درمان کم خونی - لیست درمان خانگی و گیاهی برای کم خونی

کم خونی مشکلی است که تخمین زده می شود 25 درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا باشند که بسیاری از این افراد حتی نمی دانند که دچار کم خونی هستند.با وجود این که این بیماری ، مشکل اورژانسی محسوب نمی شود و معمولا منجر به مرگ نمی شود ولی به شدت می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز برخی از علائم ناراحت کننده شود. لیست درمان خانگی و گیاه دارویی برای کم خونی لیست درمان خانگی و گیاه دارویی برای کم خونی کم خونی در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود و زنان باردار و افراد سالمند بیشتر از سایرین در معرض این مشکل قرار دارند.بسیاری از کم خونیها ناشی از مشکلات تغذیه و برخی از بیماری ها و حتی مصرف برخی از داروها است که به راحتی می توان با اصلاح رژیم غذایی ، این نوع از کم خونی را درمان کرد.
نکته : - قبل از مصرف هرگونه گیاه به صورتی دارویی و درمانی ، حتما با متخصص طب سنتی مشورت کنید . - قبل از مصرف هرگونه گیاه دارویی باید مطمئن شوید که به آن گیاه حساسیت ندارید . - در صورتی که در حال درمان دارویی با داروهای شیمیایی هستید ، برای جلوگیری از تداخل دارویی با گیاهان ، حتما با پزشک خود مشورت کنید. - هیچگاه دو روش مختلف را به صورت همزمان تست نکنید. - در صورتی که باردار هستید و یا در دوران شیردهی هستید ، قبل از استفاده از این روش ها باید با پزشک خود مشورت کنید. - این مطلب فقط جهت افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچگونه مسئولیتی در مورد خوددرمانی ندارد.

بهترین روش های خانگی و گیاهی برای درمان کم خونی

روش های گیاهی و خانگی بسیار زیادی برای درمان کم خونی وجود دارد که در ادامه این مطلب به برخی از رایج ترین و دم دستی ترین روش ها ، اشاره شده است . لطفا با ادامه مطلب همراه باشید .

1 ) تاثیر اسفناج برای درمان کم خونی

اسفناج به حدی برای درمان کم خونی معروف است که شاید احساس کنید اصلا لازم به گفتن نبود . اسفناج سرشار از آهن و ویتامین B12 و فولات است که تمام اینها در تولید گلبول های قرمز خون نقش موثر دارند.اگرچه اکثرا اینگونه تصور می شود که کم خونی ناشی از کمبود آهن است ولی کمبود ویتامین B12 و فولات نیز می تواند باعث کم خونی شود.

2 ) انار برای درمان کمخونی موثر است

انار منبع بسیار خوبی برای آهن است و دارای مواد معدنی و ویتامین هایی است که برای خون سازی در بدن بسیار موثر هستند.ویتامین C موجود در انار باعث بهبود جذب آهن موجود در رژیم غذایی می شود.در نتیجه ، مصرف روزانه یک عدد انار می تواند باعث افزایش گلبول های قرمز خون و بهبود خون سازی در بدن شود.

3 ) دانه های کنجد برای خون سازی مفید است

تخم کنجد یکی دیگر از درمان های گیاهی و طبیعی برای این مشکل است .کنجد حاوی مقدار بسیار خوبی از آهن است و تخمین زده می شود فقط یک قاشق غذاخوری کنجد می تواند 30 درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تامین کند.البته معمولا این میزان کنجد به صورت روزانه مصرف نمی شود. توصیه می شود از این دانه های گیاهی در طول روز به شکل های مختلف استفاده کنید.

4 ) سلامت روده خود را بهبود ببخشید

زمانی که شما اقدام به درمان کم خونی می کنید مطمئن شدن از سلامت روده ها بسیار مهم است .در بسیاری از موارد ، این مشکل ناشی از مشکلات روده است.زمانی که روده نمی تواند به درستی و به صورت کامل مواد مغذی را از مواد غذایی جذب کند می تواند منجر به کم خونی شود. جذب نشدن آهن ، ویتامین B12 و فولات در روده می تواند باعث تشدید این مشکل شود. زمانی که دچار سندرم روده تحریک پذیر می شوید ، ممکن است درمان هایی که برای کم خونی انجام می دهید ناموفق باشند چرا که روده قادر به جذب مواد مغذی از این درمان ها نیست .در چنین مواردی توصیه می شود قبل از درمان کم خونی ، مشکلات روده را درمان کنید و سپس سایر درمان ها را آغاز کنید.

5 ) مصرف غذاهای سرشار از بتاکاروتن را بیشتر کنید

خوراکی هایی که سرشار از بتاکاروتن هستند برای طحال بسیار مفیدند.شاید سوال کنید که چرا باید خوراکی هایی که برای طحال مفید هستند را مصرف کنیم؟ طحال جایی است که گلبول های قرمز خون در آنجا سنتز می شوند.هر چقدر طحال سالم تر باشد ، تولید خون نیز در بدن بهتر انجام می شود.

6 ) خوردن جگر سیاه یا کبد برای کم خونی مفید است

کبد یا جگر سیاه یکی از مفیدترین درمان های خانگی برای کم خونی است که در سراسر دنیا استفاده می شود.بسیاری از حیوانات ، به محض شکار کردن ، ابتدا جگر سیاه شکار خود را می خورند و سپس شروع به خوردن بقیه لاشه می کنند.جگر سیاه سرشار از آهن و ویتامین B12 است .جگر سیاه گاو یکی از بهترین انتخاب ها در این مورد است . در صورتی که طعم جگر سیاه گاو برای شما خوشایند و قابل تحمل نیست می توانید از جگر مرغ استفاده کنید . البته جگر مرغ ، خاصیت بسیار کمتری نسبت به جگر گاو دارد.

7 ) مرکبات بیشتر مصرف کنید

بیشتر میوه ها حاوی ویتامین C هستند که می تواند باعث افزایش جذب آهن شود.در بین میوه ها نیز مرکبات میزان بیشتری ویتامین سی را دارند.در صورتی که رژیم غذایی شما میزان آهن خوبی دارد ، توصیه می کنیم برای جذب بهتر این میزان آهن ، میوه و به ویژه مرکبات را به صورت منظم مصرف کنید. بسیاری از داروهای شیمیایی که پزشک برای درمان کم خونی برای بیمار تجویز می کند نیز حاوی آهن است که باز هم مصرف مرکبات در دوره مصرف این داروها می تواند اثر بخش آنها را بیشتر کند.پرتقال و نارنگی از معروف ترین مرکبات هستند.

8 ) ماست بخورید

ماست به چند طریق می تواند به درمان کم خونی کمک کند. ماست می تواند باکتری های مفید روده را افزایش داده و به سلامت روده کمک کند. هر چقدر روده سالم تر باشد ، جذب مواد مغذی از غذاها بیشتر خواهد شد. همچنین افزایش باکتری های مفید روده می تواند باعث کاهش باکتری کاندیدا در روده شود. باکتری کاندیدا می تواند جذب آهن و ویتامین ها را مختل کرده و باعث بروز بیماری های گوارشی و حتی کم خونی شود.

9 ) شکلات تیره برای رفع این مشکل مفید است

شاید تعجب کنید که چگونه شکلات تیره می تواند به درمان کم خونی کمک کند.شکلات تیره می تواند با کاهش هورمون کورتیزول باعث کاهش استرس عمومی بدن شود. همچنین هورمون کورتیزول می تواند جذب مواد مغذی را تحت تاثیر قرار داده و شرایط را برای کم خونی آماده کند .

10 ) تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان برای خون سازی بسیار مفید است .تخمه آفتابگردان علاوه بر اینکه دارای آهن و بسیاری از ویتامین های مورد نیاز بدن است ، حاوی مقادیر خوب مس است که می تواند به خون سازی در بدن کمک کند.
نظرات: 0 مشاهده