کاهش التهاب - لیست روش های خانگی و گیاهی

التهاب ریشه بسیاری از بیماری هاست .زمانی که جامعه بیماران مبتلا به بیماری های قلبی ، دیابت ، آرتریت ، فشار خون بالا ، آسم ، بیماری های روده و... مورد بررسی قرار می گیرد معمولا یک نکته مشترک در این بیماری ها و جود دارد و آن نکته «التهاب» است .در بسیاری از موارد ، با رعایت رژیم غذایی مناسب می توان از بسیاری از این التهاب ها جلوگیری کرد. التهاب نوعی عملکرد طبیعی بدن در مقابل عوامل خارجی و بیماری زا است و لزوما بد نیست . زمانی که بدن مجروح می شود و یا مهمان ناخوانده ای وارد بدن می شود ، سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی بدن ارتشی از گلوبول های سفید را برای مقابله با آن ، به محل ارسال می کند.به دلیل افزایش سلول های سفید خون در محل ، تورم ، قرمز شدن و گرما و حتی درد به وجود می آید . مطمئنا مشاهده کرده اید که زمانی که جراحتی بر روی پوست ایجاد می شود ، اطراف این زخم سریعا قرمز و متورم شده و احساس می کنید که داغ شده است . این همان پاسخ طبیعی بدن به جراحت است . البته متاسفانه این تمام ماجرا نیست . کاهش التهاب - لیست روش های خانگی و گیاهی کاهش التهاب - لیست روش های خانگی و گیاهی در برخی از موارد این التهاب می تواند دردسر ساز باشد. زمانی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های سالم بدن حمله می کند ، با نوعی اختلال خود ایمنی مواجه می شویم .این التهاب ناشی از وجود جراحت و یا عامل خارجی نیست . در واقع بدن به اشتباه بافت هایی از خود را به عنوان دشمن شناسایی می کند و به آن حمله کرده و باعث بروز التهاب می شود. بیماری هایی مانند : آرتریت ، لوپوس ، ویتیلیگو ، فیبرومیالژیا ، روده تحریک پذیر و بسیاری از سایر بیماری ها ناشی از اختلال در سیستم ایمنی بدن هستند.برخی دیگر از بیماری ها مستقیما ناشی از التهاب و مشکل سیستم ایمنی بدن نیستند ولی این مشکل باعث می شود شرایط بیماری بدتر شده و یا درمان بیماری مشکل تر شود. طبق برخی از مطالعات انجام شده مشخص شده است که خوراکی هایی که مصرف می کنیم می توانند بر روی التهاب عمومی بدن تاثیر داشته باشند.در سال 2014 در یک مطالعه که بر روی چندین بیمار انجام شد مشخص شد که تمام کسانی که در این آزمایش ، رژیم غذایی ضد التهاب دریافت کرده بودند موفق شدند برخی از داروهای خود را قطع کنند.

رژیم غذایی ضد التهاب چیست ؟

در حال حاضر غذاهایی که مصرف می کنیم ضعف های بسیار زیادی دارند. اکثر این غذاها فراوری شده هستند و موادی و افزودنی هایی در آنها وجود دارد که در بسیاری از موارد حتی نمی توانیم نام آنها را به درستی تلفظ کنیم . این خوراکی ها معمولا کالری بیش از حدی تولید می کنند و باعث افزایش التهاب عمومی بدن شده و احتمال ابتلا به سرطان ، دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های عفونی را افزایش می دهند. در رژیم های غذایی ضد التهاب ،برنامه غذایی بر اساس مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ها ، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری و ویتامین ها ، تعیین می شود.شواهد نشان داده است که اینگونه برنامه های غذایی به راحتی می تواند سیستم ایمنی بدن را متعادل کرده و عفونت عمومی بدن را کاهش دهد .

لیست غذاهای ضد التهابی

بهترین روش برای تغییر رژیم غذایی این است که تغییرات را به تدریج آغاز کنید ولی به صورت پایدار و همیشگی ادامه دهید. پس توصیه می شود بجای تغییر یکباره و انفجاری برنامه غذایی ، خوراکی های زیر را به تدریج در برنامه غذایی خود بگنجانید.

1 ) سبزیجات با برگ های سبز رنگ

پخچال شما باید داروخانه شما باشد. اولین جایی که باید تغییر دهید یخچال شماست . میوه ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که سلامت سلولی را افزایش می دهد . همچنین این خوراکی ها حاوی فلانوئیدهای ضد التهابی هستند .مخصوصا سبزیجاتی که برگ های سبز رنگ دارند در این مورد بیشتر توصیه می شود. سبزیجات و میوه ها اکثرا دارای ویتامین هایی مانند ویتامین A و ویتامین C هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. علاوه بر این ، ویتامین K موجود در این خوراکی ها می تواند از مغز در برای استرس اکسیداتیو محافظت کند. کمبود این ویتامین می تواند بدن را در معرض انواع التهاب ها قرار دهد.

2 ) بوک چوی یا کلم چینی

کلم چینی منبع بسیار عالی از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است .مطالعات نشان داده است کلم چینی حاوی بیش از 70 ماده آنتی کاسیدانی فنلی است که معروف ترین آنها هیدروکسی سینامیک اسید نام دارند. هیدروکسی سینامیک اسید نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی است که رادیکال های آزاد را نابود می کند.کلم چینی خاصیت ضد التهابی بسیار خوبی دارد.

3 ) کرفس

مطالعات بسیاری وجود دارد که نشان می دهد  کرفس ، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خوبی دارد .همچنین کرفس می تواند فشار خون را کاهش داده و کلسترول خون را پایین بیاورد.به همین دلیل برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی می توان از کرفس استفاده کرد. کرفس منبع بسیار خوبی از پتاسیم و سدیم است و می تواند به تعادل مواد معدنی بدن کمک کند.

4 ) چغندر

میوه ها و سبزیجات رنگی و تیره سرشار از آنتی اکسیدن های مختلف هستند.چغندر یکی از مهم ترین و قدرتمندین گیاهان در بین گیاهان رنگی است .چغندر حاوی آنتی اکسیدان بتالین است که برای مبارزه با آسیب های سلولی بسیار پرقدرت عمل می کند.چغندر سرشار از پتاسیم و کمی منیزیم است و می تواند برای کاهش التهاب عمومی بدن بسیار مفید باشد . مطالعات نشان داده اند که کمبود منیزیم می تواند باعث افزایش احتمال التهاب در بدن شود. کلسیم موجود در مواد غذایی با حضور منیزیم می تواند در بدن تجزیه و تحلیل شود ولی زمانی که میزان منیزیم در بدن به اندازه کافی نباشد ، کلسیم موجود در خوراکی ها می تواند باعث مشکلات کلیوی و یا حتی سنگ کلیه شده و مشکلات التهابی ایجا کند.

5 ) کلم بروکلی

مصرف کلم بروکلی یکی از واجبات رژیم غذایی ضد التهاب است .کلم بروکلی نیز دارای پتاسیم و منیزیم است و آنتی اکسیدان هایی دارد که می تواند برای کاهش التهاب بدن بسیار مفید باشد. کلم بروکلی حاوی فلاونوئیدها و کاروتونوئید است که برای کاهش استرس اکسیداتیو بسیار مفید هستند و می توانند از ابتلا به برخی از سرطان ها پیشگیری کنند .

6 ) زغال اخته

زغال اخته دارای آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین است که خاصیت ضد التهابی بسیار بالایی دارد. کوئرستین در مرکبات ، روغن زیتون و توت های تیره رنگ نیز وجود دارد که برای پیشگیری از بسیاری از سرطان ها نیز می تواند مفید باشد . رنگدانه های آنتوسیانین موجود در زغال اخته که باعث رنگ گرفتن آن شده است نیز خواص دارویی بسیار قدرتمندی دارد و می تواند از بیماری های التهابی روده جلوگیری کند.

7 ) آناناس

بروملین موجود در آناناس می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از پاسخ های اشتباه سیستم دفاعی بدن جلوگیری کند.بروملین برای سلامت قلب بسیار مفید است و می تواند از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری کند.بروملین می تواند از تشکیل پلاکت های خون در رگ های خونی جلوگیری کرده و از حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری کند. بروملین خاصیتی شبیه به آسپرین دارد.علاوه بر این ، ویتامین C ، ویتامین B1 ، پتاسیم و منگنز موجود در آناناس به پیشگیری از ابتلا به بیماری های التهابی کمک می کند.

8 ) ماهی قزل آلای وحشی

ماهی قزل آلای وحشی یکی از قدرتمندترین منابع اسیدهای چرب امگا3 است .امگا 3 از قدرتمندترین آنتی اکسیدان های ضد التهابی به شمار می رود و می تواند نیاز فرد را به داروهای ضد التهابی به شدت کاهش دهد.تحقیقات نشان داده است اسیدهای چرب امگا 3 می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سرطان و آرتریت را کاهش دهد.همچنین اسیدهای چرب امگا 3 بر روی مغز بسیار تاثیر گذار هستند و می توانند از کاهش عملکرد مغز جلوگیری کنند.

9 ) سوپ استخوان

سوپ استخوان حاای انواع مختلفی از مواد معدنی است که براحتی جذب بدن می شوند . مانند : کلسیم ، منیزیم ، فسفر ، سیلیکون ، گوگرد و ...همچنین سوپ استخوان حاوی گلوکوزامین است که برای کاهش علائم بیماری های مفصلی بسیار مفید می باشد. همچنین سوپ استخوان حاوی کلاژن و اسید آمینه پرولین و گلیسین است که می تواند روند بهبود زخم ها را افزایش داده و به درمان بیماری های التهابی روده کمک کند.

10 ) گردو

گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است و می تواند برای پیشگیری از دیابت ، سندرم متابولیک ، مشکلات قلبی و عروقی و بسیاری از بیماری های ناشی از التهاب ، مفید باشد .

11 ) روغن نارگیل

در بسیاری از موارد ، برای دریافت نتیجه بهتر و قدرتمندتر توصیه می شود مصرف گیاهان را با مصرف چربی های مفید ترکیب کنید. لیپیدهای موجود در روغن نارگیل ترکیبات ضد التهابی بسیار قدرتمندی هستند که می توانند برای کاهش علائم بیماری های خود ایمنی مفصلی مانند آرتریت ها بسیار مفید باشند.همچنین روغن نارگیل قدرت بدن را برای مقابله با رادیکال های آزاد افزایش داده و باعث کاهش استرس اکسیداتیو بدن می شود. برای استفاده از این خاصیت روغن نارگیل می توانید هم از روغن نارگیل خوراکی استفاده کنید هم می توانید آن را به صورت موضعی بر روی مفصل بمالید. توجه داشته باشید که فقط از روغن نارگیل اصل استفاده کنید و روغن های تقلبی و کارخانه ای ، این خاصیت را ندارند .

12 ) تخم چیا

اسیدهای چرب موجود در بدن باید همیشه در تعادل باشند. عدم تعادل اسیدهای چرب در بدن می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. برای مثال امگا 3 و امگا 6 در بدن همیشه باید در یک تعادل خاص قرار داشته باشند.تخم چیا به راحتی می تواند تعادل بین امگا 3 و امگا 6 را در بدن بهبود بخشد. علاوه بر این ، تخم چیا حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی است . مانند : آلفا لینولنیک اسید ، اسید لینولئیک ، استرانسیوم . همچنین ویتامین هایی مانند ویتامین A، B، E و D و مواد معدنی شامل گوگرد، آهن، ید، منیزیم، منگنز و ... تخم چیا با ایجاد تعادل بین امگا 3 و امگا 6 می تواند کلسترول خون را تنظیم کرده و فشار خون را متعادل کند.تخم چیا با کاهش استرس اکسیداتیو می تواند احتمال ابتلا به تصلب شرایین را کاهش دهد .

13 ) تخم کتان

تخم کتان منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 است و خاصیت آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد.لیگنین های موجود در تخم کتان خاصیت ضد پیری دارند و می تواند تعادل هورمون بدن را بهبود بخشند.لیگنین از باکتری های مفید موجود در روده حمایت می کنند و رشد کاندیدا را کاهش می دهند.

14 ) زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه نوعی مولکول فعال ضد التهاب است. طبق برخی از تحقیقات ، کورکومین خاصیت ضد التهابی بیشتری نسبت به ایبوپروفن و آسپرین دارد.زردچوبه برای کاهش علائم آرتریت روماتوئید بسیار موثر است.

15 ) زنجبیل

زنجبیل تازه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و می تواند سیستم لنفاوی بدن را سم زدایی کند. منابع reference = 1 ,2 ,3 ,4 ,5 ,6 ,7
نظرات: 0 مشاهده