خوردن کدام گیاهان باعث سقط جنین می شود ؟ خوراکی های ممنوع

در دوران بارداری ممکن است نگران باشید که به اشتباه چیزی بخورید که برای جنین مضر باشد و یا حتی باعث سقط جنین شود. نگرانی شما کاملا درست است و برخی از خوراکی ها و حتی برخی از ورزش ها می توانند باعث سقط جنین شوند. سقط جنین در ایران ممنوع است و سقط شدن جنین بعد از هفته دهم بارداری می تواند برای مادر خطرناک بوده و عوارض جانبی در پی داشته باشد. همیشه توصیه می شود که سقط جنین فقط باید توسط پزشک متخصص و در مراکز درمانی مجاز انجام شود. توجه داشته باشید که هر نوع خونریزی اگرچه همراه با لخته های بزرگ باشد ، به معنی سقط شدن جنین نیست و برای اطمینان از این موضوع باید با پزشک مشورت کنید.

گیاهانی که باعث سقط جنین می شوند

در صورتی که باردار هستید ، در زمان خوردن چیزهایی که در ادامه مطلب اشاره خواهد شد ، احتیاط کنید. ممکن است برخی از این خوراکی ها برای زنی مضر نباشد ولی در فرد دیگر باعث بروز خطراتی در دوران بارداری شود.

1 - پاپایا سبز و نارس (خربزه درختی)

پاپایا سبز و نارس در بسیاری از کشورهای آسیایی و مخصوصا در کشور هند برای سقط جنین سریع استفاده می شود.مصرف این میوه در اوخر بارداری می تواند باعث زایمان زودرس شود. پاپایا سبز و نارس حاوی مقدار زیادی لاتکس و پاپائین است که به عنوان نوعی پروستاگلاندین و اکسی توسین، می تواند القا کننده زایمان زودرس و سقط جنین باشد.(oxytocin and prostaglandins) همچنین مصرف پاپایا نارس در دوران بارداری می تواند باعث بروز ناهنجاری هایی در جنین شود.علاوه براین ، پاپایا حاوی مقادیر بالایی ویتامین C است و مصرف مقدار زیادی ویتامین C در دوران بارداری توصیه نمی شود. در اولین روزهای بارداری ، مصرف مقدار زیادی از میوه های حاوی ویتامین C می تواند باعث باز شدن قاعدگی و خاتمه بارداری شود. روش سقط جنین با دارچین چند روز طول میکشد / چه مقدار زعفران باعث سقط میشود / چه چیزی باعث سقط سریع جنین میشود / چه مقدار آویشن/ زعفران باعث سقط میشود

2 - دارچین باعث سقط جنین می شود

مصرف دارچین در ایران بسیار رایج است و تقریبا می توان گفت در هر خانه و آشپزخانه ای یافت می شود.مصرف دارچین در اوایل بارداری می تواند باعث تحریک رحم شده و منجر به سقط جنین شود. علاوه بر این ، دارچین خاصیت رقیق کننده خون و قاعده آور دارد. دارچین در چند حالت می تواند باعث سقط جنین شود. برای مثال : مصرف مقدار معقول و کم دارچین هیچ خطری برای بارداری ندارد.زمانی که به صورت روزانه و زیاد، دمنوش دارچین مصرف می کنید و یا شیرینی های دارچینی می خوری می تواند خطرناک باشد. همچنین بیشترین موردی که باعث می شود دارچین باعث سقط جنین شود ، مصرف همزمان دارچین با برخی از داروها مانند داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین ، آسپرین و پلاویکس است . مصرف زیاد دارچین در اواخر بارداری و یا تداخل دارویی دارچین در این دوره ، می تواند باعث زایمان زودرس و افزایش خونریزی در زمان زایمان شود.

3- ویتامین C می تواند باعث سقط جنین شود

ویتامین C نقش بسیاری بالایی در سقط جنین در اوایل بارداری دارد. (Vitamins C in spontaneous abortion) مصرف این ویتامین در دوزهای بالا می تواند سطح استروژن را در بدن زن باردار افزایش داده و احتمال سقط جنین را بالا ببرد. افزایش سطح استروژن و کاهش سطح پروژسترون می تواند رشد جنین را دچار اختلال کند. در دوران بارداری باید از مصرف بیش از حد میوه های سرشار از ویتامین C خودداری کنید. میوه هایی مانند : فلفل ، پرتقال ، سبزیجات با برگ های سبز رنگ ، کیوی ، کلم بروکلی ، نخود فرنگی ، گوجه فرنگی و ... توجه داشته باشید که مصرف آب میوه هایی مانند آب پرتقال در دوران بارداری به راحتی می تواند میزان بسیار زیاد و خطرناکی از ویتامین C را وارد بدن کند.به صورت کلی نباید بیش از شش روز متوالی در اوایل بارداری ، میزان زیادی ویتامین C مصرف کنید. همچنین این ویتامین می تواند سنگ کلیه و برخی از سایر مشکلات کلیوی را بدتر کند.

4 - جعفری باعث سقط جنین می شود ؟

جعفری یکی از مهم ترین و قوی ترین سبزیجاتی است که می تواند در سه ماهه اول بارداری باعث سقط جنین شود. (Herbal infusions used for induced abortion) جعفری سرشار ویتامین C و سایر موادی است که باعث تحریک رحم و افزایش گردش خون در گردن رحم شده و شدیدا قاعده آور است و در اوایل بارداری می تواند باعث سقط جنین شود. مصرف زیاد جعفری می تواند دهانه رحم را گشادتر و دیواره های رحم را نازک تر کند. جعفری نیز می تواند هورمون استروژن را افزایش داده و پروژسترون را کاهش دهد که باعث سقط جنین ، مشکلات رشد جنین و در اوخر بارداری باعث زایمان زودرس می شود. آب جعفری و دمنوش های حاوی جعفری در اوایل بارداری در صورتی که به مقدار زیاد و در چند روز متوالی مصرف شود می تواند بسیار خطرناک باشد.

5 - آسپرین می تواند باعث سقط جنین شود

مصرف آسپرین در اوایل بارداری و حتی در برخی از موارد در کل زمان بارداری ممنوع است.آسپرین به راحتی می تواند باعث سقط جنین سریع شود.برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف آسپرین در اوایل بارداری می توان خطر سقط جنین را 7 برابر افزایش دهد . مصرف آسپرین همچنین می تواند باعث اختلال در رشد جنین شده و در اواخر بارداری می تواند باعث زایمان زودرس و خونریزی شدید در زمان زایمان شود. خطر زمانی بسیار بیشتر می شود که همراه با مصرف آسپرین ، از گیاهانی مانند زردچوبه ، زعفران ، دارچین ، زنجبیل ، جعفری و ... استفاده شود. در این مورد بسیار احتیاط کنید چرا که می تواند برای مادر و جنین بسیار خطرناک باشد.

6 - آناناس باعث سقط جنین می شود

آناناس نیز حاوی مقدار زیادی ویتامین C است . علاوه بر این سرشار از آنزیمی به نام بروملین است . بروملین می تواند باعث افزایش انقباضات رحم شده و دهانه رحم را گشاد کرده و دیوره های رحم را نازک کند. ویتامین C هم همان طور که قبلا اشاره شد ، باعث تغییرات هورمونی و رقیق شدن خون می شود. در کنار هم قرار گرفتن بروملین و ویتامین C می تواند خطر سقط جنین را در اوایل بارداری افزایش داده و در طول بارداری برای سلامت جنین مضر باشد. همچنین مصرف زیاد آناناس در اواخر بارداری می توان باعث زایمان زودرس شود. در این مورد ، آب آناناس بسیار خطرناک تر است چرا که می تواند در زمان بسیار کم ، میزان بسیار بالایی بروملین و ویتامین C وارد بدن زن کند. 7 - دانه های کنجد کنجد می تواند انقباضات رحم را افزایش داده و دهانه رحم را گشاد کند.مصرف کنجد و روغن آن در اویل بارداری می تواند باعث سقط جنین شود.

8 - کوهوش سیاه

در سال های اخیر استفاده از کوهوش سیاه برای باز شدن قاعدگی بسیار رواج پیدا کرده است . همین خاصیت کوهوش سیاه در دوران بارداری می تواند باعث دردسر شود. در اوایل بارداری مصرف دارویی و زیاد کوهوش سیاه می تواند باعث سقط جنین شود. همچنین در اوخر بارداری می تواند باعث زایمان زودرس شود.کوهوش قرمز و آبی نیز همین خاصیت را دارد.

9 - چای بابونه و سقط جنین

چای بابونه نیز می تواند انقباضات رحم را تحریک کرده و در اوایل بارداری باعث سقط جنین شود.همچنین می تواند خون را رقیق کرده و باعث افزایش خونریزی در زمان زایمان شود. در دوران بارداری نباید به میزان زیادی چای بابونه مصرف کنید. بابونه با بسیاری از داروها و بخصوص با داروهای رقیق کننده خون تداخل دارد.در این مورد توصیه می کنم مطلب «تداخل دارویی بابونه» را مطالعه نمایید.

10- سنبل ختایی (دانگ کوای)

از سنبل ختایی یا دانگ کوای (آنژلیک چینی) در کشور چین برای سقط جنین در اوایل بارداری استفاده می شود. این گیاه نیز می تواند انقباضات رحم را افزایش دهد.همچنین سنبل ختایی شدیدا قاعده آور است و می تواند در دوران بارداری ، رشد جنین را با اختلال روبرو کند. در صورتی که کمتر از 4 هفته از بارداری شما می گذرد ، به هیچ عنوان نباید سنبل ختایی مصرف کنید.

11 - زردچوبه و سقط جنین

با وجود اینکه مصرف زردچوبه در مقادیر نرمال و کم در دوران بارداری معمولا خطری ندارد ، ولی نباید در اوایل بارداری به مقدار زیادی زردچوبه صرف کنید. مکمل های زردچوبه نیز در اولیل بارداری ممنوع هستند و می توانند با گشاد کرده دهانه رحم ، افزایش انقباضات رحم و نازک کردن دیواره رحم باعث سقط جنین شوند. زردچوبه نیز خاصیت قاعده آور دارد.

12 - گوجی بری

جدیدا مصرف گوجی بری در ایران نیز رواج یافته است .گوجی بری حاوی مقدار زیادی ویتامین C است و می تواند تعادل هورمونی بدن زنان باردار را مختل کند. همچنین دارای بتائین است و می تواند باعث افزایش شدید انقباضات رحم شود در دوران بارداری نباید بیش 10 الی 15 گرم گوجی بری مصرف کنید.توجه داشته باشید که گوجی بری می تواند شدیدا فشار خون را افزایش دهد.در صورتی که دچار فشار خون بارداری هستید ، جدا از مصرف گوجی بری خودداری کنید.

13 - تاثیر پونه در سقط جنین

ممکن است در دوران بارداری دچار سرماخوردگی شده و به طور سنتی به فکر مصرف پونه بیافتید. توجه داشته باشید که مصرف زیاد و دارویی پونه در اوایل بارداری به شدت می تواند باعث سقط شود . پونه نیز می تواند انقباضات رحم را تحریک کرده و باعث گشاد شدن دهانه رحم شود.این گیاه هم ، قاعده آور است .

14 - سداب

از زمان های بسیار قدیم و در طب سنتی از سداب برای تحریک رحم و افزایش احتمال بارداری استفاده می شده است .همین خاصیت سداب می تواند در ماههای اول بارداری باعث سقط شود. سداب حاوی پیلوکارپین و راتینز می باشد و می تواند انقباضات رحم را افزایش داده و سطح  آدرنالین را بیشتر کند.

15 - روغن گل مغربی

روغن گل مغربی بسیار آرامبخش است و می تواند باعث آرامش مادر در زمان زایمان شود. ولی در اوایل بارداری ، در صورت ماساژ شکم و اطراف رحم با روغن گل مغربی ، احتمال سقط جنین بیشتر می شود.

16 - درمنه

از درمنه برای درمان مشکلات گوارشی ، سرماخوردگی ، صرع ، آنفولانزا ، انواع انگل ها ،مشکلات باروری و ... استفاده می شود ولی در اوایل بارداری نباید مصرف شود و می تواند خطر سقط را افزایش دهد. چه چیزی باعث سقط سریع جنین میشود / خوردن چه چیزهایی باعث سقط سریع جنین میشود / چه ورزش هایی باعث سقط جنین می شود چه چیزی باعث سقط سریع جنین میشود

17 - زعفران باعث سقط جنین می شود ؟

مصرف 1 الی 2 گرم زعفران در اوایل بارداری به شدت می تواند احتمال سقط جنین را افزایش داده و بسیار خطرناک است . همچنین در اواخر بارداری ، مصرف زیاد زعفران می تواند باعث زایمان زودرس شده و خونریزی در زمان زایمان را افزایش دهد.توجه داشته باشید که مقدار کم زعفران باعث سقط جنین نمی شود. معمولا مصرف زیاد زعفران زمانی اتفاق می افتد که فرد ، دمنوش و یا چای زعفرانی مصرف می کند.

18 - زرشک

زرشک حاوی آلکالوئیدها و فنل هایی است که می تواند انقباضات رحم را افزایش دهد.مصرف زرشک به صورت زیاد و دارویی و یا مصرف آب زرشک در اوایل بارداری ممنوع است و به شدت و به سرعت می تواند باعث سقط جنین شود. زرشک نیز قاعده آور است .

19 - گلپر و سقط جنین

از گلپر در دوران بارداری برای رفع مشکلات گوارشی استفاده می شود ولی توجه داشته باشید که در سه ماهه اول بارداری ، نباید بیش از 2 گرم گلپر به صورت روزانه مصرف کنید.

20 - تخم شوید

تخم شوید قاعده آور است و می تواند در اویل بارداری باعث مشکلات هورمونی شده و احتمال سقط جنین را افزایش دهد .

21 - کرفس باعث سقط می شود

کرفس اثرات بسیار بدی در دوران بارداری بر روی جنین دارد و در کل دوران بارداری باید از مصرف کرفس خودداری کنید. حتی مصرف مقدار کم کرفس نیز می تواند مضر باشد. خوردن کرفس و بخصوص آب کرفس در اوایل بارداری ممنوع است . کرفس می تواند سیستم عصبی نوزاد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات بسیار بدی مانند صرع برای نوزاد ایجاد کند.

22 - آبغوره

آبغوره قاعده آور است و نباید در اویل بارداری مصرف شود .

23 - آویشن

آویشن خاصیت سقط کنندگی بسیار بالایی دارد و در بسیاری از کشورهای آسیایی با همین هدف در اوایل بارداری مصرف می شود.

24- آلوئه ورا

آلوئه ورا و مخصوصا آب آلوئه ورا شدیدا قاعده آور است و می تواند در اوایل بارداری باعث سقط جنین شود. چند نکته :
  • به هیچ عنوان به صورت خودسرانه و بدون مشورت پزشک اقدام به سقط جنین نکنید. اینکار می تواند برای سلامت مادر مضر بوده و در مواردی باعث مرگ شود.
  • در اوایل بارداری از دوش گرفتن با آب داغ به صورت روزانه خودداری کنید.
  • از وارد شدن آب گرم به داخل واژن جلوگیری کنید.
  • در اوایل بارداری ، داشتن روابط جنسی شدید و پی در پی می تواند باعث سقط جنین شود.
  • ممکن است سقط جنین به دلیل مصرف همزمان چندین گیاه اتفاق بیافتد. در این مورد احتیاط کنید. برای مثال ممکن است مصرف کمی دارچین و مصرف دمنوش بابونه چند ساعت بعد از آن و نوشیدن چای زعفران در روز بعد ، باعث افزایش احتمال سقط شود.
  • تمرینات شدید ورزشی ، بدنسازی و شنای زیاد می تواند در اوایل بارداری مضر باشد.
  • مصرف بیش از 7 فنجان قهوه در روز در اویل بارداری خطرناک است .
  • اگر بیش از 10 هفته از بارداری می گذرد ، هرگونه اقدام به سقط جنین به صورت خودسرانه می تواند بسیار خطرناک و تهدید کننده زندگی باشد.
  • تمام گیاهان و میوه ها و داروهای قاعده آور می توانند باعث سقط جنین شوند.
نظرات: 3 مشاهده