"طرز تهیه رب گوجه فرنگی" خوشرنگ غلیظ و روش "جلوگیری از کپک زدن"

هیچی بهتر از رب نمیتونه به عنوان چاشنی، به غذا رنگ و طعم خوب بده، مخصوصا اگر اون رب، رب خانگی و دست سازِ خودمون باشه، رب خانگی علاوه بر اینکه خیلی خوش طعم تر از رب های کارخانه ای هست ، هیچ ماده ی افزودنی هم نداره بنابراین از سلامت بودنش هم مطمئن هستید. دُرسته که فصل درست کردن رب خانگی از شهریور ماه شروع میشه اما من خودم هروقت ربم تموم میشه 10 کیلو گوجه میخرم و توی خونه رب رو درست میکنم تا دوباره فصل رب گیری شروع بشه و بتونم توی مقدار زیاد رب درست کنم. پس آموزش امروزِ ما خیلی به دردتون میخوره و هر موقع از سال که نیاز داشتید میتونید این چاشنی خوشرنگ رو توی خونه درست کنید.

"طرز تهیه رب گوجه" خانگی خوشرنگ قرمز و روش "جلوگیری از کپک زدن رب"

جلوگیری از کپک زدن رب, طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی خوشرنگ و غلیظ جلوگیری از کپک زدن رب, طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی خوشرنگ و غلیظ

مواد لازم جهت تهیه رب گوجه فرنگی قرمز رنگ

گوجه فرنگی رسیده مخصوص رب 20 کیلو
نمک 3 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 1 لیوان سر خالی

طرز تهیه رب گوجه فرنگی غلیظ و خوشرنگ خانگی

1- در اولین مرحله از " طرز تهیه رب خانگی" ابتدا گوجه ها را تمیز بشویید و داخل آبکش قرار دهید تا خشک شوند، بعد هر گوجه فرنگی را به 4 الی 5 قسمت برش بزنید و تکه های گوجه را داخل دَبه های دردار بریزید و در آنها را ببندید و به مدت 3 روز در جلوی آفتاب قرار دهید. نکته : مدت زمان نگهداری گوجه ها در زیر آفتاب بستگی به مدل گوجه ها دارد مثلا اگر گوجه ها کاملا رسیده و تقریبا له است 3 روز کافی است اما اگر گوجه هاتون گوشتی و کمی سفت است باید 6 روز در زیر آفتاب نگهداری کنید. نکته 2 : دبه ها را تا آخر پر نکنید چون گوجه ها زمانی که جلوی نور خورشید و داخل دبه قرار می گیرند باید جای خالی داشته باشند وگرنه دبه شما پاره میشه و یا در دبه باز میشه و رب بیرون می ریزه . 2- حتما برای جلوگیری از کپک زدن گوجه ها، هر روز 3 یا 4 بار در دست خود دستکش کرده و گوجه ها را با دست بفشارید و له کنید، بعد از 3 روز که گوجه ها کاملا له شده و گوشت گوجه ها از پوست خود کاملا جدا شد، روی یک تشت بزرگ یک صافی با سوراخ های بسیار ریز قرار دهید و گوجه های له شده را در چندین مرحله توی صافی بریزید. 3- هربار بعد از ریختن گوجه ها در صافی، دوباره با دست گوجه ها را فشار دهید تا آب گوجه ها داخل تشت بریزد و فقط پوست و دانه های گوجه در صافی بماند، در آخرین مرحله ، آبی که در تشت ریخته شده را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت ملایم رو به بالا قرار دهید. نکته: اندازه قابلمه باید خیلی بزرگ باشد چون رب وقتی میجوشد به اطراف پرت میشود. 4- زمانی که آب گوجه ها شروع به جوشیدن کرد مدام با یک کفگیر بزرگ هم بزنید تا ته نگیرد و به دیواره ها زیاد نچسبد، وقتی که آب گوجه ها کاملا بخار شد و یک پوره نسبتا غلیظ در قابلمه باقی ماند نمک و زعفران دم کرده را بریزید و هم بزنید، بعد از یکی دو قل زیر حرارت را خاموش کرده و صبر کنید تا رب خنک بشود. 5-وقتی رب خنک شد داخل ظرف های درب دار بریزید و درب آنها را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید. طرز تهیه لواشک آلوچه طرز تهیه خیارشور خانگی ترد و خوشمزه

چیکار کنم رب تیره نشه و کپک نزنه؟

من خودم برای "جلوگیری از کپک زدن رب" همیشه بعد از اینکه رب سرد شد داخل بطری های نوشابه 1.5 لیتری میریزم و روی رب هم 1 قاشق چایخوری روغن مایع میریزم و درِ بطری ها رو محکم میبندم و داخل یخچال نگهداری میکنم. علت اصلی کپک زدن رب بخاطر ورود هوا به ظرف رب هست بنابراین اگر از بطری های نوشابه استفاده کنید بخاطر دهانه تنگ احتمال ورود هوا خیلی کم میشه و رب کپک نمیزنه. اگر ظرف های رب بیرون از یخچال بمانند به مرور زمان تیره رنگ میشوند پس حتما برای جلوگیری از تیره شدن رب ، هم در ظرف رب رو محکم ببندید و هم ظرف های حاوی رب رو داخل یخچال نگهداری کنید. برای خوشرنگ شدن رب حتما سعی کنید از گوجه های قرمز و کاملا رسیده استفاده کنید و اگر مثل من از زعفران دم کرده هم در درست کردن رب استفاده کردید رب شما بسیار خوشرنگ خواهد شد و طعم غذاهایی که از رب در آنها میریزید بسیار خوشمزه تر خواهد شد. نکته مهم : نمک را حتما در آخر کار به رب اضافه کنید، چون اگر در اول کار نمک بریزید بخاطر وجود آب در قابلمه فکر خواهید کرد کم نمک است و نمک بیشتری خواهید ریخت و بعد از اینکه آب نمک کشیده شود رب شما شور خواهد شد. نکته : در طرز تهیه رب گوجه در مخلوط کن، در مقدار کم مثل 1 یا 2 کیلو گوجه میتوانید گوجه ها را بعد از شستن و چند تکه کردن داخل مخلوط کن بریزید و به شکل پوره در بیاورید و بقیه مراحل هم مثل روشی که در بالا گفتم انجام دهید فقط با این تفاوت که مقدار نمک و زعفران بسیار کمتر خواهد شد. تفاله های گوجه را میتوانید در زیر خاک بریزید و پرورش دهید و با رعایت اصول کاشت گوجه فرنگی، بعد از چند سال گوجه فرنگی خانگی داشته باشید. "طرز تهیه رب گوجه در آفتاب" خانگی بسیار خوشرنگ و با کیفیت با ماندگاری بالا "طرز تهیه رب گوجه در آفتاب" خانگی بسیار خوشرنگ و با کیفیت با ماندگاری بالا-طرز تهیه رب گوجه فرنگی به مقدار زیاد

طرز تهیه رب گوجه فرنگی به مقدار زیاد با کفیت بالا و فوت و فن های مهم برای خوشرنگ شدن رب گوجه

دوستان عزیزم من توی این مطلب تجربه شخصیه خودمو درباره درست کردن رب خانگی بهتون میگم که امیدوارم درستش کنید و از طعم و رنگ بینظیرش لذت ببرید. البته اینو بگم که درسته امروزه روش های راحت تری برای پوره کردن گوجه هست اما بنظر من اون گوجه ای که جلوی آفتاب نرم میشه و ربی که ازش تهیه میکنید هم ماندگاری خیلی بالاتری داره هم کیفیت و طعم خیلی بهتری داره. طرز تهیه سالاد الویه مجلسی طرز تهیه فلافل خانگی با سیب زمینی

مواد لازم برای تهیه رب گوجه خانگی با رنگ قرمز خوشرنگ

گوجه فرنگی رسیده و گوشتی 200 کیلو
نمک 1 بسته
پودر زعفران نصف ق غ (اختیاریه)
روغن جامد یا مایع به میزان لازم

طرز تهیه رب گوجه فرنگی غلیظ و خوشرنگ خانگی در آفتاب

  1. من 200 کیلو گوجه فرنگی رو کاملا تمیز شستم بعد به چهار قسمت برش زدم و داخل دبه های بزرگی ریختم و دَرش رو هم محکم بستم و دبه ها رو 4 روز گذاشتمشون جلوی آفتاب و 5 نفری توی این 4 روز هر 10 ساعت یکبار دستکش دستامون میکردیم و گوجه ها رو داخل دبه فشار میدادیم و له میکردیم.
  2. بعد از 4 روز که گوجه ها کاملا له و نرم شدن داخل صافی هایی که سوراخ هاش کاملا ریز بودن ریختیم و دوباره دستکش دستمون کردیم و هی فشار دادیم تا پوست و دونه هاش جدا شد و فقط آب و گوشت گوجه توی تشت ها موند.
  3. بعد همون آب و گوشت رو داخل قابلمه بزرگِ آلومینیومی روحی ریختیم و قابلمه رو روی اجاقِ پلوپز گذاشتیم و حرارت رو اول زیاد کردیم تا شروع به جوشیدن کرد، بعد حرارت رو متوسط کردیم، نکته مهم دیگه ای که برای تهیه رب باید در نظر بگیرید اینه که رب رو مدام باید هم بزنید تا ته نگیره و نسوزه و رب های کناره قابلمه رو مدام دورگیری کنید و همه رب ها رو داخل قابلمه ببرید.
  4. وقتی که بعد از حدود 15 ساعت آب گوجه کاملا کشیده شد و به غلظت دلخواهم رسید قابلمه رو از روی حرارت برداشتیم و گذاشتیم سرد بشه، بعد برای اینکه رنگ رب سیاه نشه و رب قابلمه رو سوراخ نکنه داخل تشت های بزرگ ریختیم و وقتی رب ولرم شد زعفران و نمک رو بهش اضافه کردیم و هم زدیم تا مزه نمک و رنگ زعفران به خورده رب بره.
  5. بعد که رب کاملا سرد شد با کمک قیف داخل بطری های نوشابه ریختیم و روی هر کدوم 3 قاشق روغن جامدی که آب کردم و سرد شد ریختم، درش رو محکم بستیم و گذاشتیم توی سایه و جای خنک، این 200 کیلو گوجه 50 کیلو رب شد برام (32 تا بطری 1.5 لیتری نوشابه، سرخالی)، البته تا گوجه ها رو بشوریم و خرد کنیم افراد خانواده راحت 10 کیلو از گوجه ها رو خوردن، هی میخوردن و هی میگفتن به به عجب گوجه ای ? ? .

اینم لحظه جوشیدن رب و بطری های رب من

طرز تهیه رب گوجه با چرخ گوشت-طرز تهیه رب گوجه تصویری طرز تهیه رب گوجه در آفتاب-رب گوجه خانگی که کپک نزند-رب گوجه با آب میوه گیری طرز تهیه کوکو سیب زمینی مجلسی طرز تهیه پیتزا مرغ و قارچ رستورانی

نکات ریز و فوت و فن مهم تهیه رب گوجه خانگی-چطوری رب رو نگهداری کنم کپک نزنه؟

  • اگر دَبه بزرگ ندارید داخل تشت های بزرگ بریزید و روی تشت ها رو با سینی های بزرگ بپوشونید تا گردو خاک و حشره داخلشون نره.
  • گوجه ها رو وقتی توی آفتاب میذارین انگار ترش میشه اما مشکلی نیس با نمک مزش رو متعادل کنید.
  • هم زدن رب رو با کفگیرهای بزرگ انجام بدین تا دستتون با بخار رب نسوزه.
  • از صد كیلو گوجه، تقریبا 20 الی 30 کیلو رب خانگی میتونید تهیه کنید، مقدار دقیقش بستگی به کیفیت گوجه ها داره که رسیده و گوشتی باشن یا کال یا خیلی آبدار باشن، اگه خیلی آبدار باشن چون آبش بخار میشه رب کمتری براتون میمونه، حتما از گوجه فرنگی های گوشتی و رسیده برای درست کردن رب استفاده کنید.
  • قابلمه ای که برای پختن رب انتخاب می کنید باید بزرگتر از مقدار مواد باشه تا در مراحل آخرِ پخت که رب قل میزنه بیرون نریزه.
  • اگر داخل دبه میریزید تقریبا یک سوم دبه رو خالی بذارید چون گوجه ها توی آفتاب احتمال داره جوش بیارن و فشار بیارن به درِ دبه و درِ دبه رو با فشار پرتاب کنن.
  • بطرى یا هر وسیله ای که قراره رب رو بعد از حاضر شدن داخلش بریزید باید حتما تميز و کاملا خشک باشه.
  • رب اگه شور بشه مشکلی نیس چون نمک باعث جلوگیری از کپک زدن رب میشه، فقط حواستون باشه موقع پختن غذا بهش کمتر نمک بزنید تا رب مزه لازم رو به غذاتون بده.
  • برای اینکه موقع صاف کردن آبِ گوجه کارتون راحت تر باشه از دو نوع صافی استفاده کنید یکی با سوراخ های کاملا ریز برای گرفتن دونه های گوجه و یکیش با سوراخ های یذره بزرگتر برای صاف کردن پوست گوجه، اول از صافی با سوراخ های بزرگتر استفاده کنید تا دونه ها رد بشن و فقط پوست ها بمونه، بعد که پوست ها رو کاملا جدا کردید از صافی با سوراخ ریز ردش کنید تا دونه هاشم جدا کرده باشید.
  • رب اگه شل و آبکی باشه و کاملا سفت نباشه هم رنگ خوبی نمیگیره، هم موندگاریش کم میشه، هم بو خامی میده و هم حتما کپک میزنه، باید کاملا آبش بخار بشه.
  • چون رب در مراحل آخرِ پخت به بیرون پرت میشه باید اطراف قابلمه رو خالی کنید تا ربی که پرت میشه لوازم رو کثیف نکنه، البته اگر حیاط دارید که حتما توی حیاط یا بالکن اینکارو انجام بدین.
  • اگر گوجه هاتون قسمت خراب و کپک زده ای داشت حتما اون قسمت ها رو جدا کنید.
  • حواستون باشه کف روی رب گوجه که هنگام جوشیدن بوجود میاد رو دور نریزید.
  • برای اینکه بدونید رب دیگه آب نداره، باید نصف قاشق رب بردارید و قاشق رو کمی کج کنید، اگر هیچ آبی از رب بیرون نیومد دیگه رب حاضره.
  • اگه رب رو داغ داغ بریزید داخل شیشه بعد درب فلزی شیشه رو خوب محکم بندید و شیشه رو برعکس کنید و بذارید یه شب بمونه میتونید حتی داخل کابینت تا دوسال هم نگهداری کنید بدون کپک، بدون تغییر رنگ، یا اینکه بعد از اینکه رب سرد شد و داخل شیشه ریختید درب شیشه رو محکم ببندید و داخل قابلمه بذارید و تا نصف قابلمه آب بریزید و بذارید نیم ساعت بجوشه تا شیشه هواگیری بشه، اینجوری دیگه داخلش هوا نمیمونه و اصلا کپک نمیزنه و خراب نمیشه.
  • با توجه به مزه اصلی گوجه فرنگی که احتمال داره ترش باشه مقدار نمک برای مزه دار کردن رب فرق میکنه، حتما نمک  رو در آخر و کم کم اضافه کنید و هم بزنید و رب رو مزه کنید، باید کمی شور باشه.
  • اصلی ترین عامل خراب شدن و کپک زدن رب اینه که وقتی با قاشق غذا رو هم زیدید بعد همون قاشق رو داخل ظرف رب میکنید، قاشقی که باهاش رب رو برمیدارید باید کاملا خشک و تمیز باشه.
طرز تهیه کیک دورنگ بدون فر در قابلمه طرز تهیه کیک مرغ رستورانی

طرز تهیه رب گوجه با دستگاه آبگیری

امروزه علاوه بر آبلیموگیری هایی که بیرون با دستگاه، آبِ لیموترش رو میگیرن آبِ گوجه رو هم میگیرن و کار رو خیلی راحت تر کرده برامون، البته توی مقدار زیاد این کار رو بکنیم بهتره، زیرِ 50 کیلو رو خودمونم توی خونه میتونیم انجام بدیم، دستگاه آبگیری گوجه با دستگاه آبغوره گیری و ابلیموگیری فرق داره، یه خوبی که این دستگاه داره اینه که آبِ گوجه هاتونو بدون دونه و پوست بهتون تحویل میده و کار شما خیلی راحت میشه و فقط باید بذارید بجوشه و غلیظ بشه. نکته: البته من شنیدم که وقتی که آب گوجه رو تحویل گرفتین بلافاصله نباید بجوشونید بلکه دو سه روز باید داخل دبه و جلوی آفتاب باشه تا بعدا رب گازدار نشه، و توی این دو سه روز باید هر چند ساعت آب گوجه رو هم بزنید تا رویه نبنده و کپک نزنه.

چکار کنیم رب گوجه قرمز و خوشرنگ شود؟

  • از گوجه های رسیده و کاملا قرمز استفاده کنید.
  • حرارت رو اونقدر کم نکنید که خیلی طول بکشه که رب غلیظ بشه، حرارت باید متوسط باشه.
  • برای خوشرنگ شدن رب گوجه از پودر زعفران استفاده کنید واقعا خیلی خوشرنگ و خوشمزه میشه.
  • موقع به جوش اومدن اون رنگ گوجه ها که جمع میشن رو با ملاقه بردارید و آخر سر اضافه کنید که رنگ رب قرمز بشه.
طرز تهیه ماکارونی با سویا و سیب زمینی سالاد ماکارونی با مرغ برای 4 نفر

طرز تهیه رب گوجه فوری

برای درست کردن رب گوجه فوری باید از مقدار کمی گوجه استفاده کنید تا وقتتون کمتر گرفته بشه و رب، فوری آماده بشه، برای اینکار 2 کیلو گوجه رو خوب بشورید بعد یا رنده کنید و یا به 4 قسمت برش بزنید و داخل غذاساز بریزید و پوره کنید بعد از صافی رد کنید و توی قابلمه بریزید و روی اجاق با حرارت متوسط بذارید تا آبش کشیده بشه و غلیظ بشه بعد 1 تا 2 قاشق چایخوری نمک بریزید و هم بزنید و بذارید سرد بشه بعد داخل ظرف بریزید و روی رب روغن بریزید و دربش رو محکم ببندید و ظرف رو داخل یخچال نگهداری کنید، قبل از ریختن روغن مزه نمک رو تست کنید.

مدت زمان پخت رب گوجه فرنگی

من این مقدار رب رو با 2 تا قابلمه بزرگ توی 16 ساعت پختم، با توجه به مقدار گوجه ها مدت زمان پخت میتونه کمتر یا بیشتر از این باشه، اما واقعا ارزشش رو داره. طرز تهیه کشک بادمجان رستورانی طرز تهیه قیمه رستورانی

طرز تهیه رب گوجه خانگی با مخلوط کن، با چرخ گوشت و با سبزی خردکن

از هر دستگاهی که گوجه رو بشه باهاش چرخ و پوره کرد میتونید برای درست کردن رب خانگی استفاده کنید، اما این دستگاه ها برای مقدار کم مثلا تا 10 کیلو گوجه خوبه برای مقدار زیاد خسته کنندس، اول باید گوجه ها رو خوب بشورید بعد به 4 قسمت برش بزنید. بعد داخل دستگاه خردکن یا چرخ گوشت بریزید و کاملا پوره کنید، بعد چندبار از صافی رد کنید تا کاملا پوست و دونه هاش جدا بشه، بعد داخل قابلمه بریزید و روی اجاق گاز با حرارت ملایم مدام هم بزنید و صبر کنید که آبش کاملا بخار بشه بعد از اینکه به غلظت رسید کمی نمک بزنید و هم بزنید و داخل یه ظرف دیگه بریزید و رب رو پهن کنید تا زود سرد بشه. بعد داخل ظرف شیشه ای درب فلزی بریزید و دو سه قاشق روغن مایع روی هر شیشه بریزید و دربش رو محکم ببندید و در جای خنک و دور از آفتاب نگهداری کنید. نکته: برای هر کیلو گوجه 1 تا یک و نیم قاشق چایخوری نمک لازمه، نمک رو کم کم اضافه کنید و هم بزنید و مزه کنید تا بفهمید که نمک بازم نیاز داره یا نه.
نظرات: 2 مشاهده