چطور "خاگینه مغزدار" قیقاناخ درست کنم؟ برای 6 الی 8 نفر

چطور "خاگینه مغزدار" قیقاناخ درست کنم؟ برای 6 الی 8 نفر

خاگینه مجلسی تبریزی,خاگینه شیک و مجلسی,طرز تهیه خاگینه مغزدار گردویی خاگینه مجلسی تبریزی,خاگینه شیک و مجلسی,طرز تهیه خاگینه مغزدار گردویی

مواد لازم برای تهیه مواد میانی خاگینه مغزدار

گردو 10 عدد
پودر گل محمدی 1 قاشق مرباخوری
پودر دارچین 1 قاشق مرباخوری
پودر هل 1 قاشق چایخوری
طرز تهیه: مغز های گردو را خرد کنید، دقت کنید زیاد پودر نشود، گردو باید زیر دندان کاملا حس شود، تمام مواد را با هم قاطی کنید و کنار بگذارید تا خمیر خاگینه را حاضر کنید.

مواد لازم برای تهیه شربت خاگینه

شکر 2 لیوان
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
آب 1 و نیم لیوان
گلاب 1/4 پیمانه

طرز تهیه شربت خاگینه مغزدار گردویی

داخل یک قابلمه شکر و آب را بریزید و روی حرارت کم قرار دهید و آنقدر هم بزنید تا شکر را کامل حل کنید، بعد از اینکه شکر حل شد و شربت چند قل زد زعفران و گلاب را اضافه کنید و زیر اجاق را خاموش کنید و شربت را داخل یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود.

مواد لازم برای تهیه خمیر خاگینه

آرد 5 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 4 عدد
ماست خامه ای یا چکیده شیرین 4 قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر  2 قاشق چایخوری
وانیل 1 قاشق چایخوری
روغن مایع  1/4 لیوان

طرز تهیه و مراحل درست کردن خمیر خاگینه مغزدار

1- تخم مرغ ها را داخل یک کاسه بشکنید و وانیل را به آن اضافه کنید و با همزن آنقدر هم بزنید تا مایه، کرم رنگ شود. 2- ماست و روغن مایع را به کاسه اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا مواد یکدست شوند. 3- آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و 3 بار الک کنید و داخل کاسه بریزید و هم بزنید تا مواد با هم کاملا ترکیب شوند. 4- آنقدر هم بزنید تا غلظت مواد مانند فرنی شود، اگر مواد شل بود کمی آرد اضافه کنید.

دستور پخت و مراحل درست کردن خاگینه مغز گردو

1- در اولین مرحله از "طرز تهیه خاگینه مغز دار" کف تابه ای نچسب را چرب کنید و روی حرارت ملایم بگذارید و گرم کنید، قطر تابه 13 سانتی متر باشد. 2- وقتی تابه گرم شد، نیمی از خمیر را داخل ماهی تابه بریزید و سطح آن را با ته قاشق صاف و یکدست کنید و درب ماهی تابه را بگذارید و حدود 3 دقیقه صبر کنید تا روی خمیر کمی ببندد. 3- سپس مواد میانی را روی خمیر بریزید و روی خمیر پخش کنید، سپس بقیه خمیر را روی مواد بریزید و درب ماهی تابه را بگذارید تا زیر خاگینه، سرخ شود، بعد خاگینه را زیر و رو کنید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود. 4- وقتی هر دو طرف خاگینه سرخ شد، آن را از قالب خارج کنید و شربت را از یخچال دربیاورید و قاشق قاشق روی خاگینه بریزید. 5- خاگینه را برگردانده و روی طرف دیگر نیز کم کم شربت بریزید تا شربت جذب خاگینه شود. 6- بعد از اینکه شربت را روی خاگینه ریختید آن را با پودر نارگیل و پودر پسته تزیین کنید.

فوت فن و نکات مهم برای درست کردن خاگینه مغزدار خوشمزه و مجلسی

1- تابه ای که برای پخت خاگینه انتخاب میکنید کوچک نباشد چون خاگینه مغز پخت نمیشود. 2- شربت را زیاد نجوشانید چون شکرک میبندد. 3- ماستی که برای خاگینه استفاده میکنید نباید شل باشد چون باعث میشود آرد بیشتری مصرف شود که این کار باعث سفت شدن خاگینه میشود. 4- در هنگام پختن خاگینه، اگر وسط خمیر پف کرد با یک چنگال آن را سوراخ کنید تا هوای زیر آن خارج شده و سطح خاگینه به طور یکنواخت سرخ شود. 5- دقت کنید حتما شربت سرد و خاگینه حتما داغ باشد تا شربت کاملا جذب خاگینه شود. اگر هر دو داغ باشند، خاگینه له می‌شود و اگر هر دو سرد باشند شربت جذب خاگینه نمی‌شود. 6- شربت را آرام آرام بریزید چون اگر یکدفعه بریزید خاگینه خمیر میشود و شربت به همه جای خاگینه نمیرسد. 7- اندازه شربت سلیقه ای است اگر کم شیرین دوست دارید می توانید میزان شکر و حتی کل شربت را کم و زیاد کنید. 8- این مقدار مواد برای حدود 6 الی 8 نفر کافی میباشد، اما اگر برای تعداد کمتر یا بیشتر خواستید “خاگینه مغزدار تبریزی ” درست کنید مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. گردآوری از مجله پاموه مطالب پیشنهادی چطور “میگو پلو” مجلسی درست کنم؟ چطور “کشک بادمجان” خوشمزه درست کنم؟ چطور “پاستا مرغ” با سس آلفردو درست کنم؟
نظرات: 8 مشاهده