند افراد بالای 60 سال بوده اند. نوشیدن مایعات زیاد و استراحت می تواند روند درمان بیماری را تسریع کند.هیچ واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس وجود ندارد ولی محققان امریکایی در حال تحقیق برای تولید این واکسن هستند.

جلوگیری از گسترش کرونا

در سراسر جهان اقداماتی برای جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا ویروس انجام شده است . دولت چین برخی از شهرهای چین مانند ووهان را در قرنطینه کامل قرار داده است . همچنین در فرودگاههای سراسر جهان از اسکنرهای حرارتی برای کنترل مسافران استفاده می شود. بسیاری از کشورها از ورودی مسافران از مقصد چین جلوگیری می کنند.طبق گزارشات اخیر ، حدود 200 امریکایی در ووهان چیست حضور داشتند که سریعا به امریکا منتقل شده و به مدت 14 روز تحت مراقبت های ویژه قرار گرفتند. دولت چین به صورت موقت فروش حیوانات وحشی در بازارها ، رستوران ها و فروشگاه های اینترنتی را ممنوع اعلام کرده است . نکته : بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا این است که از سفر به کشورهایی که احتمال خطر وجود دارد خودداری کنید. مرتبا دستان خود را با آب و صابون بشویید. از قرار گرفتن در مکان های بسیار شلوغ خودداری کنید. از ماسک های مخصوص استفاده کنید. توجه داشته باشید که ماسک های معمولی و پارچه ای هیچ تاثیری در جلوگیری از این بیماری ندارند.
نظرات: 0 مشاهده