دلایل ریزش مو در مردان - رایج ترین علت های طاسی مردانه

دلایل زیادی برای ریزش مو در مردان وجود دارد.برخی از این دلایل به راحتی قابل پیشگیری هستند ولی از برخی از انها نمی توانید جلوگیری کنید. در این مطلب ، به رایج ترین دلایل ریزش موی مردانه اشاره شده است . لطفا با ما همراه باشید.

1 - ورزش بیش از حد باعث ریزش مو می شود

هر چیزی اگر بیش از اندازه انجام شود می تواند مضر باشد. حتی ورزش کردن .برای حفظ سلامت عمومی بدن ، سوزاندن 2000 تا 3500 کالری اضافی در هفته ایده آل است . تحقیقات نشان داده است که سوزاندن بیش از حد کالری می تواند باعث ریزش مو در مردان و حتی زنان شود. ورزش بیش از حد می تواند تولید اندورفین را افزایش دهد.از طرفی می تواند باعث افزایش استرس عمومی بدن شود. ریزش مو در مردان ارتباط مستقیمی با افزایش استرس عمومی بدن و تولید بیش از حد اندورفین دارد. البته این نوع ریزش مو معمولا موقتی است و با کاهش فشار بر روی بدن ، ریزش مو متوقف شده و موهای از دست رفته دوباره جایگزین می شوند. علت ریزش موی بدن در مردان علت ریزش موی بدن در مردان

2- مصرف استروئیدها می تواند باعث ریزش مو شود

بیش از یک میلیون امریکایی در حال مصرف استروئید هستند. مصرف استروئید می تواند تولید دی هیدروتستوسترون را در بدن تحریک کند. افزایش دی هیدروتستوسترون (DHT) می تواند باعث رشد سریع عضلات بدن شود. به همین دلیل برخی از ورزشکاران تمایل دارند که از داروهای استروئیدی استفاده کنند. افزایش سطح دی هیدروتستوسترون (DHT) ارتباط مستقیمی با ریزش مو دارد. دی هیدروتستوسترون (DHT) خود را به فولیکول های مو متصل کرده و باعث از بین رفتن فولیکول مو می شود. آقایانی که از لحاظ ژنتیکی در خطر طاسی هستند ، در این مورد بیشتر آسیب می بینند. این نوع ریزش مو معمولا قابل برگشت نیست و طاسی تا آخر عمر ادامه خواهد داشت .

3 - استفاده از کلاه کثیف باعث طاسی می شود

معمولا افراد ، کلاه خود را تا زمانی که بسیار کثیف نشده باشد نمی شویند. معمولا کلاه خود را از بین رنگ های تیره انتخاب می کنند و این اعتقاد غلط وجود دارد که پارچه های تیره دیرتر کثیف می شوند در حالی که پارچه های تیره نیز درست مانند پارچه های روشن کثیف می شوند ولی این کیفی را دیرتر نشان می دهند. کلاه ها در صورت استفاده طولانی مدت در معرض انواع آلودگی ها و باکتری ها قرار دارند. هرگونه آلودگی موجود در کلاه می تواند به پوست سر منتقل شده و باعث ریزش مو شود.

4 - ریزش مو می تواند ژنتیکی باشد.

این مورد را بیشتر افراد می دانند ولی اجازه بدهید در مورد آن کمی بیشتر توضیح دهیم . اولین چیزی که باید بدانید این است که ریزش مو از طرف پدر به فرزندان منتقل می شود و اینکه مادر و یا دایی و خاله های شما ریزش مو داشته باشند دلیلی بر طاس شدن شما در آینده نیست .(البته کروموزوم X مادر در این مورد بی تاثیر نیست ولی نقش اصلی به عهده پدر است) به طور کلی این نوع ریزش مو به میزان آندروژن بستگی دارد.اندروژن نوعی هورمون جنسی است که بر روی رشد بدن مردان تاثیر دارد. میزان بالای آندروژن می تواند سرعت رشد موها را افزایش دهد ولی از طرفی می تواند باعث ریزش مو شود. محققان هنوز دلیل این موضوع را نیافته اند که چرا اندروژن از طرفی رشد مو را تقویت می کند ولی از طرف دیگر باعث ریزش مو می شود.

5 - استرس بالا شما را کچل می کند

سه نوع ریزش مو در مردان وجود دارد که مستقیما با استرس بالا در ارتباط هستند.

ریزش موی تلوژن افلوویوم (telogen effluvium) :

ریزش موی تلوژن افلوویوم زمانی اتفاق می افتد که استرس بالا باعث طولانی شدن حالت استراحت فولیکول مو می شود.اگر این روند به مدت طولانی ادامه داشته باشد ، به مرور فولیکول مو تخریب شده و ریزش مو اتفاق می افتد. در این صورت معمولا ریزش به قدری زیاد است که به راحتی می توانید شاهد کم شدن موهایتان باشید.

تریکوتیلومانیا (Trichotillomania)

تریکوتیلومانیا (Trichotillomania) حالتی است که در آن ، فرد در زمان استرس شدید ، موهای بدن و سر خودش را می کند. این کار نوعی مکانیسم دفاعی بدن این افراد در مقابل استرس است . علت ریزش مو در مردان جوان چیست

آلوپسی آره آتا تلوژن افلوویوم

آلوپسی آره آتا زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن، فولیکول های مو را به اشتباه ، دشمن فرض کرده و به آنها حمله می کند.استرس می تواند این مشکل را برای سیستم ایمنی بدن ایجاد کند. بنابراین باید تلاش کنید تا جایی که می توانید از استرس دور باشید. برای رهایی از استرس زیاد ، روش های مختلفی وجود دارد .مانند : یک تمرین ورزشی سبک انجام دهید. ورزش سالم می تواند هورمون کورتیزول یا هورمون استرس را کاهش دهد که همین موضوع می تواند استرس و اظطراب را کاهش دهد .همچنین ورزش سبک می تواند آندورفین را افزایش داده و حس شادی ایجاد کند. (در بند اول اشاره شده که ورزش سنگین می تواند مضر باشد.) همچنین می توانید از روش های طبیعی برای کاهش استرس و اضطراب استفاده کنید. برای مثال لیمو و نعناع خواص ضد اضطراب و استرس دارند . اسیدهای چرب امگا3 نیز می تواند به کاهش استرس کمک کند . چای سبز ، اسطوخودوس و زعفران نیز برای این مورد مفید هستند. علت ریزش مو در مردان جوان چیست علت ریزش مو در مردان جوان چیست

6 - روش های غلط اصلاح مو

مدل موهایی که معمولا موها را به شدت به عقب می کشند می توانند باعث ریزش مو شوند. برخی از فر کننده های مو ، صاف کننده ها ، رنگ های مو و سایر مواد آرایشی می توانند باعث ریزش مو شوند.

7 - سیگار کشیدن بیش از حد

ذرات موجود در دود سیگار می تواند ساختار موجود در پایه فولیکول مو را دچار اختلال کرده و حتی باعث تغییر DNA مو شود که می تواند منجر به طاسی شود.همچنین دود سیگار می تواند پروتئین رسانی به فولیکول مو را دچار مشکل کند.

8 - رژیم غذایی ناسالم

مصرف خوراکی های ناسالم و رژیم غذایی بد می تواند باعث ریزش مو شود. کمبود آهن در خواکی هایی که مصرف می کنیم می تواند بسیار مضر باشد.آهن برای اکسیژن رسانی به فولیکول مو  بسیار ضروری است . علت ریزش مو در نوجوانان پسر علت ریزش مو در نوجوانان پسر خوراکی های دارای پروتئین خوب نیز برای مو بسیار مهم هستند. به طور کلی برای داشتن موهای سالم باید برنامه غذایی خودتان را اصلاح کنید. تخم مرغ منبع خوبی برای پروتئین و بیوتین است .انواع میوه ها و سبزیجات مختلف نیز منبع خوبی برای ویتامین C هستند.آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در میوه ها و سبزیجات می توانند با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و از آسیب احتمالی به فولیکول مو جلوگیری کنند. اسفناج دارای فولات ، آهن ، ویتامین A و C است . همه اینها می تواند برای مو مفید باشد. از مصرف فست فودها و تمام خوراکی های آماده و کنسروی خودداری کنید. مصرف نوشابه و آب میوه های پاکتی و کارخانه ای را قطع کنید. حتی اگر بر روی آنها نوشته شده باشد «100% طبیعی».

9 - برخی از بیماری ها و درمان ها باعث ریزش مو می شوند

بیماری های زیادی وجود دارند که می توانند باعث ریزش مو شوند.برخی از رایج ترین این بیماری ها عبارتند از : پسوریازیس : نوعی بیماری پوستی شایع است به به دلیل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن اتفاق می افتد. در این حالت سلول های پوستی بیش از حدی تولید شده و ایجا خارش و زخم های پوستی می کند. این زخم ها در صورتی که در پوست سر ایجاد شوند می توانند باعث ریزش مو شوند. برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم درماتیت سبوره : که باعث تحریک پذیری و خشک شدن پوست سر می شود. افسردگی : سالانه بیش از 40 میلیون امریکایی دچار افسردگی می شوند (حالا حساب کنید در این صورت اوضاع ایران در چه حدی می تواند باشد!) افسردگی و استرس همراه با آن می تواند باعث افزایش ریزش مو شود. برخی از درمان ها و داروها نیز می توانند باعث ریزش مو شوند . برای مثال :
  • شیمی درمانی می تواند باعث ریختن موها شود.این داروها به سلول های سرطانی حمله می کنند ولی نمی توان طوری برنامه ریزی کرد که سلول های سالم در امان باشند.
  • داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ، پلاویکس و آسپرین
  • آمفتامین ها
  • داروهای درمان آرتروز
  • داروهای درمان تیروئید
قبلا در مورد «داروهایی که می توانند باعث ریزش مو شوند» مطلبی منتشر شده است که می توانید مطالعه نمایید.

10 - نداشتن خواب خوب و منظم

بنیاد ملی خواب امریکا ، 7 تا 9 ساعت خواب شبانه را مناسب می داند. با این حال تقریبا 40% از مردم خواب خوبی ندارند. نداشتن خواب منظم و خوب می تواند تاثیرات بدی بر روی سلامت مو بگذارد.خواب یکی از مهم ترین اقدامات بدن برای بازسازی سلولی است . زمانی که چرخه خواب درست نباشد ، بازسازی سلولی در فولیکول های مو دچار مشکل می شود.
نظرات: 0 مشاهده