چطور "شربت سکنجبین" درست کنم؟ طرز تهیه شربت سکنجبین اصل

چطور "شربت سکنجبین" درست کنم؟ طرز تهیه شربت سکنجبین اصل

مواد لازم برای درست کردن سکنجبین سنتی,طرز تهیه سکنجبین سنتی مواد لازم برای درست کردن سکنجبین سنتی,طرز تهیه سکنجبین سنتی

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین

شکر 1 کیلو
آب 2 پیمانه (2 لیوان دسته دار)
نعنای تازه 100 گرم
سرکه سفید یا سرکه سیب 100 گرم (نصف پیمانه)
زعفران دم کرده (اختیاری) 2 قاشق سوپ خوری

مراحل درست کردن و طرز تهیه شربت سکنجبین

1- شکر و آب رو داخل قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود و آب کمی جوش بخورد، نعنا ها رو بعد از اینکه خوب پاک کردید و شستید بذارید توی آبکش تا آبش کاملا خشک بشه. 2- انتهای ساقه نعنا ها رو با یک نخ به هم ببندید و نعنا رو یکدسته کنید، بعد نعنای دسته شده رو داخل قابلمه بذارید اما هم نزنید تا نعنا در آب پخش نشه و فقط عصاره نعنا داخل آب بره. 3- درب قابلمه رو بذارید و زیر حرارت رو کم کنید تا آب و شکر مخلوط شده و بجوش بیایند و عطر و طعم نعنا هم به خورد آب برود، زمانی که شربت به قوام آمد سرکه و زعفران را داخل شربت بریزید و صبر کنید تا چند قل بزند و به غلظت دلخواه برسد. 4- بعد قابلمه رو از روی حرارت بردارید و بعد از اینکه شربت سرد شد، آن را از صافی رد کنید، سپس در شیشه ریخته و در جای خنک نگهداری کنید.

فوت و فن تهیه شربت سکنجبین همراه با نکات ریز

1- بهتره شکر و آب رو 1 ساعت در قابلمه استراحت بدین تا شکر زودتر در آب حل شود. 2- اگر به نعنای تازه دسترسی نداشتین میتونین از عرق نعنا هم استفاده کنین، ولی نعنای تازه طعم شربت رو خیلی خوشمزه تر میکنه. 3- سعی کنید حتما از سرکه سفید استفاده کنید تا رنگ شربت شما شفاف باشد. 4- استفاده از زعفران در شربت سکنجبین کاملا اختیاری است، درسته که با اضافه کردن زعفران به شربت هم خواص شربت بیشتر میشود و هم رنگ و طعم شربت فوق العاده میشه اما در عوض عطر و طعم زعفران به نعنا غالب میشه واسه همین اگر از زعفران استفاده نکنین "شربت سکنجبین اصیل" خواهید داشت. 5- اگر دوست داشتید بجای شکر از عسل طبیعی استفاده کنید تا شربت خوشمزه تر و سالم تری داشته باشید. 6- حواستان باشد که سرکه را بعد از غلیظ شدن مخلوط آب و شکر به قابلمه اضافه کنید چون اگر زودتر سرکه رو داخل قابلمه بریزید از غلیظ شدن شربت جلوگیری میکنه. 7- بخاطر داشته باشید که شربت بعد از سرد شدن کمی سفت تر میشود پس زمانی شربت سکنجبین را از روی حرارت بردارید که خیلی غلیظ نشده باشد. 8- استفاده از سرکه برای "تهیه شربت سکنجبین" مانع از شکرک زدن شربت میشود.

خواص شربت سکنجبین

  • چون طبع شربت سکنجبین خنک است، برای افراد گرم مزاج گزینه خوبی به حساب میاد.
  • مصرف شربت سکنجبین برای تسکین عطش، باز کردن انسداد عروق، رفع سر درد، تقویت معده و کبد مفید است.
  • مصرف کاهو همراه با سکنجبین اشتهاآور است.
  • اگر آب پخته کاسنی را با سکنجبین میل کنید بهترین دارو برای تب‌های طولانی و مداوم است.

مضرات شربت سکنجبین

1- مصرف شربت سکنجبین در بعضی از افراد قوای جنسی را کاهش میدهد. 2- در افراد بیماری که به صورت قطره قطره دفع ادرار میکنند باید از نوشیدن سکنجبین پرهیز شوند، چون به مثانه زیان میرساند. 3- کسانی که به رعشه و ضعف اعصاب و دردهای رحمی مبتلا هستند مصرف سکنجبین ممنوع است. گردآوری از مجله پاموه مطالب پیشنهادی چطور "خاگینه قاشقی" توپی درست کنم؟ چطور " مربای آلبالو" درست کنم؟ چطور "خاگینه مغزدار" قیقاناخ درست کنم؟ چطور "حلوای آرد گندم" درست کنم؟
نظرات: 2 مشاهده