ترک سیگار - لیست روش های عملی و اصولی

سیگار کشیدن یکی از اعتیادهایی است که بسیاری از افراد دچار آن هستند ولی این اعتیاد ، یکی از قابل ترک ترین اعتیادهای جهان است و درصد مقاومت به مصرف دوباره آن بسیار بالا است .مصرف سیگار نه تنها برای خود فرد مضر است بلکه می تواند برای اطرافیان و حتی جنین نیز مضر باشد . در این مطلب از سایت پاموه، ترک سیگار با روش اصولی و عملی توضیح داده شده است . لطفا با ما همراه باشید . ترک سیگار - لیست روش های عملی و اصولی ترک سیگار - لیست روش های عملی و اصولی

روش ترک سیگار

سیگار کشیدن می تواند خطر حمله قلبی ، سکته مغزی و انواع سرطان ها را افزایش دهد که با ترک سیگار ، این خطر کاهش پیدا می کند.برخی از عوارض جانبی سیگار کشیدن معمولا با ترک سیگار از بین می رود. برای ترک کردن سیگار ، فرد سیگاری باید آماده ترک این اعتیاد باشد و تصمیم قطعی برای این کار را گرفته باشد و تحت فشار از طرف کسی نباشد. برخی از روش های ذکر شده در این مطلب شامل درمان های جایگزین نیکوتین ، اصلاح رفتار ، خودآموزی و در برخی از موارد مصرف داروهای خاص می باشد.
توجه : شما به هیچ عنوان مجاز به استفاده خودسرانه از داروها نیستید و قبل از مصرف هر نوع دارویی حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. این مطلب فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست . این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.
در درمان های جایگزین نیکوتین ، منبع دیگری بجز سیگار برای نیکوتین در نظر گرفته می شود.در این روش ، سیگار کشیدن ترک می شود و نیکوتین مورد نیاز بدن از منبع دیگری تامین می شود و به مرور این نیکوتین کاهش پیدا کرده و در نهایت کاملا قطع می شود. در حال حاضر از روش های مختلف می توان نیکوتین دریافت کرد.مانند آدامس نیکوتین ، چسب نیکوتین ، اسپری دهانی نیکوتین ، قرص زیر زبانی و ...
ترک سیگار با نیکوتین جایگزین در حال حاضر یکی از موثرترین روش های ترک محسوب می شود و میزان موفقیت آن 25% است .زمانی که این درمان همراه با مشاوره باشد ، میزان موفقیت تا 40% افزایش پیدا می کند.
همچنین داروی وارنیکلین (Varenicline) نیز نوعی داروی تجویزی است که برای ترک سیگار در بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد.اعتقاد پزشکان بر این است که داروی وارنیکلین دقیقا بر روی گیرنده های مشابه با گیرنده های نیکوتین اثر می گذارد و می تواند وابستگی مغز به نیکوتین را کاهش دهد. داروی تجویزی بوپروپیون نیز در برخی از موارد می تواند مورد استفاده قرار گیرد.علاوه بر داروهای شیمیایی ، برخی از سیگارهای الکترونیکی وجود دارند که کارتریج های قابل شارژ نیکوتین دارند و ادعا می شود که می تواند برای ترک سیگار مورد استفاده قرار گیرد. این مورد هنوز به صورت کامل مورد آزمایش و تحقیق قرار نگرفته است و ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشد . نکته بسیار مهم در زمان ترک سیگار این است که ناخواسته از داروهایی استفاده نکنید که بعد از ترک سیگار به این داروها معتاد شوید. پکیج های ترک در اینترنت وجود دارند که دقیقا این حالت را ایجاد می کنند .به این معنی که شما سیگار را به ظاهر ترک می کنید ولی به این پکیج ها معتاد می شوید !‌ و از چاله به چاه می افتید.

چرا باید مصرف سیگار را ترک کنم ؟

سیگار کشیدن می تواند مشکلات زیادی برای شما و اطرافیانتان ایجاد کند.در واقع اعتیاد به سیگار نوعی اعتیاد به نیکوتین است . ترک کردن نیکوتین در مواردی می تواند بسیار سخت باشد. سالانه حدود 484 هزار نفر در امریکا به دلیل عوارض جانبی ناشی از سیگار کشیدن جان خود را از دست می دهند.به عبارت دیگر 1 مورد از هر 5 مورد مرگ در امریکا ناشی از مصرف سیگار است . سیگار کشیدن می تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه ، حمله قلبی ، سکته مغزی ، بیماری های مزمن ریوی ، افزایش فشار خون و ... را به شدت افزایش دهد.افراد معتاد به سیگار معمولا 10 سال زودتر از یک فرد غیر سیگاری می میرند. همچنین توجه داشته باشید که این کار شما می تواند به دیگران نیز آسیب وارد کند.دود سیگار می تواند اطرافیان را در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری ها قرار دهد. سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند احتمال سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش دهد. تخمین زده می شود سالانه بیش از 40 هزار جنین به دلیل سیگاری بودن مادر و یا قرار گرفتن مادر در معرض دود سیگار دیگران ، سقط می شود. تحقیقات نشان داده است که کسانی که در معرض دود سیگار افراد سیگاری قرار دارند ، 24% بیشتر از دیگران به سرطان ریه مبتلا می شوند.سالانه بیش از 49 هزار نفر در امریکا به دلیل عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار ، جان خود را از دست می دهند. اگر در یک خانواده یکی از اعضا (مثلا پدر) سیگاری باشد ، احتمال سکته مغزی در جوانان آن خانه دو برابر افزایش پیدا می کند . چسب های نیکوتین بعد از چسباندن بر روی پوست چسب های نیکوتین بعد از چسباندن بر روی پوست دلایل زیادی برای ترک سیگار وجود دارد :
  •  دهان و نفس افراد سیگاری بسیار بد بو است .این بوی بد می تواند کیفیت زندگی زناشویی شما را بسیار خراب کند.
  • به مرور بو و طعم غذاها برای شما کاهش پیدا خواهد کرد.
  • احتمال ابتلا به بیماری های خطرناک بسیار زیاد است .برای مثال بیماری هایی مانند : سرطان ریه ، سرطان دهان ، سرطان لثه ، سرطان معده ، مری ، کلیه ، مثانه ، رحم ، تخمدان ، روده و ... بیماری های قلبی و عروقی ، حمله قلبی ، سکته مغزی ، افزایش فشار خون ، برونشیت ، پنومونی ، آمفیزم و... با ترک سیگار ، این عارضه به مرور زمان کاهش پیدا می کند و بعد از چند سال ، شما نیز مانند یک فرد عادی خواهید بود .
  • سیکار کشیدن برای شما ضرر مالی دارد. در حقیقت شما در حال سوزاندن پول خود هستید و هیچ سودی از این بابت دریافت نمی کنید.

مراحل ترک سیگار

برخی از افراد به هر دلیلی هیچ اعتقادی به این سوسول بازی ها ندارند و به یکباره و در یک لحظه سیگار را ترک می کنند .این افراد در بسیاری از موارد واقعا هم موفق هستند.ولی پزشکان توصیه می کنند برای ترک سیگار اینگونه عمل نکنید. برای ترک بهتر است گام به گام حرکت کنید تا شاهد کمترین عارضه در زمان ترک باشید.

1 ) آماده شدن برای ترک سیگار

یک تاریخ دقیق و غیر قابل تغییر برای ترک سیگار تعیین کنید و در صورت امکان سعی کنید یک دوست دیگر را نیز با خودتان همراه کنید.بهترین انتخاب می تواند یک روز در هفته آینده باشد.تصمیم گرفتن به ترک سیگار از همین الان و یا از فردا معمولا با شکست روبرو می شود.

2 ) روش سیگار کشیدن خود را تغییر دهید

در این مدتی که به زمان تعیین شده برای ترک سیگار مانده است ، روش سیگار کشیدن خود را کاملا تغییر دهید. برای مثال :
  •  سیگار را در جیب خود نگذارید
  • زمانی که در خانه هستید سیگار را داخل ماشین قرار دهید
  • دستی که با آن سیگار می کشیدید را عوض کنید
  • زمانی که احساس نیاز به کشیدن می کنید ، آدامس بجوید و یا میوه بخورید
  • برند سیگار خود را عوض کنید
  • یک جای خاص برای کشیدن سیگار انتخاب کنید. مثلا همیشه دم در خانه و یا بیرون از منزل بکشید .
  • سعی کنید در خانه و یا محل کار تنها نباشید
  • از قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران دوری کنید.
  • زمانی که احساس نیاز به سیگار می کنید ، چیزی بخورید ، مسواک بزنید و به هر طریقی که می توانید ذهن خودتان را مشغول کرده و دهانتان را با چیزی غیر از سیگار پر کنید.
  • حتما به دیگران و مخصوصا خانواده خودتان بگویید که از هفته آینده قصد دارید سیگار را ترک کنید.

3 ) عوارض ترک سیگار را بدانید

ترک کردن سیگار می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. برای مثال : خستگی و بی حوصلگی ، اضطراب ، زود عصبانی شدن ، افزایش شدید اشتها ، مشکل در تمرکز کردن ، درد عضلات ، احساس تشنگی که با آب خوردن رفع نمی شود و ... برای کاهش این علائم می توانید دائما فکر خود را مشغول نگه دارید . ورزش کنید ، به باشگاه بروید ، شنا کنید و تا جایی که می توانید ، تنها نمانید. شدیدا توصیه می شود مواظب رژیم غذایی خودتان باشید . بهتر است وعده های غذایی را بجای سه وعده در شش و حتی هشت وعده تقسیم کنید. بسیار مهم است که میزان غذای مصرفی خودتان را افزایش ندهید . فقط همان میزان سابق را در وعده های بیشتر تقسیم کنید.

4 ) رفتار خود را اصلاح کنید

زمانی که شما می خواهید ترک را آغاز کنید ، از چند روز قبل باید شروع به اصلاح برخی از رفتارهای خود کنید. برای مثال بسیاری از افراد دوست دارند بعد از خوردن غذا ، سیگار بکشند. این عادت را از همین امروز ترک کنید. یا اگر دوست داشتید قبل از خواب یک نخ بکشید ، از امروز باید این عادت را ترک کنید.

5 ) یک جایگزین مناسب برای نیکوتین پیدا کنید

همه افراد توان و قدرت ترک یکباره نیکوتین را در یک روز ندارند .این افراد محکوم به سیگار کشیدن تا آخر عمر نیستند.اگر شما هم نمی توانید سیگار کشیدن را یکباره ترک کنید می توانید از جایگزین های مناسب برای نیکوتین استفاده کنید و سپس به مرور ، این جایگزین ها را نیز ترک کنید. برخی از این جایگزین ها عبارتند از :

الف - چسب نیکوتین

چسب های نیکوتین بعد از چسباندن بر روی پوست ، به صورت پیوسته و منظم نیکوتین را از طریق پوست وارد جریان خون می کنند.این چسب ها با مقادیر مختلفی تولید می شوند که معمولا 7 ، 14 و 21 میلی گرمی هستند.در صورتی که روزانه بیش از 10 نخ سیگار می کشیدید توصیه می شود از چسب های نیکوتین 21 میلیگرمی استفاده کنید . اگر بیش از 5 نخ می کشیدید از چسب های 14 میلیگرمی و در صورتی که کمتر از 5 نخ بود از چسب های 7 میلیگرمی استفاده کنید. عوارض جانبی چسب های نیکوتین دار عوارض جانبی چسب های نیکوتین دار این چسب ها را می توانید از زمان بیدار شدن از خواب تا زمانی که دوباره می خوابید استفاده کنید.کمترین دوره استفاده از این چسب ها دو هفته است و معمولا توصیه می شود بیش از 10 هفته از این روش استفاده نکنید. برنامه ترک استفاده از این چسب ها نباید بیش از 8 هفته ادامه داشته باشد. نیکوترول از معروف ترین مارک های برچسب نیکوتین دار در جهان است .

عوارض جانبی چسب های نیکوتین دار

  •  سوزش ، خارش و قرمز شدن محل چسباندن چسب
  • سردرد و سرگیجه
  • بی خوابی ،
  • عصبی بودن ، پرخاشگری ،
  • درد مفاصل
  • قاعدگی های دردناک
  • احساس تغییر در طعم خوراکی ها

ب ) آدامس نیکوتین دار

آدامس های نیکوتین دار در طعم های مختلفی تولید می شوند و معمولا حاوی 2 یا 4 میلی گرم نیکوتین هستند. عوارض جانبی آدامس های نیکوتین دار
  • شکم درد ، سوزش سر دل
  • ناراحتی های گوارشی
  • تغییر در احساس طعم خوراکی ها
  • تهوع و استفراغ

د ) قرص زیر زبانی نیکوتین دار

این قرص های زیر زبانی در دوزهای 2 یا 4 میلی گرمی موجود هستند.دوز مناسب شما بر اساس میزان مصرف سیگار روزانه تعیین می شود و بهتر است توسط پزشک انجام شود.تا زمانی که این قرص در دهان کاملا جذب نشده است نباید چیزی بخورید و نباید آب بنوشید.

عوارض جانبی قرص زیر زبانی نیکوتین

  •  سوء هاضمه
  • خارش و سوزش گلو
  • درد دندان و یا لثه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سرفه کردن
  • بی خوابی
  • سوزش سر دل
  • نفخ
  • سردرد و سرگیجه
میزان موفقیت روش های درمانی جایگزین نیکوتین معمولا 25% است و در صورت دریافت مشاوره خوب ، این موفقیت می تواند تا 40% افزایش پیدا کند.

داروهای ترک سیگار

بجز روش های جایگزین نیکوتین که در بالا اشاره شد ، داروهایی وجود دارند که می تواند وابستگی به نیکوتین را کاهش دهند. این داروها باید توسط پزشک تجویز شوند و از مصرف خودسرانه آنها خودداری کنید.

1 - وارنیکلین برای ترک سیگار

وارنیکلین نوعی داروی تجویزی است که توسط FDA نیز برای ترک سیگار مورد بررسی قرار گرفته است . وارنیکلین حاوی نیکوتین نیست ولی می تواند بر روی گیرنده های نیکوتین در مغز اثر گذاشته و وابستگی به نیکوتین را کاهش دهد. مصرف وارنیکلین باید هفت روز قبل از ترک کردن سیگار آغاز شود و معمولا دوره درمان با این دارو 12 هفته است .

عوارض جانبی وارنیکلین

  •  تهوع و استفراغ
  • نفخ
  • یبوست
  • بی خوابی
این دارو در دوران بارداری و شیردهی نباید مصرف شود.

2 - بوپروپیون

داروی بوپروپیون برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد ولی در مواردی می توان از این دارو برای کاهش عوارض ترک سیگار استفاده کرد. در زمان انتخاب داروی مناسب برای ترک سیگار به نکات زیر توجه کنید .
  •  توجه داشته باشید که تمام داروهای حاوی نیکوتین دارای اثرات جانبی هستند و ممکن است برای بیماران دیابتی و قلبی و کسانی که فشار خون بالا دارند مناسب نباشند.
  • داروهای حاوی نیکوتین با داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین ، پلاویکس و وارفارین تداخل دارند.همچنین این داروها با داروهای کاهش فشار خون مانند کاپتوپریل و آتنولول تداخل دارند.
  • در دوران بارداری و شیردهی به هیچ عنوان به صورت خودسرانه از این داروها استفاده نکنید.
  • در صورتی که نتوانستید سیگار را ترک کنید ، در زمان کشیدن سیگار از هیچ کدام از این داروها استفاده نکنید.
  • نیکوتین ضربان قلب را افزایش می دهد . اگر مشکل ضربان قلب دارید نباید از این داروها استفاده کنید. کسانی که سابقه حمله قلبی دارند نباید این داروها را مصرف کنند.
  • در صورتی که زخم معده و یا مری و یا روده دارید نباید این داروها را مصرف کنید.
  • اگر انسولین مصرف می کنید نباید داروهای حاوی نیکوتین مصرف کنید.
  • این داروها با داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری تداخل دارند و می توانند باعث بروز بارداری ناخواسته شوند.

ترک سیگار با استفاده از سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی حاوی کارتریج های قابل شارژی هستند که مقادیر مختلفی نیکوتین در آن وجود دارد.زمانی که شما این سیگارها را می کشید ، فشار منفی ایجاد شده توسط شما ، باعث عمل کردن مکانیسم گرم شدن مایع درون کارتریج با استفاده از حرارت باتری شده و این مایع تبخیر می شود و بخار حاصل از آن را استنشاق می کنید.

آیا سیگار الکترونیکی ضرر دارد؟

تحقیقات زیادی در این مورد انجام نشده است و هنوز اطلاعات کافی در مورد عوارض جانبی این سیگارها در دسترس نیست .در هر صورت ، مصرف نیکوتین به هر شکلی که باشد اعتیاد آور است و ممکن است شما به این سیگارهای الکترونیکی نیز معتاد شوید.برخی از عوارض جانبی این سیگارها عبارتند از :
  •  حالت تهوع
  • درد شکم
  • سوزش چشم
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • و ...
FDA هشدار داده است که برخی از سیگارهای الکترونیکی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان های مختلف می شود. دود حاصل از این سیگارها می تواند احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) را افزایش دهد.همچنین کشیدن این سیگارها در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است .
نظرات: 0 مشاهده