دلیل ورم پا و زانو بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

عمل جراحی تعویض مفصل زانو معمولا نتایج بسیار خوبی در پی دارد و در اکثر اوقات موفقیت آمیز است .مهمترین نتیجه این عمل جراحی ، پایان درد ناتوان کننده ناشی از آرتریت است .در سال های اخیر مطالعات بسیار زیادی در این مورد انجام شده و طول عمر مفصل های جراحی شده بسیار افزایش پیدا کرده است .یکی از رایجترین مشکلاتی که به از عمل جراحی تعویض زانو بوجود می آید ، تورم و کبودی گسترده در اطراف زخم و پا است .در اکثر موارد این تورم و کبودی با گذشت چند هفته به صورت خودبخود بهبود پیدا می کند. دلیل ورم پا و زانو بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو دلیل ورم پا و زانو بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو سوال :

چرا بعد از گذشت 8 هفته از عمل جراحی ، زانوی من هنوز تورم دارد؟

این سوال توسط بسیاری از بیمارانی که عمل تعویض مفصل زانو انجام داده اند پرسیده می شود. تورم پاسخ طبیعی بدن به هر نوع عدم تعادل شیمایی بین داخل سلول ها و بافت های بدن است .این عدم تعادل می تواند ناشی از عفونت ، بیماری ، مصرف داروها و یا حتی آسیب های مکانیکی باشد .تورم عبارتند از بزرگ شدن بخشی از بدن به دلیل جمع شدن بیش از حد مایع در آن قسمت . تورم ناشی از عمل جراحی تعویض مفصل زانو از نوع استرس مکانیکی است و ممکن است بعد از گذشت چند هفته ، هنوز هم وجود داشته باشد . روند بهبود این تورم تا حد زیادی بستگی به فعالیت فرد دارد. گزارشاتی که معمولا بیماران از تورم زانوی خود به پزشک می دهند در اکثر موارد به این صورت است که :
زانوی من صبح وقتی که از خواب بیدار می شوم مشکلی ندارد ولی شب های زمانی که برای خواب اماده می شوم ، کاملا متورم شده و پف کرده است .
زانوی متورم شده می تواند دردناک بوده و باعث کاهش دامنه حرکت مفصل می شود.باید توجه داشته باشید که دوران بهبودی بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو معمولا بیشتر از آن چیزی که شما تصور می کنید طول می کشد. زمانی که آسیبی به بدن وارد می شود ، بافت های بدن بطور مکانیکی تحت فشار قرار می گیرند و بسیار ضعیف می شوند.در عمل جراحی تعویض مفصل زانو ، آسیب مکانیکی زیادی به زانو وارد می شود. این آسیب زیاد به دلیل برش های پوست ، بافت نرم و گوشت و جداسازی عضله از بافت است .همچنین استخوان این بخش در معرض آسیب های ناشی از مته و ضربه های ناشی از عمل جراحی قرار می گیرد که به استخوان آسیب بسیار زیادی وارد می کند .بنابراین بعد از عمل جراحی ، مدت زمان بسیار زیادی برای بهبود تمام این آسیب های وارد شده نیاز است . در بسیاری از موارد حتی اگر ساختار سلولی زانو بهبود پیدا کرده باشد ، به دلیل اینکه ماهیچه ها و عضلات آن بخش بسیار ضعیف شده اند ، محدودیت های حرکتی بسیاری برای فرد بوجود می آید .زمانی که ماهیچه های زانوی شما ضعیف هستند و به درستی عمل نمی کنند ، فشار ناشی از فعالیت های روزانه بر روی بافت ها و خود زانو می افتد . این فشار مکانیکی که بر روی بافت های محل جراحی بوجود می آید می تواند باعث تورم و پف کردن آن قسمت از زانو شود. https://pamuh.com/videos/videoplayback.mp4 در واقع ممکن است تا زمانی که ماهیچه های شما قدرت کافی را بدست نیاورده اند ، تورم زانو ادامه داشته باشد . برای سریع تر شدن روند درمان ، باید تحرک داشته باشید و تحت نظر پزشک ارتوپد ، فعالیت های ورزشی مناسب انجام دهید. به محض اینکه عضله زانو قدرت کافی را به دست بیارود ، به مرور تورم زانو نیز کاهش پیدا خواهد کرد.دقیقا به همین دلیل است که وقتی صبح از خواب بیدار می شوید ، زانوی شما تورمی ندارد چرا که از شب تا صبح بافت آن محل استراحت کرده است ولی در طول روز به واسطه فشاری که به بافت زانو وارد می شود ، تورم بیشتر شده و در زمان خواب ، زانوی شما متورم و بسیار دردناک است . حالا سوال دیگری که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که :

برای بهبود سریع تر تورم و ورم پا بعد از عمل جراحی چه کنم ؟

روند درمان معمولا باید مسیر عادی خود را طی کند و شما نمی توانید کاری کنید که این تورم و ورم پا در عرض چند رو بهبود پیدا کند. ولی اقداماتی وجود دارد که می تواند این روند طبیعی را کمی سریع تر کند. در اینحا به برخی از این اقدامات اشاره خواهیم کرد.

1 ) تمرینات بازتوانی را بسیار جدی بگیرید

زمانی که از بیمارستان به خانه برگشتید ، بسیار مهم است که تمام دستورات پزشک را به صورت مو به مو و دقیق و به موقع انجام دهید. در این مورد اصلا نباید تنبلی کنید. در روزهای اول حتی ممکن است انجام دادن این تمرینات برای شما دردناک نیز باشد .طبق نظر برخی از کارشناسان ، 50 درصد از روند بهبودی بستگی به توان بیمار برای تحمل درد دارد.انجام تمرینات فیزیوتراپی در ابتدا ممکن است سخت و ناامید کننده باشد ولی نتیجه ای که به دست می آورید بسیار خوشایند خواهد بود.

2 ) از کمپرس یخ استفاده کنید

با توجه به نظر جراحان آکادمی ارتوپدی امریکا ، تورم زانو پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو می تواند سه الی شش ماه ادامه داشته باشد .برای کاهش التهاب و درد مفصل زانو توصیه می شود روزانه 3 الی 4 بار و هر بار برای 10 الی 20 دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید. اگر استفاده از یخ برای شما مفید نیست و یا درد شما را بیشتر می کند‌، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برای شما استفاده از کمپرس آب گرم را توصیه کند.

3 ) سبک زندگی خود را تغییر دهید

هیچ کس به اندازه شما نگران سلامتی شما نیست .به همین دلیل اولین و تنها کسی که باید برای سلامت شما تلاش کند خود شما هستید. برای تسریع روند بهبود ، باید کمی در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید. اگر سیگاری هستید ، سیگار را ترک کنید. سیگار بر روی عروق خونی تاثیر می گذارد و می تواند روند بهبود تورم را کندتر کند .همچنین مصرف نوشیدنی های الکی نیز همین تاثیر را دارد و از طرفی این نوشیدنی ها می توانند با داروهای مسکنی که مصرف می کنید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند. تا جایی که می توانید وزن خود را کاهش دهید. هر چقدر وزن شما کمتر باشد فشار کمتری بر روی مفصل زانو ایجاد می شود و سرعت روند بهبود افزایش پیدا می کند. پیاده روی ، شنا کردن و دوچرخه سواری در حد کم و سبک می تواند برای شما بسیار مفید باشد . از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.از جاهای بلند به پایین نپرید . در موقع بالا رفتن از پله ها احتیاط کنید. پله ها را دوتا یکی نکنید . توصیه می شود در هنگام بالا رفتن از پله ، دست خود را به دیوار و یا میله های کنار پله تکیه دهید. هنگام نشستن و یا بلند شدن به آرامی عمل کنید و از دست خود نیز کمک بگیرید .

4 ) اگر عمل جراحی و یا دندانپزشکی دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید

در صورتی که عمل جراحی و یا دندان پزشکی در پیش دارید ، حتما به پزشک خود بگویید که عمل جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده اید. در این صورت پزشک برای شما آنتی بیوتیک هایی تجویز خواهد کرد که از بروز عفونت های احتمالی جلوگیری می کند. هرگونه وارد شد غفونت به خون می تواند باعث عفونت زانو شود. به یاد داشته باشید که این روند طولانی مدت است و شما چاره ای بجز صبر کردن ندارید .
نظرات: 0 مشاهده