N-استیل سیستئین - عوارض + تداخل + نحوه مصرف و میزان مصرف

تحقیقات اخیر بر روی N-استیل سیستئین نشان داده است که این دارو می تواند یک روش درمانی خوب و تقریبا کم هزینه برای بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت و حتی برخی از بیماری های مزمن باشد.

استیل سیستئین چیست ؟

از استیل سیستئین بیش از 30 سال است که به عنوان یک خلط آور (موکولیتیک) خوب و موثر استفاده می شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که علاوه بر این خاصیت ، از این دارو می توان برای بسیاری از مشکلات دیگر نیز استفاده کرد. مشکلاتی مانند کاهش التهاب عمومی بدن ، کمک به درمان برخی از مشکلات کبدی ، کاهش اثرات سمی داروها ، کاهش مقاومت سلول ها به انسولین و حتی درمان ناباروری ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک . N-استیل سیستئین - عوارض + تداخل + نحوه مصرف و میزان مصرف N-استیل سیستئین - عوارض + تداخل + نحوه مصرف و میزان مصرف N-استیل سیستئین فرم مکمل سیستئین است . سیستئین نوعی اسید آمینه قوی است که در بسیاری از غذاهایی که پروتئین بالایی دارند یافت می شود ولی در بسیاری از موارد نمی توان این اسید آمینه را به میزان زیاد از طریق تغذیه دریافت کرد. البته سیستئین نوعی اسید آمینه نیمه ضروری است و کمبود آن در رژیم غذایی روزانه مشکل خاصی ایجاد نمی کند. زمانی پزشک برای شما N-استیل سیستئین تجویز می کند که قصد دارد با افزایش دریافت این اسید آمینه ، از مزایایی دیگر آن برای رفع برخی از سایر مشکلات شما استفاده کند.

N-استیل سیستئین چه کاربردی دارد ؟

پزشک ممکن است این مکمل را با اهداف زیر برای شما تجویز کند :
  •  افزایش سطح گلوتاتیون
  • رفع عوارض جانبی مسمومیت با برخی از داروهای مسکن مانند استامینوفن
  • برای خارج شدن خلط در افرادی که مشکلات ریوی مانند برونشیت مزمن دارد.
  • محافظت از کبد . برای مثال برای محافظت از کبد در برابر عوارض جانبی برخی از داروهایی که مجبور به مصرف کردن آن هستید ولی برای کبد مضر هستند.
  • برای جلوگیری از آسیب به مثانه به دلیل عوارض جانبی برخی از داروها
  • برای کاهش ابتلا به برخی از سرطان ها

موارد مصرف N-استیل سیستئین

این دارو خواص زیادی دارد که در ادامه به برخی از خواص و فواید اشاره می شود.

1 - خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهاب دارد.

N-استیل سیستئین در تنظیم بیوسنتز گلوتاتیون نقش بسیار موثری دارد و می تواند برای تولید مهمترین آنتی اکسیدان های بدن مفید باشد. مهمترین اثرات N-استیل سیستئین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است . همچنین به دلیل افزایش سطح گلوتاتیون بدن ، می تواند اثرات رادیکال های آزاد را کاهش داده و استرس اکسیداتیو بدن را کم کند. توجه داشته باشید که بسیاری از بیماری های بدن به دلیل افزایش رادیکال های آزاد و افزایش استرس اکسیداتیو است . به همین دلیل مصرف N-استیل سیستئین برای کمک به درمان و پیشگری از بیماری هایی مانند بیماری های کبدی ، آلزایمر ، پارکینسون و سرطان توصیه می شود.

2 - می تواند به باردار شدن زنان کمک کند

برخی از مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف N-استیل سیستئین به همراه ویتامین E و ویتامین A و برخی از سایر اسیدهای چرب ضروری ، می تواند احتمال باردار شدن در زنان و بخصوص زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را افزایش دهد . به دلیل اینکه این دارو ، میزان گلوتاتیون بدن را افزایش می دهد ، می تواند مقاومت سلول های بدن به انسولین را کاهش داده و از این لحاظ نیز به درمان مشکلات تخمک گذاری ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند که در این مورد ، اثری مانند متفورمین برای باردار شدن دارد. از طرفی ، N-استیل سیستئین خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند نازایی به دلیل عفونت های زنانه را درمان کند. این دارو می تواند از زایمان زودرس به دلیل عفونت جلوگیری کند. برای این منظور معمولا داروی N-استیل سیستئین همراه با مکمل پروژسترون خوراکی تجویز می شود. از این دارو می توان برای کاهش عوارض جانبی مصرف استامینوفن در دوران بارداری نیز استفاده کرد .. آمپول N-استیل سیستئین فقط با تجویز پزشک و با نسخه قابل تهیه است . آمپول N-استیل سیستئین فقط با تجویز پزشک و با نسخه قابل تهیه است .

عوارض N-استیل سیستئین در بارداری

تاکنون عارضه خاصی در زمان بارداری برای مصرف داروی N-استیل سیستئین گزارش نشده است ولی در زمان حاملگی به هیچ عنوان مجاز به مصرف خودسرانه هیچ دارو و یا مکملی نیستید.

3 - خلط آور است و به درمان مشکلات تنفسی کمک می کند

N-استیل سیستئین خاصیت خلط آور دارد و می تواند ترشحات مخاط و خلط را کاهش دهد .از این دارو می توان برای کاهش سرفه ، کاهش خس خس سینه و مشکلات تنفسی استفاده کرد. علاوه بر این ، از N-استیل سیستئین می توان برای درمان برونشیت مزمن که بیش از سه ماه تا دو سال به طول انجامیده باشد استفاده کرد. این دارو برای کاهش علائم آنفولانزا و سرماخوردگی نیز بسیار مفید است . برخی از مطالعات نشان داده است که از این دارو می توان برای کمک به درمان انسداد مزمن ریوی و آمفیزم استفاده کرد.

4 - برای سلامت کبد و کلیه مفید است

یکی از داروهای مفید برای سم زدایی بدن ، N-استیل سیستئین است . از این دارو برای کاهش رادیکال های آزاد بدن و کاهش التهاب عمومی استفاده می شود که می تواند برای سلامت کبد بسیار مهم باشد . همچنین N-استیل سیستئین می تواند بسیاری از عوارض جانبی مصرف داروها را کاهش داده و از وارد شدن فشار به کبد و سمیت کبد جلوگری کند. بخصوص از این دارو برای جلوگیری از آسیب های ناشی از مصرف زیاد استامینوفن استفاده می شود . در صورتی که در مدت زمان کمتر از 8 ساعت از مصرف زیاد استامینوفن ، از N-استیل سیستئین استفاده شود ، تاثیرات بیشتری دارد و می تواند احتمال آسیب کبدی ناشی از خودکشی با استامینوفن را به زیر 10 درصد برساند. همین خاصیت این دارو ، برای جلوگیری از آسیب به کلیه به علت مصرف بیش از حد دارو نیز صادق است .

5 - برای درمان افسردگی و اضطراب مفید است

اعتقاد برخی از متخصصین بر این است که میزان گلومات ، یکی از عوامل موثر بر روی شرایط روحی و عصبی فرد است. N-استیل سیستئین می تواند سطوح گلومات را در انتقال دهنده های عصبی مغز تنظیم کرده و علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. مطالعات زیادی در این مورد انجام شده است و در بسیاری از این مطالعات اشاره شده است که مصرف N-استیل سیستئین می تواند به کاهش علائم افسردگی ، اختلال دو قطبی ، OCD ، PTSD ، اسکیزوفرنی ، اعتیاد ، اختلالات خوردن ، بیماری آلزایمر و ... کمک کند . در برخی از تحقیقات اشاره شده است که N-استیل سیستئین می تواند تفکارات منفی و ناراحت کننده را به میزان زیادی کاهش دهد ولی هنوز دلیل این مورد مشخص نیست .

6 - می تواند به پیشگیری و درمان سرطان کمک کند

با وجود اینکه این خاصیت هنوز ثابت شده نیست ، ولی شواهدی وجود دارد که N-استیل سیستئین ممکن است به دلیل کاهش فعالیت های رادیکال های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو بدن و جلوگیری از آسیب های DNA ، بتواند از برخی از سرطان ها پیشگیری کرده و به درمان آن کمک کند . آزمایشاتی بر روی حیوانات انجام شده است که اثرات مثبتی از این دارو را بر روی سرطان مثانه ، روده بزرگ و ریه نشان می دهد .

7 - از اختلالات متابولیک جلوگیری می کند

N-استیل سیستئین می تواند حساسیت سلول ها به انسولین را افزایس داده و برای کسانی که مستعد اختلالات متالولیک هستند مفید باشد.

نحوه و میزان مصرف N-استیل سیستئین

قرص جوشان N-استیل سیستئین را در بسیاری از کشورها می توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. آمپول N-استیل سیستئین فقط با تجویز پزشک و با نسخه قابل تهیه است . توجه داشته باشید که سیستئین یک اسید امینه نیمه ضروری است و در حالت عادی هیچ نیازی به دریافت مقدار بیشتری از این اسید آمینه توسط مکمل ها و داروها ندارید. مصرف داروی N-استیل سیستئین فقط برای بهره مندی از خواص درمانی آن در زمان ابتلا به مشکلات خاص توصیه می شود. در برخی از مطالعات اشاره شده است که مصرف روزانه 600 الی 1800 میلی گرم N-استیل سیستئین می تواند برای بسیاری از مشکلاتی که در بالا اشاره شد ، مفید باشد. برای شروع می توانید از 600 میلی گرم آغاز کرده و به مرور افزایش دهید. میزان مصرف N-استیل سیستئین در بزرگسالان نباید بیش از 2000 میلیگرم در روز باشد. فقط در بیماری هایی مانند سرطان ممکن است به مدت 2 الی 3 ماه پزشک میزان دوز را افزایش داده و تا 2800 میلی گرم در روز برساند .

چقدر طول می کشد تا N-استیل سیستئین اثر کند ؟

مدت زمان اثر این دارو به هدف مصرف و میزان مصرف و شرایط بدنی فرد بستگی دارد. برای مثال برای درمان مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد استامینوفن ، در صورتی که N-استیل سیستئین به صورت آمپول و تزریقی استفاده شود معمولا در عرض چند ساعت اثر می کند . ولی برای درمان مشکلات تنفسی حاد ممکن است از چند هفته تا چند ماه زمان لازم داشته باشید.

N-استیل سیستئین چه موقع باید مصرف شود ؟ صبح یا شب ؟

این دارو را در هر ساعتی از روز می توانید مصرف کنید ولی توصیه می شود دوز مصرفی را به دو یا سه وعده تقسیم کنید تا اثر بخشی بهتری داشته باشد. N-استیل سیستئین در قرص های 500 - 600 - 750  و 1000 میلی گرمی در دسترس است .

عوارض جانبی N-استیل سیستئین

عوارض جانبی چندانی برای این دارو گزارش نشده است . رایج ترین اثرات جانبی که ممکن است مشاهده کنید عبارتنداز :

تداخل دارویی N-استیل سیستئین

این دارو ممکن است با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز هر دارویی‌، مصرف N-استیل سیستئین را به پزشک اطلاع دهید.
  •  در صورتی که برای مشکلات مربوط آسم دارو مصرف میکنید ممکن است با N-استیل سیستئین تداخل ایجاد کند
  • N-استیل سیستئین با تمام داروهایی که باعث رقیق شدن خون می شوند تداخل دارد و نباید مصرف شود. داروهایی مانند : وارفارین ، پلاویکس ، آسپرین و ...

قرص جوشان استیل سیستئین برای بوی دهان

در صورتی که به دلیل خلط و مشکلات ریوی دچار بوی بد دهان شده باشید ، قرص جوشان استیل سیستئین می تواند برای درمان این مشکل مفید باشد.
نظرات: 1 مشاهده