چطور "قیمه نثار" قزوینی درست کنم؟ برای 6 الی 8 نفر

چطور "قیمه نثار" قزوینی درست کنم؟ برای 6 الی 8 نفر

طرز تهیه قیمه نثار,آموزش درست کردن قیمه نثار,طرز تهیه قیمه نثار با گوشت طرز تهیه قیمه نثار,آموزش درست کردن قیمه نثار,طرز تهیه قیمه نثار با گوشت

مواد لازم برای تهیه قیمه نثار

برنج 5 پیمانه
گوشت خرد شده مغز ران گوسفندی 700 گرم
پیاز بزرگ 1 عدد
چوب دارچین 2 تکه
زعفران دم کرده  4 قاشق غذاخوری
زرشک 200 گرم
پودر قند یا شکر 3 قاشق غذاخوری
گلاب 1 فنجان
خلال پوست پرتقال 4 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 4 قاشق غذاخوری
خلال پسته و بادام 200 گرم
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

مراحل درست کردن و طرز تهیه قیمه نثار

1- در اولین مرحله پوست پیاز را بگیرید و بعد از شستن به صورت نگینی خرد کنید و داخل قابلمه ای که در آن روغن ریخته و داغ کرده اید بریزید و کمی تفت دهید تا طلایی شود، بعد از طلایی شدن رنگ پیازها، گوشت های خرد شده را بریزید و روی آن زردچوبه و کمی نمک بریزید و دوباره تفت دهید تا رنگ گوشت ها  تغییر کند و کمی سرخ شوند. 2- برای اینکه خورش قیمه نثار شما خیلی خوشرنگ و خوشمزه شود، رب گوجه فرنگی را با کمی روغن روی حرارت کم تفت دهید تا روغن به رنگ قرمز درآید، بعد رب تفت داده شده را روی گوشت ها بریزید و خوب هم بزنید. 3- داخل قابلمه 3 پیمانه آبجوش، چوب دارچین ، فلفل و زعفران دم کرده بریزید و درب قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا گوشت ها بپزند، زیر حرارت را کم کتنید تا آب قابلمه زود تبخیر نشود. 4- داخل یک قابلمه آب بریزید و بگذارید تا بجوشد، بعد از جوش آمدن آب قابلمه، آب برنجی را که از 4 ساعت قبل در آب نمک خیسانده اید بیرون بریزید و در قابلمه بریزید، بعد از اینکه برنج نرم شد (اطراف برنج نرم شده ولی مغز برنج کمی سفت باشد) در آبکش بریزید، روی آن آب سرد بگیرید و کمی بشویید. 5- داخل یک قابلمه روغن بریزید و بگذارید داغ شود ، سپس ته دیگ دلخواهتان (ته دیگ سیب زمینی یا ته دیگ نان) را روی روغن بچینید و برنج آبکش شده را داخل قابلمه بریزید و روی آن کمی زعفران دم کرده و روغن بریزید و دم کنی بگذارید تا برنج دم بکشد. 6- پس از اینکه گوشت کاملا پخت، نمک و فلفل آن را میزان کنید ، چوب دارچین را از داخل آن دربیاورید و فرصت دهید تا آب آن کشیده شود و در حد 4 الی 5 قاشق از آب گوشت باقی بماند. 7- زرشک و پودر قند را داخل یک تابه با کمی روغن تفت دهید، سپس خلال پوست پرتقال، خلال پسته و خلال بادام را هم اضافه کنید و 2 دقیقه تفت دهید بعد کمی زعفران دم کرده روی مواد بریزید و خوب قاطی کنید تا تمام مواد طعم و رنگ زعفران را به خود بگیرند. 8- بعد از اینکه برنج دم کشید، آن را داخل ظرف سرو بریزید و روی آن را با مخلوط خلال پوست پرتقال، خلال پسته و خلال بادام و زرشک تزیین کنید و گوشت ها را روی برنج قرار بدهید و یا اطراف برنج بچینید و یا میتوانید کمی از برنج زعفرانی را با خلال ها و زرشک مخلوط کنید و برنج را با آن تزیین کنید. 9- "خورش قیمه نثار" را با سبزی خوردن و یا انواع ترشی و یا با سالاد شیرازی سرو کنید.

فوت و فن و نکات مهم برای درست کردن قیمه نثار اصیل قزوینی

1- خورشی که برای قیمه نثار درست می‌کنید باید حسابی غلیظ و جا افتاده باشد. 2- برای گرفتن تلخی پوست پرتقال آن را در آب جوش قرار دهید تا چند جوش بزند و سپس آبکش کنید. 3- زرشک را 15 دقیقه در آب سرد خیس کنید و بعد بشویید و استفاده کنید. 4- خلال پسته و بادام را قبل از استفاده در یک فنجان گلاب خیس کنید. 5- حرارت بالا باعث دیرپز شدن گوشت می‌شود بنابراین گوشت را با حرارت کم بپزید. 6- اگر زرشک را با کره تفت دهید بسیار خوشمزه تر خواهد شد. 7- اگر ادویه مخصوص قیمه نثار داشتید 1 قاشق غذاخوری داخل گوشت بریزید و با بقیه مواد تفت دهید. 8- این مقدار مواد برای تعداد 6 الی 8 نفر کافی میباشد، اما اگر برای تعداد کمتر یا بیشتر خواستید “خورش قیمه نثار” درست کنید مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. گردآوری از مجله پاموه مطالب پیشنهادی چطور “خاگینه قاشقی” توپی درست کنم؟ چطور “رولت کالباس” مجلسی درست کنم؟ چطور “پنکیک” ساده درست کنم؟ چطور “خاگینه مغزدار” قیقاناخ درست کنم؟
نظرات: 1 مشاهده