آیا ورزش کردن در دوران باری مجاز است ؟

به طور کلی ورزش کردن در دوران بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که مادرانی که در دوران بارداری و قبل از آن ورزش می‌کردند، زایمان راحت تری دارند و احتمال زایمان زودرس در این مادران بسیار پایین‌تر است. همچنین ورزش کردن در دوران بارداری می‌تواند از بسیاری از مشکلات حاملگی پیشگیری کند مشکلاتی مانند اضافه وزن ،مشکلات مفصلی ، خستگی و بی‌حوصلگی ،کاهش انرژی، یبوست ،واریس و غیره . با این حال تعداد کمی از فعالیت های ورزشی وجود دارند که ممکن است برای مادر و جنین در دوران بارداری ضرر داشته باشند. در ادامه این مطلب به برخی از این ورزش ها اشاره خواهد شد . توجه داشته باشید که در دوران بارداری قبل از انجام هرگونه ورزش حرفه ای بهتر است با پزشک و مربی متخصص مشورت کنید. چرا که ممکن است ورزشی برای شما مضر باشد در حالی که همان ورزش برای فرد دیگری هیچ خطری نداشته باشد . آیا ورزش کردن در دوران باری مجاز است ؟ آیا ورزش کردن در دوران باری مجاز است ؟

در دوران بارداری در زمان ورزش کردن به موارد زیر توجه کنید

1- ورزش هایی که خطر افتادن و زمین خوردن دارند را انتخاب نکنید

هرگونه فعالیت ورزشی که در آن خطر زمین خوردن و افتادن وجود داشته باشد می‌تواند در دوران بارداری برای مادر و جنین خطرناک باشد. ورزش‌هایی مانند اسکی، صخره نوردی ،اسب سواری و سایر ورزش های شبیه به این ها در دوران بارداری خطرناک هستند. در صورتی که به صورت اصولی دوچرخه سواری انجام دهید این ورزش در دوران بارداری هیچ خطری ندارد.

2- ورزش کردن در ارتفاعات بالا در دوران بارداری

زمانی که شما حامله هستید نباید در ارتفاعات بیش از ۲۵۰۰ متر ورزش کنید زیرا در این ارتفاع ، اکسیژن رسانی به شما و جنین کاهش پیدا میکند .در صورتی که به جایی رفته اید که بیش از ۲۵۰۰ متر ارتفاع دارد قبل از انجام هرگونه فعالیت ورزشی باید حداقل ۴ تا ۵ روز در آن منطقه سکونت داشته باشید تا بدن شما باشرایط آنجا هماهنگ شود.

3- غواصی کردن در دوران بارداری

غواصی کردن در طول دوران بارداری ایمن نیست. حباب های گاز نیتروژن می توانند از جفت عبور کرده و به جنین آسیب وارد کنند. همچنین فشار ناشی از غواصی در اعماق آب می تواند برای جنین مضر بوده و حتی باعث سقط جنین شود .

4- ورزش هایی که با کمر خم شده انجام می شود

بعد از گذشت ۱۶ هفته از بارداری نباید به کمر خود فشار زیادی وارد کنید .ورزش هایی که با کمر خمیده انجام می شوند باعث کاهش فشار خون و سرگیجه شدید می شوند که ممکن است باعث زمین خوردن مادر باردار شود.

5-در انتخاب باشگاه ورزشی دقت کنید

در زمان بارداری باید در کلاس ها و باشگاه های ورزشی حضور داشته باشید که استاندار بوده و مربی های آن اصول ورزش در دوران بارداری را آموزش دیده باشند.

6- نشستن و برخاستن با وزنه در دوران بارداری

از انجام هرگونه ورزش سنگین که به صورت نشستن و برخاستن همراه با وزنه انجام می شود خودداری کنید.

7- تمرین با شدت بالا در دوران بارداری

تمرینات پرفشار و با فواصل کم در موارد معمول ممکن است برای بدن شما بسیار هم مفید باشد. ولی در دوران بارداری این ورزش ها بسیار خطرناک بوده و حتی می‌توانند باعث سقط جنین شوند .ورزش های با فشار بالا در دوران بارداری ،روی قلب شما فشار وارد کرده و خون رسانی به جنین را دچار مشکل می کنند. در حالت کلی در دوران بارداری اگر در زمان ورزش کردن به حدی نفس نفس بزنید که صحبت کردن شما دچار مشکل شود به این معنی است که شدت ورزش بیش از اندازه بوده است. دراز نشست در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود؟ دراز نشست در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود؟

8 - دراز نشست در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود؟

انجام حرکت دراز نشست در دوران بارداری ممکن است برای شما مفید باشد ولی باید توجه داشته باشید که این حرکت در زمان حاملگی باید به صورت اصولی و درست انجام شد و برای اطمینان از خطر نداشتن آن برای شما، حتماً با مربی و پزشک خودتان مشورت کنید. در صورتی که این حرکت را به اشتباه و با شدت بالا انجام دهید به صورتی که به شکم و کمر شما فشار وارد کند ، می‌تواند باعث مشکلاتی برای مادر و جنین  شود. ولی در صورتی که به صورت اصولی انجام شود مشکلی ایجاد نمیکند .توصیه می شود در ماه های آخر بارداری این حرکت را اجرا نکنید.

9 - افزایش بیش از حد دمای بدن در دوران بارداری

باید از افزایش بیش از حد دمای بدن در دوران بارداری جلوگیری کنید .در صورتی که در فصل تابستان و یا در باشگاه هایی با دمای بالا در حال ورزش کردن هستید باید دقت کنید که دمای بدن مادر در دوران بارداری نباید بیش از حد بالا برود .در این صورت آب زیادی مصرف کنید و در صورتی که دمای محیط بسیار بالاست ، ورزش نکنید.
نظرات: 0 مشاهده