سوزش معده در بارداری - لیست روش های درمان + دلایل

سوزش سردل و معده درد در دوران بارداری بسیار رایج است .با وجود اینکه در ماهها و حتی هفته های اول بارداری نیز ممکن است دچار سوزش معده شوید ولی معمولا درد معده در سه ماهه سوم بارداری رایج تر است .این درد معمولا طبیعی بوده و نگران کننده نیست . سه ماهه سوم بارداری دوران سختی برای مادر است .به دلیل اینکه اندام های داخل شکم مادر در حال تغییر مکان هستند معمولا دردها و ناراحتی هایی برای مادر بوجود می آید.تغییر جای اندام های داخل شکم مادر به دلیل جا باز کردن برای رشد جنین است . دردهای سه ماهه سوم بارداری معمولا تند و تیز و مانند برق است و در اکثر اوقات پایدار نیست .

درد معده در بارداری

درد معده و مشکلات معده معمولا در دوران بارداری بسیار رایج است .در ابتدای بارداری به دلیل تغییرات هورمونی بسیار شدید ، تهوع و استفراغ و سوزش سر دل آغاز می شود. این حالت در اکثر اوقات تا اواسط سه ماهه دوم بارداری از بین می رود. سوزش معده در بارداری - لیست روش های درمان + دلایل سوزش معده در بارداری - لیست روش های درمان + دلایل در طی سه ماهه سوم بارداری درد و سوزش معده دوباره آغاز می شود که این بار دلیل آن فقط تغییرات هورمونی نیست .تغییرات رحم در سه ماهه سوم بارداری بسیار زیاد است و اندام های داخلی بدن برای جا باز کردن برای رشد جنین ، تغییرات مکان می دهند و فشرده تر می شوند.پوست شکم نیز به دلیل کشیدگی بسیار زیاد ، شروع به سوزش می کند. برخی از عواملی که می تواند باعث مشکل معده در دوران بارداری شود عبارتند از :

یبوست و نفخ

یبوست و نفخ از شایع ترین مشکلات دوران بارداری هستند.در سه ماهه اول بارداری ، تغییرات هورمونی شدید باعث مشکلات گوارشی و روده شده و باعث بروز یبوست می شود. در سه ماهه سوم بارداری نیز گسترش رحم می تواند باعث تغییر مکان روده های شده و حرکات روده محدود می شود. این محدودیت در حرکت می تواند باعث نفخ و یبوست شود. نفخ و یبوست می تواند باعث فشار به معده شده و حالت تهوع و معده درد ایجاد کند.برای رفع این مشکل توصیه می شود در دوران بارداری به میزان زیادی آب  بنوشید و مصرف میوه و سبزیجات را شدیدا افزایش دهید.

مصرف برخی از داروها

مصرف برخی از داروها می تواند در دوران بارداری باعث سوزش معده شود. در این دوران به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه دارو مصرف کنید.برای مثال داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند باعث مشکلات معده شوند.

ریفلاکس اسید معده

با رشد رحم و افزایش فشار بر روی دستگاه گوارشی ، ممکن است اسید معده بالا آمده و باعث سوزش سر دل شود .برای رفع این مشکل معمولا توصیه می شود از غذاهای اسیدی کمتر استفاده کنید و در صورت لزوم ، تحت نظر پزشک ، داروهای کاهش اسید معده مصرف کنید و یا از روش های خانگی و گیاهی برای کاهش اسید معده استفاده کنید.

کشش پوست

با بزرگتر شدن جنین و گسترش رحم ، پوست شکم و قفسه سینه کشیده می شود. این کشش پوست در برخی از موارد می تواند باعث درد و سوزش در بالای قفسه سینه شود که ممکن است با سوزش معده اشتباه گرفته شود. با استفاده از ماساژ پوست سینه و برخی از کرم ها می توانید این سوزش را درمان کنید. دوش آب گرم نیز می تواند مفید باشد .

آسیب ماهیچه های شکم و سینه

با بزرگتر شدن شکم و کشش پوست ، ماهیچه های شکم و سینه نیز کشیده می شوند و ممکن است آسیب ببینند. این کشش عضله ها می تواند باعث شکم درد و حتی سوزش قسمت بالا سینه شود که در برخی از موارد با معده درد اشتباه گرفته می شود. اگر درد شما با خم شدن و برداشتن اجسام بیشتر می شود ، این درد مربوط به ماهیچه است و سوزش معده نیست .

مشکلات کیسه صفرا

در دوران بارداری به دلیل تغییرات شدید در بدن زنان ، احتمال مشکلات کیسه صفرا افزایش پیدا می کند. مشکلات کیسه صفرا می تواند دردی مانند درد معده ایجاد کند.در صورتی که درد همراه با حالت تهوع و استفراغ است و به صورت ناگهانی آغاز می شود و از بین می رود ، ممکن است مشکل از کیسه صفرا باشد .

مشکلات کبدی

تغییرات هورمونی شدید در دوران بارداری می تواند باعث کلستاز داخل کبدی بارداری (IHP) شود.رایج ترین نشانه این مشکل کبدی ، تهوع ، استفراغ ، زرد شدن چشم و پوست و سوزش سر دل می باشد .این مشکل اگر به موقع درمان نشود می تواند باعث مشکلات کبدی نوزاد و زردی نوزاد شود.

پانکراتیت در بارداری

پانکراتیت نوعی التهاب پانکراس است .عفونت عمومی بدن ، برخی از آسیب ها ، مشکلات کبدی و کیسه صفرا می تواند باعث ابتلا به پانکراتیت شود.علائم پانکراتیت می تواند شامل شکم درد ، درد معده ، تهوع ، استفراغ و نفخ و تغییر رنگ مدفوع باشد .

مشکل طحال در بارداری

سوزش سردل و درد بالای قفسه سینه در دوران بارداری ممکن است به دلیل مشکلات طحال باشد.مخصوصا اگر این درد در قسمت بالای شکم و سمت چپ است .

درمان های  خانگی برای سوزش معده در بارداری

توجه داشته باشید که در دوران بارداری شما مجاز به خود درمانی نیستید و قبل از مصرف هر نوع  داروی شیمیایی و یا گیاه دارویی باید با پزشک خود مشورت کنید. این مقاله فقط جهت افزایش آگاهی می باشد و این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

1 ) مصرف آب را افزایش دهید

در طول روز به مقدار زیاد و با مفاصل زمانی کم آب بخورید. برای آب خوردن اصلا منتظر تشنگی نباشید .آب میوه های طبیعی و نوشیدنی های گیاهی نیز می توانند برای تامین آب بدن در دوران حاملگی مفید باشند.

2 ) سبزیجات و میوه ها و مصرف فیبر را افزایش دهید

اضافه کردن هویج ، سیب ، بلغور جو دوسر ، سبزیجات با برگ های سبز رنگ ، گلابی و ... به رژیم غذایی روزانه شما می تواند بسیار مفید باشد.غذاهایی سرشار از فیبر می تواند یبوست دوران بارداری را درمان کند.

3 ) تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید

به جای صرف سه وعده غذایی در روز ، میزان غذای همین سه وعده را در شش وعده و یا بیشتر تقسیم کنید. توجه داشته باشید که نباید میزان غذای مصرفی افزایش پیدا کند . فقط کافیست همین میزان غذا را در وعده های بیشتر تقسیم کنید. .از غذاهای سرخ شده ، فست فودها ، کنسروها ، شیرینی ها ، ساندویچ ، غذاهای آماده فراوری شده و ... دوری کنید.

4 ) آب لیمو را فراموش نکنید

آب لیمو در حالت عادی خاصیت اسیدی دارد ولی زمانی که وارد بدن می شود خاصیت قلیایی پیدا می کند. برای رفع مشکلات معده در دوران حاملگی کافیست دو قاشق غذاخوری آب لیموی تازه و طبیعی را در یک لیوان آب ولرم بریزید و بنوشید.این نوشیدنی ، صبح ها قبل از مصرف صبحانه می تواند نتیجه بهتری داشته باشد .

5 ) دمنوش های گیاهی مفید برای معده

چای برگ نعنا و بسیاری از سایر نوشیدنی های گیاهی می تواند برای درمان مشکلات معده بسیار مفید باشد. در این مورد قبلا مطالبی در سایت منتشر شده است که می توانید با استفاده از بخش جستجو ، این مطالب را مطالعه نمایید.

6 ) برگ گشنیز می تواند مفید باشد

توجه : مصرف برگ گشنیز در دوران بارداری فقط باید تحت نظر متخصص طب سنتی باشد. گشنیز یکی از داروهای درمان نفخ و گاز روده و معده است .مصرف گشنیز به صورت خام می تواند برای رفع سوزش معده بسیار مفید باشد .

7 ) آب گرم بنوشید

نوشیدن یک لیوان آب گرم در شروع روز می تواند بسیار از مشکلات گوارشی را بهبود بخشد.نیم ساعت بعد از هر وعده غذایی آب گرم بنوشید تا سوزش سردل نداشته باشید.

8 ) قند و شکر را فراموش کنید

فروکتوز که معمولا در آب میوه ها و نوشیدنی های مصنوعی و کارخانه ای وجود دارد می تواند باعث نفخ و معده درد شود.تا جایی که می توانید از مصرف آب میوه های کارخانه ای و بخصوص از نوشیدن نوشابه خودداری کنید.

9 ) سرخ کردنی ها ممنوع

فرایند هضم غذا در دوران بارداری بسیار سخت است .هضم کردن سرخ کردنی ها در این دوران می تواند مشکلاتی برای دستگاه گوارش ایجاد کند.

10 ) نباید استرس داشته باشید

استرس می تواند باعث افزایش مشکلات هضم شود. همچنین در صورتی که دچار مشکلات روده هستید ، داشتن استرس می تواند این مشکلات را بدتر کرده و سوزش سردل و شکم درد ایجاد کند.

مصرف داروهای کاهش اسید معده در دوران بارداری

در دوران بارداری برای کاهش درد معده و سوزش سردل می تواند تحت نظر پزشک داروهای کاهش اسید معده دریافت کنید.

لیست داروهای معده مجاز و غیر مجاز در بارداری

مصرف سایمتیدین (Cimetidine) در بارداری

سایمتیدین (Cimetidine )در رده B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای سلامت جنین مضر باشد .ولی در هر صورت در دوران بارداری نباید به صورت خودسرانه این دارو را مصرف کنید.مصرف این دارو فقط زمانی توصیه می شود که فواید آن از عوارض جانبی آن بیشتر باشد .

مصرف فاموتیدین در دوران بارداری

فاموتیدین در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود که برای جنین مضر باشد . در هر صورت قبل از مصرف این دارو در دوران بارداری ، با پزشک خود مشورت کنید .

مصرف پنتوپرازول در دوران بارداری

اثرات داروی پنتوپرازول در دوران بارداری بر روی جنین مشخص نیست . در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید ، قبل از مصرف پنتوپرازول به پزشک خود اطلاع دهید .

مصرف رانیتیدین در دوران بارداری و حاملگی

رانیتیدین در گروه B قرار دارد . ولی در هر صورت توصیه می شود قبل از مصرف رانیتیدین دردوران بارداری حتما با پزشک مشورت کنید .

مصرف امپرازول در دوران بارداری :

درباره اثرات امپرازول بر روی جنین در دوران بارداری اطلاعات زیادی در دسترس نیست . قبل از مصرف امپرازول در دوران بارداری حتما با پزشک مشورت کنید .

آیا سوزش معده نشانه جنسیت جنین است ؟

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد سوزش معده و درد معده در دوران بارداری می تواند جنسیت جنین را مشخص کند.
نظرات: 0 مشاهده