لیست داروهایی که برای رانندگی خطرناک هستند

شاید برای شما هم سوال باشد که کدام داروها می توانند رانندگی کردن را تحت تاثیر قرار دهند. در این مطلب به رایج ترین اثرات دارویی بر روی رانندگی اشاره شده است . اطلاع از این خطرات می تواند احتمال بروز تصادفات رانندگی را کاهش دهد .

تاثیر داروها بر روی رانندگی

به گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ، مصرف بسیاری از داروها مشکلی برای راندن ماشین ، اتوبوس ، موتور و سایر وسایل نقلیه ایجاد نمی کند.ولی باید توجه داشته باشید که برخی از داروهای رایج و پرمصرف می توانند بنا به دلایل مختلف ، رانندگی کردن را دچار اختلال کنند. برای مثال :
  • می توانند باعث خواب آلودگی شده و خطر آفرین باشند
  • برخی از داروها باعث تاری دید می شوند
  • برخی باعث سرگیجه شدید می شوند
  • برخی از داروها می توانند هماهنگی حرکت اعضاء بدن را دچار اختلال کنند
  • برخی از داروها باعث کاهش سرعت عمل و کاهش واکنش سریع در مواقع خطرناک می شوند
  • برخی می توانند تمرکز را کاهش دهند
  • برخی از داروها باعث افزایش هیجان و عصبانیت شده و احتمال انجام حرکات پر خطر در هنگام رانندگی را بیشتر می کنند.
لیست داروهایی که برای رانندگی خطرناک هستند لیست داروهایی که برای رانندگی خطرناک هستند این داروها نیز به چند دسته تقسیم می شوند.برخی از آنها می توانند اثرات سریع و موقتی داشته باشند.به این معنی که شما فقط مثلا تا دو ساعت بعد از مصرف دارو مجاز به رانندگی نیستید و بعد از آن مشکلی ندارد. برخی از داروها اثرات طولانی مدت دارند .مثلا شما شب قبل از خواب دارویی مصرف می کنید و تا 12 ظهر روز بعد مجاز به رانندگی نیستید. به همین دلیل در زمان تجویز دارو حتما باید این مورد را از پزشک خود سوال کنید.

برخی از داروهایی که رانندگی را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتنداز :

توجه : در دوره مصرف تمام داروها ، قبل از رانندگی نباید الکل مصرف کنید.الکل با بسیاری از داروها تداخل دارد و در زمان رانندگی می تواند بسیار خطرناک باشد.
داروهای خواب آور معمولا باعث مشکل در رانندگی در صبح روز بعد می شوند.برای مثال داروی زولپیدم می تواند اثرات طولانی مدت داشته باشد و معمولا تا 12 ساعت بعد از مصرف نباید رانندگی کنید. هیچ گاه تصور نکنید داروهای خواب آوری که بدون نسخه دریافت می کنید خطر کمتری دارند.این داروها نیز ممکن است به اندازه سایر داروهای تخصصی تر ، خطرناک باشند.

داروهای آنتی هیستامین و رانندگی

بسیاری از داروهایی که برای کاهش علائم آلرژی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند باعث مشکل در رانندگی شوند.داروهای آنتی هیستامین سرعت عمل و قدرت واکنش سریع افراد را تحت تاثیر قرار داده و می توانند باعث تصادفات رانندگی شوند. برای مثال در دوره مصرف این داروها ممکن است شما متوجه مانعی در روبرو شوید و مغز شما دستور ترمز کردن بدهد .ولی عضلات شما به موقع به این دستور واکش نشان نمی دهند و دیر ترمز می کنید که باعث تصادف می شود. مصرف الکل می تواند با داروهای آنتی هیستامین تداخل ایجاد کرده و باعث بدتر شدن این مورد شود. داروهای آنتی هیستامین مانند سیتریزین و لوراتادین معمولا یکبار در روز مصرف می شوند و توصیه می شود بین رانندگی و زمان مصرف این داروها حداقل 8 ساعت فاصله زمانی وجود داشته باشد. سوالات احتمالی :

آنتی هیستامین ها باعث مشکل در رانندگی می شوند ؟

بسیاری از داروهایی که برای کاهش علائم آلرژی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند باعث مشکل در رانندگی شوند.

چه داروهایی بر روی رانندگی تاثیر می گذارند ؟

تمام داروهای خواب آور ، ضد افسردگی ، برخی از آنتی هیستامین ها ، داروهای ضد تشنج و ….
نظرات: 0 مشاهده