عرق رازیانه - لیست خواص + تداخل دارویی و عوارض جانبی

رازیانه یکی از گیاهان دارویی است که در بسیاری از کشورهای جهان از هزاران سال قبل مورد استفاده قرار می گرفته است.از رازیانه برای کاهش التهاب ، کاهش درد قاعدگی ، درمان مشکلات معده و روده و بسیاری از سایر مشکلات استفاده می شود. در این مطلب به چند مورد از رایج ترین فواید مصرف عرق رازیانه اشاره می کنم .

خواص و فواید عرق رازیانه

در طب سنتی کشورهای مختلف معمولا از عرق رازیانه برای درمان سرفه ، شکم درد ، درد معده ، تهوع و استفراغ ، یبوست ، بیخوابی ، آرتریت و همچنین افزایش شیر مادر استفاده می شود.عرق رازیانه با نام عرق بادیان نیز در بازار موجود است. عرق رازیانه - لیست خواص + تداخل دارویی و عوارض جانبی عرق رازیانه - لیست خواص + تداخل دارویی و عوارض جانبی

1 - درمان ناراحتی گلو و معده

یکی از رایج ترین کاربردهای عرق رازیانه در طب سنتی ، رفع مشکلات گوارشی مانند دردهای معده ، سوزش گلو به دلیل ریفلاکس اسید معده ، نفخ ، اسهال ، یبوست و ... با وجود اینکه مطالعات بسیار کمی در این مورد وجود دارد و هنوز تحقیقات علمی این موضوع را تایید نکرده اند ولی افراد بسیاری برای رفع این مشکلات از عرق رازیانه استفاده کرده و نتیجه گرفته اند. آنتول موجود در عرق رازیانه می تواند عملکرد معده را بهبود داده و باعث تسریع تخلیه معده شود.(1) همچنین می تواند از زخم معده ناشی از مصرف الکل جلوگیری کند. (2) در یک مطالعه نیز مشخص شده است که استفاده از ترکیب عرق رازیانه با کورکومین می تواند برای کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر مفید باشد.

2 - برای درمان کولیک نوزاد یا قلنج نوزاد مفید است

از آنجایی که رازیانه تاثیر مستقیمی بر روی سیستم گوارشی دارد و می تواند سیستم گوارشی را به سرعت آرام کند ، می تواند برای درمان قلنج نوزاد مفید باشد. (3)

3 - برای کاهش درد قاعدگی مفید است

عرق رازیانه دارای موادی است که در بدن مانند هورمون استروژن عمل می کنند.به همین دلیل استفاده از این عرق گیاهی می تواند باعث افزایش میل جنسی شده و علائم یائسگی را کاهش داده و به کاهش درهای قاعدگی کمک می کند. در یک تحقیق مشخص شده است که مصرف عرق رازیانه چند روز قبل از قاعدگی همراه با ویتامین E می تواند علائم ناراحت کننده پیش از قاعدگی را کاهش دهد و این اثر حتی می تواند بیشتر از ژلوفن و ایبوپروفن باشد.

4 - برای کاهش علائم یائسگی مفید است

همان طور که در بند قبل اشاره شد ، رازیانه در بدن مانند هورمون استروژن عمل می کند و می تواند علائم ناراحت کننده یائسگی را کاهش دهد.علائمی مانند : گرگرفتگی ، عرق کردن ، ناراحتی های قلبی ، افسردگی ، عصبانیت ، خستگی و بیحوصلگی ، اضطراب ، استرس ، مشکلات جنسی ، ناراحتی های مفصلی و عضلانی .

5 - از رشد موهای زائد در زنان جلوگیری می کند

برخی از زنان به دلیل تغییرات هورمونی و چرخه های قاعدگی نامنظم دچار رشد موهای زائد در صورت ، چانه ، گردن ، سینه و سایر بخش های بدن می شوند. با وجود اینکه دلیل این مشکل هنوز به صورت کامل مشخص نیست ولی می توانید با استفاده از رازیانه نوعی پماد درست کنید تا از شر این موهای زائد خلاص شوید. برای این منظور می توانید یک قاشق چای خوری عرق رازیانه را با کمی روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی پوست محل روش موهای زائد بمالید.همزمان می توانید از دمنوش رازیانه استفاده کنید و یا عرق آن را به چای مصرفی خود اضافه کنید.

6 - برای درمان جوش مفید است

عرق رازیانه خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی بسیار خوبی دارد که می تواند برای درمان جوش های صورت بسیار مفید باشد. این خاصیت باعث می شود که جوش های صورت کمتر شده و همچنین جای جوش های قبلی سریع تر از بین برود. علاوه بر این ، این عرق گیاهی حاوی لیمونن و آنتول است که برای درمان جوش بسیار مفید هستند.برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش زیر استفاده کنید : دو قاشق چای غذاخوری عرق رازیانه را با کمی روغن نارگیل مخلوط کرده و کمی پودر جو دوسر و عسل به آن اضافه کرده و بخوبی مخلوط کنید.خمیر به دست آمده را بر روی صورت خود بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم و بدون ماده شوینده بشویید. از این روش می توانید یکبار در روز استفاده کنید نباید بیش از 14 روز به صورت پی در پی استفاده شود.بعد از 14 روز حداقل باید 7 روز به پوست صورت استراحت دهید.

7 - استفاده برای درمان سلولیت

عرق رازیانه حاوی ترکیباتی معروف به آنتول است که بسیار شبیه به هورمون استروژن عمل می کند.علاوه بر این ، این عرق گیاهی خاصیت دیورتیک دارد و از طرفی به کاهش چربی ها و سموم بافت ها کمک می کند. آتنول باعث تحریک تولید کلاژن شده و پوست را نرم و لطیف می کند.برای این منظور می توانید از روش بند 6 استفاده کنید.

8 - از پیری زودرس جلوگیری می کند

رادیکال های آزاد می توانند اکسیژن رسانی به پوست را با مشکل مواجه کرده و باعث ایجاد چین و چروک و لک های پوستی و در نتیجه باعث پیری زودرس شود.عرق رازیانه خواص آنتی اکسیدانی دارد و می تواند رادیکال های آزاد موجود در بدن را کاهش داده و استرس اکسیداتیو بدن را کم کند. برای این منظور می توانید عرق رازیانه را با کمی ماست مخلوط کرده و بر روی صورت خود قرار دهید.همچنین نوشیدن دمنوش و عرق رازیانه می تواند برای شفاف و زیباتر شدن پوست بسیار مفید باشد.

9 - پف و کیسه های زیر چشم را کاهش می دهد

برای این منظور می توانید کمی عرق رازیانه را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود.سپس این خمیر خنک را بر روی محل پف زیر چشم قرار داده و بعد از 20 دقیقه برداید و محل را با آن ولرم بشویید. از این روش می توانید دوبار در روز و به مدت حداکثر 21 روز استفاده کنید.

10 - از سفید شدن زود هنگام مو جلوگیری می کند

عرق رازیانه حاوی مواد معدنی مانند کلسیم ، پتاسیم ، روی ، آهن ، سلنیوم ، منگنز و ...است و خواص آنتی اکسیدانی دارد.با استفاده از این داروی گیاهی می توانید موهای خود را بخوبی تغذیه کرده سفید شدن مو را به تعویق بیاندازید. برای استفاده از این خاصیت می توانید روزانه یک فنجان دمنوش رازیانه میل کنید و یا عرق رازیانه را به چای خود اضافه کنید.همچنین می توانید به شامپوی خودتان کمی عرق رازیانه اضافه کنید. روش دیگر به این شکل است که یک قاشق چای خوری عرق رازیانه را با کمی روغن نارگیل مخلوط کرده به عنوان ژل مو ، به موها بمالید.

11 - از ریزش مو جلوگیری می کند

عرق رازیانه سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند کوئرستین است .همچنین دارای ترکیباتی مانند آنتول و لیونن است که می تواند برای سلامت موها بسیار مفید باشد .برای استفاده از این خاصیت می توانید مانند بند 10 عمل کنید.

12 - مشکلات پوست سر و شوره سر را درمان می کند

برای درمان شوره سر و خارش پوست سر می توانید از عرق رازیانه مانند روش بند 10 استفاده کنید. می توانید به آن مواد ، کمی هم سرکه سیب اضافه کنید.

13 - برای سلامت دهان و دندان مفید است

عرق رازیانه خاصیت ضد میکروبی و آنتی بیوتیک طبیعی دارد و می تواند به سلامت دهان و لثه کمک کند.همچنین با استفاده از این گیاه دارویی می توانید بوی بد دهان و نفس را از بین ببرید . برای این منظور می توانید دو قاشق غذاخوری عرق رازیانه را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و قرقره کنید.همچنین برای دریافت نتیجه سریع تر و بهتر می توانید 2 قطره اسانس میخک نیز به آب اضافه کنید.

14 -برای رفع مشکلات گوارشی مفید است

رازیانه از زمان های بسیار قدیم برای درمان مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه ، نفخ ، یبوست ، سوزش سر دل و ریفلاکس اسید معده مورد استفاده قرار می گرفته است . برای این منظور می توانید بعد از وعده نهار و شام ، دو قاشق غذاخوری عرق رازیانه را در یک لیوان آب ریخته و بنوشید.از این روش نباشید بیش از 21 روز به صورت پی در پی استفاده کنید.

15 - از برخی از سرطان ها پیشگیری می کند

رازیانه خواص آنتی اکسیدانی بسیار خوبی دارد و می تواند برای کاهش استرس اکسیداتیو بدن بسیار مفید باشد.آنتول موجود در عرق رازیانه می تواند از ابتلا به بسیاری از سرطان ها پیشگیری کند.لیمونن و کوئرستین موجود در آن نیز می توانند برای پیشگیری از سرطان پستان مفید باشند.

16 - کاهش وزن با رازیانه

این عرق گیاهی تاثیر بسیار خوبی در کاهش اشتها و کاهش وزن دارد.علاوه بر این می تواند متابولیسم بدن را افزایش داده و میزان سوزاندن کالری را در بدن بیشتر کند. از طرفی ، عرق رازیانه خاصیت دیورتیک دارد و می تواند به دفع سریع تر سموم و مواد زائد از بدن کمک کرده و آب اضافی بدن را کاهش دهد.برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش زیر استفاده کنید : دو قاشق غذاخوری عرق رازیانه را در یک لیوان آب ولرم بریزید و یک ساعت قبل از وعده نهار و شام ، بنوشید. از این روش نباید بیش از 21 روز به صورت پی در پی استفاده شود.

17 - به درمان کم خونی کمک می کند

عرق رازیانه حاوی مقدار خوبی آهن و سایر ویتامین های مورد نیاز بدن است و می تواند نوعی درمان خانگی و گیاهی برای کم خونی باشد.مصرف منظم عرق رازیانه می تواند هموگلوبین خون را نیز افزایش داده و اکسیژن رسانی به بافت های بدن را بهبود بخشد .

18 - به درمان سرفه کمک می کند

از این عرق گیاهی می توانید برای درمان سرفه و گلو درد نیز استفاده کنید.برای این منظور می توانید کمی عرق رازیانه را در یک لیوان آب بریزید و قرقره کنید. همچنین می توانید با این آب بخور کنید.

19 - به سلامت قلب کمک می کند

این خاصیت در کشور هند طرفداران بسیاری دارد.عرق رازیانه می تواند سطح اسید آمینه هوموسیستئین را در خون متعادل نگه دارد. زمانیکه میزان هوموسیستئین در خون بیش از حد بالا رود می تواند باعث افزایش احتمال حمله قلبی و سکته مغزی شود. علاوه بر این ، عرق رازیانه می تواند باعث کاهش کلسترول خون شود.این داروی گیاهی حاوی ویتامین C است که می تواند به کاهش رادیکال های آزاد در بدن کمک کند.

20 - باعث بهبود عملکرد مغز می شود

عرق رازیانه حاوی مقدار مناسبی پتاسیم است که می تواند ارتباط الکتریکی سلول های عصبی را در کل بدن تقویت کند.همچنین می تواند عملکرد مغز را افزایش داده و مهارت های شناختی را بهبود بخشد ، از زوال عقل جلوگیری کرده و افسردگی را کاهش می دهد .

21 - کلسترول خون را کاهش می دهد

رازیانه می تواند از جذب کلسترول مواد خوراکی جلوگیری کرده و باعث کاهش کلسترول خون شود.

22 - فشار خون را کاهش می دهد

این عرق گیاهی به دلیل داشتن پتاسیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت قلب ، می تواند سطح فشار خون را در محدوده نرمال نگه دارد. همچنین می تواند ضربان و تپش قلب را کاهش دهد .

23 - به بهبود سلامت چشم و بینایی کمک می کند

عرق رازیانه دارای آنتی اکسیدان هایی است که می تواند سلامت چشم را افزایش داده و از انقباضات ماکولا جلوگیری کند.

24 - شیر مادر را افزایش می دهد

به صورت سنتی از رازیانه برای افزایش شیر مادر استفاده می شود. این گیاه دارویی می تواند تولید پرولاکتین را تحریک کرده و شیر مادر را افزایش دهد سایر خواص :
  •  به درمان استرس و اضطراب کمک می کند
  • باعث افزایش حافظه و قدرت تمرکز می شود
  • قند خون را کاهش می دهد
  • برای کبد و کلیه مفید است
  • رازیانه می تواند سایز سینه را افزایش دهد
  • از پوکی استخوان جلوگیری می کند

مصرف عرق رازیانه در بارداری

مصرف کم و گاه به گاه رازیانه معمولا عوارضی در بارداری ندارد ولی در برخی از مطالعات ادعا شده است که مصرف دارویی رازیانه در بارداری می تواند مضر باشد.به دلیل این که این عرق گیاهی می تواند هورمون های بدن زنان را تحت تاثیر قرار دهد در دوران بارداری توصیه نمی شود. در برخی از گزارشات اشاره شده است که عرق رازیانه می تواند باعث سقط جنین و زایمان زودرس شود که در این مورد تحقیقات قابل استنادی وجود ندارد.

مصرف عرق رازیانه در شیردهی

به نظر می رسد مصرف عرق رازیانه در شیردهی خطری ندارد ولی در هر صورت با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی عرق رازیانه

این داروی گیاهی در صورتی که به صورت معمول و کم مصرف شود معمولا عوارض جانبی ندارد.ولی مصرف دارویی این عرق می تواند در برخی از موارد باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.برای مثال :
  •  می تواند احتمال بلوغ زودرس را افزایش دهد
  • باعث بزرگ شدن سینه می شود
  • می تواند باعث هیپرپرولاکتینمی یا بالا رفتن هورمون پرولاکتین شود
  • در برخی از موارد می تواند باعث نازایی شود که با قطع مصرف ، این عارضه سریعا از بین می رود
  • می تواند باعث شیرریزش یا گالاکتوره Galactorrhea شود (خارج شدن خودبخودی شیر از سینه)
  • می تواند حساسیت ایجاد کند
  • می تواند باعث فتودرماتیت شود. در دوره درمان با عرق رازیانه نباید زیاد در معرض نور خورشید باشید . آفتاب نگیرید و از دستگاه سولاریم استفاده نکنید .
  • مصرف طولانی مدت و بیش از حد عرق رازیانه می تواند احتمال سرطان را افزایش دهد.نباید بیش از 21 روز به صورت پی در پی استفاده شود و بین هر 21 روز باید 7 روز استراحت کنید.

تاثیر عرق رازیانه بر روی قاعدگی

عرق رازیانه می تواند خونریزی قاعدگی را بیشتر کند.همچنین دوره های قاعدگی را تحت تاثیر قرار می دهد . تداخل دارویی عرق رازیانه تداخل دارویی عرق رازیانه

تداخل دارویی عرق رازیانه

در استفاده کم و معمول ، عرق رازیانه تداخل دارویی ایجاد نمی کند ولی اگر از این عرق گیاهی به صورت زیاد و دارویی استفاده کنید ممکن است با برخی از داروها تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. برای مثال : نکته :
  1. در افراد مبتلا به صرع ، عرق رازیانه می تواند باعث تشنج شود
  2. در افرادی که سابقه حمله قلبی و سکته مغزی دارند باید فقط با اطلاع پزشک مصرف شود
  3. می تواند اثرات داروهای پیشگیری از بارداری را تحت تاثیر قرار داده و باعث بارداری ناخواسته شود
  4. افرادی که دچار سرطان تخمدان ، سرطان رحم و سرطان پستان هستند نباید عرق رازیانه مصرف کنند
  5. مصرف مدام عرق رازیانه می تواند باعث مشکلات پروستات در مردان شود.
  6. مصرف مداوم و روزانه رازیانه می تواند باعث ناباروری مردان شود که این عارضه با قطع مصرف ، به سرعت از بین می رود.
تهیه و ترجمه اختصاصی : pamuh.com©
نظرات: 1 مشاهده