مدروکسی پروژسترون - عوارض + تداخل Medroxyprogesterone

مدروکسی پروژسترون نوعی هورمون زنانه است که در تنظیم تخمک گذاری و دوره های قاعدگی موثر است .از این دارو می توان برای درمان دوره های قاعدگی غیر طبیعی و خونریزی های غیر طبیعی رحم استفاده کرد.

مدروکسی پروژسترون Medroxyprogesterone چیست ؟

مدروکسی پروژسترون علاوه بر مواردی که در ابتدای مطلب اشاره شد ، برای کاهش احتمال ابتلا به هایپرپلازی رحم (هیپرپلازی رحم)نیز کاربرد دارد.هیپرپلازی اندومتر نوعی بیماری رحم است که می تواند منجر به سرطان رحم شود. از این دارو برای جلوگیری از رشد بیش از حد دیواره های رحم در زنانی که به دلیل یائسگی ، هورمون استروژن دریافت می کنند ، نیز می تواند استفاده کرد. مدروکسی پروژسترون - عوارض + تداخل Medroxyprogesterone مدروکسی پروژسترون - عوارض + تداخل Medroxyprogesterone

موارد منع مصرف مدروکسی پروژسترون

قبل از تجویز این دارو توسط پزشک ، در صورتی که هر کدام از موارد زیر را دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید :
  1. اگر خونریزی غیر طبیعی واژن دارید که دلیل آن هنوز مشخص نیست
  2. در صورتی که سرطان سینه دارید
  3. اگر سرطان رحم دارید
  4. در صورتی که هرگونه بیماری کبدی دارید
  5. در صورتی که سابقه سکته مغزی و هرگونه مشکلی مربوط به لخته شدن خون دارید
  6. اگر هرگونه بیماری قلبی دارید ، نارسایی قلبی ، سابقه حمله قلبی
  7. در صورتی که فشار خون شما بالا است
  8. در صورتی که چربی خون ، کلسترول و تری گلیسیرید شما بالاست
  9. اگر سطح کلسیم خون شما پایین است
  10. در صورتی که هرگونه مشکل در لگن دارید
  11. در صورتی که سابقه سقط جنین دارید
  12. اگر آسم و یا هرگونه مشکل ریوی دارید
  13.  در صورتی که صرع و یا سابقه تشنج دارید
  14. اگر سردرد میگرنی دارید
  15. در صورتی که هرگونه اختلال تیروئید دارید
  16. در صورت ابتلا به دیابت و بالا بودن قند خون
  17. اگر لوپوس یا ویتیلیگو دارید
  18. در صورتی که باردار هستید و یا برای حاملگی برنامه ریزی کرده اید
  19. اگر در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید
توجه : مدروکسی پروژسترون می تواند باعث افزایش بیماری های قلبی ، حمله قلبی ،سکته مغزی و زوال عقل شود. همچنین احتمال سرطان پستان و لخته شدن خون نیز وجود دارد.این دارو نباید به صورت مداوم و طولانی مدت مصرف شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.
نکته : این داروی می تواند احتمال سرطان رحم را افزایش دهد به همین دلیل ممکن است پزشک در دوره مصرف این دارو ، برای شما پروژستین نیز تجویز کند که می تواند این عارضه جانبی را کاهش دهد.

مصرف مدروکسی پروژسترون در بارداری

مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند باعث نقایص مادرزادی نوزاد شود.در دوره مصرف مدروکسی پروژسترون باید از روش های مطمئن جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید و در صورتی که متوجه بارداری ناخواسته خود شدید ، با پزشک خود تماس بگیرید .

مصرف مدروکسی پروژسترون در شیردهی

این دارو می تواند از طریق شیرمادر وارد بدن نوزاد شده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. در دوران شیردهی نباید مدروکسی پروژسترون مصرف کنید و در صورتی که مجبور به مصرف این دارو هستید ، نباید به نوزاد شیر بدهید.
نکته : سیگار کشیدن می تواند تاثیرات این دارو را تغییر داده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. افزایش احتمال لخته شدن خون و احتمال سکته مغزی ، از رایج ترین عوارض مصرف این دارو در افراد سیگاری است .اگر سیگاری هستید ، در زمان تجویز این دارو ، این موضوع را به پزشک بگویید.
مدروکسی پروژسترون معمولا در روزهای خاصی از ماه باید مصرف شود که بستگی به هدف مصرف این دارو دارد.در طول درمان با این دارو باید خودآزمایی منظم سینه انجام دهید و وجود هرگونه توده مشکوک را به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین این دارو می تواند نتایج برخی از آزمایشات پزشکی را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که آزمایش پزشکی خاصی نیاز دارید ، در زمان تجویز ، مصرف این دارو را به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید.به دلیل اینکه مصرف این دارو ممکن است در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی باشد ، شدیدا توصیه می شود دارو را به صورت منظم و به موقع مصرف کنید چرا که مصرف نامنظم این دارو می تواند اثرات آن را به شدت کاهش دهد و حتی عوارض جانبی در پی داشته باشد.

در صورت مصرف بیش از حد مدروکسی پروژسترون چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص مدروکسی پروژسترون ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، با 115 تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با این دارو می تواند عوارض جانبی شدیدی در پی داشته باشد که برخی از این عارضه ها تا آخر عمر ادامه خواهند داشت . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست.

عوارض جانبی مدروکسی پروژسترون

این دارو می تواند مانند سایر داروهای شیمیایی ، عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود. پزشک شما به این دلیل این دارو را تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف این دارو برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است . در موارد مشابه ، مصرف این قرص را به دیگران پیشنهاد نکنید. در صورتی که با اولین مصرف این قرص هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید ، با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از رایج ترین نشانه های حساسیت به مدروکسی پروژسترون عبارتند از : تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، گرفتگی گوش ، وزوز گوش و ..

برخی از عوارض جانبی مدروکسی پروژسترون عبارتند از :

  •  خونریزی غیر طبیعی از واژن ، برای مثال ممکن است شما یائسه شده اید و چندین ماه است که پریود نمی شوید .با مصرف این دارو ممکن است خونریزی غیر طبیعی داشته باشید.
  • علائمی مانند علائم سرماخوردگی
  • حساس شدن پستان ها ، تغییر اندازه سینه
  • مشکلات خوب ، کابوس ، بختک ، حرف زدن در خواب ، بیدار شدن از خواب در نیمه های شب
  • تغییرات خلقی ، عصبانیت ، افسردگی ، پرخاشگری ، سردرد
  • زردی پوست و چشم ، تب ، تورم دست ها و پاها ، جمع شدن آب زیر پوستی ، غبغب ، پف کردن زیر چشم
  • علائم حمله قلبی (مهم) ، درد قفسه سینه همراه با حالت تهوع و استفراغ که این درد می تواند به فک و شانه منتقل شده و با سردرد همراه باشد.
  • علائم سکته مغزی (مهم) ، مشکلات ناگهانی و شدید در بینایی ، سرگیجه ناتوان کننده ، مشکل در حرف زدن ، کاهش سرعت حرف زدن ، کاهش سرعت هماهنگی حرکات بدن ، درد در یک طرف بدن ، از دست دادن تعادل
  • لخته شدن خون در ریه (مهم) ، درد قفسه سینه همراه با سرفه های ناگهانی و شدید که ممکن است خون آلود باشد ، مشکل در نفس کشیدن و خس خس سینه
  • تغییر در دوره قاعدگی ، دوبار پریود شدن در یکماه ، افزایش خونریزی قاعدگی
  • خارش واژن ، افزایش ترشحات واژن ،
  • ترشحات شبیه به شیر از سینه
  • ناراحتی معده ، سوزش سر دل ، نفخ کردن ، یبوست ، افزایش وزن
  • مشکل بینایی ، سیاهی رفتن چشم ، تاری دید ، دوبینی ، دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی

تداخل دارویی مدروکسی پروژسترون

این دارو می تواند با بسیاری از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها ، بتوان از برخی از این عوارض احتمالی جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز مدروکسی پروژسترون ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

برخی از تداخلات دارویی مدروکسی پروژسترون عبارتنداز :

نحوه مصرف مدروکسی پروژسترون

نحوه و میزان مصرف هر دارویی باید توسط پزشک متخصص تعیین شود و شما مجاز به خود درمانی نیستید . این مقاله فقط جهت افزایش آگاهی میباشد و جایگزین تجویز پزشک نیست .این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

مصرف مدروکسی پروژسترون برای درمان اندومتریوز

104 میلیگرم آمپول مدروکسی پروژسترون به صورت زیر جلدی هر سه ماه یکبار که نباید بیش از دو سال استفاده شود.تزریق اول بهتر است در 5 روز اول دوره قاعدگی بوده و حداقل 6 هفته بعد از زایمان باشد . این آمپول می تواند باعث کاهش تراکم استخوانی شود. در طول دوره درمان باید تراکم استخوانی مورد بررسی منظم قرار گیرد.

تزریق مدروکسی پروژسترون برای پیشگیری از بارداری

تزریق داخل عضله  : 150 میلی گرم هر 3 ماه یکبار در ماهیچه‌های سرینی تزریق زیر جلدی : 104 میلی گرم هر سه ماه یکبار به ران یا شکم توجه : باید مطمئن شوید که بیمار باردار نیست .اول تزریق باید در 5 روز اول دوره قاعدگی باشد و مطمئن شوید که بیمار در دوران شیردهی نیست و به نوزاد شیر نمی دهد.

نحوه مصرف مدروکسی پروژسترون برای تنظیم دوره قاعدگی و پریود

5 الی 10 میلیگرم قرص مدروکسی پروژسترون به مدت 5 تا 10 روز از روز شانزدهم تا بیست و ششم دوره قاعدگی آغاز میشود . سوال :

چند روز بعد از مصرف قرص مدروکسی پروژسترون پریود میشویم؟

معمولا 3 الی 7 روز بعد از قطع مصرف این دارو ، خونریزی پریود آغاز می شود. هشدارها :
  •  مصرف طولانی مدت این دارو می تواند خطر حمله قلبی ، سکته مغزی و آمبولی ریه را افزایش دهد.
  • این دارو خطر ابتلا به سرطان سینه مهاجم را افزایش میدهد.برای جلوگیری از این عرضه باید دوز مصرف در حداقل میزان لازم و برای حداقل زمان لازم مصرف شود و از مصرف طولانی مدت این دارو خودداری شود. همچنین در طول درمان با این دارو ممکن است برای جلوگیری از این عارضه ، پروژستین نیز دریافت کنید.
  • مصرف بیش از دو سال پیاپی از این دارو می تواند باعث پوکی استخوان شود. در دوره درمان با این دارو باید آزمایش تراکم استخوان را به صورت منظم انجام دهید.
نظرات: 2 مشاهده