پره اکلامپسی - پیشگیری + علائم + روش های درمان

پره اکلامپسی معمولا در 10% از زنان باردار تشخیص داده می شود.در بیشتر اوقات در صورتی که پره اکلامپسی به موقع تشخیص داده شود ، خطری برای بارداری ایجاد نمی کند.
توجه : پره اکلامپسی به معنی بالا رفتن فشار خون در بارداری نیست .بالا رفتن فشار خون یکی از علائم پره اکلامپسی است .

پره اکلامپسی چیست ؟

پره اکلامپسی نوعی مشکل در دوران بارداری است که معمولا بعد از هفته 20 بارداری رایج تر است .اولین علائم آن ، بالا رفتن فشار خون و تورم شدید دست و پا و صورت است . در زمان ابتلا به این اختلال ، معمولا میزان پروتئین خون تغییر می کند.8 الی 10 درصد از زنان باردار دچار پره اکلامپسی می شوند که نیمی از انها قبل از بارداری دچار فشار خون بالا بوده اند. در صورتی که پره اکلامپسی زود تشخیص داده شده و درمان های مناسب آغاز شود معمولا مشکلی برای بارداری ایجاد نمی کند ولی اگر بدون درمان رها شود می تواند خطرناک باشد. پره اکلامپسی در صورتی که درمان نشود می تواند باعث اختلال در خون رسانی و اکسیژن رسانی به جنین شده و مشکلات کبدی و کلیوی برای مادر ایجاد کند و در مراحل بعدی می تواند باعث تشنج و آسیب های دائمی به کبد و کلیه شود. این مشکل معمولا در زنانی که به صورت مرتب به پزشک مراجعه می کنند ، به موقع تشخیص داده شده و درمان می شود.

چه چیزی باعث پره اکلامپسی می شود؟

دلیل اصلی این مشکل هنوز به صورت کامل مشخص نیست .ولی برخی از دلایل برای ابتلا به آن مطرح می شود .مانند :

تاثیر وراثت :

برخی از محققان اعتقاد دارند که آرایش ژنتیکی جنین می تواند در این مورد موثر باشد.در صورتی که مادر شما در دوران بارداری دچار پره اکلامپسی شده باشد ، این احتمال در شما بیشتر می شود. پره اکلامپسی - پیشگیری + علائم + روش های درمان پره اکلامپسی - پیشگیری + علائم + روش های درمان

نقص رگهای خونی

رگ های خونی در دوران بارداری تغییرات زیادی می کنند. برخی از متخصصان اعتقاد دارند هرگونه نقص در گسترش رگ های خونی در دوران بارداری می تواند باعث تغییر خون رسانی به کبد و کلیه شده و موجب پره اکلامپسی شود. همچنین احتمال ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی در دوران بارداری افزایش پیدا می کند.

مشکلات لثه و دندان

در برخی از تحقیقات اشاره شده است که زنانی که قبل از بارداری دچار مشکلات لثه و دندان بودند ، در صورتی که قبل از درمان ، باردار شده باشند ، بیشتر در معرض خطر پره اکلامپسی هستند. این مشکل می تواند به دلیل انتشار عفونت ناشی از مشکلات لثه در خون باشد چرا که هرگونه عفونت از طریق جفت وارد بدن جنین می شود.هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که آیا مشکلات لثه می تواند باعث پره اکلامپسی شود و یا فقط می تواند در صورت ابتلا ، شدت آنرا افزایش دهد .

مشکل سیستم ایمنی بدن

در این نظریه ادعا می شود که سیستم ایمنی بدن برخی از زنان ، جفت و جنین را به عنوان مزاحم خارجی تشخیص داده و برای مبارزه با آن وارد عمل می شود .

عواملی که احتمال پره اکلامپسی را بیشتر می کنند.

با وجود اینکه دلیل اصلی این مشکل هنوز مشخص نیست ولی عوامل زیر می توانند احتمال ابتلا به این مشکل را افزایش دهند.
  • دیابت
  • بیماری کلیوی
  • چاقی
  • بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس ، آرتریت روماتوئید ، ویتیلیگو و ....
  • فشار خون بالا قبل از بارداری
  • سابقه سقط جنین
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • دوقلو باردار بودن
  • بارداری با استفاده از لقاح مصنوعی
  • بارداری در سن بالای 40 سال
  • کمبود ویتامین E، ویتامین C یا منیزیم
  • کمبود ویتامین D در 26 هفته اول بارداری
  • اگر در بارداری های قبلی سابقه پره اکلامپسی دارید
  • و ...

علائم پره اکلامپسی چیست؟

در صورتی که علائم زیر را در خود مشاهده کردید ، با پزشک خودتان مشورت کنید :
  1. در صورتی که افزایش وزن ناگهانی و شدید دارید
  2. در صورتی که دست ها و پاهای شما متورم شده است .جمع شدن آب زیر پوستی
  3. تورم مچ پا . مخصوصا اگر محل تورم را فشار می دهید و همانطور گود می ماند و کمی طول می کشد تا به حالت اولیه برگردد .
  4. سردرد شدیدی که با مصرف مسکن کاهش پیدا نمی کند
  5. تاری دید ، سیاهی رفتن چشم ، دو بینی ، دیدن هاله نور در اطراف اجسام
  6. شکم درد ، درد بالای شکم و زیر قفسه سینه
  7. افزایش فشار خون به بیش از 140/90مخصوصا اگر قبلا سابقه این میزان افزایش فشار خون را نداشتید .
  8. افزایش ضربان قلب
  9. تغییر رنگ ادرار ، تیره شدن ادرار ،
  10. مشکلات کلیوی
بسیاری از این علائم مانند افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی هستند.همچنین هر نوع افزایش فشارخون به معنی پره اکلامپسی نیست ولی می تواند یکی از مهم ترین علائم آن باشد.

پره اکلامپسی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک برای مطمئن شدن از اینکه به پره اکلامپسی مبتلا نشده اید معمولا به دنبال یک نشانه خاص نیست و از مجموعه نشانه های موجود ، نتیجه گیری خواهد کرد.پرفشاری خون در کنار افزایش وزن و وجود پروتئین در ادرار می تواند یکی از نشانه های مهم پره اکلامپسی باشد. در صورتی که پزشک مشکوک به پره اکلامپسی باشد ، برای شما آزمایش ادرار و خون تجویز خواهد کرد.در این آزمایشات ، میزان غیر طبیعی پروتئین در ادرار و میزان آنزیم های کبدی و یا تعداد پلاکت های خون مورد بررسی قرار می گرد.

اگر پره اکلامپسی درمان نشود چه می شود ؟

در صورتی که پره اکلامپسی در مراحل اولیه و به موقع درمان نشود می تواند باعث بروز شرایط خطرناک و جدی در بارداری شود. مانند تشنج مادر و خطرات احتمالی برای جنین . سندرم HELLP یکی از رایج ترین مشکلاتی است که ممکن است بوجود بیاید.سندرم HELLP می تواند منجر به آسیب های کبدی غیر قابل درمان شود.همچنین می تواند باعث کم شدن گلوبول های قرمز خون و اختلال در لخته شده خون شود. همچنین درمان نشدن پره اکلامپسی می تواند منجر به زایمان زودرس شده و باعث جدا شدن زودهنگام جفت از رحم شود.پره اکلامپسی درمان نشده می تواند احتمال بیماری های قلبی و عروقی مادر را افزایش داده و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را بیشتر کند.

روش های پیشگیری از پره اکلامپسی

با رعایت برخی از نکات می توانید تا میزان زیادی از این مشکل جلوگیری کنید.

1 - تغذیه سالم داشته باشید

زنان در دوران بارداری روزانه 300 الی 500 کالری بیشتر از زمان های قبل از بارداری انرژی نیاز دارند.توصیه می شود این میزان اضافی را با استفاده از میوه ها و سبزیجات و خوراکی های مفید و طبیعی تامین کنید.

2 - تحرک داشته باشید

در مورد ورزش کردن در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.پیاده روی کردن به مدت 30 دقیقه در روز می تواند تا میزان زیادی احتمال پره اکلامپسی را کاهش دهد .

3 - وزن خود را کنترل کنید

به صورت دقیق تغییرات وزنی خودتان را تحت نظر داشته باشید و از اضافه وزن بیش از حد جلوگیری کنید. افسانه هایی مانند «تو الان باید اندازه دو نفر غذا بخوری» را فراموش کنید. جنین شما واقعا به اندازه شما به غذا نیاز ندارد و نیازی نیست دوبرابر غذا بخورید.

4 - شاید مصرف آسپرین مفید باشد

با پزشک خودتان در این مورد صحبت کنید. برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف آسپرین در زنانی که استعداد ابتلا به پره اکلامپسی دارند ، می تواند مفید باشد. البته مصرف آسپرین در دوران بارداری می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد و باید حتما تحت نظر پزشک و در دوزهای بسیار کم مصرف شود.

5 - سلامت دندان ها را جدی بگیرید

برخی از تحقیقات نشان داده است که مشکلات دهان و دندان و لثه می تواند احتمال پره اکلامپسی را افزایش دهد .بسیا مهم است که قبل از بارداری ، هرگونه مشکل لثه و دندان را حل کنید و در دوران بارداری حتما از دندان و لثه خود مراقبت کرده و به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

6 - از کمبود ویتامین جلوگیری کنید

برخی از تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D ، می تواند احتمال ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهد .در دوران بارداری به 600 واحد ویتامین D نیاز دارید. قرار گرفتن به مدت 15 الی 20 دقیقه در مقابل نور خورشید (در هفته) می تواند این میزان را تامین کند.

روش درمان پره اکلامپسی

به صورت کلی در دوران بارداری نمی توان پره اکلامپسی را درمان کرد و پزشک فقط تلاش می کند تا این مشکل را تحت کنترل نگه دارد تا زمانی که زایمان انجام شود.در حقیقت تنها روش درمان پره اکلامپسی ، زایمان است و اقداماتی که پزشک قبل از زایمان انجام خواهد داد فقط جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی است . پزشک سعی می کند فشار خون را کاهش داده و رژیم غذایی مناسبی برای شما در نظر بگیرد. برای جلوگیری از صدمات افزایش فشار خون بر جنین ، پزشک توصیه می کند که سعی کنید اکثرا به سمت چپ بخوابید. در موارد شدیدتر ممکن است برای جلوگیری از آسیب به مادر و جنین ، پزشک تصمیم به زایمان زودرس بگیرد.در این مورد قبل از هر اقدامی ، پزشک آزمایش استرس جنین ، اولتراسوند ، بررسی ضربان قلب جنین ، بررسی میزان رشد جنین و ارزیابی مایع آمنیوتیک انجام خواهد داد.
نظرات: 0 مشاهده