طرز تهیه دلمه برگ مو برای 4 نفر + آموزش درست کردن چاشنی دلمه

چطور "دلمه برگ مو" درست کنم؟ + مواد لازم دلمه برگ مو

دلمه برگ مو,طرز تهیه دلمه برگ مو,دستور پخت دلمه برگ مو دلمه برگ مو,طرز تهیه دلمه برگ مو,دستور پخت دلمه برگ مو

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو

برگ مو به میزان کافی
برنج 2 لیوان
گوشت چرخ کرده 200 گرم
لپه 100 گرم
پیاز  1 عدد
سبزی دلمه 200 گرم
روغن مایع، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه  به میزان کافی

دستور پخت و مراحل تهیه دلمه برگ مو

1- ابتدا لپه را داخل یک قابلمه بریزید و تا سطحی که روی لپه ها پوشانده شود آب بریزید، کمی هم نمک بریزید تا لپه بپزد. البته به یاد داشته باشید لپه را باید از یکی دو ساعت قبل بخیسانید تا هم نفخ لپه از بین برود و هم زودتر بپزد، بعد از پختن لپه ، آن را آبکشی کرده و کنار بگذارید تا آبش کشیده شود. 2- برنج را هم یکی دو ساعت بخیسانید، بعد به صورت جداگانه به همراه مقداری آب و نمک داخل یک قابلمه بریزید و تا زمانی که بپزد منتظر بمانید، زمانی که برنج نرم شد اما مغزش هنوز کمی سفت بود یعنی زمان آبکشی کردن برنج فرا رسیده است، برنج را آبکش کرده و کنار بگذارید تا آبش برود. 3- داخل یک ماهی تابه کمی روغن بریزید تا داغ شود، بعد از داغ شدن روغن، پیاز را که به صورت نگینی خرد کرده اید داخل ماهی تابه بریزید و تفت دهید، زمانی که پیاز ها نرم شدند مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و دوباره تفت دهید تا پیاز مزه ادویه ها را بخود بگیرد. 4- در این مرحله گوشت را هم به تابه اضافه کنید و آنقدر تفت دهید تا گوشت سرخ شود و مزه ادویه ها را بگیرد، بعد از سرخ شدن گوشت چرخ کرده ، شعله اجاق را خاموش کرده و ماهی تابه را کنار بگذارید تا مواد خنک شوند. 5- سبزی دلمه را خوب بشویید و بعد به صورت ساطوری خرد کنید، سپس به ماهی تابه گوشت و پیاز اضافه کنید. 6- بعد از اضافه کردن سبزی دلمه، لپه و برنج پخته شده را هم به بقیه مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. 7- اگر برگ هایی که استفاده می کنید تازه هستند، داخل یک قابلمه آب بریزید و بگذارید تا بجوشد، بعد از جوشیدن آب، برگ های دلمه را به مدت 3 دقیقه داخل آب جوش قرار دهید تا نرم شوند، بعداز نرم شدن، برگ ها را داخل آبکش ریخته و با آب ولرم بشویید و بگذارید کنار تا برگ ها خشک شوند. 8- یک برگ مو را باز کنید و مقداری از مایه دلمه را وسط برگ مو قرار دهید، بعد لبه های برگ مو را مانند بقچه برگردانید تا دلمه به طور کامل بسته شود، آنقدر مواد بریزید که بتوانید برگ مو را بپیچید اگر زیادتر بریزید نمیتوانید برگ های دلمه را جمع کنید و هنگام پختن در قابلمه دلمه ها وا رفته و مواد داخلش به بیرون میریزد. 9- کف قابلمه ای که میخواهیم دلمه ها را درون آن قرار داده و بپزیم، چند تا برگ مو پهن میکنیم تا دلمه ها نسوزند. سپس دلمه ها را به صورت فشرده و از پشت داخل قابلمه میچینیم و چاشنی را روی آن ها میریزیم و 1 پیش دستی روی دلمه ها میگذاریم تا دلمه ها باز نشوند، بعد درب قابلمه را بگذارید. 10- قابلمه را روی شعله و با حرارت بالا میگذاریم تا آب قابلمه به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب قابلمه، زیر حرارت را کم کنید تا دلمه ها با حرارت ملایم مغز پخت شوند، زمانی که آب قابلمه کاملا کشیده شد دلمه ها حاضرند (معمولا 1 ساعت طول میکشد تا دلمه ها بپزند)، دلمه ها را درون ظرف سرو بچینید و روی آن را با پیاز و زرشک تفت داده شده و گوجه های خرد شده خام تزیین کنید.

مواد لازم برای درست کردن چاشنی دلمه

آب 1 پیمانه
کره 50 گرم
آبغوره یا سرکه 1/2  پیمانه
شکر 1 قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه چاشنی دلمه

تمام مواد را داخل یک قابلمه کوچک بریزید و بگذارید تا بجوشد، بعد از به جوش آمدن و مخلوط شدن مواد ، آن را روی دلمه ها بریزید.

نکات تهیه دلمه برگ مو

1- بهتره آبغوره و یاسرکه رو نیم ساعت آخر پخت به دلمه اضافه کنید، تادلمه ها قشنگ پخته شده باشند، چون ترشی این چاشنی باعث نپختن دلمه ها میشود 2- دقت کنید که برنج ها نباید کامل بپزند باید نیم پز باشند. 3- لپه ها کامل بپزند اما له نباشند. 4- در بسیاری از شهرهای کشورمان برای تهیه دلمه برگ مو از انواع سبزیجات مانند: جعفری ، نعناع ، مرزه ، شوید ، ترخون و پیازچه استفاده می شود. 5- برای ملس شدن طعم دلمه ها بجای شکر از 1 قاشق رب انار ملس هم میتوانید استفاده کنید. 6- به جای سرکه یا آبغوره از شیره خرما یا شیره انگور هم میتوانید استفاده کنید. 7- در طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی، معمولا گوشت نمیریزند و سبزی مورد استفاده شون هم مرزه و تره و پیازچه و یک کم شوید میباشد. گردآوری از مجله پاموه مطالب پیشنهادی چطور آیس پک درست کنم؟ چطور بستنی سنتی زعفرانی درست کنم؟ چطور سمبوسه قارچ و سوسیس درست کنم؟
نظرات: 1 مشاهده