چطور "آش شله قلمکار" درست کنم؟ + مواد لازم برای 20 نفر

چطور "آش شله قلمکار" درست کنم؟ + مواد لازم برای 20 نفر

آموزش پخت آش شله قلمکار,طرز تهیه آش شله قلمکار,آش شله قلمکار آموزش پخت آش شله قلمکار,طرز تهیه آش شله قلمکار,آش شله قلمکار

مواد لازم برای درست کردن آش شله قلمکار

سبزی آش (اسفناج، مرزه، ریحان، جعفری، نعناع، گشنیز) 1 کیلو
لوبیا چیتی 1 لیوان
گندم 1 لیوان
عدس 2 لیوان
نخود 1 لیوان
برنج ریز مخصوص آش 2 لیوان
گوشت بدون استخوان 600 گرم
پیاز بزرگ  3 عدد
سیر 10 حبه
روغن، کشک،نمک، فلفل سیاه و زردچوبه  به میزان لازم

دستور پخت و مراحل درست کردن آش شله قلمکار

1- اولین کاری که در پختن انواع آش انجام میدهیم باید از یک شب قبل حبوبات مورد نیاز آش را بخیسانیم، تا هم نفاخی حبوبات از بین برود و هم زودتر پخته شوند، بهتر است 2 الی 3 مرتبه آب آن ها را بیرون بریزیم، البته برای خیساندن عدس 2 ساعت کافی میباشد. 2- پوست 2 عدد از پیاز ها را گرفته و خلالی برش میزنیم و آبکش کرده و آب آنها را کامل میگیریم و در تابه ای که روی شعله با حرارت ملایم گذاشته و داخلش روغن داغ کرده ایم میریزیم و آنقدر تفت میدهیم که پیاز ها طلایی و نرم شوند بعد سیر ها را بسیار ریز خرد کرده و به مدت 1 دقیقه با حرارت کم همراه با پیاز ها تفت میدهیم. 3- گندم ها را بعد از چند ساعت خیساندن آبکش کرده و میشوییم و داخل یک قابلمه میریزیم و روی آن را تا جایی که سطح گندم ها پوشانده شوند آب میریزیم (حدود 5 الی 6 لیوان)، قابلمه را روی اجاق گذاشته و گندم ها را با حرارت ملایم میپزیم. 4-  نخود ها را شسته و داخل یک قابلمه دیگر میریزیم و روی آن آب میریزیم و با حرارت متوسط میپزیم، پس از حدود 40 دقیقه لوبیا ها را هم داخل قابلمه میریزیم و منتظر میمانیم تا با هم خوب مغز پخت شوند. 5- درون یک قابلمه دیگر چند لیوان آب سرد میریزیم و روی حرارت ملایم قرار میدهیم و گوشت را پس از شستن درون قابلمه ای میریزیم، بعد پوست پیاز را گرفته و میشوییم و به چند قسمت برش میزنیم و داخل قابلمه گوشت میریزیم و گوشت ها را میپزیم. 6- پس از اینکه گوشت ها پختن، ریش ریش میکنیم و کنار میگذاریم، برنج و عدس را داخل قابلمه ای ریخته و روی آن ها آب میریزیم و میگذاریم تا بپزند. 7- سبزی آش را پاک کرده، شسته و خشک میکنیم، بعد به صورت ریز ریز خرد میکنیم و بعد از پخته شدن برنج و عدس، سبزی ها را هم داخل قابلمه میریزیم تا داخل قابلمه نرم شوند. 8- بعد از 20 الی 25 دقیقه نخود، لوبیا، گندم پخته شده و گوشت های ریش ریش شده را هم داخل قابلمه میریزیم و آب گوشت را هم از صافی گذرانده و داخل قابلمه آش میریزیم. 9- در این مرحله از "طرز تهیه آش شله قلمکار" ، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و نصف پیاز داغ و سیر داغ را داخل قابلمه میریزیم و خوب هم میزنیم تا آش مزه ادویه ها را به خود بگیرد، اگر آب آش کم بود چند لیوان آبجوش داخل قابلمه میریزیم و درب قابلمه را میگذاریم و صبر میکنیم تا آش کاملا جابیفتد. 10- مدت پخت آش طولانی وحرارت آن کم باشد ومدام هم بزنید که همه مواد کاملا مخلوط شوند و جا بیفتند، بعد از اینکه آش شله قلمکار کاملا جا افتاد و لعابدار شد درون ظرف های سرو میریزیم و با کشک و نعناع داغ و پیاز داغ تزئین میکنیم.

نکات مهم درست کردن آش شله قلمکار

1- استفاده از آب قلم گاو یا گوسفند این آش را خوشمزه تر میکند. 2-برای تهیه این آش به مقدار یکسان از هر سبزی در آش استفاده می کنیم. 3- در صورتی که ترخون و مرزه تازه در دسترس نیست، از سبزی خشک هم می توانید استفاده کنید. 4- باید مدت پخت آش آنقدر باشد که تمامی حبوبات آن کاملا له شوند و یا میتوانید حبوبات را بعد از پختن با گوشتکوب له کرده و داخل آش بریزید. 5- این مواد برای حدود 15 الی 20 نفر است البته آش همیشه مقدارش زیاد می‌شود شما می‌توانید به تناسب مواد آن را کم یا زیاد کنید. 6- باید مدام آش شله قلمکار را هم زد و آب را کم کم به آن اضافه کرد زیرا این آش باید به سفتی حلیم باشد. 7- آش شله قلمکار به عنوان یک غذای کامل محسوب میشود که می‌توان آن را در وعده صبحانه، نهار و شام میل کرد. گردآوری از مجله پاموه مطالب پیشنهادی چطور “کباب کوبیده” را در فر درست کنم؟ چطور “پیتزا پپرونی” درست کنم؟ چطور “آش رشته” درست کنم؟
نظرات: 0 مشاهده