آموزش خشک کردن میوه ها به صورت خانگی و سنتی + 4 روش خشک كردن میوه

آموزش خشک کردن میوه ها به صورت خانگی و سنتی + طرز خشک كردن میوه در منزل

طرز خشک كردن میوه در منزل و آموزش خشک کردن میوه ها به صورت طبیعی طرز خشک كردن میوه در منزل و آموزش خشک کردن میوه ها به صورت طبیعی

مراحل آماده کردن میوه ها برای خشک کردن

1- در اولین مرحله از "طرز تهیه میوه خشک" در خانه، ابتدا میوه های دلخواهتان را خوب بشویید و آنها را با دستمالی تمیز خشک کنید، سپس بدون اینکه پوست میوه را بگیرید تمام آنها را حلقه حلقه کنید. 2- ضخامت میوه ها رو نه کم بگیرید و نه زیاد، توجه کنید تا جایی که میتوانید میوه‌ها را به‌صورت هم‌اندازه برش بزنید تا در مدت زمان یکسانی خشک شوند، هسته میوه هایی مانند: پرتقال، سیب و بِه را حتما بگیرید. 3- برای اینکه میوه ای مانند: پرتقال بعد از خشک شدن تلخ نشود و همچنین جلوگیری از تغییر رنگ سیب، موز یا بِه که در مجاورت هوا تغییر رنگ میدهند و سیاه میشوند، داخل قابلمه ای 4 لیوان آب و 1 لیوان شکر بریزید و روی حرارت قرار بدین تا بجوشد و شکر کاملا در آب حل شود. 4- بعد از حدود 5 الی 10 دقیقه که شکر در آب حل شد ، زیر حرارت رو خاموش کنید و شربت بدست آمده رو به 2 قسمت تقسیم کرده و داخل 2 تا کاسه بریزید، داخل یکی از کاسه ها نصف فنجان آبلیمو بریزید. 5- میوه هایی مانند سیب ، موز و بِه رو داخل کاسه آبلیمو بیندازید و زیرورو کنید و بعد از 5 دقیقه اونها رو از کاسه دربیارین و داخل آبکش بذارین تا آب اضافی آنها برود. 6- اما میوه هایی مانند کیوی و پرتقال رو داخل کاسه شربت خالی قرار بدین و بلافاصله بردارین و توی آبکش قرار بدین، لازم نیس میوه ها زیاد توی شربت بمونن. 7- یک پارچه تمیز و بدون پرز رو باز کنید و میوه ها رو روی اون بچینید تا نم میوه ها کاملا از بین برود.

طرز خشک کردن میوه در آفتاب

میوه ها را داخل سینی یا فویل آلومینیومی بچینید و روی اونها رو با تور بپوشانید تا گرد و خاک زیادی روی اونها نشینه، بعد سینی رو در معرض آفتاب به مدت 3 الی 4 روز قرار بدین تا میوه ها خشک بشن، البته هر چند ساعت میوه ها رو زیرورو کنید و بعد از 3 روز اونها رو تست کنید تا از خشکیشون مطمئن بشین. نکته: روش خشک کردن میوه در آفتاب توصیه نمیشود، چون با این روش، رنگ و شکل میوه ها تغییر می کند و در شهرهای آلوده امکان نشستن گرد و خاک روی میوه ها زیاد است.

طرز خشک کردن میوه در فر

فر را از قبل روشن کنید تا داغ شود سپس روی سینی فر یک کاغذ روغنی قرار بدین و میوه ها رو با کمی فاصله از هم داخل سینی بچینید و سینی را در دمای 170 درجه فارنهایت یا 75 درجه سانتی گراد به مدت 3 الی 4 ساعت داخل فر قرار دهید، البته هر 1 ساعت یکبار میوه ها را زیرو رو کنید. نکته: برای اطمینان از خشک شدن کامل میوه ها دو سه تا از آنها را به صورت تصادفی انتخاب کرده و نصف کنید و ببینید که آیا وسط  میوه، آب وجود دارد یا خشک است اگر آب داشت به زمان بیشتری برای خشک شدن احتیاج دارد.

طرز خشک کردن میوه در دستگاه میوه خشک کن

میوه ها رو مرتب در سبدهای دستگاه بچینید و سبد ها رو داخل دستگاه قرار بدین، حرارت دستگاه روی 45 درجه باشه و حدود 6 الی 7 ساعت طول میکشه تا میوه ها در دستگاه خشک بشن، هر 2 ساعت یکبار سبد ها رو جابجا کنید، بعد از 5 یا 6 ساعت میوه ها رو تست کنید و ببینید که آیا خشک شدن یا نه. نکته: بعضی از دستگاهها حدود 10 الی 12 ساعت طول میکشه تا میوه ها رو خشک کنن.

طرز خشک کردن میوه روی بخاری یا شوفاژ

روی شوفاژ داغ یک ورق آلومینیومی قرار بدین و میوه ها رو مرتب کنار هم بچینید، حدود 3 الی 4 روز طول میکشه تا میوه ها خشک بشن، البته هر چند ساعت یکبار میوه ها رو زیرورو کنید تا همه جای میوه ها خشک بشن.

نکات مهم خشک کردن میوه در خانه

1- از میوه های سالم و سفت استفاده کنید تا بعد از خشک شدن طعم خوشمزه ای داشته باشه. 2- میتونید حلقه های میوه رو داخل شربت شکر یا عسل قرار بدین تا بعد از خشک شدن هم شیرین شوند و هم براق. 3- برای اینکه مدت زمان بیشتری بتونید میوه های خشک رو نگهداری کنید باید اونها رو در ظرف های دردار  بریزید و اگر احساس کردید که هنوز کاملا خشک نشده اند درب ظرف را باز بگذارید تا خشک شوند بعد درب ظرف را ببندید یا میوه ها را داخل سبدی که در کف آن پنبه قرار داده اید بریزید تا پنبه ها نَم میوه ها را کاملا بگیرند. 4- میوه های خشک منبع غنی ویتامین های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند که هم میتوانید به عنوان تنقلات از آنها استفاده کنید و هم در انواع دمنوش ها قابل مصرف هستند. 5- میوه ها رو هم میتونید با پوست خشک کنید و هم بدون پوست. 6- میوه ها و سبزی های اضافی یخچال را حتما خشک کنید و از فریز کردن آنها جدا خودداری کنید، زمانی که میوه یا سبزی فریز میشود کیفیت خود را از دست میدهند. 7- روی سیب هاتون مقداری پودر دارچین بپاشین تا خوشمزه تر بشه (البته اختیاری هست اگر دوست ندارین نریزین). 8- اگر با روش خشک کردن در فر میوه رو خشک میکنین باید زود زود به میوه هاتون سر بزنید تا نسوزن. گردآوری از مجله پاموه مطالب پیشنهادی چطور “کیک اسفنجی” ساده درست کنم؟ چطور “کرم کاستارد با ژله” درست کنم؟ چطور دسر “ژله آکواریومی” درست کنم؟
نظرات: 0 مشاهده