چای ترش - خواص و فواید + عوارض و تداخل دارویی

چای ترش یا چای قرمز یا همان چای مکه که در بین مردم رایج تر است ، خواص و فواید بسیار زیادی دارد.به دلیل طعم خاصی که دارد ، بسیاری از افراد این چای را اکثرا به دلیل خواص آن می نوشند و معمولا طعم آن خوشایند بسیاری از آنها نیست . نام بردن از تمام خواص این نوشیدنی گیاهی در یک مطلب ممکن نیست .تقریبا جایی از بدن وجود ندارد که این چای گیاهی بر روی آن تاثیرگذار نباشد. از پوست و مو و قلب گرفته تا کاهش وزن و تقویت استخوان ها ، از فواید مصرف چای ترش است. چای ترش چه خواص و فوایدی دارد ؟ چای ترش چه خواص و فوایدی دارد ؟

چای ترش چه خواص و فوایدی دارد ؟

فواید این نوشیدنی گیاهی بسیار زیاد است که در ادامه به برخی از مهم ترین خواص آن اشاره خواهد شد.

1 - خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیار بالایی دارد

یکی از اصلی ترین علت بسیاری از بیماری های ما ، وجود التهاب زیاد در سراسر بدن است . این التهاب معمولا با افزایش استرس اکسیداتیو نیز همراه است که یکی از عوارض فعالیت رادیکال های آزاد است . مطالعات بسیاری ثابت کرده است که تغذیه و رژیم غذایی هر فردی می تواند به صورت مستقیم و سریع ، التهاب بدن را تحت تاثیر قرار دهد. چای ترش دارای آنتی اکسیدان هایی است که به سرعت می تواند از سلول های بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو عمومی بدن ، از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند. (Amelioration of lipopolysaccharide-induced liver injury by aqueous rooibos) کوئرستین نوعی رنگدانه گیاهی است که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد(نوعی فلاونوئید است).این رنگ دانه در بسیاری از میوه ها و گیاهان دارویی یافت می شود. چای ترش حاوی مقادیر بسیار بالایی از کوئرستین است . برخی از فواید کوئرستین عبارتند از :
  • برای مشکلات قلبی و عروقی مفید است
  • از سخت شدن شریان ها جلوگیری می کند
  • کلسترول بد خون را کاهش می دهد
  • گردش خون را در سراسر بدن بهبود می بخشد
  • برای رفع مشکل نعوظ مفید است
  • به کنترل دیابت کمک می کند
  • از آب مروارید جلوگیری می کند
  • تب یونجه را درمان می کند
  • زخم های گوارشی را بهبود می بخشد
  • از اسکیزوفرنی جلوگیری می کند
  • اتهاب عمومی بدن را کاهش می دهد
  • علائم آسم را کاهش می دهد
  • به کاهش علائم نقرس کمک می کند
  • به درمان عفونت های ویروسی کمک می کند
  • خستگی و بیحوصلگی را رفع می کند
  • به پیشگیری از سرطان کمک می کند
  • برای درمان عفونت های مزمن پروستات مفید است  .[منبع : Quercetin is a plant pigment (flavonoid)]

2 - چای ترش برای سلامت قلب خوب است

چای ترش برای قلب بسیار مفید است . این نوشیدنی گیاهی ، حاوی فلاونوئیدهایی است که می تواند فشار خون را کاهش دهد.همچنین گردش خون را در سراسر بدن بهبود بخشیده و از سخت شدن شریان ها جلوگیری می کند . چای ترش می تواند کلسترول بد خون و تریگلیسیرید خون را کاهش دهد.همچنین این نوشیدنی گیاهی ، با تحریک ترشح هورمون هایی از غده فوق کلیوی نیز می تواند فشار خون را کاهش دهد.(منبع : Aspalathin and Nothofagin from Rooibos) حفظ سلامت قلب در بیماران دیابتی اهمیت دو چندان دارد.یکی از عوارض جانبی بیماری دیابت ، سفت و سخت شدن شریان هاست (تصلب شرایین یا آترواسکلروز). این مشکل به دلیل وجود گلوکز زیاد در خون ایجاد می شود .چای ترش دارای دو ترکیب بسیار قوی و مهم است که می تواند التهاب کل عروق بدن را کاهش داده و از سخت شدن شریان ها به دلیل گلوکز موجود در خون جلوگیری کند . آسپالاتین موجود در چای ترش ، نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در گیاهان دارویی کمی یافت می شود ولی در این نوشیدنی گیاهی ، بسیار زیاد است .آسپالاتین نه تنها می تواند التهاب عروق خونی را کاهش دهد ، بلکه از قلب در مقابل کاهش خون رسانی بر اثر عوارض دیابت (کاردیومیوپاتی)جلوگیری می کند.
کاردیومیوپاتی چیست ؟  کاردیومیوپاتی یا بیماری ماهیچه قلب  ،گروه متفاوتی از بیماری‌های عضله قلب هستند که در اثر آن‌ها قلب نمی‌تواند جریان خون کافی را برای اعضای بدن فراهم‌سازد و فرد دچار نارسایی قلبی می‌شود که اغلب با آریتمی همراه است. (منبع : ویکی پدیا= کاردیومیوپاتی چیست ؟)

3 - به پیشگیری و درمان دیابت کمک می کند

طبق تحقیقات منتشر شده (در اینجا = ability of Aspalathus linearis in two in vitro models of diabetes and cancer ) چای ترش تاثیر مستقیمی بر روی کاهش خطر ابتلا به سرطان و دیابت دارد. در یک مطالعه دیگر که در دانشگاه توکیو انجام شده است اشاره شده است که آسپالاتین موجود در چای ترش می تواند از دیابت پیشگیری کرده و علائم آن را کاهش دهد .(در اینجا = Aspalathin improves hyperglycemia)

4 - احتمالا از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند

باز هم همه چیز به کوئرستین موجود در چای ترش بر می گردد. در حال حاضر بسیاری از پزشکان برای درمان سرطان ، مکمل های حاوی کوئرستین استفاده می کنند.اعتقاد بر این است که کوئرستین می تواند جهش سلولی را متوقف کرده و از رشد سلول های بدخیم سرطانی جلوگیری کند .(منبع : Blockade of the epidermal growth factor) همچنین چای ترش با کاهش التهاب عمومی بدن و استرس اکسیداتیو بدن و مبارزه با رادیکال های آزاد نیز می تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

5 - به هضم بهتر غذا کمک می کند

نوشیدن چای ترش بعد از وعده غذایی یکی از بهترین روش ها برای رفع مشکلات مربوط به هضم است .در صورتی که از سوء هاضمه و شکم درد و اسهال و نفخ ناشی از آن رنج می برید ، چای ترش را امتحان کنید.

6 - استخوان های بدن را تقویت می کند

چای ترش دارای مواد معدنی بسیار زیادی است که می تواند به رشد و استحکام استخوان ها کمک کند.برای مثال حاوی منگنز و کلسیم و فلوراید است .یکی از خواص شناخته شده چای ترش ، جلوگیری از پوکی استخوان است.(منبع : rooibos tea and osteoblast activity) همچنین چای ترش حاوی فلانوئیدهایی است که می تواند جذب مواد معنی استخوان از خون را افزایش دهد.این خاصیت به این دلیل که در چای ترش کافئین وجود ندارد ، بیشتر نیز می شود. به همین دلیل بیمارانی که دچار پوکی استخوان هستند و نمی توانند چای سبز و یا چای سیاه مصرف کنند به راحتی می توانند چای قرمز بنوشند.

7 - چای ترش به کاهش وزن کمک می کند

یکی از شناخته شده ترین خواص چای ترش ، کاهش وزن و لاغری است .قبلا در مطلب «کاهش وزن با چای ترش» به برخی این موضوع اشاره شده است که توصیه می کنم بخوانید. پلی فنول های موجود در چای ترش خواص چربی سوزی بسیار خوبی دارند و به راحتی می توانند متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش دهند. علاوه بر این ، چای ترش می تواند باعث افزایش ترشح لپتین در بدن شود که به هورمون سیری مشهور است .چای ترش می تواند از ذخیره سازی بیش از حد چربی ها در بافت های بدن جلوگیری کند.(منبع : adipocyte differentiation)

8 - به درمان آلرژی کمک می کند

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد ، چای ترش به راحتی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به همین دلیل برای کاهش علائم آلرژی نیز بسیار مفید است .البته اگر به خود چای ترش حساسیت نداشته باشید. در برخی از تحقیقات اشاره شده است که کوئرستین موجود در چای ترشح می تواند به اندازه داروهای آنتی هیستامین در درمان آلرژی موثر باشد در حالی که عوارض جانبی این داروها را ندارد.(مثلا در اینجا اشاره شده : Quercetin as a potential anti-allergic drug)

9 - برای پوست و مو مفید است

اسید آلفا هیدروکسی و سایر آنتی اکسیدان های موجود در چای ترش باعث شده است که در بسیار از کشورهای جهان ، از این نوشیدنی گیاهی برای جلوگیری از پیری زودرس استفاده شود. خاصیت آنتی اکسیدانی چای ترش می تواند بسیاری از مشکلات مو و پوست سر را رفع کند . برای استفاده از این خاصیت می توانید چای ترش را به صورت نوشیدنی مصرف کنید و یا به صورت موضعی استفاده کنید.

سوال : استفاده از چای ترش برای درمان جوش و آکنه چگونه است ؟

برای این منظور می توانید به صورت منظم و حداکثر روزی یکبار چای ترش را بنوشید. همینطور می توانید کمی چای ترش را با روغن نارگیل و اسانس اسطوخودوس یا روغن درخت چای مخلوط کرده و بر روی جوش بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر کدام از این گیاهان دارویی باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. سایر فواید این نوشیدنی مفید گیاهی :
  • به بهبود عملکرد کبد کمک می کند
  • دردهای قبل از قاعدگی را کاهش می دهد
  • به کاهش علائم افسردگی کمک می کند (به دلیل کاهش استرس اکسیداتیو)
  • ضد یبوست است
  • برای رفع سنگ کلیه و مثانه
استفاده از چای ترش برای درمان جوش و آکنه چگونه است ؟  استفاده از چای ترش برای درمان جوش و آکنه چگونه است ؟  سایر نکات برخلاف چای سبز و چای سیاه ، چای ترش تانن ، کافئین و اسید اگزالیک (که برای مشکلات کلیه و بخصوص سنگ کلیه بد است) ندارد. چای ترش را می توانید هم به صورت سرد و هم به صورت گرم بنوشید.

دم کردن چای ترش

این چای را می توانید به روش های مختلفی دم کنید. برای مثال می توانید 1 قاشق چای خوری چای ترش را داخل یک قوری بریزید و سپس آب جوش را به آن اضافه کنید. بعد از اضافه کردن آب جوش نباید قوری را بر روی حرارت مستقیم قرار دهید. اگر می خواهید این چای را به صورت سرد بنوشید می توانید بعد از 15 دقیقه آن را صاف کرده و در یخچال بگذارید و بعد از خنک شدن بنوشید. در صورتی که می خواهید این چای را به صورت گرم میل کنید می توانید قوری را بر روی سماور قرار دهید تا چای سرد نشود و 15 دقیقه دم بکشد.

مواد منع مصرف چای ترش (مضرات)

چای ترش معمولا در صورتی که به مقدار کم و گاهی مصرف شود و بیماری خاصی نداشته باشید ضرری ندارد.ولی در مواردی پزشکان توصیه می کنند که بیشتر احتیاط کنید. برای مثال :
  • در صورتی که هرگونه بیماری خودایمنی دارید نباید چای ترش بنوشید . بیماری های مانند : نقرس ، ویتیلیگو ، لوپوس و ...چراکه چای ترش با تحریک سیستم ایمنی بدن می تواند این بیماری ها را بدتر کند
  • در صورتی که پیوند اعضا انجام داده اید نباید چای ترش بنوشید . مصرف زیاد این چای می تواند باعث مشکلاتی برای عضو پیوند شده شود.
  • مصرف طولانی مدت چای ترش می تواند مردان را دچار مشکلات جنسی و مشکلات باروری کند .این نوشیدنی گیاهی می تواند اسپرم را غلیظ کند.
  • در صورتی که هرگونه بیماری کبدی و کلیوی دارید ، قبل از مصرف دارویی این چای ، باید با پزشک مشورت کنید.
  • در صورتی که دچار سرطان هستید ، قبل از مصرف این چای با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر باردار هستید
  • در صورتی که به زمان زایمان نزدیک هستید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید.
نکته مهم : چای ترش را نباید بیش از یکبار در روز و بیش از 14 روز متوالی مصرف کنید. هر 14 روز یکبار به مدت یک هفته استراحت کنید.

تداخل دارویی چای ترش

نظرات: 0 مشاهده