قرص لیورگل - تداخل - عوارض و موارد مصرف

لیورگل نوعی قرص گیاهی و حاوی عصاره «خار مریم» است .(هنوز متوجه نشده ام که چرا قرص ها و داروهای گیاهی حتما باید یک نام شبیه به داروی شیمیایی داشته باشند. برای مثال چرا نمی تواند اسم این قرص را «قرص خار مریم» گذاشت و حتما باید مانند داروهای شیمیایی اسمی مثلا با کلاس داشته باشد ؟ ) لیورگل و لاغری قرص لیورگل برای پوست / لیورگل قبل از خواب قرص لیورگل 140 برای چیست؟ /بهترین زمان مصرف لیورگل 140 قرص لیورگل 140 برای کبد چرب / ایا قرص لیورگل لاغر میکند/ قرص لیورگل برای جوش لیورگل و لاغری

قرص لیورگل چیست ؟

این قرص حاوی عصاره خار مریم می باشد و همان طور که از نامش پیداست بیشتر برای رفع مشکلات کبدی مورد استفاده قرار می گیرد ولی می تواند فواید دیگری نیز داشته باشد. طبق تحقیقات اخیر ، عصاره گیاه خار مریم می تواند سنتز پروتئین را در سلول های کبدی بهبود بخشیده و به رفع مشکلات کبدی کمک کند . (منبع : Therapy of Liver Disease...) این عصاره خاصیت آنتی فیبروژنیک می تواند به بازسازی سلول های کبدی کمک کند. (منبع : chronic liver diseases و Nonpharmaceutical Treatment ) در یک مطالعه که بر روی بیش از 2000 بیمار مبتلا به مشکلات مزمن کبدی انجام شده است مشخص شد که استفاده از عصاره خار مریم به مدت 8 هفته می تواند آسیب های کبدی را به میزان چشمگیری کاهش دهد . (منبع : Herbal Antioxidants ) استفاده از قرص لیورگل همراه با مکمل ویتامین E و فسفولیپیدها ، به طرز قابل توجهی می تواند با کنترل سطح آنزیم های کبدی ، هایپرانسولینمی را بهبود بخشد .
هایپرانسولینمی چیست ؟ هایپرانسولینمی شرایطی است که در آن مقدار انسولین موجود در خون بیشتر از مقدار طبیعی و متناسب قند خون می‌شود. (منبع : هایپرانسولینمی - ویکی‌پدیا )
همچنین قرص لیورگل می تواند برای سلامت کبد بعد از پیوند کبد مفید باشد ولی توجه داشته باشید که استفاده خودسرانه از این قرص بعد از پیوند کبد ممنوع است و فقط باید تحت نظر پزشک مصرف شود. لیورگل می تواند برای افراد مبتلا به سیروز کبدی ناشی از سوء مصرف الکل نیز مفید باشد. همچنین مصرف این قرص ممکن است به کاهش سمیت و مشکلات کیسه صفرا کمک کند .ممکن است بتواند تجمع کلاژن کبدی را حتی در فیبروزهای پیشرفته صفراوی بهبود بخشد. آیا قرص لیورگل باعث لاغری میشود؟؟ آیا قرص لیورگل باعث لاغری میشود؟؟ همچنین از این دارو می توان تحت نظر پزشک ، برای کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی استفاده کرد . ( منبع : therapy of cancer by silymarin) علاوه بر مشکلات کبدی ، عصاره خار مریم می تواند برای بسیاری از سایر مشکلات نیز مفید باشد . برای مثال :

1 - به کاهش کلسترول و کاهش قند خون کمک می کند

لیورگل به طرز قابل توجهی می تواند سطح قند خون ناشتا و کلسترول بد خون را کاهش دهد .علاوه بر این با کاهش استرس اکسیداتیو بدن می تواند از آسیب های ناشی از افزایش قند خون در افراد دیابتی جلوگیری کند. این قرص گیاهی در صورتی که با مکمل سلنیوم مصرف شود می تواند LDL را کاهش داده و احتمال سرطان پروستات را کم کند .

 2 - به پیشگیری و درمان سرطان کمک می کند

به دلیل اینکه لیورگل خاصیت آنتی اکسیدانی دارد ، می تواند از بسیاری از سرطان ها و بخصوص از سرطان کبد جلوگیری کند. همچنین برای جلوگیری و درمان سرطان پروستات نیز می تواند مفید باشد. عصاره خار مریم می تواند آسیب های ناشی از رادیوتراپی در زمان درمان سرطان را کاهش دهد. همچنین از این مکمل می توان برای جلوگیری از عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی استفاده کرد. در زمان درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان ، استفاده از این مکمل می تواند روش موثری برای جلوگیری از ضایعات پوستی ناشی از رادیوتراپی باشد.همچنین برخی از تحقیقات نشان داده است که عصاره خار مریم می تواند برای درمان سرطان کلیه و حنجره نیز مفید باشد. قیمت قرص لیورگل برای جوش /قرص لیورگل برای جوش / برای پوست / برای لک صورت قرص لیورگل

3 - لیورگل به درمان مسمومیت ها کمک می کند

در مواقع اضطراری می توان از عصاره خار مریم به عنوان پادزهر برای درمان مسمومیت های ناشی از قارچ استفاده کرد. برای مثال در صورت مسمومیت با قارچ آمانیتا فالوئید ، در صورتی که بیش از 48 ساعت از زمان مسمومیت نگذشته باشد ، مصرف عصاره خار مریم می تواند از آسیب های کبدی ناشی از این مسمومیت جلوگیری کند . از این مکمل می تواند همراه با آموکسی سیلین و اگزاسیلین برای کنترل بهتر عفونتهای MRSA (استافیلوكوكوس اورئوس مقاوم در برابر متی سیلین) استفاده کرد. از ترکیب این مکمل با برخی از آنتی بیوتیک ها می توان برای کنترل عفونت های ناشی از اشریشیا کلی نیز استفاده کرد.

4 - به سلامت استخوان ها کمک می کند

لیورگل می تواند به جلوگیری از کاهش تراکم استخوان ناشی از افزایش سن کمک کرده و احتمال پوکی استخوان را کاهش دهد .

سایر فواید و کاربردهای لیورگل :

  •  برای سلامت قلب مفید است
  • از تولید چربی جلوگیری می کند
  • شیر را افزایش می دهد .مصرف عصاره خار مریم به صورت دو بار در روز می تواند میزان شیر مادران شیردهی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. البته توجه داشته باشید که در دوران شیردهی شما به هیچ عنوان مجار به مصرف خودسرانه این مکمل گیاهی نیستید.
  • به سلامت ریه کمک می کند
  • جذب آهن را بهبود می بخشد.
  • آسیب های کبدی ناشی از مصرف مواد مخدر و الکل را کاهش می دهد
  • به کاهش علائم HIV و هپاتیت C کمک می کند

عوارض جانبی قرص لیورگل

به نظر می رسد در حالت معمول و طبیعی مصرف قرص لیورگل تا 41 ماه ، عوارض جانبی چندانی در پی ندارد. ولی ممکن است در برخی از موارد باعث ناراحتی های گوارشی شود که بسیار نادر است . برخی از رایج ترین عوارض جانبی قرص لیورگل عبارتند از:
  • مشکلات گوارشی مانند تهوع ، اسهال ، سوء هاضمه ، نفخ شکم ، درد شکم ، بی اشتهایی
  • خارش ، کهیر ، اگزما ، بثورات پوستی
  • سردرد ، بی خوابی ، کاهش میل جنسی
نکته : توجه داشته باشید که تحقیقات علمی جهانی برای اثبات فواید قرص لیورگل بر روی کبد بسیار کم است و برخی از تحقیقات ، هیچ تاثیر قابل توجهی با مصرف این قرص گیاهی برای مشکلات کبدی نشان نداده اند. برای مثال یکی از تحیقات امریکایی نشان داده است که عصاره خار مریم تاثیری بر بهبود عملکرد کبد ندارد و نمی تواند برای بیماران الکلی و هپاتیتی مفید باشد.

تداخل دارویی قرص لیورگل

قرص لیورگل می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها ، بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد.برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز هر دارویی ، مصرف قرص لیورگل را به پزشک اطلاع دهید. تداخل دارویی قرص لیورگل تداخل دارویی قرص لیورگل

برخی از تلاخلات دارویی مصرف قرص لیورگل :

  1. به دلیل اینکه می تواند قند خون را کاهش دهد ممکن است با داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین تداخل داشته باشد.
  2. قرص لیورگل می تواند هورمون های بدن زنان را تحت تاثیر قرار داده و اثرات قرص های پیشگیری از بارداری هورمونی را کاهش دهد. در صورتی که فقط از قرص پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از حاملگی استفاده می کنید ، قرص لیورگل می تواند باعث بارداری ناخواسته شود. در دوره مصرف این قرص باید از سایر روش های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم نیز استفاده کنید.
  3. با اکثر آنتی بیوتیک ها مانند آزیترومایسین ، مترونیدازول، داکسی سایکلین ، سفیکسیم و ... تداخل دارد و می تواند باعث تغییر اثرات آنتی بیوتیک ها شود.
  4. با داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین ، پلاویکس  و وارفارین تداخل دارد.
  5. با تمام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و دیکلوفناک
  6. با تمام استاتین ها مانند لووستاتین ، آتورواستاتین و ...
لیورگل در دو دوز 70 و 140 میلیگرم و در بسته بندی های مقوایی 30 عددی عرضه می شود و تولید شرکت گل دارو در ایران است، قرص های لیورگل گرد و با روکش زرد می باشند. سوال :

آیا قرص لیورگل باعث لاغری میشود؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت قرص لیورگل با هدف کاهش وزن و لاغری تولید نشده است ولی به دلیل اینکه ذخیره سازی چربی را در بدن کاهش داده و قند خون را پایین می آورد ، می تواند در برخی از افراد برای جلوگیری از افزایش وزن بعد از رژیم های لاغری مفید باشد. باید توجه داشته باشید که این قرص به صورت مستقیم هیچ تاثیری در لاغری ندارد.

آیا مصرف قرص لیورگل برای درمان جوش مفید است ؟

به دلیل اینکه قرص لیورگل می تواند مشکلات کبدی را رفع کند ، ممکن است برای درمان برخی از جوش ها و آکنه ها مفید باشد. همچنین به دلیل اینکه عصاره خار مریم خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد می تواند باعث تسریع روند درمان جوش ها شود.

آیا مصرف قرص لیورگل برای سلامت پوست مفید است ؟

به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و همچنین به دلیل رفع برخی از مشکلات کبدی می تواند برای سلامت پوست و رفع برخی از لک های پوستی مفید باشد.
نظرات: 7 مشاهده