ادرار کردن بعد از رابطه جنسی می تواند از عفونت جلوگیری کند؟

در صورتی که به سن قانونی رسیده اید و ازدواج کرده اید احتمالا از اطرافیانتان شنیده اید که «باید بعد از رابطه جنسی ادرار کنی تا از عفونت ها جلوگیری شود» .

ولی آیا واقعا ادرار کردن بعد از رابطه جنسی برای این مورد مفید است ؟

این کار یکی از قوانین ثابت نشده رابطه جنسی است که بسیار از پزشکان نیز اعتقاد دارند که درست است ولی هنوز به صورت کامل و دقیق ثابت نشده است و دقیقا مشخص نیست که ادرار کردن می تواند از کدام عفونت ها جلوگیری کند . ولی توجه داشته باشید این کار نیز شرایطی دارد و به زور ادرار کردن نمی تواند مفید باشد.در ابتدا بهتر است بدانیم عفونت ادراری چیست و چگونه از راه جنسی منتقل می شود. ادرار کردن بعد از رابطه جنسی ادرار کردن بعد از رابطه جنسی

عفونت ادرار (UTI)چیست و چگونه از راه رابطه جنسی منتقل می شود ؟

به آلوده شدن هر بخشی از دستگاه ادراری ، توسط باکتری های بیماری زا ، عفونت ادرار گفته می شود. این عفونت می تواند در مجرای ادرار اتفاق بیوفتد و یا در مثانه و حتی کلیه باشد. معمولا اگر عفونت ادراری که در مجاری ادرار ایجاد شده است درمان نشود ، به مثانه و کلیه منتقل می شود. این عفونت زمانی اتفاق می افتد که به هر دلیلی ، باکتری وارد مجاری ادرار شده و شروع به تکثیر کند. زنانی که رابطه جنسی دارند ، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به انواع مختلف عفونت های ادراری هستند. این احتمال در زنانی که با افراد مختلفی رابطه دارند ، بسیار بیشتر است .

چرا رابطه جنسی می تواند باعث عفونت ادرار شود ؟

به دلیل اینکه ورودی واژن بسیار به مجاری دفع ادرار نزدیک است ، هرگونه آلودگی باکتریایی می تواند با تماس جنسی به راحتی وارد مجاری ادرار شود. از طرفی این مجاری بسیار به مقعد نزدیک است و این عامل نیز می تواند احتمال عفونت را افزایش دهد .
طبق گفته پزشکان در صورتی که به عمد و یا به صورت اتفاقی ، آلت مرد ، بعد از رابطه مقعدی ، وارد واژن شود  ،احتمال ابتلا به عفونت های ادراری بسیار افزایش پیدا می کند.
حالا سوال اینجاست که :

ادرار کردن می تواند از عفونت ادرار بعد از رابطه جنسی کمک کند ؟

به نظر می رسد در برخی از موارد مفید باشد ولی در برخی از موارد تاثیری نداشته باشد. ولی طبق گفته پزشکان ، ادرار کردن بعد از رابطه جنسی بهتر است انجام شود و نه تنها ضرری ندارد بلکه ممکن است مفید نیز باشد. این که شما بعد از رابطه جنسی خودتان را مجبور به ادرار کردن کنید و فقط چند قطره ادرار خارج شود به هیچ عنوان نمی تواند مفید باشد. از طرفی ، در صورتی که هرگونه باکتری وارد واژن شده باشد ، ادرار کردن نمی تواند داخل واژن را تمیز کند حتی اگر مقدار آن بسیار زیاد باشد. یعنی شما با ادرار کردن ممکن است در همان لحظه باعث پاک شدن مجاری ادرار شوید ولی به دلیل اینکه واژن آلوده شده است ، بعد از چند لحظه مایعات آن وارد مجاری ادرار شده و می تواند باعث بروز عفونت ادرار شود. به صورت خلاصه می توان گفت :
  • ادرار کردن بعد از رابطه جنسی مفید است و انجام دادن این کار بهتر از انجام ندادن آن است
  • ادرار کردن بعد از رابطه جنسی تضمین نمی کند که به عفونت های ادراری مبتلا نشوید .
  • این کار فقط مجاری ادرار را در همان لحظه پاک می کند و تاثیری بر پاک کردن واژن و جلوگیری از انتقال عفونت های واژن به مجاری ادرار ندارد.
  • مجبور کردن خودتان به این کار و خارج شدن چند قطره ادرار آن هم به زور ، هیچ فایده ای ندارد .
  • اگر حتما می خواهید این کار را انجام دهید ، توصیه می شود قبل از شروع رابطه جنسی ، مقدار زیادی آب بنوشید .

پس برای جلوگیری از عفونت ادرار بعد از رابطه زناشویی چه کنم ؟

به صورت کاملا و صد در صد نمی توانید این کار را بکنید ولی روش هایی وجود دارد که می تواند باعث کاهش احتمال آلودگی شود.
  • با فرد مطمئنی رابطه داشته باشید و از داشتن رابطه جنسی با افراد مختلف خودداری کنید
  • قبل از رابطه ، بهداشت فردی را رعایت کنید
  • از رابطه جنسی واژینال بلافاصله بعد از رابطه مقعدی خودداری کنید
  • بعد از رابطه ، اگر می توانید ، ادرار کنید.
  • بعد از رابطه دوش بگیرید
  • اگر امکان دوش گرفتن ندارید ، حتما با دستمال تمیز و از سمت واژن به سمت مقعد خودتان را پاک کنید.
  • زیاد آب بنوشید
  • بعد از رابطه ، لباس زیر تمیز و مطمئن بنوشید .
  • بسیار مهم است که قبل و بعد از رابطه ، از عطر و سایر مواد بهداشتی شیمیایی در ناحیه تناسلی استفاده نکنید.

برخی از افراد بیشتر از سایرین مستعد عفونت هستند

برخی از زنان بیشتر از بقیه در معرض عفونت های ادراری هستند.برای مثال زنانی که دیابت دارند ، دچار سنگ های کلیوی هستند یا هرگونه ناهنجاری در مجاری ادرار دارند ، بیشتر از سایرین دچار عفونت می شوند. بهتر است بدانید که ادرار کردن بعد از رابطه جنسی ، برای مردان بسیار بیشتر از زنان مفید است و در مردان می تواند تا اندازه بسیار بالایی از برخی از عفونت های باکتریایی و جنسی در مجاری ادرار جلوگیری کند.
نظرات: 0 مشاهده