روش درس خواندن برای امتحان - اصول یادگیری سریع

درس خواندن در این دوران کار آسانی نیست . چرا که :
  • باید روی درس های مختلفی مطالعه کنید
  • باید تمرین کنید
  • باید تست بزنید
  • باید به موقع بخوابید
  • باید به زندگی شخصی خودتان هم برسید
  • احتمالا تعهداتی هم به دیگران دارید که باید آنها را هم انجام دهید
  • تفریح هم که گاهی لااقل لازم است .
  • اینترنت و شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام هم جای خود دارد.
  • و ...
احتمالا با وجود این همه کار شما هم مانند بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان احساس می کنید که وقت کم دارید.کاملا درست است . در این دوران دیگر نمی توانید مانند سال های نه چندان دور ، تمام وقتتان را به درس خواندن اختصاص دهید تا موفق شوید. روش درس خواندن برای امتحان - اصول یادگیری سریع روش درس خواندن برای امتحان - اصول یادگیری سریع در حال حاضر بهترین روش درس خواندن و مطالعه این است که طوری مطالعه کنید که سریع تر مطلب را درک کرده و یاد بگیرید. هدف از این مطلب این نیست که شما فقط نمره کامل را بگیرید.این مطلب می تواند یک آموزش خوب برای داشتن مهارت یادگیری سریع باشد که در تمام طول زندگی به دردتان خواهد خورد. پس با ادامه مطلب با ما همراه باشید .

چطور درس بخوانم تا سریع تر یاد بگیرم ؟

در اینجا به مهم ترین و کارامدترین روش های مطالعه اشاره شده است .

1 - یک درس را به روش های مختلف یاد بگیرید

برخی از تحقیقات نشان داده است که رسانه های مختلف و روش های مطالعه مختلف ، بخش های متفاوتی از مغز را برای یادگیری تحریک می کنند.برای فهمیدن و درک یک مطلب و یک درس خاص هر چقدر بتوانید نواحی بیشتری از مغز را درگیر کنید ، بهتر و سریع تر یاد می گیرید. برای مثال می توانید اینگونه رفتار کنید :
  •  در کلاس درس از مباحث مطرح شده یادداشت برداری کنید و در خانه یادداشت ها را مرور کنید .
  • کتاب درسی را در آن موضوع مطالعه کنید .
  • در مورد آن مبحث یک فیلم آموزشی ببینید و یا فایل صوتی گوش کنید.
  • در اینترنت به دنبال سایر منابع آموزشی برای آن مبحث باشید.
  • در مورد آن موضوع برای خوتان تصویر سازی ذهنی انجام دهید.
  • در مواردی که نمی توانید خوب درک کنید ، با همکلاسی ها و دوستانتان تماس بگیرید و از او بپرسید.
  • با همکلاسی های خود قرار بگذارید و هر آنچیزی که یادگرفته اید را به او نیز یاد بدهید. درس دادن و آموزش هر موضوعی می تواند به یاد گرفتن و بخاطر سپردن آن موضوع برای خود شما نیز بسیار مفید باشد .
نکته : قرار نیست همه این کارها را دقیقا در یک روز انجام دهید. هر کدام از روش ها را در یک روز متفاوت می توانید استفاده کنید.

2 - بر روی یک درس خاص تمرکز شدید نکنید

بر اساس برخی از تحقیقات مشخص شده است که مطالعه کردن چند موضوع مختلف در یک روز می تواند مفیدتر بوده و روند یادگیری را تسریع کند. به عنوان مثال بجای اینکه یک روز در هفته بر روی ریاضی کار کنید و روز بعد را بر روی فیزیک کار کنید ، بهتر است یک روز بر روی فیزیک ، ریاضی و شیمی کار کنید و روز بعد بر روی تاریخ ، ادبیات و زیست شناسی و .... زمانی که شما در یک روز بیش از حد بر روی یک درس خاص مطالعه می کنید احتمال خستگی ذهنی و بیحوصلگی برای شما وجود دارد. از طرفی ممکن است وارد شدن اطلاعات بسیار مشابه به ذهن در یک بازه زمانی کوتاه باعث سردرگمی شما شده و روند یادگیری را کندتر کند. روش هوشمندانه برای مطالعه به این صورت است که موضوعات مختلف را در ساعات مختلف روزانه پخش کرده و مطالعه کنید. بهترین روش درس خواندن برای کنکور انسانی / نحوه درس خواندن صحیح زمان شروع درس خواندن / بهترین روش مطالعه کنکور در زمان کم چگونه برای کنکور تجربی درس بخوانیم / روش مطالعه دروس کنکور بهترین روش درس خواندن

3 - برای یادگیری بلند مدت باید دوره ای مطالعه کنید

اگر می خواهید اطلاعات درسی را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل کنید ، باید مباحث را به صورت دوره ای مطالعه کنید. برای مثال می توانید از روش پیشنهادی زیر برای یادگیری و حفظ یک مبحث استفاده کنید :
  1. یک روز بعد از یادگیری درس جدید ، دوباره آن را مرور کنید.
  2. 3 روز بعد، یک بررسی کوتاه روی همان موضوع داشته باشید
  3. یک هفته بعد از آن بررسی کوتاه، دوباره یک مرور کلی انجام دهید.
  4. 3 هفته بعد از آن مرور کوتاه ، دوباره موضوع را خوب مرور کنید.
  5. یک ماه بعد از آن دوباره مرور کنید.
  6. دوباره باید یک مرور کلی دیگر داشته باشید و باید طوری برنامه ریزی کنید که این مرور کلی ، نزدیک روز امتحان باشد.

4 - در کلاس درس در ردیف های جلو بنشینید

اگر می خواهید بهترین جای کلاس را برای یادگیری انتخاب کنید پیشنهاد می کنیم هر چقدر می توانید در جلوترین ردیف های کلاس بنشینید. برخی از تحقیقات نشان داده اند که دانش اموزان و دانشجویانی که در ردیف های جلوی کلاس می نشینند میانگین نمرات بالاتری دارد . طبق این بررسی احتمال موفقیت به شرح زیر است :
ردیف های جلوی کلاس 80%
ردیف وسط 71.6%
ردیف آخر و نزدیک آخر 68.1%
توجه داشته باشید که این آمار در شرایطی به دست آمده است که ردیف های جلو ، نزدیکترین ردیف به معلم بودند.شاید یکی از دلایل انتخاب صندلی در کلاس، انگیزه فرد باشد.به نظر می رسد افرادی که انگیزه بالاتری برای موفقیت دارند، ردیف های جلوتر را انتخاب می کنند و افراد کم انگیزه تر در ردیف های بعدی قرار می گیرند.

5 - چند کار را همزمان انجام ندهید

تحقیقات ثابت کرده اند که انجام دادن چندین کار به صورت همزمان ، احتمال خطا را افزایش داده و سرعت انجام کار را کاهش می دهد.برخی از مطالعات نشان داده اند که افرادی که ادعا می کنند می توانند چند کار را به صورت همزمان و بخوبی انجام دهند در واقع در مقایسه با دیگران ، نه تنها بهتر عمل نمی کنند بلکه در بسیاری از موارد دچار اشتباه می شوند. زمانی که مشغول درس خواندن هستید باید تمام فکر خودتان را متمرکز کنید و از انجام کارهای بی ربط در کنار درس خواندن شدیدا خودداری کنید. توصیه می شود در زمان درس خواندن ، اینترنت را قطع کنید ، تلویزیون را خاموش کنید و به اس ام اس های غیر ضروری پاسخ ندهید.

6 - مباحث درسی را ساده سازی کنید

می توانید برای به خاطر سپردن بسیاری از اطلاعات مهم درسی از روش هایی مانند تصویر سازی و یا ساختن عبارت های خلاصه شده استفاده کنید. مثال ساده برای این مورد عبارت «گچپژ» می باشد که معمولا برای به خاطر سپردن حروفی که در زبان عربی وجود ندارد ، استفاده می شود.(عبارت های اختصاری دیگری بلد هستید ؟ لطفا در بخش نظرات مطرح کنید.)

7 - بجای استفاده از کامپیوتر یا گوشی ، روی کاغذ بنویسید

طبق تحقیقاتی مشخص شده است که یادداشت کردن مباحث درسی بر روی کاغذ نسبت به استفاده از کامپیوتر و یا گوشی برای یادداشت برداری از مطالب درسی ، بسیار بهتر است . دانش آموزانی که به صورت دستی یادداشت برداری می کنند تمایل بسیار بیشتری برای تجزیه و تحلیل موضوع و یادگیری آن دارند ولی کسانی که با استفاده از وسایل الکترونیکی یادداشت برداری می کنند معمولا گفته های معلم را فقط مانند نوشتن دیکته ، یادداشت می کنند و هیچگونه تحلیل و پردازش ذهنی بر روی ان انجام نمی دهند. بهترین روش درس خواندن برای کنکور روش درس خواندن برای امتحان / بهترین روش مطالعه در دنیا راز درس خواندن روش درس خواندن برای امتحان نهایی/ روش صحیح درس خواندن در دبیرستان روش های حفظ مطالب درسی / روش صحیح درس خواندن در راهنمایی بهترین روش درس خواندن

8 - نگرانی های خود را یادداشت کنید

  • می تونم این امتحان رو خوب بدم ؟
  • آیا قبول می شم ؟
  • اگر این فرمول روز امتحان فراموشم بشه چکار کنم ؟
  • آیا می تونم تا روز امتحان این همه درس رو تموم کنم ؟
  • و نگرانی هایی از این دست .
تمام این نگرانی ها را روی کاغذ یادداشت کنید.اضطراب و استرس و همینطور فکرهایی که مدام تکرار می شوند می توانند تمرکز شما و توانایی یادگیری شما را مختل کنند. برخی از تحقیقات نشان داده اند که دانشجویانی که روزانه 10 دقیقه در مورد نگرانی های خود بر روی کاغذ می نوشتند ، در زمان امتحانات ، بهتر از بقیه دانشحویان عمل می کنند. برخی از روانشناسان اعتقاد دارند که نوشتن بر روی کاغذ می تواند باعث تخلیه احساسات منفی شده و استرس را کاهش داده و تمرکز فرد را برای مطالعه افزایش دهد.در نتیجه سرعت یادگیری فرد بسیار افزایش پیدا می کند.

9 - تست بزنید

تحقیقات بسیاری وجود دارد که نشان می دهد کسانی که به صورت مرتب خودآزمایی می کنند و تست می زنند عملکرد بهتری در امتحانات دارند. در این آزمایش ، دانش آموزان به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول دقیقا بعد از یادگیری مطلب در کلاس ، به 5 سوال در مورد درس همان روز پاسخ می دادند  و گروه دوم این کار را نمی کردند . در پایان دوره مشخص شد که گروه اول نتایج بسیار بهتری در امتحانات میان ترم کسب کرده اند. بنابراین توصیه می شود در کلاس درس به مطلب بخوبی توجه کنید و یادداشت بردارید و در خانه یکبار یادداشت ها را مرور کرده و به چند سوال پاسخ دهید و یا تست بزنید.

10- مطلب را به هم متصل کنید

سعی کنید چیزهای جدیدی که یاد می گیرید را به مطالب قبلی مرتبط کنید. تحقیقات نشان داده است که ارتباط برقرار کردن اطلاعات جدید با اطلاعات قدیمی و یادگرفته شده ، می تواند روند یادگیری را تسریع کند.

11 - هر جا به مشکل خوردید‌ ، با صدای بلند درس بخوانید

طبق تحقیقات اخیر مشخص شده است که بلند درس خواندن می تواند برای یادگیری بهتر و سریع تر مفید باشد. در صورتی که در حین مطالعه به مبحثی بر خورد کردید که نمی توانید آن را درک کنید و یا بگیرید ، توصیه می شود آن مبحث را بلند بلند تمرین کنید. زمانی که در سکوت و فقط با چشم مطلبی را مطالعه می کنید ، فقط آن را می بینید ولی وقتی آن را با صدای بلند تکرار می کنید ، علاوه بر دیدن ، آن مطلب را گوش می دهید که می تواند روند یادگیری را بهبود بخشد. برای این مورد می توانید از روش پیشنهادی زیر استفاده کنید.
  1. برای بار اول ، مطلب را فقط با چشم بخوانید و بدون صدا مطالعه کنید.
  2. در مرحله دوم ، فقط نکات سخت و ریز مطلب را بلند بخوانید
  3. در مرحله سوم تمام مطلب را بلند بخوانید.
  4. در مرحله چهارم قسمت هایی از مطلب را با دست و یا کاغذ بپوشانید و سعی کنید آن ها را از حفظ بگویید.
  5. در مرحله پنجم 10 دقیقه استراحت کنید .
  6. در مرحله ششم یک کاغذ و قلم بردارید و هر انچیزی که از مطلب به یاددارید را یاداشت کنید.
  7. در مرحله آخر یادداشت خودتان را با اصل مطلب مقایسه کنید و اشتباهات خود را رفع کنید.

12 - به طور منظم استراحت کنید

استراحت کردن در بین مطالعه می تواند باعث افزایش تمرکز و بهبود روند یادگیری شود. به همین دلیل اصلا خوب نیست که خودتان را ساعت ها در یک اتاق حبس کنید و برای امتحان درس بخوانید .توصیه می شود بعد از 40 دقیقه مطالعه ، 5 الی 10 دقیقه استراحت کنید. توجه داشته باشید که منظور از استراحت این است که واقعا هیچ کار انجام ندهید. در این 5 الی 10 دقیقه به هیچ عنوان با گوشی کار نکنید و شبکه های اجتماعی را کاملا فراموش کنید.دیدن اخبار نیز هیچ سودی برای شما ندارد.

13- به خودتان جایزه دهید

قبل اینکه مبحث را شروع کنید ، برای پایان یادگیری برای خودتان یک هدیه در نظر بگیرید.برای مثال پاداش خوب یادگرفتن این درس می توانید مواردی مانند این باشد :
  • یک پیاده روی کوتاه در طبیعت
  • خوردن یک میان وعده خوشمزه ولی سالم
  • گوش دادن به موسیقی دلخواه (که نباید غمگین و یا منفی باشد)
  • ورزش کردن
  • ساز زدن
  • دوش گرفتن
  • و ...

14 - روزانه مقدار مناسبی آب بنوشید

70 درصد از مردم روزانه مقدار بسیار کمی اب می خورند در حالی که اکثر آنها فکر می کنند به اندازه کافی آب مصرف می کنند.کم آبی بدن می تواند بر روی مغز تاثیر گذاشته و روند یادگیری را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از تحقیقات نشان داده است که کم آبی بدن می تواند باعث کوچکتر شدن ماده خاکستری مغز شود. برای نوشیدن آب هیچگاه منتظر تشنه شدن نمانید. زمانی که شما تشنه هستید نشان دهنده این است که نیاز بدن شما به آب خوردن بسیار افزایش پیدا کرده است و شما نباید اجازه دهید که بدنتان به این حد از کم آبی برسد. همیشه بطری اب همراه داشته باشید و بدون اینکه تشنه شده باشید ، هر 40 دقیقه یکبار آب بنوشید.

15 - سه بار در هفته ورزش کنید

مطالعات فراوانی نشان داده است که ورزش کردن حداقل سه روز در هفته می تواند قدرت یادگیری مغز را افزایش دهد .

16 - خواب کافی داشته باشید

تحقیقات نشان داده است که خوب خوابیدن و داشتن ساعات خواب کافی می تواند باعث افزایش قدرت تمرکز و یادگیری شود.علاوه بر این کم خوابی می تواند استرس عمومی بدن را افزایش داده و قدرت حافظه را کم کند.

17 - آب زغال اخته بخورید

زغال اخته سرشار از فلاونوئیدهایی است که اتصالات عصبی مغز را تقویت کرده و به احیای سلول های مغزی کمک می کند.محققان ادعا می کنند که خوردن زغال اخته می تواند باعث بهبود حافظه بلند مدت و کوتاه مدت شود.

18 - مواد غذایی حاوی کولین بخورید

محققان در یک مطالعه که بر روی 14000 نفر انجام داده اند به این نتیجه رسیدند که کسانی که رژیم های غذایی سرشار از کولین داشتنند ، در تست های درسی ، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

خوراکی های حاوی کولین کدامند ؟

  • مرغ و تخم مرغ محلی و غیر هورمونی (مخصوصا زرده تخم مرغ)
  • عدس
  • تخمه آفتابگردان
  • دانه کدو تنبل
  • بادام
  • گل کلم
  • کلم بروکلی

19- مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش دهید

مصرف مقدار مناسبی از اسیدهای چرب امگا 3 برای بهبود و حفظ عملکرد مغز بسیار مهم است . در بسیاری از تحقیقات اشاره شده است که مصرف ترکیبی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می تواند تمرکز ذهنی دانش آموزان را برای یادگیری در دوره امتحانات ، افزایش دهد . اسیدهای چرب امگا 3 همچنین می تواند احتمال برخی از مشکلات و بیماری ها را کاهش دهد .مانند :فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و عروقی ، افسردگی ، بیش فعالی و اختلال نقص توجه ، پوکی استخوان ، سرطان پروستات ، سرطان روده بزرگ ، آلزایمر ، آسم ، آرتروز و .... برخی از خوراکی های سرشار از امگا 63 عبارتند از :
  • ماهی سالمون
  • ماهی قزل آلا
  • تخم کتان
  • تخم کدو تنبل
  • گردو
  • و. ..
منابع (References) How to Study Interleaving Helps Students Distinguish among Similar Concepts Spacing Effects in Learning Media multitaskers pay mental price, Stanford study shows Executive control of cognitive processes in task switching. Brain, Interrupted Memory and Mnemonic Devices The Art and Science of Teaching Brain-Boosting Tips  
نظرات: 3 مشاهده