درمان سرماخوردگی در بارداری - روش ها و داروها

سرماخوردگی در دوران بارداری مشکل رایجی است که می تواند برای مادر خسته کننده باشد. در طول بارداری سیستم ایمنی بدن ضعیف تر از روزهای دیگر عمل می کند.در واقع این کاهش قدرت ایمنی بدن به این دلیل است که بدن ، جنین را به عنوان دشمن خارجی تشخیص ندهد و برای سلامت جنین خطرناک نباشد.ولی از طرفی باعث می شود که بدن زنان در دوره بارداری در معرض ابتلا به بیماری های مختلفی باشد. درمان سرماخوردگی در بارداری - روش های و داروها درمان سرماخوردگی در بارداری - روش های و داروها

سرماخوردگی در دوران بارداری

بدن زنان در دوران بارداری به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی (که برای حفظ سلامت جنین اتفاق می افتد) ، بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا قرار دارد.آبریزش بینی ، عسطه های پی در پی ، خستگی و بی حوصلگی ، ضعف عمومی بدن ، سرفه های خشک ، تب و سایر علائم سرماخوردگی در زمان حاملگی می تواند واقعا ناراحت کننده باشد . ویروس سرماخوردگی انسانی یا راینو ویروس رایج ترین نوع ویروس سرماخوردگی است که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.برخی از مادران نگران این هستند که جنین نیز دچار سرماخوردگی شود در حالی که محیط رحم طوری است که سرماخوردگی مادر ، به جنین منتقل نمی شود و از این مورد نگرانی وجود ندارد.

درمان سرماخوردگی در بارداری چقدر طول می کشد ؟

سرماخوردگی معمولا دوره درمان خاصی دارد و برای رهایی از علائم این بیماری مجبور هستید تا دوره درمان را بگذرانید. داروها و درمان هایی که مورد استفاده قرار می گیرند معمولا فقط برخی از علائم سرماخوردگی را کاهش می دهند و تاثیر چندانی بر روی سرعت درمان بیماری ندارند. در دوران بارداری ، معمولا سرماخوردگی بین 10 الی 14 روز به طول می انجامد و متاسفانه بلافاصله بعد از درمان ،دوباره می توانید سرما بخورید. به همین دلیل باید بعد از بهبود بیماری ، تمام وسایل شخصی خودتان را تمیز کنید. با وجود اینکه اکثر سرماخوردگی های دوران بارداری به صورت خودبخود درمان می شوند ولی توصیه می شود جهت جلوگیری از ابتلا به سایر عفونت های ثانویه ، برای درمان سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کنید و خوددرمانی نکنید.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا در بارداری

سرماخوردگی معمولا علائمی شبیه به آنفولانزا دارد .علائم سرماخوردگی کمی خفیف تر از آنفولانزا است و معمولا به مرور بدتر می شود در حالی که علائم آنفولانزا به صورت ناگهانی آغاز می شود. برای مثال زمانی که شما دچار سرماخوردگی می شوید ممکن است روز اول احساس گلودرد کنید ، روز دوم تب همراه با عطسه آغاز می شود و روز سوم آبریزش بینی و بدن درد و در روزهای بعدی به مرور گلودرد بهبود پیدا می کند و در عوض ، عطسه کردن تبدیل به سرفه خشک می شود.ولی در آنفولانزا این روند افزایش علائم ، بسیار سریع اتفاق می افتد. درد عضلانی در انفولانزا بیشتر است و خستگی و بی حوصلگی شدیدی ایجاد می کند.

درمان سرماخوردگی در بارداری

به دلیل اینکه در دوران بارداری ، سیستم ایمنی بدن ضعیف تر عمل می کند و همچنین به دلیل تغییرات هورمونی شدید و مهمتر از همه به دلیل وجود جنین در بدن مادر ، بسیاری از داروهایی که قبل از بارداری مجاز به مصرف آنها بودید ، در طول بارداری مجاز نیستند. به همین دلیل در این دوران نباید به صورت خودسرانه اقدام به خرید دارو و خوددرمانی کنید.

روش های خانگی برای درمان سرماخوردگی در بارداری

در ادامه این مطلب به برخی از روش های خانگی و طبیعی برای درمان سرماخوردگی در بارداری اشاره می کنیم ولی توجه داشته باشید که مصرف هر گونه گیاه دارویی در بارداری باید با اطلاع پزشک و یا متخصص طب سنتی انجام شود. حتما باید مطمئن شوید که به این گیاهان حساسیت ندارید و مطمئن باشید که گیاهی که تهیه می کنید طبیعی و تازه باشد .

1 ) به خوبی استراحت کنید

در دوران بارداری برای اینکه سریع تر از شر سرماخوردگی خلاص شوید ، بسیار مهم است که بخوبی استراحت کنید. هیچ اشکالی ندارد چند روز بیشتر در رختخواب خود بمانید .از این بابت به هیچ عنوان احساس ناراحتی نکنید.

2 ) فعالیت داشته باشید

بعد از اینکه تب شما کاهش پیدا کرد می توانید میزان استراحت را کاهش داده و حتی ورزش کنید. داشتن فعالیت بدنی می تواند روند بهبود را سریع تر کند و حتی برای درمان سرفه های خشک و رفع بی حوصلگی ناشی از بیماری نیز بسیار مفید است .

3 ) غذا بخورید

کاملا درک می کنیم که در دوران سرماخوردگی مخصوصا اگر باردار باشید ، هیچ میلی به غذا خوردن ندارید.ولی خوردن خوراکی های مقوی و طبیعی می تواند به درمان سرماخوردگی در دوران بارداری بسیار کمک کند .

4 ) خوراکی های حاوی ویتامین C بیشتر بخورید

ویتامین C می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند . خوردن پرتقال ، نارنگی ، گریپ فروت ، توت فرنگی ، خربزه ، کیوی ، انبه ، گوجه فرنگی ، فلفل ، کلم بروکلی ، کلم قرمز و اسفناج می تواند انتخاب خوبی باشد. ولی توجه داشته باشید که در خوردن این میوه ها و سبزیجات افراط نکنید و بهترین حالت مصرف ، خوردن به صورت کم ولی با تنوع بالا است . برای مثال بجای خوردن 3 عدد پرتقال در روز می تواند روزی یک عدد پرتقال ، نصف گریپ فروت و کمی سالاد کلم بخورید .

5 ) مصرف پروتئین را بیشتر کنید

مصرف پروتئین می تواند خستگی و بی حوصلگی به دلیل سرماخوردگی را کاهش دهد.گوشت گاو و گوسفند (که هورمونی نباشند و به صورت طبیعی تغذیه شده باشند) ، تخم مرغ ، ماهی و ... می تواند بسیار مناسب باشد .

6 ) مایعات زیاد مصرف کنید

عطسه کردن ، عرق کردن ، آبریزش بینی ، اسهال و افزایش ادرار می تواند باعث کاهش آب بدن شود. در دوره درمان سرماخوردگی باید بیشتر از روزهای عادی مایعات مصرف کنید. نوشیدنی های آرامبخش مانند دمنوش بابونه یا زنجبیل می تواند بسیار مفید باشد . همچنین سوپ استخوان برای طی کردن سریع این دوره بسیار توصیه شده است .

7 ) هوا را مرطوب نگه دارید

در صورتی که هوای فضای اتاق شما خشک باشد می تواند باعث تشدید علائم سرماخوردگی شود. افزایش رطوبت هوا می تواند برای کاهش سرفه های خشک و مشکلات بینی بسیار مفید باشد .

8 ) عسل 100در 100 طبیعی

خوردن عسل صد در صد طبیعی می تواند برای کاهش خارش گلو و درمان سرفه های خشک بسیار مفید باشد. عسل های تقلبی می تواند باعث بدتر شدن بیماری شود و به هیچ عنوان نباید مصرف شود . چه زمان باید به پزشک مراجعه کنم ؟
  • در صورتی که تب شما بیش از 39 درجه است
  • در صورتی که تب همراه با لرز دارید و کیفیت خواب شما تحت تاثیر قرار گرفته است
  • در صورتی که سرفه می کنید و خلط سبز و یا خونی دارید
  • اگر خس خس سینه دارید
  • در صورتی دست و پای شما گزگز می کند . سوزن سوزن شدن .
  •  اگر درمان بیماری شما بیش از 14 روز طول کشیده است .

داروهای سرماخوردگی مجاز در دوران بارداری

به دلایلی که در ابتدای مطلب ذکر شد ، بسیاری از داروهایی که در مواقع معمول برای شما مجاز و بی خطر بودند در دوران بارداری می توانند مضر باشند . به همین دلیل در این دوران نباید بدون اطلاع پزشک هیچ دارویی مصرف کنید. این مطلب فقط جهت افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

الف ) استامینوفن

در صورتی که تب و بدن درد دارید و سردرد شما را ناتوان کرده است ، می توانید استامینوفن (به دستور پزشک) مصرف کنید.

ب ) داروهای درمان سرفه

بیشتر داروها و حتی بخورهای درمان سرفه در دوران بارداری بی خطر هستند.

د ) اسپری بینی

استفاده از اسپری و یا سرم نرمال سالین برای رفع گرفتگی بینی به دلیل سرماخوردگی در بارداری می تواند مجاز باشد .

ه ) آنتی هیستامین ها

در این مورد توصیه می شود مطلب «آنتی هیستامین های مجاز در بارداری» را مطالعه نمایید.

داروهای غیر مجاز در بارداری برای درمان سرماخوردگی

  • برخی از داروهای مسکن مانند آسپرین ، ایبوپروفن ، ژلوفن و ناپروکسن می تواند برای جنین مضر باشد . به خصوص در سه ماهه سوم بارداری باید از مصرف این گروه از داروها خودداری کنید.
  • برخی از داروهای آنتی هیستامین
  • برخی از اسپری های بینی مانند اکسی متازولین می تواند در سه ماهه اول بارداری برای جنین مضر باشد .
  • برخی از آنتی بیوتیک ها می تواند باعث تغییر رنگ دندان های جنین شود. این آنتی بیوتیک ها معمولا به صورت خودسرانه مصرف می شوند و بهتر است بدانید که این آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی بی اثر هستند.
نظرات: 0 مشاهده