کاهش درد مفصلی با روش های خانگی و طبیعی

درد مفصلی مخصوصا در بیماران مبتلا به انواع آرتریت می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در این مطلب به برخی از روش های خانگی ، گیاهی و طبیعی برای کاهش دردهای مفصلی اشاره شده است .

روش های کاهش درد مفاصل

روش های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد که در ادامه به برخی از ساده ترین و مفیدترین روش ها اشاره شده است.

1 - چای زنجبیل برای کاهش درد مفصل مفید است

مطالعات بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد چای زنجبیل و یا دمنوش آن می تواند برای تسکین درد مفاصل مفید باشد. زنجبیل خواصی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دارد. زنجبیل می تواند با محدود کردن مواد شیمیایی ناشی از پاسخ طبیعی بدن به التهاب ، التهاب و درد مفصل را تسکین دهد.برای این منظور می توانید : مقداری آب را جوش بیاورید و بعد از جوش آمدن آب ، آن را داخل فلاسک بریزید و سپس پودر زنجبیل تازه را به آن اضافه کرده و به مدت 15 دقیقه به حال خود رها کنید. کاهش درد مفصلی با روش های خانگی و طبیعی کاهش درد مفصلی با روش های خانگی و طبیعی از این دمنوش می توانید روزی دوبار استفاده کنید.همچنین می توانید زنجبیل را به چای خود اضافه کنید و یا از برخی از دسرهای حاوی زنجبیل استفاده کنید. توجه داشته باشید که زنجبیل با برخی از داروها تداخل دارد. همچنین می تواند برای برخی از بیماران مضر باشد.قبل از استفاده دارویی از زنجبیل باشد با پزشک خود مشورت کنید. همچنین بخوانید : مضرات زنجبیل

2 - خوراکی های التهاب زا را مصرف نکنید

برخی از تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهای التهاب زا می تواند درد مفاصل را بیشتر کند. خوراکی هایی مانند غذاهای سرخ شده ، فست فودها ، کنسروها ، تمام غذاهای آماده و فراوری شده ، نوشابه ، آب میوه های کارخانه ای و پاکتی ، شیرینی ها و ...همگی التهاب زا بوده و باعث افزایش دردهای مفصلی می شوند. بجای آنها می توانید از میوه ها و سبزیجات و بخصوص سبزی های دارای برگ های سبز رنگ استفاده کنید.

3 - اسانس اسطوخودوس

تحقیقات نشان داده است که رایحه اسطوخودوس می تواند درد را کاهش دهد.محققان ژاپنی دریافته اند که بوی اسطوخودوس می تواند سطح کورتیزول بدن را کاهش داده و باعث احساس آرامش بیشتری شود. همچنین بوی اسطوخودوس می تواند برای کاهش درهای مفصلی نیز بسیار مفید باشد. برای این منظور می توانید کمی اسطوخودوس را با آب مخلوط کرده و در هوای اتاق اسپری کنید. برای اثر بخشی بیشتر می توانید کمی اسانس زرماری نیز به آن اضافه کنید.

4 - دوش آب گرم بگیرید

تحقیقات نشان داده است که دوش آب گرم می تواند برای کاهش درد مفاصل ناشی از آرتریت روماتوئید مفید باشد.

5 - از فلفل قرمز استفاده کنید

فلفل قرمز یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین روش های درمان درد مفاصل در سراسر جهان است .فلفل قرمز دارای موادی است که می تواند ارسال سیگنال های درد به مغز را کاهش دهد. در حقیقت فلفل قرمز برخلاف باور عموم ، مشکلات مفصلی را درمان نمی کند و فقط مانند نوعی مسکن عمل می کند.برای این منظور می توانید مقدار کمی فلفل قرمز را با روغن زیتون و روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی مفصل دردناک بمالید.بعد از 15 دقیقه ، با آب ولرم و کمی ماده شوینده ملائم بشویید. همچنین پماد حاوی فلفل در داروخانه ها به نام کرم کپسایسین به صورت آماده وجود دارد که همین تاثیر را دارد.

6 -چای بابونه درد مفصل را کاهش می دهد

چای بابونه خواص ضد التهابی دارد و می تواند برای کاهش درد ناشی از آرتریت مورد استفاده قرار گیرد.کمی بابونه را در آب جوش بریزید و زیر آب را خاموش کرده و بعد از 10 دقیقه این دمنوش را بنوشید . همچنین می توانید یک پارچه را به این دمنوش آغشته کرده و بر روی مفصل دردناک ببندید و بعد از 30 دقیقه باز کنید.

7 - گرما و سرما را ترکیب کنید

برای این منظور نیاز به دو ظرف جدا گانه دارید. در یک ظرف آب گرم بریزید و به حدی گرم باشد که بتوانید آن را تحمل کنید و کمی گرم تر ، داغ محسوب شود. در ظرف دیگر آب سرد داشته باشید. ابتدا مفصل دردناک را در داخل آب گرم به مدت 5 دقیقه نگه دارید و سپس از آن خارج کرده و بعد از 2 دقیقه ، وارد آب سرد کرده و 5 دقیقه نگهدارید. این روش را چندین بار تکرار کنید تا درد از بین برود . شنا کردن می تواند تا حد بسیار زیادی ، درد مفاصل را کاهش دهد . شنا کردن می تواند تا حد بسیار زیادی ، درد مفاصل را کاهش دهد .

8 - شنا کنید

شنا کردن می تواند تا حد بسیار زیادی ، درد مفاصل را کاهش دهد .بی وزن بودن در آب می تواند فشار را از روی مفاصل برداشته و اجازه استراحت به آنها بدهد .

9 - چای سبز بنوشید

برخی از تحقیقات نشان داده است که نوشیدن 4 فنجان چای سبز در روز می تواند برای کاهش درد مفاصل مفید باشد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب چای سبز می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تعدیل کرده و از التهاب مفاصل جلوگیری کند.

10 - زردچوبه برای کاهش درد مفاصل مفید است

زردچوبه حاوی ماده ای به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد . مطالعات بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد زردچوبه می تواند باعث کاهش التهاب و درد مفاصل شود. برای این منظور می توانید زردچوبه را به غذاهای مصرفی روزانه خود اضافه کرده و همچنین می توانید زردچوبه را با روغن نارگیل و یا روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و بر روی مفاصل خود بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم و کمی ماده شوینده ملایم ، بشویید.

11 - به اندازه کافی ویتامین C دریافت کنید

ویتامین C از چند طریق می تواند برای کاهش درد مفاصل مفید باشد. ویتامین سی ، تولید کلاژن را تحریک می کند که برای سلامت مفصل ها مفید است . همچنین این ویتامین اثرات مخرب رادیکال های آزاد را خنثی کرده و باعث کاهش التهاب عمومی بدن می شود.ویتامین سی باید به صورت روزانه و منظم دریافت شود چرا که بدن قابلیت ذخیره کردن این ویتامین را ندارد و اضافه مصرف آن از طریق ادرار دفع می شود. شدیدا توصیه می شود ویتامین سی مورد نیاز خودتان را از طریق مصرف میوه ها و سبزیجات دریافت کنید و در صورتی که به هر دلیلی ، نمی توانید به صورت طبیعی دریافت کنید ، می توانید تحت نظر پزشک ، از مکمل های مناسب استفاده کنید.

12 - گل میخک برای تسکین درد مفصلی مفید است

گل میخک دارای ماده ای به نام اوژنول است که قدرت ضد التهابی بسیار بالایی دارد و در دندان پزشکی نیز زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. در یک مطالعه مشخص شده است که ماده اوژنول می تواند پروتئین های عامل التهاب مفصل را کنترل کرده و باعث کاهش التهاب و درد مفاصل شود.

13 - مصرف اسیدهای چرب امگا3 را بیشتر کنید

اسیدهای چرب امگا3 برای از بین بردن التهاب و درد مفاصل بسیار مفید هستند.ماهی های آزاد و طبیعی حاوی مقادیر خوبی از اسیدهای چرب امگا3 هستند. می توانید مصرف ماهی های مفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و در صورتی که به هر دلیلی نمی توانید اسیدهای چرب امگا3 مورد نیاز خودتان را از طریق تغذیه دریافت کنید ، می توانید تحت نظر پزشک از مکمل های مناسب بهره مند شوید.

14 - از خوراکی های آلرژی زا و التهاب زا پرهیز کنید

برخی از خوراکی ها می توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و باعث بروز آلرژی غذایی و افزایش التهاب عمومی بدن شود. بخصوص افرادی دچار بیماری های خودایمنی هستند در این مورد باید دقت بیشتری داشته باشند. برای مثال در یک تحقیق مشخص شده است که حذف آجیل ها ، تخم مرغ ، نان و شیر می تواند علائم آرتریت را کاهش دهد . گوشت گاو ، ذرت ، گندم ، تخم مرغ ، گوشت مرغ ، جو می تواند باعث افزایش التهاب مفاصل شود.

15 - استفاده موضعی از زنجبیل

علاوه بر مصرف خوراکی ، از زنجبیل می توانید به صورت موضعی نیز استفاده کنید. برای این منظور می توانید زنجبیل تازه را با کمی روغن نارگیل و یا روغن زیتون و یا روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و بر روی مفصل بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید.

 16 - میزان مصرف کلسیم را افزایش دهید

کاهش سطح کلسیم بدن می تواند باعث افزایش احتمال پوکی استخوان شده و درد مفاصل را افزایش دهد.زنان بعد از 50 سالگی باید روزانه 1200 میلیگرم کلسیم دریافت کنند.انواع کلم ها منبع خوبی برای کلسیم هستند.

17 - مکمل دریافت کنید

برای کاهش درد مفاصل می توانید تحت نظر پزشک ، از مکمل های حاوی ویتامین E و ویتامین D استفاده کنید . مکمل گلوکوزامین نیز می تواند مفید باشد.از کپسول روغن ماهی نیز می توانید استفاده کنید. تهیه و ترجمه اختصاصی : pamuh.com©
نظرات: 1 مشاهده