عرق برگ زیتون - خواص و فواید + عوارض جانبی برگ زیتون

در مورد خواص و فواید زیتون مطالب و اطلاعات زیادی در اینترنت وجود دارد ولی عرق برگ زیتون کمی مورد کم توجهی قرار گرفته است . برگ زیتون برای اولین بار در مصر باستان مورد استفاده دارویی قرار گرفته است که معمولا این استفاده به صورت دمنوش ، چای ، عرق و پودر بوده است . برگ زیتون دارای بسیاری از ترکیبات زیست فعال و خواص آنتی اکسیدانی ، ضد فشار خون ، ضد التهابی و هیپوگلیسمی است که تقریبا شبیه به خواص خود زیتون است . بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که عرق برگ زیتون و یا عصاره آن یک داروی گیاهی بسیار قوی است که باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی عمومی بدن می شود. عرق برگ زیتون - خواص و فواید + عوارض جانبی برگ زیتون عرق برگ زیتون - خواص و فواید + عوارض جانبی برگ زیتون
توجه : به دلیل اینکه عرق برگ زیتون بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار است ، کسانی که پیوند اعضا انجام داده اند و یا مشکلات و بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن مانند لوپوس ، پسوریازیس و ویتیلیگو دارند ، نباید به صورت خودسرانه این عرق گیاهی را مصرف کنند.

خواص و فواید عرق برگ زیتون

اجزای فعال موجود در برگ زیتون عبارتند از : اولئوروپین ، سکو ایریدوئید ، فلاونوئیدها و تری ترپن . این متابولیت های گیاهی می توانند از طریق تاثیرگذاری های سلولی و اثرات آنتی اکسیدانی ، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت انسان داشته باشند. اولئوروپین یکی از ترکیبات مهم در برگ زیتون است که تقریبا 10 درصد از برگ خشک زیتون را تشکیل می دهد.اولئوروپین به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی ، آنتی بیوتیک طبیعی و ضد قارچ ، بسیار مورد توجه دانشمندان قرار دارد. اولئوروپین به طور طبیعی فشار خون را کاهش می دهد ، از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند و به پیشگیری و درمان برخی از انواع سرطان کمک می کند.

1 ) عرق برگ زیتون فشار خون را پایین می آورد

در یک مطالعه که در سال 2011 انجام شده است ، اثر بخشی عرق برگ زیتون در مقابل کاپتوپریل برای کاهش فشار خون مورد بررسی قرار گرفت .در این مطالعه مشخص شد که مصرف روزانه دوبار عرق برگ زیتون می تواند به طرز قابل توجهی فشار خون را کاهش دهد. علاوه براین ، این عرق گیاهی علاوه بر کاهش فشار خون می تواند سطح تری گلیسیرید خون را نیز کاهش دهد. نکته قابل توجه در این آزمایش این است که برخلاف کاپتوپریل ، کاهش فشار خون با استفاده از عرق برگ زیتون ، عوارض جانبی قابل توجهی به دنبال نداشت .

2 ) سلامت قلب را افزایش می دهد

از بزرگ زیتون از هزاران سال پیش در سراسر جهان به منظور درمان بیماری های قلبی و جلوگیری از این بیماری ها ، استفاده می شود.استفاده از این داروی گیاهی علاوه بر این که فشار خون را کاهش می دهد ، می تواند کلسترول بد خون را نیز کاهش دهد. اولئوروپین و هیدروکسی تیروزول موجود در برگ زیتون می توانند احتمال بیماری های قلبی و عروقی را کاهش داده و از برخی از سرطان ها پیشگیری می کنند.این عرق گیاهی می تواند استرس عمومی بدن و التهاب بدن را نیز کاهش دهد که عامل بسیاری از بیماری های مزمن انسان هستند.

3 ) به درمان دیابت کمک می کند

عرق برگ زیتون خاصیت هیپوگلیسمی دارد و می تواند به راحتی سطح قند خون را کاهش دهد.برخی از شواهد و آزمایشات نشان داده است که علاوه بر کاهش قند خون ، این داروی گیاهی می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.البته در این مورد هنوز تحقیقات قابل استنادی وجود ندارد.

4 ) احتمال ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهد

عرق برگ زیتون نقش مهمی در کاهش سرعت رشد تومورهای سرطانی دارد . ترکیب اولئوروپین موجود در آن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد آنژیوژنیک دارد و می تواند سرعت بازتولید سلول های سرطانی را کاهش دهد .عرق برگ زیتون برای کمک به درمان سرطان پستان ، سرطان مثانه و سرطان مغز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

5 ) عملکرد مغز را بهتر می کند

تحقیقات نشان داده است ، اولئوروپین که یکی از اجراء اصلی عرق برگ زیتون است می تواند علائم برخی از بیماری های مربوط به افزایش سن را کاهش دهد.بیماری هایی مانند آلزایمر و بیماری های التهابی از همین موارد هستند.بسیاری از تحقیقات نشان داده است که رابطه مستقیمی با وجود رادیکال های آزاد و ابتلا به آلزایمر وجود دارد و می تواند باعث کاهش عملکرد مغز شود. اولئوروپین موجود در عرق برگ زیتون می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو بدن و همچنین با مبارزه با رادیکال های آزاد ، عملکرد مغزی را بهبود داده و از کاهش حافظه ناشی از افزایش سن جلوگیری کند.

6 ) به کاهش علائم آرتروز کمک می کند

انواع آرتریت می تواند باعث ایجاد تورم و درد در مفاصل شود.تورم مفاصل ناشی از التهاب است .از آنجایی که عرق برگ زیتون خاصیت ضد التهابی دارد می تواند برای کاهش علائم انواع آرتریت و آرتروز مورد استفاده قرار گیرد.استئوآرتریت نوع شایعی از آرتریت است که معمولا در آن ، عضروف بین استخوان ها و مفاصل از بین می رود .مطالعات نشان داده است که مصرف عرق برگ زیتون می تواند برای کاهش درد استئوآرتریت مفید باشد .

7 ) از بین بردن قارچ ها و باکتری ها

یکی دیگر از خواص عرق برگ زیتون ،‌توانایی آن برای مقابله با عفونت هایی مانند عفونت کاندیدا ، مننژیت ، پنومونی ، هپاتیت B ، مالاریا ، سوزاک ، سل و ... می باشد . همچنین از این داروی گیاهی می توان برای درمان عفونت گوش و دندان و همچنین عفونت های دستگاه ادراری کمک گرفت . عرق برگ زیتون خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارد و تحقیقاتی در این مورد در سال 2003 انجام شده است که نشان می دهد این داروی گیاهی می تواند برای درمان عفونت های پوستی ، ناخن ، دهان و حتی روده مفید باشد . طبق یک مطالعه انجام شده در سال 2017 ، انی داروی گیاهی و سنتی حتی می تواند برای مقابله با عوامل میکروبی مانند E.coli و سالمونلا مورد استفاده قرار گیرد.

8 ) برای سلامت پوست مفید است

عرق برگ زیتون می تواند علائم افزایش سن را به تعویق بیاندازد.از چین و چروک پوست جلوگیری می کند و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد می تواند از آسیب های سلولی پوست جلوگیری کرده و پیری پوست را به تعویق بیاندازد . برخی از سایر خواص عرق برگ زیتون عبارتند از :
  •  انرژی عمومی بدن را افزایش داده و خستگی و بیحوصلگی دائمی را درمان می کند .
  • می تواند دندان درد را درمان کند
  • باعث افزایش اشتها می شود
  • ضربان قلب را تنظیم می کند
  • روند بهبود زخم ها را تسریع می کند

روش های خانگی استفاده از عرق برگ زیتون

برای استفاده از خواص این داروی گیاهی روش های بسیار مختلفی وجود دارد که در ادامه مطلب به برخی از انها اشاره خواهد شد.

الف ) استفاده برای سلامت پوست

برای این منظور می تواند 10 الی 15 قطره عرق برگ زیتون را به کرم دست و صورت خود اضافه کرده و استفاده کنید. توصیه می شود برای جلوگیری از تداخل با مواد شیمیایی موجود در کرم ها و مواد آرایشی ، 10 الی 15 قطره عرق برگ زیتون را در نصف لیوان آب بریزید و بعد از شست و شوی صورت ، با پنبه به صورت خود بمالید و اجازه دهید حداقل نیم ساعت بر روی پوست بماند.

ب ) برای سلامت دهان

عرق برگ زیتون می تواند برای درمان بسیاری از مشکلات دهان و دندان مفید باشد . برای این منظور می توانید 5 قطره از این عرق دارویی را بر روی خمیر دندان خود بچکانید و مسواک بزنید .

ج ) کپسول برگ زیتون

عصاره برگ زیتون به صورت کپسول و یا قرص ژله ای نرم در دسترس است که می توانید برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و افزایش سلامت قلب ، از این کپسول ها استفاده کنید.

د ) استفاده به صورت چای و دمنوش

می توانید چند قطره از عرق برگ زیتون را به چای خود اضافه کرده و بنوشید و یا می توانید برگ های خشک شده زیتون را به صورت دمنوش کیسه ای تهیه کرده و میل کنید.

عوارض جانبی عرق برگ زیتون

این عرق گیاهی معمولا اگر به صورت کم و در مقادیر مناسب و متعادل مصرف شود ، عوارض جانبی چندانی در پی ندارد. باید مطمئن شوید که به برگ زیتون حساسیت ندارید . همچنین در صورتی که فشار خون شما پایین است ، مصرف این عرق گیاهی می تواند برای شما عوارض داشته باشد . عرق برگ زیتون در برخی از افراد ممکن است باعث تحریک معده شود. در این صورت می توانید برای جلوگیری از این عارضه جانبی ، عرق برگ زیتون را با عصاره نارگیل و یا اسطوخودوس مخلوط کرده و استفاده کنید.

مصرف عرق برگ زیتون در بارداری

تحقیقات کاملی در این مورد در دسترس نیست و قبل از مصرف دارویی این عرق گیاهی در دوران بارداری حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی عرق برگ زیتون

این داروی گیاهی می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. برای جلوگیری از این عوارض جانبی و تداخلات ، قبل از استفاده دارویی از عرق برگ زیتون ، حتما با پزشک و یا متخصص طب سنتی مشورت کنید.
  •  عرق برگ زیتون با داروهای کاهش فشار خون مانند کاپتوپریل و آتنولول تداخل دارد.
  • عرق برگ زیتون با داروهای کاهش قند خون مانند متفورمین تداخل دارد .
  • این داروی گیاهی می تواند اثرات داروهای رقیق کننده خون را افزایش داده و خطرناک باشد. داروهایی مانند وارفارین ، آسپرین ، پلاویکس و ...
نظرات: 0 مشاهده