سفید کردن دندان - لیست کامل روش های خانگی

برای سفید کردن دندان های زرد روش های زیادی وجود دارد. در این مطلب به برخی از روش های طبیعی و خانگی برای سفید کردن دندان اشاره شده است که عملی هستند و از روش های دندانپزشکی ارزانترند.

چرا دندان ها زرد می شود ؟

زرد شدن دندان می تواند به دلایل زیر اتفاق بیافتد.
  •  افزایش سن و پیری
  • دلایل ارثی و ژنتیکی
  • خشک بودن بیش از حد دهان
  • نفس کشیدن از دهان بجای نفس کشیدن از بینی
  • استفاده بیش از حد از فلوراید
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و مسواک نزدن
  • مصرف بیش از حد چای ، قهوه و حتی نوشیدنی های الکلی
  • برخی از خوراکی ها
  • برخی از بیماری ها
  • سیگار کشیدن
  • ضربه
  • مصرف دوزهای بالای برخی از آنتی بیوتیک های قوی
  • آلودگی شدید هوا
  • متابولیسم نامناسب بدن
مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری می تواند باعث تغییر رنگ همیشگی دندان نوزاد شود. سفید کردن دندان - لیست کامل روش های خانگی سفید کردن دندان - لیست کامل روش های خانگی

روش های خانگی برای سفید کردن دندان

روش های زیادی برای سفید کردن دندان در خانه وجود دارد به شرطی که زردی دندان به دلیل مصرف داروها ، سیگار ، ضربه و مسائل ژنتیکی نباشد.بیشتر این روش ها برای سفید کردن دندان هایی کاربرد دارند که به دلیل رعایت نکردن بهداشت و مسواک نزدن ، زرد شده اند.

1 - با جوش شیرین مسواک بزنید

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم در خانه کاربردهای بیشماری دارد.جوش شیرین یک سفید کننده دندان خانگی است و در بسیاری از خمیر دندان ها از جوش شیرین استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که خمیر دندان های حاوی جوش شیرین بیشتر از خمیر دندان های بدون جوش شیرین برای سفیدی دندان ها ، مفیدند. جوش شیرین با خنثی کردن اسیدهای تولید شده توسط باکتری های عامل جرم دندان ، این جرم ها را نرم کرده و به از بین بردن جرم دندان کمک می کند. برای این منظور ¼ قاشق چای خوری جوش شیرین را روی مسواک خود بریزید و کمی خمیر دندان به آن بزنید و مسواک بزنید.سپس دندان ها را با آب گرم خوب بشویید. از این روش نباید بیش از دوبار در هفته استفاده کنید. نکته : استفاده بیش از حد از جوش شیرین می تواند به دندان های شما آسیب وارد کند.

2 - با هیدروژن پراکسید قرقره کنید

هیدروژن پراکسید نیز یک سفید کننده خانگی و موثر برای رفع زردی دندان ها است .این محلول می تواند باکتری های مضر محیط دهان را از بین برده و به رفع بودی بد دهان کمک کند. در یک مطالعه ادعا شده است که مسواک زدن با خمیر دندانهای حاوی هیدروژن پراکساید دوبار در روز ، می تواند در عرض 6 هفته ، دندان ها را 62% سفیدتر کند. دهانشویه های حاوی هیدروژن پراکساید هم می توانند برای از بین بردن جرم های دندان مفید باشند.برای این منظور می توانید از روش زیر استفاده کنید. یک قاشق چای خوری هیدروژن پراکساید 3% را با نصف قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط کرده و به آرامی بر روی دندان های خود بمالید. از این روش می توانید دو الی سه بار در هفته استفاده کنید. نکته : استفاده بیش از حد از هیدروژن پراکساید نیز می تواند به مینای دندان آسیب وارد کند.

3 - برای سفید کردن دندان از روغن نارگیل استفاده کنید

درباره خواص روغن نارگیل قبلا هم چندین مطلب مختلف منتشر کرده ایم . این روغن گیاهی برای سلامت دهان و دندان نیز بسیار مفید است . روغن نارگیل دارای اسید لاوریک است که خواص آنتی بیوتیک طبیعی و ضد التهاب دارد. اسید لاوریک می تواند باکتری های ایجاد کننده پلاک دندان را نابود کرده و به سفید شدن دندان هم کمک کند. در برخی از مطالعات اشاره شده است که استفاده از روغن نارگیل برای سفید کردن دندان کاملا موثر است و عوارض جانبی در پی ندارد.برای این منظور می توانید از روش زیر استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به دندان های خود بمالید و 15 الی 20 دقیقه به حال خود رها کنید.سپس دهان خود را با آب گرم و بدون ماده شوینده ، بشویید. بعد از یک ساعت طبق معمول ، مسواک بزنید.

4 - برای سفید کردن دندان ها از ریحان استفاده کنید

ریحان نیز می تواند برای رفع زردی دندان بسیار مفید باشد. همچنین ریحان می تواند از پریودنتیت یا التهاب بافت های اطراف دندان جلوگیری کند. در یک مطالعه مشخص شده است که دهان شویه ها و خمیر دندان های حاوی اسانس ریحان اثرات قوی تری برای از بین بردن جرم دندان و محافظت از دندان ها دارند. برای استفاده از این خاصیت می توانید برگ ریحان تازه را تهیه کرده و چند ساعت زیر نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود. سپس برگ خشک را با دست کاملا خرد کنید و با خمیر دندان خود مخلوط کرده و مسواک بزنید.

5 - استفاده از پوست پرتقال برای سفید کردن دندان ها

پوست پرتقال یکی از رایج ترین و محبوب ترین روش های سفید کردن دندان در جهان است .مواد موجود در پوست پرتقال خواص اسیدی دارد و نوعی سفید کننده بسیار قوی برای دندان محسوب می شود. همچنین پوست پرتقال حاوی لیمونن است که می تواند برای رفع لکه های ناشی از سیگار کشیدن و یا خوردن چای و قهوه بسیار مفید باشد . در یک مطالعه در امریکا مشخص شده است که خمیر دندان های حاوی دی لیمونن ، تاثیر بسیار بهتری برای رفع لکه های ناشی از سیگار کشیدن و نوشیدن چای و قهوه دارد. برای استفاده از این خاصیت می توانید پوست پرتقال تازه را بر روی دندان های خود بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید. از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید.

6 - خوردن سیب

سیب خوردن مانند مسواک زدن عمل می کند و می تواند به خوبی زردی دندان را رفع کند.طبق جدیدترین مطالعات انجام شده در امریکا ، سیب می تواند زردی دندان به دلیل سیگار کشیدن و خوردن چای و قهوه را به خوبی درمان کند.فقط کافی است روزی یک عدد سیب را با پوست بخورید.

7 - از چریش استفاده کنید

در کشور هند از برگ و ساقه چریش برای مسواک زدن استفاده می کنند.چریش براحتی می تواند دندان ها را سفید کند. همچنین برای درمان بوی بد دهان و جرم های دهان بسیار مفید است . چریش خواص آنتی بیوتیک طبیعی نیز دارد. برای این منظور می توانید از روش زیر استفاده کنید. اسانس برگ چریش را روی مسواک بریزید و مسواک بزنید.5 دقیقه دندان های خود را به حال خود رها کرده و سپس با آب گرم بشویید. بعد از یک ساعت به روش معمول و با خمیر دندان مسواک بزنید. از این روش می توانید روزی یکبار استفاده کنید.

8 - از توت فرنگی استفاده کنید

توت فرنگی نیز می تواند برای رفع  زردی دندان ها بسیار مفید باشد. توت فرنگی سرشار از ویتامین C است و خاصیت ضد التهاب نیز دارد. برای استفاده از این خاصیت می توانید : توت فرنگی را با ته قاشق له کنید و بر روی دندان ها و لثه ها بمالید و حدود 15 دقیقه ماساژ دهید .از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید. همچنین می توانید توت فرنگی را با مقدار بسیار کمی جوش شیرین مخلوط کرده و با خمیر دندان خود استفاده کنید. از این روش می توانید 2 بار در هفته استفاده کنید.
درمان هایی که در ادامه اشاره خواهند شد ، توسط متخصصان تایید نشده اند ولی تعدادی از افرادی که از این درمان ها استفاده کرده اند نتایج رضایت بخشی گزارش داده اند.

9 - از زردچوبه استفاده کنید

ممکن است عجیب به نظر برسد ولی زردچوبه نیز می تواند برای سفید کردن دندان ها مفید باشد. زردچوبه خواص ضد التهابی و انتی بیوتیک طبیعی دارد که به دلیل وجود ماده ای به نام کورکومین است. کورکومین می تواند برای مشکلات لثه نیز مفید باشد. در برخی از تحقیقات اشاره شده است که کورکومین می تواند برای پیشگیری از سرطان لثه مفید باشد. برای این منظور می توانید از روش زیر استفاده کنید. یک قاشق چای خوری زردچوبه را در همان میزان آب مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را بر روی دندان های خود به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید .سپس با آب ولرم بشویید و بعد از 1 ساعت مسواک بزنید. و یا می توانید یک قاشق چای خوری زردچوبه را با نصف قاشق جوش شیرین مخلوط کرده و کمی روغن نارگیل به آن اضافه کنید و دو بار در هفته به مدت 15 دقیقه این مخلوط را بر روی دندان های خود مالش دهید.

10 - از سرکه سیب استفاده کنید

سرکه سیب نیز یک ماده ضد عفونی کننده و ضد التهاب است و می تواند برای سفیدی دندان ها مورد استفاده قرار گیرد .اسید استیک موجود در سرکه سیب خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد .البته برخی از تحقیقات نشان داده است با وجود اینکه سرکه سیب برای سفید شدن دندان و رفع جرم دندان مفید است ولی می تواند به بافت دندان آسیب وارد کرده و آن را شکننده کند.

11 - سفید کردن دندان با زغال فعال

با استفاده از زغال فعال نیز می توانید دندان ها را سفید کنید که قبل در مطلب «سفید کردن دندان با زغال فعال» به این موضوع اشاره کرده ایم .

روش های پیشگیری از زرد شدن دندان

  •  حتما هر روز باید دندان های خودتان را مسواک بزنید.
  • گاهی از دهانشویه های ضد باکتری استفاده کنید
  • بعد از هربار غذا خوردن باید مسواک بزنید
  • چند دقیقه بعد از نوشیدن قهوه و چای ، آب بخورید .اگر میل ندارید می توانید آب را قرقره کرده و بیرون بریزید.
  • هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید
  • سیگار کشیدن را ترک کنید
  • همیشه زبان خود را نیز مسواک بزنید
در صورتی که تمام نکات برای جلوگیری از زرد شدن دندان را انجام داده اید ولی بدون دلیل دندان های شما زرد شده است حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. نکات :
  1. قبل از استفاده از گیاهان به منظور دارویی ، مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید
  2. سرکه سیب فقط در صورتی که طبیعی و اصل باشد مفید است .
  3. هیچگاه دو روش مختلف را به صورت همزمان استفاده نکنید.
  4. در استفاده از این روش ها زیاده روی نکنید و صبر داشته باشد.
تهیه و ترجمه اختصاصی : pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده