راهنمای خرید قطره چکان برای انواع آبیاری

دقیقا از زمانی که کشاورزان و باغداران طعم مدرنیته و صنعتی شدن کشاورزی را چشیدند و تاثیرات مثبت آن را دیدند، بازار ماشین‌آلات کشاورزی و باغدارای نیز به شدت داغ شد. چنانچه روز به روز شاهد پیشرفت ابزارآلات این حیطه هستیم. پیشرفت این بازار رابطه‌ی مستقیمی با بازار محصولات کشاورزی داشته و بر کیفیت و حتی کمیت این محصولات تاثیرگذار بوده است. یکی از اصلی‌ترین سیستم‌هایی که در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت و همه‌گیر شدن آن بودیم، استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای بود. این سیستم‌ها مکانیزم پیچیده‌ای ندارند و از فیلتراسیون، شیرآلات، اتوماسیون، لوله، اتصالات و قطره‌چکان تشکیل می‌شوند. قطره‌چکان بخشی است که خروجی آب را تشکیل می‌دهد و نقش مهمی را در آبیاری مناسب و یکنواخت ایفا می‌کند. پس انتخاب قطره‌چکان در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای حائز اهمیت است تا نتیجه‌ی مطلوبی با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای حاصل شود. در این بخش قصد داریم راهنمای خرید قطره چکان سیستم آبیاری قطره‌ای یا دریپر را بیان کنیم. با ما همراه باشید. راهنمای خرید قطره چکان برای انواع آبیاری راهنمای خرید قطره چکان برای انواع آبیاری

نحوه انتخاب قطره چکان مناسب

آبیاری قطره‌ای نوعی آبیاری با حجم کم است که باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و آبیاری منظم و یکنواخت محصولات کشاورزی می شود. قطره چکان‌ها یا دریپرها قطعات کوچکی هستند که از پلیمرهای با کیفیت از جنس سیلیکون ساخته می‌شوند. پوسته دریپر آنتی UV بوده و در برابر اشعه خورشید مقاوم می‌باشد.  خرید قطره چکان مناسب و باکیفیت بالا بحث مهمی است که باید کشاورزان و باغداران نسبت به آن حساسیت نشان دهند. در صورت انتخاب یک دریپر مناسب و با کیفیت آبدهی و کود دهی به صورت دقیق به مقدار کافی و یکنواخت انجام می‌شود و نتیجه حاصل این است که تمام درختان و گیاهان یکنواخت رشت می‌کنند آب و کود بهینه استفاده شده و به اندازه قابل توجهی در مصرف همه آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود. برای انتخاب قطره‌چکان مناسب باید فاکتورهای خرید آن را مورد بررسی قرار داد. در ادامه این فاکتورها را خدمت شما شرح می‌دهیم.

انواع قطره‌چکان

برای انتخاب و خرید دریپر مناسب بهتر است در مرحله اول بدانید چه نوع قطره‌چکانی برای شما و باغ‌تان مناسب است. این دریپرها معمولا بسته به روشی که برای تنظیم فشار استفاده می‌کنند، دسته‌بندی می‌شوند.  انواع مختلف قطره چکان کشاورزی به شرح زیر می‌باشد.

قطره چکان با مجرای طولانی

این نوع از قطره‌چکان‌ها دارای مسیری طلانی و پر پیچ‌وخم جهت خروج آب هستند. از معایب این نوع قطره چکان‌ها می‌توان به احتمال گرفتگی و انسداد بالای آن، هزینه نگهداری و تعویض بالا، عدم صرفه اقتصادی و غیر قابل تعمیر بودن آن اشاره کرد.

قطره چکان صفحه‌ای

در این نوع قطره چکان را همانند یک صندوق می‌سازند یعنی از انطباق چند صفحه که هر یک بر روی دیگری عمود است. در قطره چکان صفحه‌ای وقتی آب درون آن وارد می‌شود، روی صفحات درونی و عرضی چرخ خورده و از یک حفره که در پایین آن قرار دارد به صورت قطره خارج می‌شود.

قطره چکان چند دهانه‌ای

این قطره چکان همانگونه که از اسمش پیدا است، دارای چند دهانه خروجی آب است. دهانه‌ها به یک لوله باریک متصل می‌شوند. این دهانه‌های قادر هستند آب را چند متر دور تر منتقل کنند. قطره چکان چنددهانه‌ای برای باغات میوه، درختان و تاکستان‌ها که نیاز به آب بیشتری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قطره چکان دکمه‌ای

این نوع از قطره چکان‌ها از یک دهانه بسیار ریز و در حدود یک میلی‌متری ساخته می‌شوند که باید بر روی لوله‌های آبیاری و در محل‌های مشخص شده نصب گردند. در بین انواع قطره چکان‌ها این نوع از قیمت کمتری برخوردار بوده و همچنین قابلیت نصب آسانی دارد.

در هنگام خرید قطره چکان به چه مواردی باید توجه کرد؟

برای انتخاب و خرید قطره چکان مدل‌های مختلفی وجود دارد و شما برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید. به طور کلی سه فاکتور زیر می‌تواند شما را به قطره‌چکان مناسبِ خود نزدیک‌تر کند.
  • بررسی فشار سیستم آبیاری قطره‌ای
  • بررسی نوع آب استفاده شده در آبیاری قطره‌ای
  • بررسی پستی و بلندی زمین کشاورزی
در زیر تاثیر این سه فاکتور در انتخاب دریپر را بیان می‌کنیم. در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای معمولا فشار به دلایل مختلفی مانندِ طول لوله آبیاری، مناسب نبودن سایز لوله و تغییرات شیب زمین باعث افت فشار آب می‌شود. در این صورت باید از قطره‌چکان‌هایی استفاده شود که مستقل از فشار و بدون در نظر گرفتن تغییرات فشار مقدار آب یکتواختی را به محصولات کشاورزی برساند. اگر طول لوله آبیاری مزرعه شما زیاد است بهتر است از این نوع قطره‌چکان‌ها استفاده کنید. موضوع دیگر نوع آب مورد استفاده شده در سیستم آبیاری قطره‌ای است که نوع قطره‌چکان را مشخص می‌کند. اگر آب سیستم آبیاری شما از چاه، حوض، تانکر و ... تهیه می‌شود حتما از قطره‌چکان‌هایی باید استفاده کنید که بتوان درپوش آن را جدا و تمیز کرد. اگر در این شرایط از قطره‌چکان‌های فاقد درپوش استفاده کنید، در صورت گرفتگی آن‌ها باید به کل تعویض شوند. فاکتور دیگر در تعیین قطره‌چکان، شیب و ارتفاع زمین است. وجود شیب و تغییر در فشار آب می‌تواند باعث تغییرات دبی خروجی هر قطره چکان شود. پس اگر قصد آبرسانی به گیاهان‌تان در بستر یک زمین شیب دار دارید بهتر است همانند فاکتور اول از قطره‌چکان‌های مستقل از فشار استفاده کنید. در نهایت سپاسگزاریم که با راهنمای انواع قطره چکان های کشاورزی همراه سناپالیز بودید. در صورتی که قصد تهیه قطره چکان برای آبیاری زمین یا باغ خود را دارید، پیشنهاد میکنیم به محصولات سناپالیز به آدرس www.Sanapaliz.com نگاهی بیاندازید.
نظرات: 0 مشاهده