چرا مردان کمتر از زنان عمل جراحی برای پیشگیری از بارداری را قبول می کنند ؟

اینکه شما بدون داشتن هیچ مشکلی از بابت سلامتی ، بتوانید عمل جراحی انجام دهید ، در مواردی می تواند نوعی رفتار شجاعانه محسوب شود.طبق بررسی های انجام شده در کشورهای اروپایی ، زنان حداقل 3 برابر بیشتر از مردان نسبت به عمل های جراحی برای پیشگیری از بارداری اقدام می کنند.ولی چرا ؟

چرا مردان کمتر از زنان عمل جراحی برای پیشگیری از بارداری را قبول می کنند ؟

پزشکان اعتقاد دارند که همه چیز به یک عامل وابسته است . شجاعت . با وجود اینکه عمل جراحی وازکتومی بسیار بسیار کم خطرتر و ایمن تر از عمل بستن لوله های زنان است و عوارض جانبی بعد آن نیز بسیار کمتر است ، ولی زنان 3 برابر بیشتر از مردان این عمل را انجام می دهند. زنان در این مورد معمولا شجاعت بیشتری دارند و متعهدتر عمل می کنند.طبق همین بررسی مشخص شده است که مردان در این مورد به زنان اعتماد دارند و در صورتی که زنی بگوید که این عمل را انجام داده است ، مرد مطمئن می شود که بارداری اتفاق نخواهد افتاد ولی جالب است که تنها 5 درصد از زنان به مردان از این بابت اطمینان دارند. دلایل ترس مردان از عمل وازکتومی دلایل ترس مردان از عمل وازکتومی به عبارتی زنان در این مورد ریسک نمی کنند و تمایل دارند که خودشان این عمل را انجام دهند تا مطمئن باشند که بارداری اتفاق نخواهد افتاد . دلایل دیگری نیز برای عدم تمایل مردان برای انجام عمل وازکتومی وجود دارد.

دلایل ترس مردان از عمل وازکتومی

یکی از اولین و مهمترین دلایل ترس مردان از عمل وازکتومی می تواند مطمئن نبودن از عوارض جانبی آن باشد.استادیار دانشگاه کالیفرنیایی جنوبی در این مورد می گوید :
مردان معمولا در این مورد ترس های مختلفی دارند. ترس های کوتاه مدت و ترس های بلند مدت . از لحاظ کوتاه مدت نگران هستند که این عمل چقدر درد خواهد داشت و عوارض بعد از عمل چقدر طول خواهد کشید.از لحاظ بلند مدت نیز نگران هستند که عمل وازکتومی باعث کاهش قدرت مردانگی آنها شود.

آیا وازکتومی خطرناک است ؟

هر عمل جراحی حتی اگر بسیار ساده و پیش پا افتاده هم باشد می تواند خطرات و عوارضی داشته باشد. با توجه به عدم اطلاع عموم مردان از عوارض جانبی عمل وازکتومی ، بسیاری از آنها از انجام این عمل وحشت دارند. باید توجه داشته باشید که این عمل بسیار کم خطرتر از عمل بستن لوله ها در زنان است. وازکتومی معمولا به راحتی انجام می شود و بسیار نادر است که در زمان انجام عمل مشکلی بوجود آید. بعد از عمل نیز به سرعت روند بهبود طی می شود و فرد می تواند در عرض سه تا چهار روز ، زندگی روزمره خودش را ادامه دهد. در طی عمل وازکتومی ، پزشکان لوله های موجود در کیسه بیضه را که اسپرم را از بیضه ها وارد مجاری ادرار می کند ، مسدود کرده و یا برش می دهند.بعد از این عمل ، اسپرم دیگر قادر نیست وادر مجاری ادرار شود و بعد از ارضا شدن مرد ، اسپرم دوباره جذب بدن او می شود. ولی بستن لوله فالوپ در زنان به این راحتی نیست . برای بستن لوله فالوپ ، جراح مجبور است که شکم زن را برش دهد.این عمل جراحی می تواند به سایر ارگان های بدن زن مانند روده ها و مثانه نیز آسیب وارد کند. همچنین وازکتومی کمی بیشتر از بستن لوله در زنان ، قابل اطمینان تر است .احتمال بارداری با عمل وازکتومی تقریبا 0.15 درصد و در عمل بستن لوله فالوپ ، 0.5 درصد است . باید توجه داشته باشید که عمل وازکتومی تقریبا دائمی است و قابل برگشت نیست .البته در حال حاضر ممکن است با استفاده از روشهایی بتوان این عمل را معکوس کرد ولی فرد باید در زمان تصمیم گیری به عمل وازکتومی این مورد را در نظر بگیرد که احتمالا تا آخر عمر نمی تواند بچه دار شود. طبق بررسی های انجام شده در امریکا بسیاری از مردان نگران هستند که بعد از عمل وازکتومی ، قدرت مردانگی خودشان را از دست بدهند. آنها نگران هستند که بعدا دچار مشکلاتی مانند مشکل نعوظ شوند. همچنین نگران هستند که حجم و حجم مایع منی در زمان انزال کاهش پیدا کند. بسیاری از محققان اعتقاد دارند که این نگرانی ها کاملا بی اساس است و این مشکلات بوجود نخواهند آمد.

ولی بازهم مردان تمایلی به عمل وازکتومی نشان نخواهند داد

با وجود اطلاع رسانی های مختلف و حتی جلسات مشاوره ، مشاهده می شود که مردان باز هم تمایل کمتری نسبت به این عمل جراحی دارند.روانشناسان امریکایی اعتقاد دارند که این مورد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.توجه داشته باشید که زنان تمایل بیشتری به بچه دار شدن دارند ولی با این وجود بیشتر از مردان نسبت به عمل اقدام می کنند .
  •  مردان کمتر از زنان به زندگی زناشویی تعهد دارند. در طول زندگی زناشویی مردان همیشه به زمانی فکر می کنند که ممکن است از زن خود طلاق گرفته و سراغ فرد دیگری رفته باشند. در حالی که زنان کمی بیشتر از مردان به زندگی خود وابسته هستند و تلاش می کنند برای نگه داشتن آن ، هر کاری که می توانند انجام دهند.
  • مردان نمی توانند کوچکتر ضعف و تغییر در قدرت جنسی خودشان را تحمل کنند
  • مردان حس مسئولیت پذیری کمتری دارند و اجباری احساس نمی کنند که این کار را انجام دهند و معمولا احساس می کنند تمام روش های پیشگیری از بارداری فقط وظیفه زن است .
  • مردان بسیار کمتر از زنان تحمل درد دارند و تا زمانی مجبور نباشند معمولا عمل جراحی انجام نمی دهند.
نکته : در حال حاضر عمل وازکتومی در ایران ممنوع است .
نظرات: 0 مشاهده