عرق کاسنی - خواص و مضرات - تداخل دارویی

عرق کاسنی یکی از عرقیات بسیار پرخاصیت و مفید است که در این مطلب به برخی از خواص آن اشاره می کنیم . لطفا با ما همراه باشید .

خواص عرق کاسنی

کاسنی منبع بسیار خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند روی ، منیزیم ، کلسیم ، منگنز ، فولات ، پتاسیم و ویتامین E , A , k و ویتامین C است .برخی از خواص عرق کاسنی عبارتنداز :

1 - به هضم غذا کمک می کند

عرق کاسنی برای سلامت سیستم گوارشی بسیار مفید است. کاسنی دارای آنزیمی به نام اینولین است که نوعی پروبیوتیک بسیار قوی است .اینولین برای درمان بسیاری از مشکلات روده ، ریفلاکس اسید معده ، سوء هاضمه و سوزش سر دل مفید است . عرق کاسنی - خواص  و مضرات - تداخل دارویی عرق کاسنی - خواص و مضرات - تداخل دارویی

2 - سلامت قلب را افزایش می دهد

اینولین موجود در عرق کاسنی نه تنها برای سیستم گوارشی بسیار مفید است ،‌بلکه می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش داده و باعث کاهش فشار خون شود.همچنین عرق کاسنی به مرور زمان می تواند احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد .در حال حاضر تحقیقات بیشتری برای یافتن دلیل کاهش کلسترول خون با مصرف کاسنی در حال انجام است . برخی از فنل های موجود در این عرق گیاهی ، خواص ضد ترومبوز و ضد آرتریت دارد و می تواند تعادل پلاسمای خون را بهبود بخشد.به همین دلیل مصرف عرق کاسنی می تواند برای سلامت قلب مفید باشد .

3 - به پیشگیری از سرطان کمک می کند

عرق کاسنی می تواند رشد تومورهای سرطانی را کاهش دهد .تحقیقات نشان داده است که این خاصیت به دلیل وجود آنتی اکسیدان های ضد سرطانی در این عرق گیاهی است . همچنین در برخی از تحقیقات اشاره شده است که اینولین موجود در این عرق ، می تواند سرعت رشد سلول های سرطان پستان را کاهش داده و به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند.

4 - عرق کاسنی درد آرتروز را کاهش می دهد

از زمان های بسیار قدیم و در طب سنتی از عرق کاسنی برای کاهش درد مفاصل استفاده می شده است . مطالعات بسیاری نشان داده است که کاسنی خواص ضد التهابی دارد و می تواند دردهای ناشی از آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت را کاهش دهد. از این عرق می توان برای کاهش دردهای عضلانی و حتی استخوان درد نیز استفاده کرد.

5 - کاهش وزن

اینولین موجود در عرق کاسنی نوعی فیبر طبیعی است .همچنین این عرق گیاهی حاوی آسید آمینه هایی است که می تواند باعث کاهش اشتها شود.مصرف عرق کاسنی با کاهش اشتها و با افزایش دفع مواد زاید از بدن و همچنین بهبود عملکرد روده می تواند به کاهش وزن سریع کمک کند.

6 - به درمان یبوست کمک می کند

باز هم اینولین موجود در عرق کاسنی در این مورد مفید است.اینولین می تواند حرکات روده را افزایش داده و ترشح مایعات را بیشتر کند. به طور کلی ، عرق کاسنی با بهبود هضم غذا می تواند از یبوست پیشگیری کند .

7 - تقویت سیستم ایمنی بدن

عرق کاسنی می تواند سیستم ایمنی بدن را به چند دلیل تقویت کند. این عرق گیاهی خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد و می تواند به کاهش عفونت عمومی بدن کمک کند.همچنین آنتی اکسیدان های موجود در آن می توانند استرس اکسیداتیو بدن را کاهش داده و به کاهش بیماری های عفونی کمک کند.

8 - به کاهش اضطراب کمک می کند

عرق کاسنی آرامبخش است و می تواند برای کاهش استرس و اضظراب بسیار مفید باشد.در یک تحقیق در سال 2016 ادعا شده است که مصرف عرق کاسنی می تواند جایگزین بسیاری از داروهای آرامبخش و خواب آور شود در حالی که عوارض جانبی این داروها را ندارد. کاهش استرس و اضطراب می تواند به تعادل هورمونی بدن کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی ، بی خوابی و حتی پیری زودرس را کاهش دهد .

9 - به درمان مشکلات کلیوی کمک می کند

عرق ریشه کاسنی می تواند ادرار را افزایش داده و نوعی دیورتیک طبیعی است . افزایش میزان ادرار می تواند دفع سموم بدن را تسریع کرده و به سلامت کلیه و حتی کبد کمک کند. همچنین ادرار کردن می تواند آب اضافی بدن را دفع کرده و حتی میزان چربی بدن را کاهش دهد. ـ(4% ادرار از چربی تشکیل شده است)

عوارض جانبی عرق کاسنی

معمولا مصرف متعادل و کم عرق کاسنی عوارض جانبی در پی ندارد. در صورتی که می خواهید از این عرق طبیعی به صورت دارویی استفاده کنید به نکات زیر توجه داشته باشید .
  •  در صورتی که در ماه های اول بارداری هستید ممکن است عرق کاسنی باعث سقط جنین شود
  • عرق کاسنی می تواند باعث باز شدن قاعدگی و افزایش خونریزی قاعدگی شود
  • ممکن است مصرف دارویی عرق کاسنی در دوران شیردهی خوب نباشد .
  • در صورتی که مشکلات کیسه صفرا دارید نباید عرق کاسنی مصرف کنید
  • در صورتی که به کاسنی حساسیت دارید نباید مصرف کنید.

جدول ارزش غذایی عرق کاسنی

هر 100 گرم عرق کاسنی طبیعی و خالص حاوی مواد زیر است
منیزیم 22 میلی گرم
آهن 0.8 میلی گرم
کلسیم 41 میلی گرم
فیبر 1.5 گرم
کربوهیدرات 17.5 گرم
کل چربی 0.2 گرم
پروتئین 1.4 گرم
انرژی 72 کیلوکالری
آب 80 گرم
فسفر 61 میلی گرم
پتاسیم 290 میلی گرم
سدیم 50 میلی گرم
روی 0.3 میلی گرم
ویتامین C 5 میلی گرم
تیامین 0.04 میلی گرم
ریبوفلاوین 0.03 میلی گرم
نیاسین 0.4 میلی گرم
ویتامین B6 0.4 میلی گرم
 

مصرف عرق کاسنی در بارداری

در ماههای اول بارداری ، مصرف عرق کاسنی ممکن است احتمال سقط جنین را افزایش دهد .در صورتی که سابقه سقط جنین دارید و یا به هر دلیلی ، احتمال سقط در شما بالاست ، توصیه می شود این عرق گیاهی را مصرف نکنید.

فواید عرق کاسنی در بارداری

  • کاسنی سرشار از ویتامین ها و مواد معنی مورد نیاز دوران بارداری است
  • عرق کاسنی می تواند جایگزین مناسبی برای قهوه و چای در دوران بارداری باشد و می تواند با کاهش هورمون کورتیزول در بدن ، استرس و اضطراب را در بارداری کاهش دهد. همچنین این عرق گیاهی می تواند مشکلات خواب را در زمان حاملگی درمان کند.
  • از مشکلات گوارشی رایج در دوران بارداری جلوگیری می کند . برای مثال ، مصرف عرق کاسنی در طول حاملگی می تواند تهوع ، استفراغ ، یبوست و نفخ بارداری را درمان کند.
  • زنان در دوره بارداری در معرض ابتلا به بیماری های عفونی مختلفی قرار دارند .عرق کاسنی نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است و می تواند از بسیاری از بیماری های عفونی جلوگیری کند .
  • این عرق گیاهی نوعی دیورتیک طبیعی است و می تواند با افزایش ادرار ، سموم اضافی را از بدن دفع کرده و به افزایش سلامت کلیه ها کمک کند
  • این عرق گیاهی نوعی چربی سوز طبیعی است و می تواند جلوی افزایش وزن زیاد را در دوره بارداری بگیرد .

عوارض چانبی عرق کاسنی در بارداری

  1. احتمال خطر سقط جنین را افزایش می دهد
  2. انقباضات رحمی را بیشتر می کند
  3. می تواند باعث مشکل حفظ تعادل در زنان باردار شود
  4. هورمون های بدن را از تعادل خارج می کند
  5. باعث کاهش اشتها در دوره بارداری می شود.زنان باردار در این دوره معمولا با مشکلاتی در غذا خوردن همراه هستند که مصرف عرق کاسنی می تواند این مشکلات را بیشتر کند
  6. می تواند باعث افزایش لک های پوستی در زنان حامله شود
توصیه می شود در دوران بارداری از مصرف بیش ار حد عرق کاسنی خودداری کنید.

تداخل دارویی عرق کاسنی

عرق کاسنی می تواند با داروهای کاهش قند خون مانند متفورمین تداخل ایجاد کند. همچنین این عرق گیاهی با داروهای کاهش فشار خون مانند کاپتوپریل و آتنولول و داروهای کاهش کلسترول خون مانند آتورواستاتین تداخل دارد.  
نظرات: 1 مشاهده