فواید شیر دادن - شیردهی برای نوزاد و مادر چه فوایدی دارد ؟

شیر مادر بدون شک طبیعی ترین و مفیدترین غذای نوزاد است.برخلاف شیر خشک ، شیر مادر می تواند با نیازهای بدن نوزاد هماهنگ شده و تغییر یابد. در ادامه به برخی از فواید شیردهی برای مادر و نوزاد اشاره شده است .

فواید شیر مادر برای نوزاد

1 ) بهترین گزینه برای کودک است

شیر مادر با نیازهای نوزاد کاملا هماهنگ است و دقیقا طبق نیازهای بدن نوزاد تولید می شود. این شیر حاوی پروتئین و چربی های مورد نیاز بدن نوزاد است و به خوبی جذب بدن نوزاد می شود.

2 ) برای سیستم گوارشی نوزاد عالی است

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در مقابل نوزادانی که از سایر شیرها تغذیه می کنند ، کمتر دچار اسهال و مشکلات روده می شوند. شیر مادر به صورت طبیعی داراری پروبیوتیک هایی است که برای سلامت روده های نوزاد مورد نیاز هستند. این پروبیوتیک ها به شیرهای خشک نیز به صورت مصنوعی اضافه می شوند ولی هیچگاه نمی توانند مانند شیر مادر مفید باشند. فواید شیر دادن - شیردهی برای نوزاد و مادر چه فوایدی دارد ؟ فواید شیر دادن - شیردهی برای نوزاد و مادر چه فوایدی دارد ؟

3 ) شستشوی نوزاد را راحت تر می کند

شاید عجیب به نظر برسد ولی شستن مدفوع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند بسیار راحت تر است . همچنین ابتلا به انواع مشکلات پوستی به دلیل تماس مدفوع و ادرار با پوست نوزاد ، در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند بسیار کمتر است .

4 ) کمتر دچار حساسیت می شوند

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر از بقیه دچار حساسیت های غذایی می شوند.آسم و اگزما نیز در این کودکان کمتر از سایرین است .

5 ) همیشه سالم است

شیر مادر معمولا همیشه سالم است .بجز مواردی که مادر مجبور به مصرف برخی از داروها است .برخی از بیماری ها نیز ممکن است از شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شوند. ولی در موارد کلی و عمومی شیر مادر کاملا سالم است .

6 ) نوزاد را در برابر عفونی ها مقاوم تر می کند

برخی از متخصصان توصیه می کنند اولین تغذیه نوزاد بعد از تولد حتما باید با شیر مادر باشد . در این صورت ، نوزاد با هر بار تغذیه با شیر مادر ، آنتی بادی های خاصی دریافت می کند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می شود.این نوزادان معمولا در برابر سرماخوردگی ، عفونت گوش ، عفونت دستگاه تنفسی و بسیاری از عفونت های دوران نوزادی ، مقاوم تر از سایرین هستند. اولین شیری که نوزاد بعد از تولد می خورد کلستروم یا آغوز نام دارد که سرشار از کلسیم و آنتی بادی های مفید برای نوزاد است . این شیر کم چرب فقط در چند روز اول بعد از زایمان تولید می شود و بعد از آن ، شیر مادر تغییر می کند.

7 ) از چاقی نوزاد جلوگیری می کند

بسیاری از مردم تصور می کنند که نوزاد هر چقدر چاق تر باشد سالم تر و نازتر است . در صورتی که چاقی بیش از حد نوزاد ، نشانه سلامت نوزاد نیست . نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند معمولا وزن متعادلی دارند چراکه شیر مادر ، دقیقا بر اساس نیازهای نوزاد تولید می شود و کالری آن کاملا با کالری مورد نیاز بدن نوزاد هماهنگ است . ولی شیر خشک های موجود در بازار دارای کالری ها و موادی هستند که ممکن است برای نوزاد شما مناسب نباشند.

8 ) تقویت مغز نوزاد

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که کودکانی که از شیر مادر خورده اند IQ بالاتری نسبت به سایر نوزادها دارند.یکی از دلایل این افزایش هوش می تواند به دلیل وجود اسید چرب DHA در شیر مادر باشد. همچنین نوزاد زمانی که با پوست و بدن مادر تماس می گیرد ، آرامش زیادی پیدا می کند که این کاهش استرس می تواند قدرت مغزی نوزاد را افزایش دهد .

9 ) دهان کودک قوی می شود

مکیدن سینه مادر که حالت سیلیکونی دارد می تواند باعث افزایش قدرت لب ها ، فک و لثه های نوزاد شود.

10 ) علاقه به طعم ها و غذاهای متفاوت

آیا دوست دارید کودک شما به طیف وسیعی از خوراکی ها علاقه داشته باشد؟دوست ندارید کودک شما بسیاری از غذاها را پس بزند ؟ تحقیقات نشان داده است که غذاهایی که مادر می خورد می تواند بر روی طعم شیر مادر تاثیر گذاشته و باعث علاقه نوزاد به آن غذا شود. به همین دلیل نوزادانی که شیر مادر را خورده اند ، تنوع غذایی بهتری دارند.

فواید شیردهی برای مادر

1 ) بعد از زایمان سریع تر بهبود پیدا می کند

زمانی که مادر به نوزاد شیر می دهد ، در بدن مادر هورمون آکسی توسین ترشح می شود که می تواند با تاثیر گذاری بر روی رحم ، باعث کاهش خونریزی های بعد از زایمان شود. همچنین شیردهی می تواند 300 تا 500 کالری اضافی در روز بسوزاند که می تواند برای کاهش وزن مادر بعد از زایمان بسیار مفید باشد .

2 ) سلامت عمومی بدن را افزایش می دهد

تحقیقات نشان داده است که شیردهی می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم ، سرطان سینه و سرطان تخمدان را کاهش دهد. همچنین احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید و پوکی استخوان در این مادران کاهش پیدا می کند .

3 ) دردسر کمتری دارد

شیردهی به نوزاد بسیار کم دردسرتر از آماده کردن شیر خشک برای نوزاد است . مخصوصا این موضوع می تواند در زمان شیر دادن نوزاد در نصف شب بسیار مهم باشد.در هر لحظه از شبانه روز و در هرجایی که باشید به راحتی می توانید به نوزاد شیر بدهید در حالی که آماده کردن شیر خشک برای نوزاد در هر لحظه و هر مکان ممکن نیست و دردسرهای خاص خودش را دارد.

4 ) ارتباط عاطفی

مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند پیوند عاطفی بهتری با نوزاد دارند و نوزاد نیز به این مادر بسیار وابسته و علاقمند خواهد بود .

5 ) یک روش طبیعی برای پیشگیری از بارداری است

احتمال بارداری در زمان شیردهی به نوزاد در 6 ماهه اول پس از زایمان بسیار کم است . البته باید توجه داشته باشید که این احتمال هنوز وجود دارد و نباید به این مورد کاملا اطمینان داشته باشید. توصیه می شود در دوران شیردهی و بخصوص اگر شش ماه از زایمان شما گذشته است ، از سایر روش های پیشگیری از بارداری نیز استفاده کنید.
نظرات: 0 مشاهده