لیست عوارض جانبی آسپرین + جایگزین های گیاهی و خانگی

قبلا در مورد عوارض جانبی مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی صحبت کردیم. از آنجایی که آسپرین یکی از معروف ترین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است ، در این مطلب قصد داریم در مورد عوارض جانبی این دارو بیشتر صحبت کنیم و در ادامه چند جایگزین گیاهی و خانگی برای آسپرین معرفی خواهیم کرد. بسیاری از افراد آسپرین را برای کاهش التهاب و درد و حتی جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی مصرف می کنند.در صورتی که مصرف این داروی به صورت مقطعی و کوتاه مدت باشد معمولا عوارض جانبی نگران کننده ای در پی نخواهد داشت .ولی مصرف طولانی مدت و با دوزهای بالا می تواند نگرانی هایی در پی داشته باشد. لیست عوارض جانبی آسپرین + جایگزین های گیاهی و خانگی لیست عوارض جانبی آسپرین + جایگزین های گیاهی و خانگی در بسیاری از مواردی که پزشک مصرف آسپرین را برای شما تجویز می کند ، اعتقاد دارد که فواید مصرف آن برای بیماری شما بیشتر از عوارض جانبی آن خواهد بود و در بیشتر موارد نیز این اعتقاد درست است . ولی گاهی ممکن است نتیجه کار برعکس شود. بخصوص زمانی که شما خودسرانه این دارو را تهیه و مصرف می کنید ، این احتمال بیشتر نیز می شود.

آسپرین چیست ؟

آسپرین در سال 1853 کشف شد ولی تا سال 1897 به صورت پزشکی برای درمان بیماران مورد استفاده قرار نمی گرفت .این قرص آسپرینی که ما در حال حاضر در حال مصرف هستیم در سال 1915 معرفی شد. فعال ترین ترکیب موجود در آسپرین ، استیل‌سالیسیلیک اسید است که در ابتدا از پوست درخت بید مجنون به دست آمد. مصریان باستان از پوست درخت بید مجنون برای کاهش درد و التهاب استفاده می کردند.این ماده در گیاهانی مثل نخود فرنگی ، لوبیا ، یاسمن و شبدر نیز وجود دارد.

موارد مصرف آسپرین چیست ؟

معمولا مردم به سه دلیل از آسپرین استفاده می کنند :
  1. کاهش درد و التهاب
  2. جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی
  3. کاهش تب
آسپیرین به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای کسانی که سابقه حمله قلبی ، درد قفسه سینه و یا سکته مغزی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.در برخی از موارد، از آسپیرین برای کاهش عوارض و خطر سرطان کولورکتال استفاده می شود. این قرص سفید بیش از 120 میلیارد عدد در سال مصرف می شود و سومین قرص پر مصرف در جهان است .بیشترین مصرف آسپیرین در زنان بین 55 الی 79 سال و در مردان بیسن 45 تا 79 سال است که به منظور پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی مصرف می شود. این دارو با کاهش پروستاگلاندین، پاسخ التهابی بدن را که باعث ایجاد لخته خون می شود ، کاهش داده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

آیا مصرف آسپرین بی ضرر است ؟

FDA توصیه می کند برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی آسپرین مصرف شود.به نظر می رسد در کسانی که در معرض خطر سکته هستند ،فواید مصرف آسپرین بیشتر از خطرات و عوارض جانبی آن است . برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف دوزهای کم آسپیرین به صورت طولانی مدت می تواند امن بوده و عوارض جانبی قابل توجهی نداشته باشد.پزشکان اعتقاد دارند مصرف دوزهای کم این دارو به صورت منظم و طولانی مدت ، بهتر از مصرف آن با دوزهای بالا و کوتاه مدت است .

عوارض جانبی آسپرین چیست ؟

این دارو مانند سایر داروها می تواند  عوارض جانبی در پی داشته باشد که شما ممکن است هیچکدام از این عارضه ها را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت هم زمان در شما مشاهد شود.پزشک به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است چون اعتقاد دارد فواید مصرف این دارو برای بیماری شما بیشتر از عوارض جانبی آن است . توصیه می شود از مصرف خودسرانه آسپیرین مخصوصا با دوزهای بالا و مدت طولانی ، خودداری کنید. برخی از رایج ترین عوارض جانبی این دارو عبارتند از :

1 ) نارسایی کلیه

نفروپاتی داروهای ضد درد یکی از رایج ترین عوارض جانبی آسپیرین است .نفروپاتی داروهای ضد درد نوعی نارسایی مزمن کلیه است که به دلیل مصرف طولانی مدت داروهای مسکن مانند آسپیرین ایجاد می شود.این بیماری در مراحل اولیه علائمی ندارد و در نهایت منجر به نارسایی کلیه می شود. بررسی های پزشکی در سال 2016 در کره جنوی نشان داد که مصرف طولانی مدت این دارو با دوزهای بالا می تواند با نارسایی کلیه همراه باشد. البته در این تحقیق اشاره شده است که این احتمال در صورت مصرف همزمان آسپرین و استامینوفن بسیار بیشتر می شود. در یک تحقیق در کشورهای اروپایی ادعا شده است که نارسایی کلیوی ، در اثر مصرف دوزهای بالاتر از 80 میلی گرم در روز و به ویژه در افرادی که نارسایی قلبی دارند بیشتر است .

2 ) نارسایی کبد

آسپرین توسط کبد جذب و تجزیه می شود و زمانی که این دارو به صورت مداوم و طولانی مدت مصرف شود می تواند منجر به بیماری های کبدی شود. مشکلات کبدی می تواند برای بدن بسیار حطرناک باشد چرا که کبد مسئول سم زدایی بدن است و زمانی که دچار مشکل شود ، سموم مختلف در بدن افزایش پیدا خواهد کرد. طبق تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شده است ، احتمال آسیب کبدی در مصرف کننده هایی که به صورت منظم این دارو را مصرف می کنند ، 10 نفر در 100 هزار نفر است و معمولا با قطع مصرف آسپرین ، آسیب های کبدی به صورت خودبخود درمان می شود.

3 ) زخم و خونریزی داخلی

به گفته محققان امریکایی ، دومین دلیل اصلی زخم معده در امریکا ، مصرف آسپیرین است که می تواند منجر به زخم معده و درد معده شود. همچنین در صورتی که زخمی در حال حاضر در معده وجود داشته باشد ، با مصرف این دارو ، زخم ها بدتر شده و حتی امکان خونریزی وجود دارد.

4 ) وزوز گوش

گاهی ممکن است صدایی شبیه به زنگ زدن در گوش خود احساس کنید . این صدا معمولا مربوط به اعصاب شنوایی است . مصرف بیش از حد آسپرین می تواند باعث ایجاد وزوز دائمی در گوش شود. با توجه به تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی هاروارد ، در میان گروه سنی 45 الی 79 سال ، مصرف منظم و طولانی مدت آسپرین می تواند 13 الی 68 درصد احتمال وزوز گوش را افزایش دهد. این عارضه برگشت پذیر است و در صورت قطع مصرف دارو ، به مرور زمان و خودبخود رفع می شود.

5 ) سکته مغزی هموراژیک

با وجود اینکه یکی از دلایل مصرف روزانه و طولانی مدت آسپرین جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی است ولی در برخی از موارد مصرف این دارو می تواند باعث خونریزی مغزی و سکته مغزی هموراژیک شود.در صورتی که در دوره مصرف آسپرین فردی دچار سکته مغزی هموراژیک شود ،‌معمولا آسیب ها بسیار شدید است و احتمال مرگ شدیدا افزایش پیدا می کند. البته این عارضه احتمال بسیار پایینی دارد و تقریبا 2 نفر از 100 هزار نفر است .

6 ) افزایش احتمال سندرم ری

سندرم ری نوعی بیماری مرگبار است که اندام های حیاتی کودک و بخصوص مغز و کبد کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.سندرم ری بسیار نادر است ولی در 30 الی 40 درصد از موارد منجر به مرگ می شود.این سندرم بیشتر در کودکان و نوجوانانی که دچار سرماخوردگی شده اند دیده می شود و محققان اعتقاد دارند مصرف آسپرین در زمان ابتلا به بیماری های ویروسی می تواند احتمال سندرم ری را افزایش دهد .به همین دلیل توصیه می شود در زمان ابتلا کودک به سرماخوردگی و یا هر نوع بیماری ویروسسی ، از تجویز آسپرین خودداری شود.

جایگزین های طبیعی و گیاهی برای آسپرین

شدیدا توصیه می شود تا جایی که امکان دارد از مصرف خودسرانه آسپرین برای درمان مشکلات جزئی خودداری کنید و در این موارد حتما سایر روش ها و بخصوص روش های طبیعی را امتحان کنید. برخی از جایگزین های طبیعی این دارو عبارتنداز :

1 ) خوراکی های ضد التهابی

برای کاهش التهاب بدن راه های طبیعی و ایمن تری بجز مصرف داروهای شیمیایی نیز وجود دارد. بهترین روش برای کاهش التهاب عمومی بدن ، خودداری از مصرف نوشابه ها ، فست فودها ، کنسروها ، شیرینی ، الکل ، خوراکی های بسته بندی شده و فراوری شده و ... است .از طرفی مصرف سبزیجات و میوه هایی مانند زغال اخته ، آناناس و چربی های سالم مانند روغن نارگیل و روغن ماهی می تواند مفید باشد. سوپ استخوان و خوردن گوشت های باکیفیت و غیرهورمونی و همچنین انواع آجیل ها مانند گردو می تواند به کاهش التهاب بدن کمک کند. گیاهان دارویی مانند دارچین ، زنجبیل و زردچوبه نیز در این مورد بسیار مفید هستند.

2 ) زنجبیل

زنجبیل دقیقا مانند آسپرین ، خاصیت ضد انعقاد خون دارد.مصرف روزانه و مرتب زنجبیل می تواند احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. همچنین زنجبیل خاصیت ضد التهابی و ضد درد نیز دارد و می تواند برای کاهش دردهای مفصلی بسیار مفید باشد. البته توجه داشته باشید که مصرف روزانه و دارویی زنجبیل می تواند با برخی از داروها تداخل ایجاد کند. برای مثال داروهایی مانند : وارفارین ، آسپرین ، پلاویکس و ...

3 ) زردچوبه

زردچوبه نیز خاصیت ضد التهاب ، ضد درد و ضد انعقاد خون دارد.همچنین تحقیقات نشان داده است که کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد.

4 ) دارچین

دارچین خاصیت ضد التهابی دارد و برای سلامت قلب مفید است .همچنین فشار خون را کاهش داده و به کاهش کلسترول خون کمک می کند به همین دلیل می تواند برای سلامت قلب بسیار مفید باشد .

5 ) منیزیم

کمبود منیزیم می تواند احتمال افزایش فشار خون ، بیماری های قلبی و عروقی ، مشکلات کلیوی و کبدی و مشکلات سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد. مصرف مکمل های حاوری منیزیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کرده و از بیماری های قلبی و مشکلات سیستم ایمنی بدن جلوگیری کرده و حتی علائم بیماری میگرن را کاهش دهد. توجه
  •  آسپرین با الکل تداخل دارد و در دوره مصرف این دارو نباید الکل مصرف کنید
  • آسپرین با داروهای رقیق کننده خون تداخل دارد و در زمان تجویز این داروها باید مصرف آسپرین را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • آسپرین با زنجبیل ، دارچین ، زردچوبه ، بابونه و ... تداخل دارد.
  • آسپرین می تواند با داروهای ضد تشنج تداخل ایجاد کند.
منابع reference = 1 ,2 ,3 ,4
نظرات: 1 مشاهده