لیست داروهای ضد اضطراب و ضد استرس + انتخاب مناسب

آیا مصرف داروهای ضد اضطراب برای شما مفید است ؟ آیا اصلا نیازی به مصرف این گروه از داروها دارید ؟ داروهای ضد اضطراب چه عوارض جانبی برای شما دارند ؟ و بسیاری از سوالات مهم دیگر که در این مطلب به آنها پاسخ داده می شود.لطفا با این مطلب همراه باشید .

نقش دارو در درمان استرس و اضطراب

زمانی که شما به صورت طولانی مدت دچار استرس و اضطراب می شوید ممکن است علائم ناخوشایندی تجربه کنید . مانند ترس و وحشت ، نگرانی ، دل شوره ، افزایش ضربان قلب ، بی خوابی ، کابوس دیدن ، احساس خستگی و بیحوصلگی ، کاهش انرژی ، افسردگی و ... در این شرایط ممکن است رفته رفته ، تحمل این علائم برای شما سخت شده و به فکر درمان دارویی برای اضطراب خود باشید.ولی آیا درمان دارویی می تواند انتخاب مناسبی برای کاهش اضطراب باشد ؟

لیست داروهای درمان اضطراب و استرس

انواع مختلفی از داروها برای درمان استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال داروهای قدیمی مانند بنزودیازپین ها که معمولا برای مصرف کوتاه مدت مناسب هستند ( مانند : آلپرازولام، کلونازپام، تمازپام و لورازپام، میدازولام و تریازولام ، دیازپام، فلورازپام و کلردیازپوکساید). یا گروه داروهای جدیدتر مانند داروهای ضد افسردگی SSRI ها که معمولا برای درمان های بلند مدت مورد استفاده قرار می گیرند.(مانند فلوکستین، فلووکسامین ،پاروکستین ،سیتالوپرام ،سرترالین ،اسسیتالوپرام ،زیملیدین ،داپوکستین) لیست داروهای ضد اضطراب و ضد استرس + انتخاب مناسب لیست داروهای ضد اضطراب و ضد استرس + انتخاب مناسب ولی مصرف این داروها همیشه بی خطر نیست و سوالات بسیار زیاد و مبهمی در مورد اثر بخشی این داروها وجود دارد.بر طبق تحقیقات آکادمی پزشکان خانواده امریکا ، بنزودیازپین ها بعد از 4 الی 6 ماه مصرف ، اثر بخشی خود را کاملا از دست می دهند. همچنین برخی از داروهایی که برای درمان اضطراب و استرس مصرف می شوند شدیدا اعتیادآور هستند و فرد در زمان ترک مصرف این داروها دچار مشکل خواهد شد.

من اضطراب و استرس دارم .نباید دارو مصرف کنم ؟

پزشکان امریکایی و اروپایی توصیه می کنند فقط در زمانی که دچار استرس و اضطراب شدید هستید و هیچ راه چاره دیگری وجود ندارد ، می توانید از داروها برای کاهش اضطراب استفاده کنید.ولی در موارد معمول و غیر اورژانسی ، تا جایی که ممکن است توصیه می شود دارو مصرف نکنید. می توانید از روش های گیاهی و اقداماتی مانند ورزش کردن و مسافرت و ... برای کاهش استرس و اضطراب استفاده کنید.داروهای ضد اضطراب فقط نوعی مسکن هستند که در اکثر موارد ، اضطراب را موقتا کاهش می دهند و با قطع مصرف دارو دوباره علائم فرد بر خواهند گشت . در صورتی که تمام گزینه های موجود را بررسی کردید و چاره ای جز مصرف داروهای ضد اضطراب ندارید ، در ادامه این مطلب به برخی از رایج ترین داروها اشاره شده است .
توجه : شما به هیچ عنوان مجاز به خوددرمانی و مصرف خودسرانه این داروها نیستید.در مواردی ممکن است دارویی که برای فردی مفید است ، برای شما خطرناک باشد. این مطلب فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست.این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

1- لیست داروهای بنزودیازپین برای درمان اضطراب

انواع مختلفی از این گروه دارویی وجود دارد که رایج ترین داروهای کاهش علائم اضطراب در این گروه عبارتنداز :
  • آلپرازولام یا زاناکس
  • کلونازپام یا کلونوپین
  • والیوم یا دیازپام
  • لورازپام
این گروه از داروها به عنوان آرامبخش نیز شناخته می شوند ولی در مواردی برای درمان اضطراب و استرس مورد استفاده قرار می گیرند.این داروها سریع اثر می کنند و معمولا اثرات آنها بعد از 30 دقیقه شروع می شود. این گروه از داروها به دلیل اثر گذاری سریع معمولا در حملات اضطراب و در موارد اورژانسی کاربرد دارند.با این حال توجه داشته باشید که این داروها شدیدا اعتیاد آور هستند و نباید به صورت طولانی مدت مصرف شوند. این گروه از داروها بعد از 4 الی 6 ماه مصرف پی در پی اثر گذاری خود را از دست می دهند و فرد مجبور می شود دوز دارو را افزایش دهد.همچنین در صورت افزایش دوز و مصرف طولانی مدت ، ترک مصرف این داروها بسیار سخت است و عوارض جانبی در پی دارد. بنزودیازپین ها با کاهش عملکرد سیستم عصبی کار می کنند و باعث می شوند تا از لحاظ جسمی و روحی آرام تر شوید.ولی این داروها عوارض جانبی در پی دارند.

برخی از عوارض جانبی داروهای ضد اضطراب بنزودیازپین :

  1. خواب آلودگی شدید ، کاهش انرژی روزانه
  2. بی حالی و بی حوصلگی
  3. مشکل در هماهنگی حرکات ، عدم تمرکز ، عدم واکنش سریع ، رانندگی در دوره مصرف این داروها خطرناک است .
  4. مشکل در حفظ تعادل ، مشکل در تغییر حالت از خوابیده و نشسته به حالت ایستاده ، در دوره مصرف این داروها باید به آرامی تغییر حالت دهید وگرنه احتمال زمین خوردن وجود دارد.
  5. لکنت زبان ، مشکل در حرف زدن ، فراموش کردن حرفی که در حال گفتن بودید ، مشکل در جمله سازی
  6. گیجی ، سردرد ، تاری دید ، دوبینی ، دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی ، سیاهی رفتن چشم
  7. بدتر شدن علائم افسردگی
بنزودیازپین ها می توانند باعث کاهش اضطراب شده ولی در برخی از موارد باعث افسردگی می شوند.بر اساس گزارشات موجود در سایت FDA ، مصرف بنزودیازپین ها می تواند منجر به افسردگی شدید مقاوم به درمان شود.
نکته مهم : مصرف بنزودیازپین ها می تواند باعث افزایش تمایل به خودکشی شود. در صورتی که کسی از اطرافیان شما در حال مصرف این گروه از داروها است ، تمام تغییرات رفتاری او را تحت نظر داشته باشید و هرگونه تغییر مشکوک را به پزشک گزارش دهید. هرگونه تهدید به خودکشی را جدی بگیرید .این افراد معمولا از همین دارو برای خودکشی استفاده می کنند .توصیه می شود تعداد بسیار محدودی دارو در دسترس او قرار داشته باشد.

ترک و قطع مصرف داروهای ضد اضطراب و استرس گروه بنزودیازپین

داروهای گروه بنزودیازپین زمانی که به صورت منظم و طولانی مدت مصرف شود باعث اعتیاد دارویی می شوند.حتی دیده شده است که فرد در عرض چند هفته به این داروها معتاد شده است . هرگز نباید مصرف این داروها را به صورت یکباره و ناگهانی قطع کنید و قطع مصرف دارو باید به صورت تدریجی و ترجیحا تحت نظر پزشک انجام شود. برخی از علائم و عوارض ترک داروهای ضد اضطراب عبارتند از :
  • اضطراب بسیار شدید
  • بی حوصلگی و زود عصبانی شدن
  • بی خوابی
  • گیجی
  • درد معده
  • تپش قلب
  • عرق کردن
  • و در مواردی که دوز مصرف بالا باشد ، تشنج
نکته : ترک داروهای ضد اضطراب گروه بنزودیازپین ، باعث بروز اضطراب شدید می شود.بسیاری از افراد تصور می کنند که چون دارو را ترک کرده اند ، اضطراب آنها بر گشته است و دوباره شروع به مصرف دارو می کنند. توجه داشته باشید که این اضطراب ناشی از ترک دارو است و نباید دوباره شروع به مصرف دارو کنید. این عارضه به زودی از بین می رود.
ترک و قطع مصرف داروهای ضد اضطراب و استرس گروه بنزودیازپین ترک و قطع مصرف داروهای ضد اضطراب و استرس گروه بنزودیازپین  

تداخل داروهای ضد اضطراب گروه بنزودیازپین

این داروها معمولا در صورتی که به صورت کم و کوتاه مدت مصرف شوند تداخل دارویی چندانی ایجاد نمی کنند.ولی در صورتی که به صورت منظم و به قصد درمان اضطراب مصرف می شوند می توانند تداخل دارویی شدید و حتی مرگبار ایجاد کنند.
این گروه از داروهای ضد اضطراب ، با سایر داروهای هم گروه خود تداخل شدید دارند.همچنین با بسیاری از داروهای ضد افسردگی و خواب آور نیز تداخل دارند.
  •  مصرف این داروها همزمان با داروهای خواب آور می تواند باعث بروز عوارض جانبی شدید و گاها خطرناک شود.مرگ در خواب یکی از عوارض جانبی مصرف داروهای ضد اضطراب در وعده شب و همراه با داروهای خواب آور است .
  • توجه داشته باشید که برخی از داروها ، داروی خواب آور محسوب نمی شوند ولی می توانند عوارض جانبی مانند خواب آلودگی داشته باشند که مصرف داروهای ضد اضطراب ، با این نوع از داروها نیز خطرناک است .داروهایی مانند : لوراتادین ، سیتریزین و ...
  • مصرف همزمان داروهای گروه بنزودیازپین با داروهای ضد افسردگی گروه SSRIs بسیار خطرناک است .
توجه : ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها ، بتوان از بسیاری از این تداخلات دارویی پیشگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز هر نوع دارو ، مصرف داروهای ضد اضطراب را به پزشک گزارش دهید.

خطرات مصرف داروهای ضد اضطراب گروه بنزودیازپین

عوارض و خطرات مصرف داروهای ضد اضطراب می تواند در برخی از افراد بیشتر از سایرین باشد. برای مثال این داروها در افراد بالا 65 سال می تواند عوارض شدید تری ایجاد کند.مصرف طولانی مدت این داروها ، احتمال آلزایمر و زوال عقل را افزایش می دهد. همچنین مصرف این داروها در کودکان نیز با عوارض جانبی بیشتری همراه است . علاوه بر این افرادی که سابقه اعتیاد به هر نوع موارد مخدر دارند ، بیشتر از دیگران در خطر اعتیاد به این داروها قرار دارند.

مصرف داروهای ضد اضطراب در بارداری (بنزودیازپین ها)

مصرف داروهای ضد اضطراب در دوران بارداری می تواند برای مادر و جنین عوارض جانبی داشته باشد. همچنین این داروها باعث وابستگی جنین به دارو شده و قطع ناگهانی این داروها در دوران بارداری می تواند برای جنین خطرناک باشد. در بسیاری از موارد در صورتی که در دوران بارداری ، داروهای ضد اضطراب مصرف کرده باشید مجبور هستید تا آخر بارداری و زمان زایمان ، مصرف این داروها را ادامه دهید. این داروها از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می شوند .در دوران شیردهی فقط باید طبق نظر پزشک خودتان رفتار کنید.

2 - لیست داروهای گروه SSRI برای کاهش اضطراب

SSRIها داروهای کاهش علائم افسردگی هستند که در برخی از موارد برای کاهش اضطراب و استرس نیز مورد استفاده قرار می گیرند.در مقایسه با گروه قبل ، SSRI ها خطر اعتیاد آوری کمتری دارند و می توانند طولانی مدت تر از گروه قبلی مورد استفاده قرار گیرند. این داروها فقط در موارد ابتلا به اضطراب مزمن و مواردی که نیاز به درمان طولانی مدت وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرند.از این گروه از داروها برای درمان اختلال وسواس ، اختلال هراس و استرس ناشی از سانحه نیز استفاده می شود.

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی SSRI

  •  خستگی و بی حوصلگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تحریک پذیری و عصبانیت
  • خواب آلودگی شدید ، کاهش انرژی روزانه
  • افزایش وزن و چاقی ، جمع شدن آب زیر پوستی ، تورم دست ها و پاها ،غبغب ، پف کردن زیر چشم ، افزایش سایز دور کمر
  • اسهال ، شکم درد
  • مشکلات جنسی ، مشکل نعوظ ، مشکل در ارضا شدن
  • درد در رابطه جنسی ، مشکل ارگاسم ، خشک شدن واژن ، بی میلی جنسی
  • خشک شدن دهان ، افزایش عرق

 ترک مصرف داروهای ضد افسردگی SSRI

با وجود اینکه این داروها ، وابستگی کمتری نسبت به گروه قبلی ایجاد می کنند ولی باز هم ترک داروهای ضد افسردگی با عوارض جانبی همراه است .این داروها نیز باید به صورت تدریجی قطع شوند.
نکته مهم : مصرف ضد افسردگی SSRI می تواند باعث افزایش تمایل به خودکشی شود. در صورتی که کسی از اطرافیان شما در حال مصرف این گروه از داروها است ، تمام تغییرات رفتاری او را تحت نظر داشته باشید و هرگونه تغییر مشکوک را به پزشک گزارش دهید. هرگونه تهدید به خودکشی را جدی بگیرید .این افراد معمولا از همین دارو برای خودکشی استفاده می کنند .توصیه می شود تعداد بسیار محدودی دارو در دسترس او قرار داشته باشد.

سایر داروهای درمان اضطراب و استرس

برخی دیگر از داروها وجود دارند که برای کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می گیرند مانند :

الف : بوسپیرون

بوسپیرون Buspirone نوعی داروی درمان اضطراب و استرس است که خاصیت آرامبخشی نیز دارد.بوسپیرون با افزایش سروتونین در مغز و کاهش دوپامین باعث کاهش اضراب می شود. اولین اثرات مصرف بوسپیرون معمولا دو هفته بعد از شروع مصرف نمایان می شود به همین دلیل در موارد اورژانسی و اضطراری ، این دارو کاربردی ندارد.بوسپیرون نسبت به دو گروه دارویی قبلی کمتر باعث کاهش تمرکز می شود و در زمان ترک مصرف نیز عوارض جانبی کمتری نسبت به آنها دارد. به دلیل کمتر بودن عوارض جانبی و ایجاد وابستگی بسیار کم ، بوسپیرون گزینه مناسب تری برای افراد مسن و بیمار است . برخی از عوارض جانبی داروی بوسپیرون عبارتند از  :
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سردرد و سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • افزایش وزن
  • شکم درد
  • یبوست
  • عصبانیت
  • خشک شدن دهان

ب : داروهای مسدود کننده بتا برای کاهش اضطراب

داروهای مسدود کننده بتا مانند پروپرانولول و آتنولول برای کاهش فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند ولی در مواردی می توانند برای درمان اضطراب نیز استفاده شوند. داروهای مسدود کننده بتا می توانند اثرات نوراپی نفرین را خنثی کرده و باعث کاهش استرس شوند.همچنین باعث کاهش علائمی مانند تپش قلب ناشی از اضطراب می شوند.

چطور بهترین داروی کاهش اضطراب را انتخاب کنم ؟

بهترین روش برای انتخاب داروی مناسب برای درمان اضطراب مراجعه کردن به پزشک است .توصیه می شود قبل از مراجعه به پزشک ، این موارد را مد نظر داشته باشید :
  1. آیا واقعا هیچ راهی جز مصرف دارو ندارید ؟
  2. آیا می توانید عوارض جانبی آن را تحمل کنید ؟
  3. آیا اراده لازم برای ترک مصرف دارو را دارید ؟
  4. آیا تصمیم به بارداری دارید ؟
  5. آیا بیماری خاص دیگری دارید ؟
  6. در حال مصرف چه داروهای دیگری هستید که ممکن است تداخل دارویی ایجاد کنند ؟
  7. آیا توان ادامه منظم دارو درمانی را دارید ؟
  8. آیا شغل شما به تمرکز حواس بالایی نیاز دارد ؟ آیا مصرف این داروها می تواند باعث اختلال در شغل شما شود؟
تهیه و ترجمه اختصاصی : pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده