روغن میخک - خواص - عوارض جانبی - تداخل دارویی

از روغن میخک از زمان های بسیار قدیم برای اهداف پزشکی استفاده می شده و امروزه نیز با توجه به تحقیقات خوبی که در مورد فواید این روغن گیاهی انجام شده است ، استفاده از آن روز به روز بیشتر و گسترده تر می شود. روغن میخک خواص و فواید بسیار زیادی دارد .از بهبود گردش خون گرفته تا کاهش التهاب عمومی بدن ، درمان جوش و محافظت از دندان ها و لثه . یکی از شناخته شده ترین مصارف روغن میخک ، برای درمان دندان درد و کاهش التهاب لثه است .بوی خاصی که در مطب های دندانپزشکی استشمام می کنید ، همان بوی میخک است . (منبع : How Clove Oil Works) خواص روغن میخک برای دندان  / برای زود انزالی  چگونه روغن میخک درست کنیم / فواید روغن میخک برای پوست  /  روغن / روش مصرف روغن میخک   در طب سنتی خواص روغن میخک

خواص و فواید روغن میخک

روغن میخک علاوه بر اینکه خاصیت ضد التهابی و کاهش دهنده درد دارد ، می تواند به عنوان نوعی داروی گیاهی ضد میکروبی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گیرد. از این روغن قدرتمند در برخی از ضدعفونی کننده ها و محصولات تمیز کننده نیز استفاده می شود .

1 - برای سلامت پوست و درمان جوش مفید است

تحقیقات علمی زیادی وجود دارد که نشان می دهد روغن میخک می تواند برای از بین بردن سلولهای پلانکتونی و باکتری استافیلوکوکوس اورئوس مورد استفاده قرار گیرد. (منبع : Effect of Clove) باکتری استافیلوکوکوس اورئوس یکی از عوامل ایجاد کننده جوش و آکنه است .(منبع : acne pathogenesis) بنابراین استفاده از روغن میخک می تواند برای درمان جوش مفید باشد. برای این منظور می توانید 3 قطره روغن میخک را با 2 قاشق چای خوری عسل اصل و طبیعی مخلوط کرده و بر روی جوش ها بمالید و بعد از 15 دقیقه ماساژ دادن ، مانند همیشه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

2 - برای از بین بردن عفونت مفید است

یکی از قدرتمند ترین داروهای گیاهی برای از بین بردن عفونت کاندیدا ، روغن میخک است .در برخی از مطالعات ، تاثیر روغن میخک در برابر تاثیر نیستاتین که برای درمان برفک دهان مورد استفاده قرار می گیرد ، مقایسه شده است . در این مطالعه ادعا شده است که روغن میخک برای درمان عفونت مخمر دهان تقریبا مانند داروی نیستاتین موثر است در حالی که عوارض جانبی این دارو را ندارد.(منبع : Study of anticandidal activity) همچنین روغن میخک برای ازبین بردن انگل های روده نیز می تواند موثر باشد.(منبع : oil of Syzygium aromaticum).توجه داشته باشید که مصرف خوراکی روغن میخک اگر به درستی انجام نشود می تواند عوارض جانبی بسیار شدید و گاهی خطرناک در پی داشته باشد. قبل از هرگونه مصرف خوراکی این روغن ، با پزشک و متخصص طب سنتی مشورت کنید. (متخصص طب سنتی با فروشندگان عطاری های سطح شهر که 1 ماه دوره فنی حرفه ای برای فروش گیاهان دارویی دیده اند متفاوت است) درمان دندان درد با روغن میخک درمان دندان درد با روغن میخک

3 - درمان دندان درد با روغن میخک

یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین موارد استفاده روغن میخک ، کاهش دندان درد است که تقریبا از سال 1640 تا به امروز مورد استفاده عمومی قرار گرفته است.متخصصین طب سنتی چینی ادعا می کنند که از بیش از 2000 سال پیش ، از میخک برای درمان دندان درد در کشور چین استفاده می شده است .
بویی که در مطب دندانپزشکی احساس می کنید ، همان بوی میخک است .
در حال حاضر از میخک به عنوان یک روش درمانی مطمئن برای تسکین دندان درد و سایر مشکلات ناشی از دندان استفاده می شود. در سال 2006 در یک تحقیق منتشر شده ، ادعا شده است که اسانس میخک به اندازه داروی ببیحس کننده بنزوکائین ، اثر بیحسی دارد.(منبع : effect of clove and benzocaine) در برخی از مقالات اشاره شده است که استفاده از روغن میخک می تواند تاثیراتی مانند فلوراید داشته باشد در حالی که هیچکدام از عوارض جانبی فلوراید را ندارد.با استفاده از روغن میخک می توانید نوعی خمیر دندان خانگی تهیه کنید که بسیار مفیدتر و کم عارضه تر از خمیر دندان های حاوی فلوراید است .طرز درست کردن این خمیر دندان قبلا در سایت توضیح داده شده است.

4 - خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد

روغن میخک ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن(ORAC) 290.283 واحدی دارد که رقمی شگفت انگیز است .این عدد به این معنی است که هر گرم روغن میخک تقریبا 30 برابر بیشتر از یک گرم زغال اخته ، حاوی آنتی اکسیدان است. (که زغال اخته خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار خوبی دارد) آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می تواند رادیکال های آزاد بدن را کاهش داده و التهاب عمومی بدن را کم کرده و از بسیاری از بیماری های مزمن مانند انواع سرطان ها جلوگیری کنند. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در روغن میخک می تواند قدرت مبارزه سیستم دفاعی بدن در برابر انواع ویروس ها و باکتری های بیماری زا را افزایش دهد. یکی از شناخته شده ترین ماده آنتی اکسیدان موجود در میخک ، اوژنول نام دارد که بوی میخک نیز به دلیل میزان بالای اوژنول موجود در آن است .

5 - روغن میخک به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند

یکی از کاربردهای روغن میخک در طب سنتی جهان ، درمان مشکلات گوارشی است .سوء هاضمه ، بیماری حرکت ، نفخ ، شکم درد و بسیاری از سایر مشکلات دستگاه گوارشی می تواند توسط روغن میخک درمان شود. برخی از تحقیقات نشان داده است که ممکن است روغن میخک در ابتدای تشکیل زخم های گوارشی ، برای جلوگیری و کند کردن روند گسترش زخم مفید باشد.در یکی از این مطالعات منتشر شده ادعا شده است که روغن میخک خاصیت ضدعفونی کننده معده دارد.این روغن گیاهی می تواند میزان ترشحات مخاط معده را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از آسیب ها و زخم های معده و دستگاه گوارشی جلوگیری کند.(منبع : Gastroprotective activity of essential ) روغن میخک یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی است روغن میخک یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی است

6 - روغن میخک یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی است

در بسیاری از تحقیقات اشاره شده است که روغن میخک می تواند برای از بین بردن بسیاری از باکتری ها و همچنین مخمر مورد استفاده قرار گیرد.حتی با استفاده از این آنتی بیوتیک طبیعی می توان برخی از باکتری هایی که به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند را نیز از بین برد .(منبع : Infections Unfazed by Antibiotics) محققان دانشگاه بوینس آیرس تحقیقاتی بر روی روغن میخک انجام داده اند تا مشخص کنند بیشترین اثر بخشی این روغن گیاهی بر روی کدام باکتری بیماری زا است .طبق این مطالعه ، روغن میخک بیشترین خاصیت ضد باکتری را در برابر E. coli دارد و می تواند اثر قابل توجهی بر روی کنترل استافیلوکوکوس اورئوس (که مهم ترین عامل جوش و آکنه است) و سودوموناس آئروژینوزا (که باعث ذات الریه می شود) داشته باشد. (منبع : activity of clove)

7 - به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

روغن میخک خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی ، ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی دارد که قرار گرفتن تمام این خواص در کنار هم می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.از میخک در زمان های قدیم برای جلوگیری از سرماخوردگی و سرایت آن استفاده می شده است. توجه داشته باشید که به دلیل اینکه روغن میخک می تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد ، مصرف آن برای کسانی که دچار بیماری های خودایمنی هستند می تواند مضر باشد و فقط باید با تجویز پزشک مصرف شود. کسانی که دچار پیسی (ویتیلیگو) ،لوپوس، آرتریت ، پسوریازیس و سایر بیماری های خود ایمنی هستند نباید به صورت خودسرانه روغن میخک مصرف کنند. همچنن مصرف روغن میخک برای افرادی که پیوند اعضا انجام داده اند می تواند خطرناک باشد. روغن میخک فشار خون را کاهش می دهد روغن میخک فشار خون را کاهش می دهد

8 - روغن میخک فشار خون را کاهش می دهد

اگر فشار خون شما بالا است و می خواهید از روش های گیاهی برای کاهش فشار خون استفاده کنید می تواند بعد از مشورت با پزشک ، از میخک استفاده کنید. تحقیقات اخیر نشان داده است که اوژنول موجود در میخک می تواند رگ های بدن را گشاد کرده و فشار خون را کاهش دهد. همچنین ترکیب فعال استیل اوژنول مهار کننده بسیار قوی پلاکت است و از ایجاد لخته های خونی جلوگیری می کند.
نکته مهم : توجه داشته باشید که روغن میخک می تواند برای افرادی که دچار بیماری های قلبی و عروقی هستند و یا سابقه سکته مغزی و حمله قبلی دارند بسیار مضر بوده و حتی باعث مرگ شود. همچنین میخک با بسیاری از داروهای قلبی ، کاهش دهنده فشار خون ، ضد کلسترول و رقیق کننده خون تداخل دارد.هیچگاه بدون مشورت با پزشک ، از روغن میخک به صورت دارویی استفاده نکنید.

9 - برای سلامت کبد مفید است

اوژنول موجود در روغن میخک خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار قدرتمندی دارد و می تواند التهاب و اکسیداسیون سلولی را معکوس کند که همین موضوع برای کاهش سرعت پیری بسیار مفید است . مطالعات اخیر نشان داده است که یوژنول موجود در روغن میخک می تواند از کبد در برابر عوامل بیماری زا محافظت کند.البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد مجاز روغن میخک می تواند به کبد آسیب وارد کرده و باعث بروز زخم های گوارشی شود.

10 - برای سلامت مو مفید است

می تواند به درمان ریزش مو و رفع خارش پوست سر کمک کند ..برای این منظور می توانید روغن میخک را به شامپوی خودتان اضافه کنید و یا مقدار بسیار کمی از این روغن را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به عنوان ژل مو استفاده کنید. سایر خواص عبارتنداز :
  •  درد گوش را کاهش می دهد
  • می تواند باعث کاهش اضطراب شود
  • به کاهش قند خون کمک می کند
  • مشکلات تنفسی را بهبود می بخشد
  • به کاهش علائم ناراحت کننده سرطان کمک می کند
  • علائم و دردهای آرتریت را کاهش می دهد .برای این منظور می توانید روغن میخک را با روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و بر روی مفصل دردناک بمالید.

روش های استفاده از روغن میخک

روش های بسیار زیادی برای استفاده از روغن میخک وجود دارد .برای مثال می توانید از روشهای پیشنهادی زیر استفاده کنید.
  •  می توانید روغن میخک را با کمی اسانس اسطوخودوس مخلوط کرده و در هوای اتاق اسپری کنید.اینکار می تواند مزایای بسیار زیادی برای شما داشته باشد.باعث کاهش استرس می شود ، می تواند فشار خون را کاهش دهد‌، حشرات مزاحم را دور می کند ، سردرد را کاهش می دهد ، برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن مفید است و در زمانی که یکی از اعضاء خانواده دچار بیمای مسری شده است ممکن است از سرایت بیماری به سایر افراد خانواده جلوگیری کند .
  • برای کاهش درد دندان می توانید مقداری از روغن میخک را به مسواک خود بمالید و مسواک بزنید.می توانید مقدار بسیار کمی از آن را بر روی لثه بمالید. اگر روغن میخک دردسترس ندارید می توانید خود میخک را بر روی لثه بگذارید.
  • می توانید روغن میخک را با ماده شوینده و تمیز کننده خود مخلوط کرده و سطوح خانه را با ان ضد عفونی کنید. اینکار بعد از یک دوره بیماری یکی از اعضاء خانواده می تواند برای جلوگیری از سرایت بیماری به سایرین ، مفید باشد.
  • به دلیل اینکه این روغن گیاهی بسیار قدرتمند است ، نباید از آن به صورت خالص و درصد زیاد به تنهایی استفاده کنید. قبل از استفاده می توانید با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل آن را رقیق تر کنید.
توجه : از روغن میخک به هیچ عنوان نباید به مدت بیش از 14 روی متوالی به صورت موضعی استفاده کنید.

عوارض جانبی روغن میخک

توجه : روغن میخک در صورت ورود به چشم می تواند به بینایی اسیب وارد کرده و یا حتی باعث نابینایی شود.
استفاده از روغن میخک در کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود. می تواند باعث ایجاد حساسیت و سوزش شود. نباید بیش از دوهفته پی در پی به صورت موضعی استفاده شود. در صورت استفاده بیش از حد و طولانی مدت برای کاهش درد دندان ، می تواند باعث زخم لثه و یا سوراخ شدن دندان شود.

روغن میخک در بارداری و شیردهی

مصرف روغن میخک به دلیل اینکه دارای مقدار بسیار زیادی اوژنول است ممکن است در دوران بارداری مجاز نباشد.بخصوص در اواخر بارداری می تواند باعث زایمان زودرس و خونریزی شدید در زمان زایمان شود.به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری به صورت خودسرانه ، روغن میخک را به صورت دارویی استفاده کنید.با پزشک خود مشورت کنید. همچنین مصرف روغن میخک در دوران شیردهی بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود.می تواند باعث بروز حساسیت و یا مشکلات معده در نوزاد شود.

تداخل دارویی روغن میخک

روغن میخک به دلیل اینکه دارای مقدار زیادی اوژنول است و باعث رقیق شدن خون می شود ، با تمام داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین ، پلاویکس ، ایبوپروفن ، وارفارین و ... تداخل دارد. با تمام داروهای کاهش دهنده فشار خون تداخل دارد . داروهایی مانند :آتنولول و کاپتوپریل . با تمام داروهای کاهش قند خون تداخل دارد.مانند داروی متفورمین با تمام داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن تداخل دارد.مانند داروهایی که برای جلوگیری از رد عضو توسط افرادی که پیوند عضو انجام داده اند ، مصرف می شود.همچنین با تمام داروهای کنترل علائم بیماری های خودایمنی تداخل دارد. نکات تکمیلی :
  •  روغن میخک بسیار قدرتمند است و توصیه می شود هیچگاه بدون مشورت با پزشک ، از این روغن گیاهی به صورت دارویی استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده دارویی ، مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. این روغن گیاهی شدیدا حساسیت زا می باشد.
  • این روغن گیاهی بسیار قدرتمند است و نباید به صورت خالص و به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد.قبل از استفاده باید ان را با یکی از روغن های حامل ، رقیق کنید.
  • همیشه از نوع اصل و خالص این روغن استفاده کنید. روغن های تقلبی ، خواص ذکر شده را ندارند و ممکن است بسیار مضر باشند.
نظرات: 1 مشاهده