کاهش ویتامین B12 - علائم و دلایل کمبود B12 

اگر مدام دست ها و پاهای شما گزگز می کند می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین B12 باشد. کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به آسیب های عصبی شود.برخی از بیماری ها مانند سلیاک ، کرون و سایر بیماری های روده می تواند احتمال کمبود ویتامین ب12 را افزایش دهد.

علائم کمبود ویتامین B12

کمبود این ویتامین می تواند مشکلاتی برای شما ایجاد کند که در ادامه این مطلب به برخی از رایج ترین علائم کمبود ویتامین B12 اشاره می کنم . علائم کمبود ویتامین B12  علائم کمبود ویتامین B12 

1 ) بیشتر از دیگران احساس سرما می کنید

در صورتی که دچار کمبود ویتامین B12 شوید ، ممکن است تعداد گلبول های قرمز سالم برای انتقال اکسیژن به سلول ها کاهش پیدا کند. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 می تواند باعث شود شما بیشتر از دیگران احساس سرما کنید. مخصوصا همیشه حس می کنید که دست ها و پاهای شما بیش از اندازه سرد هستند.

2 ) مشکلات عصبی و روحی

کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به افسردگی، گیجی ، مشکلات حافظه و حتی زوال عقل شود.همچنین کمبود این ویتامین می تواند برای شما مشکل حفظ تعادل ایجاد کند.برای پیشگیری از این مشکلات معمولا پزشکان برای افراد بزرگسالی که در معرض خطر کمبود ویتامین B12  هستند ، روزانه 2.5 میکروگرم از این ویتامین را به صورت مصرف مکمل ویتامین B12 تجویز می کنند.توجه داشته اشید که مصرف بیش از حد مکمل ویتامین B12  می تواند عوارض جانبی مانند سرگیجه ، اضطراب ، تهوع و استفراغ در پی داشته باشد .

3 ) احساس ضعف و خستگی

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث کاهش قدرت عضلانی شما شود. اگر دچار ضعف و خستگی و بی حوصلگی مفرط شده اید توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید تا میزان ویتامین B12 شما مورد ارزیابی قرار گیرد.

4 ) صاف شدن زبان

آتروفی زبان و یا صاف شدن زبان یکی از نشانه های کمبود ویتامین B12 است . البته مصرف برخی از داروها و یا ابتلا به برخی از عفونت های حاد نیز می تواند باعث صاف شدن زبان شود.

دلایل کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 بسیار نادر است چراکه بدن ما می تواند این ویتامین را بخوبی جذب کرده و برای مدت های بسیار طولانی ذخیره کند (برخلاف بسیاری از ویتامین ها که به سرعت از طریق ادرار دفع می شوند).برخی از دلایل احتمالی کمبود ویتامین B12 عبارت از :
  •  گیاهخواری : گیاهان و سبزیجات و میوه ها معمولا ویتامین B12 ندارند.زمانی که کسی گیاهخوار می شود و گوشت و فراورده های حیوانی مصرف نمی کند می تواند باعث کمبود ویتامین B12 شود. برخی از دانه ها و غلات می توانند این کمبود را جبران کنند. در صورت نیاز می توانید تحت نظر پزشک ، مکمل های حاوی این ویتامین را مصرف کنید.
  • افزایش سن نیز یکی از دلایل کمبود ویتامین B12 است .در صورتی که این کمبود جبران نشود و دلیل آن رفع نشود می تواند منجر به کم خونی ، آسیب های عصبی ، خستگی مفرط ، آلزایمر و .. شود.
  • جراحی معده برای کاهش وزن نیز می تواند باعث کاهش سطح ویتامین B12 بدن شود.
  • زخم های دهان و لثه
  • مصرف برخی از داروها مانند : کلرامفنیکل (Chloramphenicol) که نوعی آنتی‌ بیوتیک برای درمان عفونت‌های باکتریایی است.داروهای کاهش اسید معده مانند لانسوپرازول و امپرازول ، سایمتیدین ،رانیتیدین .داروهای کاهش قند خون مانند متفورمین .
نظرات: 0 مشاهده