مصرف بیش از حد ویتامین C چه عوارضی دارد ؟

ویتامین C نوعی ویتامین محلول در آب است به این معنی که بدن قادر به ذخیره کردن آن نیست و هرگونه مصرف اضافی این ویتامین از طریق مایعات بدن و بخصوص از طریق ادرار دفع می شود. به همین دلیل خطر مسمومیت با مصرف زیاد ویتامین سی بسیار کم است .ولی در برخی از موارد مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین C

رایج ترین عوارض مصرف بیش از حد ویتامین سی ، اسهال ، سوزش سر دل ، مشکلات گوارشی ، شکم درد ، بالا رفتن سطح آهن و افزایش احتمال سنگ کلیه است . بهترین راه دریافت ویتامین C ، مصرف میوه ها و سبزیجات است و توصیه می شود تا جایی که می توانید ، این ویتامین را از روش های طبیعی دریافت کنید. مصرف بیش از حد ویتامین C چه عوارضی دارد ؟ مصرف بیش از حد ویتامین C چه عوارضی دارد ؟

نقش ویتامین سی در بدن

ویتامین C خواص بسیار زیادی برای بدن دارد.که قبلا در مطلب خواص و فواید ویتامین C به آن اشاره کرده ایم .
  •  خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از آسیب های رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کند .
  • اثرات منفی نور خورشید را کاهش می دهد.
  • عوارض جانبی دود سیگار و سایر آلودگی های هوا را کاهش می دهد
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد
  • تولید کلاژن را تحریک کرده و به سلامت پوست کمک می کند
  • سلامت چشم را افزایش داده و احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد
  • احتمال ابتلا به بسیاری از سرطان ها را کاهش می دهد
  • برای سلامت استخوان ها و مفاصل مفید است
  • باعث افزایش جذب اهن می شود
در موارد زیر می توانید از مکمل های حاوی ویتامین C استفاده کنید. (اگر نمی توانید از طریق طبیعی آن را دریافت کنید)
  1. اگر در جایی زندگی می کنید که آلودگی هوا بسیار زیاد است .
  2. در صورتی که به میوه و سبزیجات طبیعی و تازه دسترسی ندارید
  3. در صورتی که بیماری خاصی دارید
  4. اگر الکل مصرف می کنید و یا به مواد مخدر اعتیاد دارید

مصرف چقدر ویتامین C ، زیاد محسوب می شود؟

با وجود اینکه مکمل های حاوی ویتامین C معمولا برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن تجویز می شود و اضافه دریافتی، از طریق ادرار دفع می شود. ولی در مواردی ممکن است مصرف دوزهای بسیار بالای آن ، باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. کارشناسان توصیه می کنند مصرف روزانه مکمل ویتامین C نباید بیش از 2000 میلی گرم باشد و میزان 65 الی 90 میلی گرم در روز ، دوز پیشنهاد شده و استاندارد است . تحقیقات نشان داده است که سلول های بدن قادر به جذب بیش از 200 الی 500 میلی گرم ویتامین C در روز نیستند و هر چقدر بیش تر از این میزان مصرف شود ، دفع خواهد شد و می توان گفت هدر دادن پول و سرمایه است .

سطح طبیعی ویتامین C در بدن

اگر سطح ویتامین C در خون کمتر از 3/0 میلی گرم در دسی لیتر باشد نشان دهنده کمبود ویتامین C است .

مقدار مورد نیاز روزانه برای مصرف ویتامین C

این مقدار می تواند با توجه به سن ، جنسیت و وضعیت سلامتی فرد متفاوت باشد .میزان توصیه شده برای سنین مختلف به شرح زیر است .
  •  نوزادان تا 6 ماه 40 میلی گرم در روز
  • نوزاد از 7 الی 12 ماه 50 میلی گرم در روز
  • کودک 1 الی 8 ساله 15 الی 25 میلی گرم در روز
  • کودک 9 الی 13 ساله 45 میلی گرم در روز
  • نوجوان 14 الی  18 ساله 65 تا 75 میلی گرم در روز
همچنین کودکان 3 ماه تا 3 ساله نباید بیش از 400 میلیگرم در روز ویتامن C مصرف کنند و این میزان در کودکان 4 الی 8 ساله 650 میلی گرم و در 9 الی 13 سال ، 1200 میلی گرم در روز است .

برخی از مکمل ها بیش از 1000 میلیگرم ویتامین C دارند

سوال اینجاست که برخی از مکمل های خاص دارای مقادیر بالایی ویتامین C هستند و ادعا می کنند که برای سلامت بدن بسیار مفید است .مانند مکمل Emergen-C® که حاوی 1000 میلی گرم ویتامین c است. آیا این ادعا درست است ؟ در جواب باید گفت خیر و این فقط یک حقه تبلیغاتی است .این مکمل ها مقدار بسیار بالایی ویتامین C دارند در حالی که بدن حدود 300 میلی گرم در روز می تواند این ویتامین را جذب کند و بقیه آن از طریق ادرار دور انداخته می شود. می توان گفت مصرف این مکمل ها هیچ فایده بیشتری نسبت به مکمل های مشابه ندارد و فقط دور ریختن پول است . مصرف 1000 میلی گرم ویتامین C در روز نمی تواند خواص چندانی بالایی داشته باشد ولی اگر برای طولانی مدت ادامه پیدا کند ممکن است منجر به سنگ کلیه شود. بهترین زمان مصرف ویتامین c بهترین زمان مصرف ویتامین c

مسمومیت با ویتامین C

با وجود اینکه این عوارض جانبی بسیار نادر هستند ولی ممکن است در برخی از موارد در صورت مصرف بیش از حد و طولانی مدت ویتامین C این عوارض را مشاهده کنید.
  •  افزایش استرس اکسیداتیو بدن
  • جذب بیش از حد آهن
  • سنگ کلیه
  • از بین رفتن مینای دندان و پوسیدگی دندان
  • افزایش احتمال ابتلا به سرطان
  • نقایص مادرزادی جنین
یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد مصرف ویتامین C افزایش احتمال سنگ کلیه است که این مورد در کسانی که سابقه مشکلات کلیوی دارند و در مردان بیشتر است .

مصرف ویتامین C در بارداری مجاز است؟

زنان در دوران بارداری حدود 85 میلی گرم در روز به ویتامین C نیاز دارند که توصیه می شود از طرق طبیعی تامین شود.زنان شیرده نیز روزانه حداکثر 120 میلی گرم ویتامین C نیاز دارند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد ویتامین C به صورت طبیعی و از طریق میوه ها و سبزیجات تقریبا بعید است . مصرف بیش از حد این ویتامین در دوران بارداری و شیردهی می تواند باعث افزایش حالت تهوع و استفراغ و همچنین باعث اسهال شدید شود که می تواند باعث کم آبی بدن شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین c

به دلیل اینکه ویتامین C در بدن ذخیره نمی شود و در عرض چند ساعت از طریق ادرار دفع می شود ، بهترین روش مصرف ویتامین C به صورت تقسیم شده در ساعات مختلف روز است .

تداخل دارویی ویتامین C

این ویتامین می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.توجه داشته باشید که فقط مکمل های حاوی ویتامین c می تواند تداخل دارویی ایجاد کند و دریافت طبیعی آن مشکلی ندارد. برخی از این داروها عبارتند از :
نظرات: 0 مشاهده