چطور "خورش ماست اصفهانی مجلسی" درست کنم؟ + خورشت ماست

چطور "خورش ماست اصفهانی مجلسی" درست کنم؟ + خورشت ماست

آموزش کامل طرز تهیه خورش ماست اصفهانی و انواع خورش اصفهانی آموزش کامل طرز تهیه خورش ماست اصفهانی و انواع خورش اصفهانی

مواد لازم برای درست کردن خورش ماست اصفهانی

گوشت گردن 150 گرم
شکر 350 الی 400 گرم
ماست چکیده شیرین و پر چرب 1.5 کیلو
زعفران ساییده شده 2 گرم
خامه 2 قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ 2 عدد
گلاب 1 قاشق غذاخوری
خلال بادام و پسته، مغز گردو و زرشک به میزان لازم برای تزیین

مراحل درست کردن و طرز تهیه خورش ماست اصفهانی اصیل مجلسی

1- در اولین مرحله از " طرز تهیه خورش ماست اصفهانی " ، گوشت را در قابلمه ای با آب و مقداری پیاز کاملا بپزید، سپس گوشت را از استخوان جدا کرده و خوب ریش ریش کنید و داخل یک سینی (ترجیحا مسی) بریزید و گلاب را روی آن ریخته و ترکیب کنید. 2- ماست را داخل یک ظرف نچسب بریزید و روی حرارت کم قرار دهید و خوب هم بزنید، باید ماست گرم شده و زمانی که انگشتتان را داخل ماست میبرید انگشتتان نسوزد. 3- سپس شکر رو اضافه کنید و خوب هم بزنید بعد زعفران ساییده شده را که با 1 قاشق آب سرد مخلوط کرده اید داخل ماست بریزید و چند بار هم بزنید، حرارت باید به مقداری کم باشد که ماست نجوشد و قل نزند. 4- بعد زرده تخم مرغ را داخل ماست بریزید و دوباره چندبار هم بزنید، سپس شعله را خاموش کرده و با 1 ملاقه از ماست را روی گوشت بریزید و هر بار بعد از ریختن یک ملاقه، با دست خوب و آرام گوشت و ماست را مخلوط کرده و یکدست کنید، اینکار را تا زمانی که نصف مخلوط ماست با گوشت ترکیب شود. 5-سپس مواد سینی را داخل قابلمه ماست بریزید و خامه را به آن اضافه کنید و دوباره با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند، بعد مواد را داخل یک ظرف فلزی بریزید و داخل یخچال قرار دهید تا کاملا خورش استراحت کند و به اصطلاح ببندد. 6- تقریبا بعد از 24 ساعت استراحت، خورش ماست شما حاضر است ، روی آن را با زرشک، خلال و گردو تزئین کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه خورش ماست هندی

در روش هندی بجای شکر و گلاب از نمک و فلفل استفاده میشود، بدین صورت که گوشت را با روغن تفت داده و پیاز سرخ شده و نمک را به آن می‌افزایند و آبپز می‌کنند. سپس ادویه غذا شامل زعفران ساییده، کمی نمک و فلفل و زیره و گشنیز خرد شده به آن اضافه می‌شود. ماست را چنان به‌هم می‌زنند تا صاف شود و بعد از چند جوش گوشت ادویه‌دار، داخل خورش اضافه کرده و مخلوط می‌کنند. پس از افزودن ماست به خورش، خورش نباید بجوشد و همین که ماست گرم شود کافی است.

فوت و فن و نکات مهم برای درست کردن خورش ماست مجلسی اصفهانی

1- خورشت ماست یک دسر است و به عنوان میان وعده سرو می شود نه به عنوان یک وعده غذایی. 2- خورش ماست معمولاً با گوشت گردن گوسفند تهیه می‌شود اما برخی از گوشت مرغ استفاده می‌کنند. 3- غلظت ماست چکیده تاثیر زیادی در قوام و کش آمدن خورشت ماست دارد و غلظت خورش ماست باید کمی بیشتر از ماست معمولی باشد و حتما کش‌دار باشد. 4- در "طرز تهیه خورش ماست اصفهانی با مرغ" ، بجای گوشت گردن از سینه مرغ میتوانید استفاده کنید، روش پخت هر دو مثل هم میباشد. 5- ماست تان باید شیرین و حتما بدون آب باشد و برای کیسه کردن و کشیده شدن آب ماست حتما آن را داخل یخچال نگهدارید تا شیرین بماند اگر ماست را در دمای بیرون از یخچال چکیده کنید کمی ترش میشود. 6- سعی کنید از گوشت گوسفند استفاده کنید، چون گوشت گوسفند گرم است و ماست سرد. 7- برای خوشرنگ شدن زعفران 1 قاشق غذاخوری آب سرد داخل پیاله بریزید و زعفران را با آن خوب قاطی کنید، هرگز از آب گرم برای آب کردن زعفران استفاده نکنید. 8- خورش ماست بر خلاف دیگر خورش های معروف ایرانی به صورت سرد سرو می شود. 9- اگر با گوشتکوب گوشت را بکوبید گوشت شما سفت خواهد شد، پس برای جلوگیری از سفت شدن گوشت آن را ریش ریش کرده و با دست آن را به آرامی و با حوصله با ماست ماساژ دهید. گردآوری از مجله پاموه مطالب پیشنهادی چطور “قیمه نثار” قزوینی درست کنم؟ چطور “خورش فسنجان” جا افتاده و اصیل شمالی درست کنم؟ چطور “خورش بامیه” درست کنم؟ چطور “قورمه سبزی” جا افتاده گیلانی درست کنم؟
نظرات: 0 مشاهده